10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

KL*

Detta pysslade vi med i torsdags:



Hoppade lite små hinder med fokus på att bara rida rakt innan och efter hindren och hålla en god galopp.
 
Sv: 10:orna del 6

Undrar om ni har något tips på bättre framåt bjudning i hoppning. Han tycker de är kul och vägrar aldrig
 
Sv: 10:orna del 6

Är det just i hoppningen framåtbjudningen inte finns?
Hur länge rider du fram?
Jag brukar inte vilja rida fram så "hårt" utan mest bara se till att han galopperar på ordentligt genom att rida på rakt spår och stå upp.
Låta honom gå på lite. Väcka honom, så han fattar att det är roligt.
Annars överlag är det väldigt effektivt att rida ut mycket, så han inte tröttnar att gå på banan hela tiden :)
 
Sv: 10:orna del 6

En grej är att direkt efter språnget, rida fram i en frisk galopp. Felet man gör är ofta att man är så nöjd efter språnget och saktar av. Då lär sig hästen och saktar självmant in lite även innan hindret. Hopp och så rid framåt!
 
Sv: 10:orna del 6

Duktiga! Så fin pålle är! :)

Powerm84: Ang framåtbjudning så har du fått bra tips, råd ut och rid framåt! :)


Kl
Idag ska vi åka till ridanläggning! Ska bli jättekul! Spännande att se hur bjudningen blir på en bana, ute är det ju full rulle. :p
 
Sv: 10:orna del 6

Wohoo! Första ensamma ridturen idag har jag och Royal haft, underbart! Vi både skrittade och travade i skogen, och var ute ca 45 min. Gick med honom sista 15 minuterna. Mötte lite hästar i början och då "frös han fast", stannade, gick fram och så höll vi på en stund. Bröt av en gren från ett träd(bra med hög häst då :D ) och petade lite, efter det gick det jättebra :) Idag fick jag känna på vilken ridbarhet det finns i den hästen, han lyssnar fint för hjälperna och bär sig trevligt :love: Bara satt och log och ville aldrig hoppa av, där jag satt bakom den rejäla nacken/halsen! Blir mums med muskler sen oxå :love: KÄRLEK!

1383681_10152272896206067_1997614412_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

kl

Ja hoppningen gick bra i torsdags, har velat och velat om jag ska lägga upp filmerna eller inte. Men ja ja nu visar jag eländet för er (jag, alltså inte min lilla prinsessa som var så underbart duktig)
Finns tre filmklipp från hoppträningen.
http://www.youtube.com/watch?v=WXBZfSYycag

Nu tar vi en veckas paus och tänker igenom förra veckan, både dressyrträning och hoppträning på samma vecka. Mycket att tänka på för henne.

Har börjat träna för en ny dressyrtränare, sedan jag köpte Sessan. Känns verkligen jätte bra, hon tar oss på helt rätt nivå och anpassar verkligen träningen efter vad vi behöver träna på just då.
 
Sv: 10:orna del 6

Elände? Äh, ni kom ju över :D
Övning ger färdighet så kämpa på.

Min dreggelpelle till kuse lyckades ordentligt :p
1926923_10152069271303789_1587405590_n.jpg


Och en bonusbild på "vrålåket" vi hittade i skogen häromveckan
1470402_10152068770448789_704252589_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Så härligt det ser ut!

Hos oss har det varit upp och ner. Vi fick ett ordentligt "soppa-torsk" på förra kursen och jag blir så otroligt arg på mig själv att jag inte sa stopp, vi måste vila! Det blir lite så att jag lämnar mig själv i händerna på tränaren för mkt istället för att tänka själv...:yuck: Och med det här stoet känns det oerhört viktigt att vi är på samma våglängd, skulle hon bestämma sig för att tjura ihop är jag inte säker på att jag reder upp det på ett bra sätt.

Hon fick vila några dagar och nu idag red vi för första gången för en ny tränare och det gick så fantastiskt bra. Jättefin framåtbjudning, galoppfattningar för väldigt lätta hjälper ( och det är ju just framåtbjudningen som gör det möjligt; tänker hon inte nog mkt framåt så korvar hon ihop sig i fattningen istället). Fina skänkelvikningar i skritt, lite sämre i trav och bra igångsättningar och avbrott. Fick också göra framdelsvändningar och ryggning från backen.
Som tur var hade jag tempat henne före passet (normaltemp) för när vi sedan stod i gången klämde hon fram en gigantisk gul snorbubbla. Så nu blir det vila tills hon är riktigt kry igen. Jag hoppas att hon ska vara frisk till löshoppningen vi ska åka på. Hon har dragit iväg och är ordentligt högre bak nu så det kan nog vara bra med en vila bara av den orsaken och det kändes skönt att få ett bra sista pass.

Nu när jag tvivlat på min egen ridning och på hästens humör så kändes det så otroligt skönt med en ny person som aldrig har sett oss och som var så positiv både om ridningen och hästen. Jag ska börja lita mer på mig själv helt enkelt!:)
 
Sv: 10:orna del 6

Vad roligt att det gick så bra! De där passen behöver man verkligen. :)

KrullTroll: Haha! :laugh: Snygg stil!

VanRemo: Vilken nacke han har! Kul att det går så bra!


KL
Igår var vi som sagt iväg till ridhus. :) Kaptenen klev in i transporten på under en minut både dit och hem, han vill gärna stå och fundera en stund men sen kliver han in hela vägen på en gång. Framme hade han som vanligt grävt bak en massa hö som låg i en stor hög under magen på honom.

Han skötte sig mycket bra på bortaplan. Så länge ponnyn är i närheten gör han allt som hon gör och hon är världens bästa förebild vad det gäller uppförande. :p De har dock blivit lite väl fästa vid varandra... När vi gick in i ridhuset (paddocken var tyvärr inte framtinad än) kom det två hästar till som också skulle in. Jag passade då på att rida klart Kaptenen ganska direkt så att han skulle slippa trängas med två till. I början var det stora ögon och lite giraffstil. Han gick emot handen och slängde med huvudet och hade sig. Svårt med bjudningen också, han ville gärna mest springa till sin flickvän. Han blev kort i halsen och gick lite i två delar mest hela tiden, svårt att få honom att koppla ihop kroppen. Ute har man för mycket gas, inne blev det för lite. Det var svårt att få honom fram till handen, tyckte jag satt och smackade hela tiden... När jag galopperat i båda galopperna tog jag därför och travade av honom direkt. Då var han lite trött och kunde äntligen slappna av lite och länga ut halsen mer. Men fortfarande blev det så segt att man inte riktigt fick ihop bakbenen med resten av kroppen. När man väl får fram honom känns han jättefin, men det var så korta stunder igår. Ute är han helt super att rida, längtar tills man får den känslan på bana också.

En kompis var snäll och filmade lite. :)

http://www.youtube.com/watch?v=6pWpA8VcbCQ

Två print ur film
K_zpsf7caaf88.jpg


K2_zpsb2f9b80c.jpg


Funderar på om han vuxit nu, han såg plötsligt överbyggd ut vilket han ju inte varit på jättelänge... Ska mäta honom.

När jag ridit klart och lett runt honom en stund kom de andra två hästarna in, Kaptenen trodde visst att det var lejon som kommit för att äta upp hans älskade lilla grå vän, så han blev smått hysterisk. Efter några minuter lugnade han ner sig men så fort de hästarna kom emellan honom och ponnyn stressade han upp sig. Jag red ponnyn kanske 20-30 minuter medan syrran höll i honom, och sen satt jag upp på honom igen och travade runt lite bara för övnings skull, för att han skulle lyssna på mig trots att det var fler hästar i närheten. Han var som en tickande bomb och tyckte att piaff och balanstrav var de bästa gångarterna. När han inte var riktigt lika uppe bland molnen utan faktiskt gick dit jag bad honom så slutade vi.

Han fick prova på en dusch också, schamponerade honom inte utan bara spolade av hela kroppen. Han har duschat en gång tidigare, men den duschen är så mycket bättre där man kan stänga helt så man står som i ett rum. Igår var det en helt vanlig spolspilta. Pålle trodde han skulle bli uppäten och måttade fula sparkar mot mig ett par gånger. Men han gav sig, jag vann och han blev blöt. :p Fortfarande blöt när vi kom hem så han fick vintertäcke på sig.

10150735_10202007468451154_631673926_n_zps052b9c57.jpg


Är över lag nöjd med honom. :)
 
Sv: 10:orna del 6

*KL*

*KL*

Vad roligt att det går så bra för alla :D

Krulltroll *asg* Härliga bilder :D

esswe - Vad fin hon är! Ser riktigt trevligt ut.

Själv är jag superglad.

Var ute på vår andra pay and jump igår med "lillskiten" 2 klasser och nästan 2 felfria rundor. 70 och 80. I första klassen fick jag smacka lite granna då han tittade till lite noch funderade på vad som skedde runtomrking som personerna på läktaren t.ex. I andra klassen så vart han nästan lite stark och vid ett hinder kom vi för långt ut i svängen. Istället för att jag skulle slita och dra för att komma över så hoppade han vid sidan av. Dock så hoppade han ändå när han gick förbi *s* Ser störtlöjligt ut ha ha

Men jag är så nöjd med honom. Skötte sig över förväntan. Nästa gång blir i april men då tar vi 2st 90cm istället. :D

Film från 80cm.
http://www.youtube.com/watch?v=ZdNQXHhaXRI

Han vart så laddad att framridningen ute så vågade jag inte ta galopp utan fick vänta tills vi kom in i ridhuset. Studsade hästar och sprang farliga hästätande barn överallt *s*

1544589_10152056463336819_1948099305_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Haha! Klart man ska hoppa ändå, med eller utan hinder! :D
Ser lugnt och kontrollerat ut, men jäklar vad stor han ser ut! Kliver ju över hindren utan att anstränga sig :p
Kul att det gick bra!
 
Sv: 10:orna del 6

Fin är han, även när han kör med handbromsen i! ;)
Kommer bli super när han lär sig att gå fram även inne, det kommer! Men jag tycker nästan att du kan vara lite tuffare med att be honom ta framåtdrivande, så att du får en reaktion.
Det syns att han bra gärna skulle vilja få leka "följa John" med ponnyn :D
 
Sv: 10:orna del 6

Åh vad duktig han är! Vilka skutt han gör på vissa hinder, högt över! Men han ser som sagt jättestor ut. Pluttehinder. :p
 
Sv: 10:orna del 6

Lätt att vara efterklok! Men ibland får man ju pusha på gränsen lite, men klokt att du gav henne lite extra vila efter.
 
Sv: 10:orna del 6

Haha ja jisses vad han ville sitta i knä på henne hela tiden... Du skulle sett när det var två andra hästar inne också, då var det verkligen följa John! Jag hoppas dressyrträningarna kör igång snart så jag får hjälp att komma åt honom även på bana. Ute är det ju liksom nästan för mycket fart så där behöver jag bara fånga upp honom - och då blir han helt underbar! :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 762
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 501
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 479
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp