10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Det kan ju vara lite därför han inte svarar så bra för framåt också. Du har inte haft någon "anledning" (fel ord, kommer inte på nått bättre) att befästa hjälperna för det?
 
Sv: 10:orna del 6

Förstår vad du menar. :)

Nu börjar ju själva tittigheten ute att minska *peppar peppar* så nu går han fram friskt för egen maskin, men ute kan jag vara rätt hård på honom när han står emot och ska stanna - för det är verkligen det värsta jag vet när de ska nita för saker ute. Då är det snabbt och bestämt rapp på rumpan redan när jag känner att han börjar tveka och friskt tempo framåt innan jag fångar upp honom igen. Vet inte riktigt varför jag inte tar mig för att rida på lika bra inne...

Det lär väl vara det ytterst välkända "min-stackars-söta-duktiga-bebis-plutt-unghäst-vad-du-är-duktig-som-ens-skrittar-med-matte-på-ryggen-trots-att-du-är-riden-i-över-ett-år" syndromet, tror du inte? ;)
 
Sv: 10:orna del 6

Som andra redan sagt, släpp handbromsen och rid på framåt. Få en reaktion!
Samma sak som i löshoppning, driv på och rid fram Efter hindret. Balans mot hindret, gasa efter ;)
Men se givetvis också till att ha ett bra driv innan ni börjar hoppa med.
 
Sv: 10:orna del 6

Haha! Jag känner mycket väl igen det syndromet! :D Drabbas utav det själv för jämnan! ;)
 
Sv: 10:orna del 6

Skoj! Satsar ni på hopp- eller fälttävlanschampionatet?

Det är ju hopp som är tanken, då han är hopphäst.. men som han beter sig ute i terrängen vette fan längre ... när det kommer till banhoppningshinder är han tittig och markskygg och när vi kommer ut i terrängen är det full rulle över stock och sten och vattenpölar och lera.. ÄLSKAR att galoppera fort .. jag måste ha någon framför mig hela tiden helst som bromsar upp honom lite.. då är han iallafall lite hanterbar.. när jag galopperar själv lägger han in växeln 10 meters galoppsprång :D
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Jisses vad stor han är :eek: Men då blir hindren mindre he he

Den 2 april ska vi på pay and jump fast typ 30 cm :D

Såhär ser hindren ut i storlek när vi kommer.. lilla grå och jag

1956885_697650600278026_1700690714_o.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

till alla andra med, ingen nämnd ingen glömd ;)

Kul! att läsa om era framsteg :) (ytterst svårt att hinna kommentera alla)

Kl

Nu ska jag köra ut till min egen lilla dam, hon har tagit det lugnt sedan senaste hoppningen. Vi joggade lite igår och hon kändes lite matt. Hon har nog någon lös tand, hon äter sämre och tuggar hemskt gärna på grimskaften (mer än vanligt :cautious:). Kan var det. Ingen temp. Eller så har hon växtvärk och då får vi väl slänga in en liten vila.
Får se hur det känns idag, tanken är att vi ska hoppa igen, men vi får se ur det känns för dagen.
 
Sv: 10:orna del 6

Hahahaha!! jisses, vilken rolig bild! :D
Det är så där jag föreställer mig min "ponny" på hoppbanan med! ;)
Tur att lilla grå har hjälm på huvudet så han inte slår sig när han seglar ner på andra sidan!
 
Sv: 10:orna del 6

Man skulle kunna tro att det är jag som står och skräms där bakom hindret...
Ganska likt?

364_36883456095_1842_n_zps540575ab.jpg


;)
 
Sv: 10:orna del 6

+ aida

Ja det blev en miss i kalkuleringen där... Han var 167 när jag hämtade honom och han skulle inte bli mer än 172-173cm...

Jag slutade mäta vid 179cm sen kom det skor och lite mer växtperiod på.. :crazy:


han är väldigt lugn problemet är att han kan bli stark och bara skjuta ifrån och dra. Han rusar inte utan bara trycker på. Där använder han sin storlek, busen.


Tycker det är så roligt att se att sprången kommer fint nu på mindre hinder. innan så halvklev han bara över dem/tog lite större galoppsteg. Nu hoppar han och han tycker det är megaskoj. På framhoppningen fick jag till och med ett litet bocksprång efter ena oxern :D

Ska till myyycket muskler men vi är på rätt väg. Han orkar fler språng och återhämtar sig snabbt. Ska till mer galopper ute i skogen med sällskap. Dock inte för att hitta mer framåtbjudning utan bara för att få mer kondition. :D
 
Sv: 10:orna del 6

Kl
Det är så roligt att se alla filer och hur det går för er!!
Jag har ju lovat er en film på mig och Mowgli.
Har äntligen fixat detta! Måste vara den mest otekniska människan på jorden!!
Jag lyckades naturligtvis radera den filmen där vi hoppar :banghead:
Men jag bjuder på en annan filmsnutt istället.
Jag hatar detta!! Så var snälla!! Här kommer tjockisfilmen :D
http://youtu.be/OR8bae2XtoA
 
Sv: 10:orna del 6

Men det ser ju jättetrevligt ut! Ni är jättefina! :love: Vad lugn och harmonisk han ser ut, så stabil i formen också. Önskar Kaptenen var hälften så stadig som din. :)

fio: :rofl: Vilken störtskön bild! :D Och det ser ju verkligen ut som du aida som gömmer dig där bakom, redo att skrämmas så lilla grå får användning för hjälmen. ;) Hahaha!

Diabetikern: :eek: Så han är alltså 180+ han också? Jisses, jag förstår inte hur ni vågar rida så stora hästar. :p
 
Sv: 10:orna del 6

Ser ju kanonfint ut! :D

Nu får du ragga upp någon som filmar och hoppa lite för sånt gillar jag att se :D ;-)


Maja_Kandi - Han var ju bara 167 när jag började klättra upp på ryggen :D

Startade igång mitt sto i lördags (3v boxvila +1v i hagen pga av sömtryck som ville sig illa) och hon är 176cm men helt annorlunda byggd (4 långa ben och en hög manke) satt upp och bara... Vilken liten sötis.. halsen tar ju slut. Satt och fnissade för mig själv. 176 hästens såg och kändes liten ut. :D :rofl:

Men vad roligt det var att få komma ut. Vet inte vem som njöt mest jag eller hästen. Har sån tur att min mamma hjälper mig och sitter upp ibland men det ser väldigt roligt ut när hon rider unghästen. Min mamma är bara 155cm. Jag får hjälpa henne att sadla mm men så himla skönt med sällskap ut i skogen ibland. :D Idag ska vi ut på skrittur allihop.

Min duktiga lilla mamma

1460181_10151840205966819_1212562755_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Tack så jättemycket!!!
När ni är så snälla så kanske jag vågar lägga upp mer filmer sedan........tack :)
 
Sv: 10:orna del 6

Oj!! Modig mamma! Vette tusan om jag törs sätta mig på en sån bjässe numera... :angel: Kaptenens storebror är nånstans mellan 165-170, fick sitta upp på honom för ett par veckor sen och herregud vad stor han var! :D


KL
Jag fick nyss reda på att jag fick två platser på dressyrträningarna framöver! Yeey! Det är tre tillfällen bokade, v. 18, 20 och 24. Blir perfekt att hålla igång Kaptenen över den sista träningen (11 juni) och sen låta honom få sin sommarvila! :) Han ska få vila minst 6 veckor hade jag tänkt, så det känns passande med hela juli ut, vilket blir 7 veckor. :) Tänkte rycka skorna då också så får han vara vildhäst på riktigt, de kommer ändå gå på hemmaplan så jag kommer kunna hålla koll på fötterna.

Ska ta och mäta honom imorrn och se om han faktiskt har vuxit eller inte, men kan kändes plötsligt överbyggd igår så måste kolla. Har inte märkt av nån extra trötthet men man vet aldrig. Hade inte tänkt ge honom nån vila nu innan sommaren, det brukar ändå alltid komma nånting emellan...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 762
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 501
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 479
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp