Sv: 10rna del 6
Vad roligt att det gick så bra! De där passen behöver man verkligen.
KrullTroll: Haha!
Snygg stil!
VanRemo: Vilken nacke han har! Kul att det går så bra!
KL
Igår var vi som sagt iväg till ridhus.
Kaptenen klev in i transporten på under en minut både dit och hem, han vill gärna stå och fundera en stund men sen kliver han in hela vägen på en gång. Framme hade han som vanligt grävt bak en massa hö som låg i en stor hög under magen på honom.
Han skötte sig mycket bra på bortaplan. Så länge ponnyn är i närheten gör han allt som hon gör och hon är världens bästa förebild vad det gäller uppförande.
De har dock blivit lite väl fästa vid varandra... När vi gick in i ridhuset (paddocken var tyvärr inte framtinad än) kom det två hästar till som också skulle in. Jag passade då på att rida klart Kaptenen ganska direkt så att han skulle slippa trängas med två till. I början var det stora ögon och lite giraffstil. Han gick emot handen och slängde med huvudet och hade sig. Svårt med bjudningen också, han ville gärna mest springa till sin flickvän. Han blev kort i halsen och gick lite i två delar mest hela tiden, svårt att få honom att koppla ihop kroppen. Ute har man för mycket gas, inne blev det för lite. Det var svårt att få honom fram till handen, tyckte jag satt och smackade hela tiden... När jag galopperat i båda galopperna tog jag därför och travade av honom direkt. Då var han lite trött och kunde äntligen slappna av lite och länga ut halsen mer. Men fortfarande blev det så segt att man inte riktigt fick ihop bakbenen med resten av kroppen. När man väl får fram honom känns han jättefin, men det var så korta stunder igår. Ute är han helt super att rida, längtar tills man får den känslan på bana också.
En kompis var snäll och filmade lite.
http://www.youtube.com/watch?v=6pWpA8VcbCQ
Två print ur film
Funderar på om han vuxit nu, han såg plötsligt överbyggd ut vilket han ju inte varit på jättelänge... Ska mäta honom.
När jag ridit klart och lett runt honom en stund kom de andra två hästarna in, Kaptenen trodde visst att det var lejon som kommit för att äta upp hans älskade lilla grå vän, så han blev smått hysterisk. Efter några minuter lugnade han ner sig men så fort de hästarna kom emellan honom och ponnyn stressade han upp sig. Jag red ponnyn kanske 20-30 minuter medan syrran höll i honom, och sen satt jag upp på honom igen och travade runt lite bara för övnings skull, för att han skulle lyssna på mig trots att det var fler hästar i närheten. Han var som en tickande bomb och tyckte att piaff och balanstrav var de bästa gångarterna. När han inte var riktigt lika uppe bland molnen utan faktiskt gick dit jag bad honom så slutade vi.
Han fick prova på en dusch också, schamponerade honom inte utan bara spolade av hela kroppen. Han har duschat en gång tidigare, men den duschen är så mycket bättre där man kan stänga helt så man står som i ett rum. Igår var det en helt vanlig spolspilta. Pålle trodde han skulle bli uppäten och måttade fula sparkar mot mig ett par gånger. Men han gav sig, jag vann och han blev blöt.
Fortfarande blöt när vi kom hem så han fick vintertäcke på sig.
Är över lag nöjd med honom.