10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Längesedan jag skrev något i tråden.
Min lilla donna är i en spökperiod, ALLT är farligt. För ett par veckor sedan tömkörde jag och skulle gå fram och sätta grimskaft i den repgrimma hon hade över tränset när vi skulle förbi en "farlig" gård. Framme vid huvudet backade hon ett steg och svängde runt mot mig vilket gjorde att hon fick tömmarna runt halsen och sen sprang hon hemmåt. Allt gick bra och hon fick vackert gå förbi stället flera gånger till den dagen dock inte på töm. Tyvärr har hon nog dragit sig själv i munnen endel under den språngmarschen för nu är hon helt hopplös med bett igen :(
Igår red jag lite försiktigt i blåsten. Det blev bara skritt då underlaget i paddocken är uselt + jag inte är sugen på en flygtur. Förutom problem med bettet så gick det riktigt bra och de korta stunder hon inte tjafsar i munnen så är hon mycket trevlig. Hon går nästan helt på vikthjälper nu så jag kan verkligen jobba på att bara ha ett lätt och jämnt stöd i munnen på henne.
 
Sv: 10:orna del 6

Sidförflyttande började jag med ganska tidigt.

Nilmar är stadig i alla gångarter även galoppbyten har jag börjat med.

Han bär sig väldigt väl och jag sitter ned ganska mycket. Mestadels för att han är så stor och jag så liten.

Ray - Är hästen spänd och reagerar har koll på annat än mig kräver jag uppmärksamhet. Jag börjar inte på att lära in något nytt men att utför små övningar vi gör i vardagen ska gås igenom. Då brukar även hästen bli lugnare och släppa omgivningen.

Det har fungerat för de hästar jag hållt på med. Självklart finns det alltid undantag men denna regeln kör jag med.

Allmänt

Har inte planerat in när Nilmar ska få sin vila men lite vila kommer han självklart att få.

Han har fått några dagars vila efter träningen i tisdags. Han var verkligen supertrött på onsdagen när vi tog en joggingtur i skogen. så han fick vila tors-lördag. passade bra eftersom jag jobbat.

Väntar bara på att mitt sto ska få komma ut i hagen igen. Nilmar är inte helt ok med att låta henne stå kvar i boxen. Han har vandrat väldigt mycket i hagen och jag ser att det tar på honom. Han har gått ner lite i vikt och det vill jag abspolut inte. Har fått mata på lite med både kraft och hö. (fast så mkt mer hä kan han inte få när man redan har fri tillgång :D )

Han har även bara fått gå ute halva dagarna så han inte vandrar non-stop hela dagen. Han blir lugn av att komma in i stallet till mitt sto. Mina stora hästar tycker de små är löjliga och vill bara umgås med varandra *s*

Idag blir det nog tyvärr vila för Nilmar igen då jag jobbar ett segt pass.

Dock så står lite banridning på schemat imorgon.
 
Sv: 10:orna del 6

Vad tråkigt med bakslaget! Men sånt kommer och går säkert över. :) Vet precis vad du menar med spökperiod, jag blir tokig på Kaptenen ibland... :meh:


Kl
Idag var jag till kiropraktorn på morgonen, som jag misstänkt fanns en hel jäkla massa att rätta till... :o Inte konstigt att jag tyckt sadeln känts konstigt, jag var ju nästan 2cm sned från höften och ner. :cautious: Kändes milsvid skillnad direkt!

Hemma igen, underbart väder men blåsigt. Enligt prognosen skulle det blåsa mer och mer så jag tänkte att då rider jag Kaptenen på en gång. Han hade vilat några dagar och var supertaggad... Så lite komihåg till mig själv, om pålle stått mer än en dag, rid inte ut själv om det blåser halv storm. :meh:
Han var uppe i det blå mest hela tiden, allt var farligt och det var typ noll kontakt nästan hela turen. Han skyggade för allt, brevlådor, snöhögar, grusfläckar, höbalar, stubbar, you name it. Red en väg som man bara vänder på eftersom den var helt framtinad och mjuk och fin. Det blev mest skritt bortåt för att han kändes som ett paket dynamit, lite mer framåtanda sen vi vänt, men fortfarande spänd som en fiolsträng.
Droppen blev när det plötsligt kom en lös hund farandes bakifrån, han hoppade rätt upp som en känguru flera gånger i rad och jag for mest omkring. Då satt jag väldigt löst... Det blåste så mycket så jag hörde inte hunden och fattade inte varför hästen exploderade helt utan förvarning, men lyckades sno runt honom så vi stod och stirrade på den en stund. Bara en bit efter det såg han en livsfarlig sten (som han redan gått förbi påväg bort utan problem) och sket ner sig totalt. Sprang på sidan och skakade i hela kroppen och stod färdig att sticka, flera meter ifrån... Suck. Jag gav mig inte förrän han stod lugnt, sen hemåt. Då flög han i luften för en liten pöl och där nånstans blev jag förbannad på honom... När vi haft nån form av maktkamp blev han plötsligt foglig och tittade mest bara lite under lugg på allt hemskt men travade snällt på i rund och fin form och skötte sig mycket bra sista biten hem.

Åh så arg jag var på honom ett par gånger... :rage: Men jag får ta med mig det positiva i att han var så fin sista biten hem, då kom min vanliga fina kille tillbaka. Nu hoppas jag det får vara hyfsat väder framöver så jag kan hålla igång honom.

Rödöra
IMG_20140310_114717_zpswzxslkq1.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Tack för input (Maja Kandi oxå)!

Skulle vilja dra det lite längre. Hästen utför enkla övningar men utan att slappna av och utan att släppa omgivningarna. Hur jobbar ni vidare då?

Ex hästen utför galoppfattning och avbrott samtidigt som den skriker och egentligen har fokus på helt annat... Och trots försök att aktivera och hålla det enkelt blir den aldrig mellan hand och skänkel utan är - ja, svår påverkbar helt enkelt. Lite hingstig typ....
 
Sv: 10:orna del 6

Tack för input (Maja Kandi oxå)!

Skulle vilja dra det lite längre. Hästen utför enkla övningar men utan att slappna av och utan att släppa omgivningarna. Hur jobbar ni vidare då?

Ex hästen utför galoppfattning och avbrott samtidigt som den skriker och egentligen har fokus på helt annat... Och trots försök att aktivera och hålla det enkelt blir den aldrig mellan hand och skänkel utan är - ja, svår påverkbar helt enkelt. Lite hingstig typ....

Vi kan titta en gång om det är något farligt som det känns vettigt att hon får undersöka. Annars kör jag på att ignorera faran och ställa något från rörelseriktningen, blir det spänt så rider jag helt enkelt mjukt vidare. Ju mer fokuserad hästen blir på arbetet desto mer avspänd och det blir lättare att rida nära "faran". Små ökningar, minskningar, avsaktningar och igångsättningar så att hästen hela tiden får tänka och koncentrera sig.
 
Sv: 10:orna del 6

Sidförflyttande började jag med ganska tidigt.

Nilmar är stadig i alla gångarter även galoppbyten har jag börjat med.

Oj, så långt framme ni är, redan galoppombyten!

*kl*
Jag satte igång Adrielle idag och red ett pass i manegen. Det kändes riktigt bra men hon blir oerhört svettig nu i värmen, hela hästen var blöt och skummig. När jag sedan släppte ut henne i hagen hade vi ett tillbud som hade kunna slutat mycket illa..... Vi har en hösilagebal med nät runtomkring och utanpå har vi en gummiring från Profarma så att de är skyddade från nätet. Nätet är fäst i en träpall under balen. I vanliga fall behöver jag bara lyfta en liten del av ringen för att komma åt att dra ner nätet ordentligt om det släppt men idag hade det åkt upp så mycket att jag var tvungen att lyfta hela sidan på ringen. Just när jag håller på att dra ner nätet smyger sig Adrielle fram och slänger ut ett framben. Givetvis glider en del av nätet in bakom skon och sitter helt fast. Jag tackar min lyckliga stjärna för att Adrielle förstår att hon sitter fast och väljer att stå stilla och vänta, jag håller framhoven och försöker desperat frigöra henne från nätet medan tankarna flyger genom huvudet på vad som blir följden om hon får panik och drar med både nät, bal och träpall. Efter vad som känns som en evighet kommer en annan tjej ut från stallet och jag kan ropa på hjälp så hon kommer med en sax så att jag kan klippa loss Adrielle. Åh, jag var totalt sjöblöt efteråt, fortfarande känns det som att jag bara vill gråta trots att det ändå gick så bra. Det är ibland ytterst nervpåfrestande att ha häst :nailbiting:.
 
Sv: 10:orna del 6

Oj, så långt framme ni är, redan galoppombyten!

*kl*
Jag satte igång Adrielle idag och red ett pass i manegen. Det kändes riktigt bra men hon blir oerhört svettig nu i värmen, hela hästen var blöt och skummig. När jag sedan släppte ut henne i hagen hade vi ett tillbud som hade kunna slutat mycket illa..... Vi har en hösilagebal med nät runtomkring och utanpå har vi en gummiring från Profarma så att de är skyddade från nätet. Nätet är fäst i en träpall under balen. I vanliga fall behöver jag bara lyfta en liten del av ringen för att komma åt att dra ner nätet ordentligt om det släppt men idag hade det åkt upp så mycket att jag var tvungen att lyfta hela sidan på ringen. Just när jag håller på att dra ner nätet smyger sig Adrielle fram och slänger ut ett framben. Givetvis glider en del av nätet in bakom skon och sitter helt fast. Jag tackar min lyckliga stjärna för att Adrielle förstår att hon sitter fast och väljer att stå stilla och vänta, jag håller framhoven och försöker desperat frigöra henne från nätet medan tankarna flyger genom huvudet på vad som blir följden om hon får panik och drar med både nät, bal och träpall. Efter vad som känns som en evighet kommer en annan tjej ut från stallet och jag kan ropa på hjälp så hon kommer med en sax så att jag kan klippa loss Adrielle. Åh, jag var totalt sjöblöt efteråt, fortfarande känns det som att jag bara vill gråta trots att det ändå gick så bra. Det är ibland ytterst nervpåfrestande att ha häst :nailbiting:.

Usch vad läskigt,detta hände hände tyvär på våran lösdrift,nån hade lyckats få av ringen,sen hade ena ponnyn fastnat i nätet som också att fast i en pall,balen var i princip slut dock. Pallen + nät hittades kanske 20 meter från ordinarie plats,en sko hade lossnat,och under andra framskon satt en bit av nätet. Ingen vet när det hade hänt,men vid lunch hade ponnyägaren varit ut,sen på sen eftermiddag hittade stallägaren nätet och pallen på helt fel ställe. Tack gode gud att det gick bra!!! Nu var det dock tur i oturen att det fastnade på just denna hästen,för hon tar liksom allt med en klackspark, plus att hon körs också så hon är ju iaf van att något åker efter. Var dock orolig att hon hade blivit skrämd endå och bakskygg,men ägaren har kört henne utan problem nu,så det gick verkligen så bra det kunde ha gått,men endå....


Varit med att stoppa en skenande häst som hade blivit rädd och dragit upp hela uppbindningsstolpen och dragit med stolpen slagandes efter sig, Fy f*n vad den hästen var trasig när vi lyckades få tag på den! Och bakskygg så in i bomben efter olyckan.... :(
 
Sv: 10:orna del 6

Vad roligt att hon kändes fin! Kaptenen blir också sjöblöt i den här värmen, trots att han är lite klippt.

Usch vad otäckt med nätet! :nailbiting: Kaptenen är en riktig fena på att fastna sådär... Förra vintern hade vi en höhäck som han brukade veva mot och där kunde trakterna på skorna haka i en ribba, och så kunde han stå och liksom vila med foten där ett bra tag. Sen när han tog ner foten blev skon kvar... Jag kliade mig i huvudet många gånger över varför jag alltid hittade tappskorna så orörda precis bredvid maten, tills jag en dag fick se hur det gick till. :meh: En dag hade han gjort lika men fått med balsnöret (jag har stora fyrkantiga balar med tjocka balsnören istället för nät runt) in under skon och när han kände att han satt fast slängde han sig, men snöret gick av och följde med honom på en vända genom hagen. Som tur var lossnade det, men han gillar INTE blå snören nu.. . Sen dess har han flera gånger lyckats släpa balar genom hagen... I vinter har vi inte haft nån höhäck (den gamla blev demolerad) utan har bara öppnat ena sidan på plasten. Då var han uppe och stampade på den öppna sidan och lyckades fastna i ett snöre igen. Efter det tog jag bort alla snören (4 st) men lämnade plasten på. Då lyckades han fastna i plasten och släpa balen i sicksack runt hela hagen och varje dag satt nya bitar av plasten inkilade mellan hoven och skon. :banghead: Så nu får dom inte ha fri tillgång längre, nu portionerar jag istället. Inte dom smartaste djuren direkt...
 
Sv: 10:orna del 6

Fy vad obehagligt! Men en sån cool häst du har :up:

Jo, hon fick sannerligen en guldstjärna för att ha sinnesnärvaron att hålla sig lugn. Hennes matte fick dock bakläxa gällande hästsäkerhet och har blivit ålagd att alltid ha med sig en sax vid nätfixning.;)
 
Sv: 10:orna del 6

Pigg kuse på våren kan vara mycket spännande. :cautious:
Tur att du höll dig kvar ändå och att ni lyckades vända turen till mer positivt på vägen hem.


Läskigt med alla historier om fastnande hästar, ibland undrar jag hur dom lyckas...

Våd hade lite vila i slutet av feb då jag hade mycket i skolan plus att det årliga jobbet på GHS hägrade. Men nu är vi igång igen. Har testat lite olika bett nu det sista då vi försöker hitta nått som han trivs bättre på. Han reds in på tredelat tränsbett med fasta ringar, men har väl aldrig riktigt funkat fullt ut på det.
Så i feb var jag på Tre hästar i Kungälv och fyndade en hög med bett på deras begagnat-avdelning.
Nu har jag ridit med ett kimblewick två dagar i rad. Första dagen var han lite suspekt först då han alrdig ridits på rak bett eller med kedja. Men efter halva turen tog han ett riktigt fint stöd och skummade på bra.
Igår red vi en längre tur med räserponnyn i stallet och då förvandlas min pigga nordis till fullfjädrad gallopör. Ponnyn har en förmåga att slänga vilt med huvudet när hon anser att det går för långsamt, vilket Våd efterapade med stor entusiasm :meh:
Så det blev en tur med att fokusera på att gå framåt, utan att rusa. Och tidvis funkade det riktigt bra. Kände mig ändå nöjd med turen när vi kom tillbaka i stallet. Han lyckades gå på alla positioner i ledet tillslut utan tjafs. Svårt för en grabb som kommit på hur kul det är att gå först och som tycker att ponnyn och islänningarna går allt för långsamt när de är framåt :p

Idag blir det vilodag då jag har skola hela dagen och snygg-hovvis kommer i em för att sko min gamling :)
 
Sv: 10:orna del 6

Våren är iaf här äntligen :D

1507924_10152059040078789_1135018636_n.jpg


Råkar man komma sent till stallet får man visst räkna med att ens häst får agera hårmodell :p
10014597_10152056563918789_1492565835_n.jpg


Rastning av hund och häst samtidigt.
1964943_10152054485073789_2019498511_n.jpg



Och en bonusbild på gammeltanten och blivande morsan som verkligen vet hur en lerinpackning ska göras...
Hon är ren när hon går ut och detta är vad jag möts av varje em :banghead:
1932339_10152051486183789_141063661_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Oj vad otäckt! Tur att det gick så bra.

