10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Vad roligt att läsa om allas framsteg!
Roligt att se era "bebisar" börja hoppa och dressyras mera!
Min är nog minst här i tråden vilket verkligen känns när jag ser bilder och filmer på era "jättar" ;)

Kl.
Gårdagen bjöd på en härlig uteritt med mycket tryck och skolor. Nu sitter skänkelvikningarna åt båda hållen i skritt och i trav. Han är framme till handen och rör sig bättre för varje dag som går. Tryckte för första gången på i galoppen och saaaatan vad häftig han är!

Här är lite bilder från dagens promenad!



 
Sv: 10:orna del 6

*kl*

Jisses här går det undan!! Jag tycker jag kollar tråden stup i kvarten men så har det runnit iväg två sidor.. Kul att läsa om allas bravader!:D

För oss går det tyvärr inte bra alls.:( Skulle rida Mysen idag för andra gången, min hjälp har ju ridit två gånger innan dess och allt har gått bra. Första gången jag red så reflekterade jag på att Mysen såg väldigt sur ut när vi travade och jag påpekade detta för instruktören men hon trodde att det var för att han kände sig obalanserad med en ny vikt på och jag köpte teorin. Nu börjar jag dock fundera för idag när vi skulle rida så såg han glad och fin ut i skritten men när vi sedan skulle trava så strök han öronen igen och denna gång räckte det inte med det utan han exploderade precis på samma sätt som han gjorde när jag åkte av i oktober. Han körde rodeo och var fullständigt okontaktbar och den stackars instruktören åkte på fötterna efter och fick kämpa rejält för att hjälpa mig att få stopp på honom.:crazy:

Första gånge det hände så trodde jag att han blev rädd för spöt eller något men nu tror jag inte det längre.. Min undran är ju då vad är fel???? Varför reagerar han så här, har aldrig varit med om något liknande!! Denna gången satt jag kvar och vi lyckades bryta beteendet men jag var inte sugen på att rida vidare då han hade mosat min läpp mot tänderna och jag blödde ganska ordentligt.. Vi slutade dock inte där utan instruktören hoppade upp och iallafall skrittande runt honom och det gick bra. Instruktören var också lätt chockad över reaktionen för hon gick precis innan och pratade om villen cool och vettig häst han verkar vara och så gör han så här???

Har bestämt mig för att åka in och kolla ryggen på honom för det här känns inte som ett normalt beteende. Alla input är dock välkomna!
 
Sv: 10:orna del 6

Åhhh vad fina ni är!!!!!!! :love:

Som sagt så ser det väldigt stadigt ut,jättetrevligt ögongodis! :D
 
Sv: 10:orna del 6

Tycker det är klokt att ni åker in och kollar! Behöver ju inte sitta i ryggen heller,så även om det ser bra ut,se till att göra en ordentlig genomgång.

Hur reagerar han när ni sitter upp då? Är han orolig då? Är det bara när ni ska trava han exploderar? Han ni kollat sadeln?

Min hade/har ju sadeltvång,men han exploderade ju direkt innan man ens hunnit få ner rumpan i sadeln.... Tänkte om det kan vara värt att prova en fransk gjord kanske?

Nu spånar jag bara,men min har ju som sagt exploderat sådär fullkommligt från ingenstans,men det var ju bara vid uppsittningen...
 
Sv: 10:orna del 6

Allt spånande är välkommet och jag förstår att det är jätte svårt att bidra när ni inte sett honom irl så att säga.;)

Har redan en elt gjord då förra hästen hade sadeltvång. Han är stencool när man hoppar upp och när vi skrittar, kan stanna och gå och svarar bra på hjälperna. Sadeln tycker jag ligger jätte bra, den är i balans och följer ryggen bra. Det skulle vara om han har något emot luftstoppning men tycker inte den kraftiga reaktionen motsvarar ett ev obehag. Instruktören var väldigt tveksam till att det är ett sadelproblem då han inte visar något vid skritt eller uppsittning. Är lite svårt att hitta en annan sadel då han har väldigt bred mankbas så han behöver en bred kanal samtidigt som han är lätt takformad precis som min förra och då vet jag att det är knepigt med sadlar i och med att jag letade efter precis samma till förra hästen..
 
Sv: 10:orna del 6

Ja men se där! Det var väl inget att vara nojig över! Ser ju fint ut! :)
Kul att se :)
 
Sv: 10:orna del 6

Men vad trist! Har han surat något när den andra ryttaren ridit? Har hon travat och galopperat utan problem med?
Bra att du kollar upp honom, om inte annat för att få ut det ur ditt eget huvud.
Finns det någon möjlighet att hon som ridit innan kan rida under en längre period kanske (om det inte är nått fel förstås). Tänker att det kan vara lätt annars att du efter den här åkturen sitter och spänner dig omedvetet och förmedlar det till honom, kan vara väldigt lätt hänt.
Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: 10:orna del 6

Munnen är kollad och vi ryckte vargtänderna för ca en månad sedan och enligt vet så är det inga konstigheter i övrigt.
 
Sv: 10:orna del 6

Rozalie kändes helt okej idag och taggade till när det var dags för hoppning!

Vi hade lite bomövningar i början, upphöjda travcavaletti och galoppbom på böjt spår (jättejobbigt sa Rozalie!). Sen en 5,5a, vi har förberett inför den övningen de föregående gångerna och det syntes, för hon fattade konceptet direkt. Sista språnget så höjde vi upp bakbommen lite och hon studsade över lätt, såg inte ut som om hon ansträngde sig direkt.
I helgen så åker vi iväg och tränar på ett annat ställe, sen så får hon en liten mikrovila och smälta det nya.

Film
http://youtu.be/-U28jSydsMg

Höjdrekord :nailbiting: ;)
1625484_10152140110223113_379934462_n.jpg



Soligt och varmt idag så ridhuset var snudd på bastu. Så hon fick en välförtjänt dusch efteråt och 45 min att njuta av gräset.
IMG_4878_zpsa2154856.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Instruktören har bara ridit två gånger och båda gångerna gick det jätte bra, tyvärr så tänkte jag inte på om han såg sur ut när hon red. Han är ju så okomplicerad i all övrig hantering och tömkörning, ja förutom incidenten med vattenmattan.., men då blev han ju uppriktigt rädd och så är det definitivt inte den här gången. Jag har då invaggats i ett lugn att det bara var en engångsincident i oktober och att han då blev rädd så därför så tänkte jag att det här blir jätte bra och jag kommer klara det själv med hjälp från backen. Men nu är jag väldigt tveksam..
Jag kommer definitivt inte sätta mig på honom igen innan jag har sett att han går att rida i alla gångarter vid flera tillfällen..
Satt inte och spände mig och väntade att han skulle explodera utan jag trodde i min enfald att vi snart var redo att sticka ut i skogen.:meh:

På sätt och vis hoppas jag vi hittar något så jag får en förklaring, vad gör jag annars? För om dom inte hittar något så måste han vara knäpp och vem vågar man då släppa upp?? Man vill ju inte att någon annan skadar sig heller!:eek:
 
Sv: 10:orna del 6

Så tråkigt!!! Hoppas ni listar ut vad det är och kan åtgärda det fort.
Aldrig roligt när något är fel :(
 
Sv: 10:orna del 6

Tack :)
Jag har inte ridit på fyra år och känner mig fruktansvärt ringrostig.
Köpte honom ju i oktober, men det är inte förrän nu i vår, som vi kommit igång ordentligt. Men det blir nog bättre med lite träningar.
Är iaf väldigt glad över era snälla ord!!!
Det hjälper :)
 
Sv: 10:orna del 6

Vad bra det går för er!
Ser ut att ha fin framåtbjudning.
Vilken höjd ligger bakbommen på? Nyfiken :)
Vi har hoppat 90cm som högst med ryttare på,
men vi tränar fortfarande mest på legohinder för nötandets skull :D
 
Sv: 10:orna del 6

Men vad duktig hon är! Det syns att hon letar hinder och verkligen tycker det är roligt! :)


Jag blir så avis på alla er som har paddock eller ridhus... Det ser så himla lugnt och harmoniskt ut, ni kan ju till och med rida runt på volter i alla gångarter. Kaptenen kändes så himla ostadig och obalanserad i ridhuset, galoppen är så stor så det känns inte som att han skulle orka ta sig runt på en 20m-volt utan att benen skulle fara åt olika håll. Jag längtar verkligen tills det tinat fram så jag kan börja tömköra igen... Ute är han som sagt så framåt så det är lite "tjohooooo, nu ska vi springa!" när jag fattar galopp. Och jag vill gärna att han har den framåtbjudningen så jag har inte försökt samla ihop honom nåt värre heller. Traven är mer reglerbar ute, han vill gärna pinna på där också men den kan jag hålla ihop bättre med lite tempoväxlingar och sånt.


super: Men vad tråkigt att det blev så! :( Jag väntar mig nästan nån liknande explosion av min 11a när det är dags för högre gångart än skritt, han har krut under fötterna... :cautious: Hoppas ni kommer tillrätta med det. Du har inte nån duktig utbildare/tillridare som kan ta på sig honom ett tag så att det börjar sitta från grunden? Jag tänker att de ju faktiskt jobbar med sånt och har erfarenhet av att reda ut det.

Michis: Så fin kille! Det har gått fort fram för er. :)
 
Sv: 10:orna del 6

Igår bockade korven av ryttaren också... Brunnar är farliga grejer! ;)

Dom hade kommit i galopp,sen hade han nitat,hoppat åt sidan,sen fram i en bockserie,4 bockningar satt hon kvar i,sen vart det en kullerbytta! Jäkla häst!

Det hade iaf gått bra tack och lov! :)
 
Sv: 10:orna del 6

*kl*

Här har det varit berg-och-dalbana för dottern och hästen

Päslfällning och "växtvärk" gjord lilla tjejen trött ett tag. Men lite extra foder gjorde susen

Första lektionen för tränare gick superbra, hon skötte sig kanon tydligen. Synd jag inte kunde vara med

Det tråkiga är att ägaren bestämt sig för att sälja så vi har nog inte damen kvar efter juni.
H*n vill ha alldeles för mycket pengar, visst fin pappa och allt, men vi vet ju även hennes sjukdoms och skadehistoria. Den drar ner priset ganska mycket enligt mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 762
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 501
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 479
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp