Sv: 10rna del 6
Jo precis, jag har mycket vunnet från att rida ut också, han har ju som sagt framåtbjudning som heter duga när vi är ute, synd bara att det inte satt i när vi kom till ridhuset.
KL
Idag bestämde jag mig för att prova tömköra. Vår lilla upplogade plätt var faktiskt helt okej att hålla till på så det blev ca 40 min jobb. Man åååh vad det märks att det blivit på tok för lite tömkörning...
Redan i stallet var han sprättig för tömmarna, jag skulle lägga upp dem på ryggen och han studsade rakt upp.
Ute var det inte direkt bättre första stunden, både tömmar och pisk var livsfarliga. Så fort jag rörde pisken spände han sig, körde upp näsan och for iväg i nån ful traloppvariant. Vem har lyckats göra min häst piskrädd!? Han har då aldrig brytt sig förut!?
Det var mycket som inte funkade från början idag. Han kunde absolut inte fatta höger galopp och han ville ICKE gå ställd till höger i början. Det hade jag haft god hjälp av pisken med om han bara låtit mig använda den. Det blev ett sånt där fint dödläge där han antingen bara rusade när jag höll i pisken eller blev en segpropp när jag släppte den.
Tog lång tid innan han hittade rätt.
Jaja, till slut hittade vi varandra igen, jag fick igenom ställningen och han gick riktigt trevligt. Jag gav dock upp galoppen för han rusade lite för mycket så han halkade. Blev mycket övergångar skritt-trav istället och fokus på att slappna av i överlinjen och söka sig neråt i en lägre form. När han blir sådär spänd låser det sig helt i skallen och det tar lååång tid att få honom avslappnad igen... Hade från början tömsättning med yttertöm genom övre ring till bettet och innertöm ledande genom bettet till nedre ring, när han blev avslappnad och fin bytte jag så båda tömmarna gick genom övre ring till bettet och då blev han faktiskt ännu mer avslappnad och mycket finare på en gång. Tidigare har han haft svårt att komma dit med vanlig tömsättning men idag var det alltså lite motsatsen.
Jag hade ställt upp mobilen för att filma, första tjugo minuterna kom med, men då var den felvriden så man ser bara halva banan och hästen springer förbi nån gång ibland. Och sen när jag skulle försöka filma mer så fanns det plötsligt inget minne kvar.
Är det inte typiskt så säg... Ska se om jag lyckas få nån print ur nån film i alla fall.
Hoppas det fortsätter tina nu så lägdan kommer fram mer så jag kan fortsätta tömköra. Det behövs verkligen.