Olyckor händer så fruktansvärt lätt "/


Långt och långt. Galoppbyten har vi börjat med men den stora kropen orkar inte riktigt med det. :D

Jaghade ett helskotta med min förra häst att lära sig galoppbute och fick tipset om att börja tidigt så det är vad jag gjort. Sidförflyttning började med i skogen tidigt för att få honom uppmärksam och jag tycker det har fungerat :)


Ray - svårt att säga. Fortsatt att jobba med att lyssna tills hästen blir trött sen jobba lite till? Otroligt svårt att säga. har inte riktigt haft det problemet och någon superstjärna är jag tyvärr inte. Min fuxdam kan ibland bli otroligt spänd och så länge hon lyssnar och utför vad jag ber henne om så får jag ibland inte igenom att hon ska vara lugn och avslappnad när vi jobbar. Då har det fått blivit lite halvdant. Spänd häst men som gör det jag ber, Inte optimalt men jag får i alla fall igenom min vilja att jobba och för det mesta så får jag henne att släppa allt och lyssna. Sen finns de där dagarna speciellt på vårkanten första uteträningen eller något sådant då glädjen spritter i hela kroppen och allt vad jobba heter är som bortblåst när det finns livsfarliga stenar på andra sidan skogen typ. :D Då får jag tyvärr acceptera att det inte blir 100% utan bara kanske 80%

Hoppas du finner vad som fungerar för dig :)
 
Sv: 10:orna del 6

Första ridturen utomhus och första traven idag!! Som han aldrig gjort annat innan, han är för underbar min vackra prins! :love:

882708_10152247571266067_1404395070_o.jpg

1658227_10152247562026067_2096086828_o.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Åh vad kul att det går så framåt för er! :) Han är verkligen gigantisk! :p

Michis: Kul med film, fin pojke!

KrullTroll: Haha ja, jag satt himla löst när vovven kom farandes. :p Tur i oturen att pålle varit så spänd hela tiden för jag var ju ganska beredd på skutt, fast inte på en sån explosion rätt upp som det blev då. :p Så himla kul att det går framåt för dig! Men vilken jobbig hage ni har. :( Nästan så jag hellre har isen som är i mina hagar framför det där...
 
Sv: 10:orna del 6

KL
Ett hästätande monster hade idag invaderat hästarnas hage. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=TNadXNeu1EM

Så typiskt, nu ringde en tjej som har hand om hoppträningarna jag är med på varannan tisdag och det fanns plats för Kaptenen i gruppen efter min ponny idag. Satan! Jag kände att jag inte skulle hinna, har packat allt för ponnyn och hon kliver in direkt så där har man en bättre tidsplanering. Svårare med Kaptenen (som dessutom såg ut som en lerinpackad flodhäst för en stund sen). Typiskt! Hade jag vetat lite tidigare hade han banne mig fått följa med!
 
Sv: 10:orna del 6

Haha ser ut som bilden är photoshopad, att han liksom har gjorts större ;) Men fin är han! Riktigt häftig alltså!

KL

Galoppombyten har ju varit lite på tal här i tråden. Jag hopptränade idag och i ett hörn satt ett byte, dock var det inte tanken från min sida haha, men det var ju bara att tacka och ta emot. På tal om vårkänslor... Herrejösses, min annars så lydiga häst tog bettet och bara TJOHOOO nu ska vi springa fort och helst aldrig stanna! Är väldigt nöjd med honom dock, ser hellre att han är positiv och lite väl framåt än tvärtom :)

En liten film (bytet är med tom! ;) )

http://www.youtube.com/watch?v=rjRt9C9TEVA
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 770
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 502
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 480
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp