10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Vad roligt! Lycka till :)
Ang tjockhet så ska ni få se korven snart!
Jag fattar bara inte varför det kommer upp felmeddelande när jag ska verifiera kontot????
 
Sv: 10:orna del 6

Svårt att säga, det lär väl ha blivit fel nånstans. ;) Ser fram emot film! :)


Kl
Här är det konstigt väder. Från att ha varit vår och bart på vägarna damp det ner en halvmeter snö på några dagar, och allt tinade bort bara inatt. O_o Så nu har vi mjuka fina grusvägar igen! :banana:

Idag har det vart jättefint, lite blåsigt men inte så farligt. Några plusgrader i skuggan, runt 15 i solen! Underbart! Kaptenen fick komma ut, vi var ute en timme. Första 15-20 minuterna fastnade jag i telefon med en kollega så satt bara och åkte häst på långa tyglar. Helt underbart var det, han knallade på så snällt!

När vi lade på satte vi fart. Pålle var pigg och glad efter två dagars vila men han var sådär alldeles lagom framåt och han gick bara så fantastiskt jävla bra!!! :love: Idag galopperade vi flera gånger, varav en gång är det längsta vi galopperar själva, och det var HAN som ville! Jag fattade galopp, sen visste jag att det om typ 200 meter skulle bli läskiga saker i dikena så jag satte mig och tänkte sakta av, men han sög på så himla fint framåt så jag bara ställde mig upp igen och lät honom fortsätta! :love: Sen rullade vi på säkert 500 meter till innan det blev en T-korsning och vi var tvungna att sakta av.

Han tittade knappt på nånting idag, bara två gånger blev han fullkomligt livrädd för en stor snöklump (i badbollssize) som låg i vägkanten. Som tur var skrittade vi båda gångerna så det blev inte så farligt ändå. Knashäst! Han var helt underbar idag, så fort jag kortade tyglarna rundade han sig självmant och gick så ofantligt fint! Han ger så härlig ridkänsla! :love:

På söndag hoppas jag att vi tar oss iväg till ridhus, då ska jag tvinga nån att filma!
 
Sv: 10:orna del 6

Men vad härligt att tittigheten börjat lägga sig :D


Här rullar vi på. Har haft underbart ridväder här ett par veckor, sol och vårvindar. Så har varit många låååånga uteritter ❤️
Vilket märktes häromdagen när vi smet undan regnet och jobbade i ridhuset. Försöker jobba honom även när vi rider ut, men att gå på volt var plötsligt omöjligt. Sidoförande skänkel var bortglömt istället slängde han in rumpan heeela tiden och visste inte vad galopp var...
Så fick backa ett par steg, göra om och rätt och tillslut så trilla poletten ner och han bar som sig aldrig förr

Igår red vi en skrittrunda för att sträcka på musklerna lite. Tog med gammeltanten som handhäst. Premiär för båda. Och det är tur att jag har en så cool unghäst när hon ska bete sig. Han råka titta på henne och hon mota ner honom i diket. Tant!! Tur han är uppvuxen med morsan och mostrar så han vet att det är bäst att akta sig när fruntimren blir griniga.

Idag red vi ut och jag satt för första gången löst sen jag åkte i backen med buller och bång i augusti.
Har en gård vi rider över som Våd tycker är det läskigaste som finns, han e tom rädd för lagårdsväggen :p idag stod bonden och svetsa och Våd gjorde en helomvändning på en hov och skutta iväg. Tappa stigbyglarna men fick stop rätt snart och hoppa av själv innan nått mer hände. Sen ledde jag honom över gården för att inte riskera nått i onödan.
Hoppade upp sen och han var som vanligt, inga men från "nära-döden-upplevelsen".
Idag gick han tredje dagen på raken och som vanligt blir han piggare för varje dag han går. Får han sen vila en dag eller två så är han coolare igen. Konstig kuse. :D
 
Sv: 10:orna del 6

Ja det är så himla skönt! Hoppas bara att det håller i sig! :p

Tokig pålle som blir piggare när han går mer. :p Kul att ni är igång! Vill se bilder ju! ;)


KL
Bjuder på en bild från när vi nästan hemma idag. Satt med helt långa tyglar, utan stigbyglar och telefonen i ena handen. :angel:

IMG_20140321_163953_zpstgzdjdzi.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Kl

Hoppträning i dag då! Så sjukt jäkla kul :D Jag är löjligt stolt över min lilla häst! Samma övningar som sist och allt satt klockrent den här gången, inte en antydan till att hon skulle springa förbi nått hinder, börjar snarare söka hinder själv och hitta bjudningen mot hindren. Det är så himla roligt att se utvecklingen! Satte sockerbitar i ett hinder idag och det klippte hon utan att tveka direkt. Och jag är sååå glad att jag har C som hoppar henne åt mig!

Färdig skrytet, här är filmen!
http://youtu.be/COa5SfW6BIE


tillägg: Tack! så mycket till er som kommenterat bilden!

Ser jätte bra ut. Galoppen ser väldigt skumpig ut att kunna sitta ner på?
 
Sv: 10:orna del 6

Blir lite avis på er som har eget stall, skulle ja med vilja ha.

Men har faktist ändå en super stallplats med 7 andra hästar och stora fina hagar, alla går på lösdrift men har även tillgång till egen box om det behövs.. Tar 15min att åka ditt pga måste åka genom stan, bana finns och ridvägarna duger la. De ända jag saknar är ridsälskap då ägaren kör med sina tinkrar och travar hagkompisen rids knappt inte

+billigt :p

Lilla rinner gänget
1521207_10152290646589771_1228618899_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Tack :) har fixat konto nu, så ska bara redigera :p
Fölvakar på nätterna, så jag kanske kan fixa det inatt :)

Kl
Idag är det soldis ute och ca 7 grader varmt.
Inte varmast, men vindstilla.
Ska rida ut en härlig tur :)
 
Sv: 10:orna del 6

Kl

Jag måste fråga igen, min förra fråga försvann nog i allt tjockissnack :D

Har ni några erfarenheter av mjölksyra?
Jag har hört att det är väldigt vanligt i denna ålder?
 
Sv: 10:orna del 6

Jag rider inte mer än max 4 dgr i veckan och korta pass så nej någon direkt mjölksyra blir det inte. Dock måste man ju över den där tröskeln emellanåt så dom kan bygga upp sig, det blir lite en fingertoppskänsla.
 
Sv: 10:orna del 6

Precis!!
Och Ska man då fortsätta eller avbryta?
Och kan man rida dagen efter som vanligt eller bör man låta hästen vila?
 
Sv: 10:orna del 6

Det är just där som fingertoppskänslan kommer in.. hur länge till man ska fortsätta innan dom blir trötta på riktigt, men se till att jogga av lång och låg. Visst kan man rida dagen efter men man kan ju göra något annat, tex bara rida ut och jogga i alla gångarter och sen ha en vilodag efter det.
 
Sv: 10:orna del 6

Jag rider som max varannan dag, är ute ca en timme varje gång inkl skritt och jogg. Nu börjar han orka med bra och är fortfarande pigg och glad när vi är hemma. Känner jag under turen att det börjar bli jobbigt så pausar jag några minuter i skritt på lång tygel. När han jobbar som bäst och jag känner att krafterna tryter så pushar jag honom lite till så att han faktiskt får jobba lite och inte bara glida runt. Och sen vila. Men det är ju lite fingertoppskänsla som sagt. :)
 
Sv: 10:orna del 6

Håller med, coolingar :cool::cool::cool:

Kl

Var en riktigt framåt och pigg kille idag!
Han pinnade på friskt och hade svårt att hålla sig i trav,
ville så gärna galoppera istället :)
Sedan tog vi en trafikerad väg hem, kände mig något osäker på om jag inte skulle vända istället, men han visade klart och tydligt att det inte var något att oroa sig för. Fast när vi passerade en hage med två hästar som sprang fram och tillbaka som tokar, så valde jag att sitta av för säkerhets skull.
Han steppade lite, men det gick bra :)
Min duktiga, duktiga kille ❤️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 764
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 501
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 479
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp