10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Ja han är väldigt fin, vänder en del huvuden på stallbacken (kan ju iofs vara eftersom det är rätt ovanligt med så stora just på vår stallbacke).

Nu har jag inte stenkoll på foderstaten då det inte är jag som räknar och skriver dem, men jag gör ett försök :P

Ensilage får han ca 10 kg totalt i nät (alla våra äter ur nät, och vi anpassar efter hur mycket de faktiskt äter... lämnar de alltid i näten får de mindre efter ett tag osv...) Utöver det får han (om han ätit upp sitt frukostnät) ett par kilo till lunch.

Kraft:
frukost: ca 1,3 kilo (klippt svarthavre och fibergi elit)
lunch: samma som frukost.
ungefärlig kvällsmat: 900g fibergi elit, 500g racing balancer, 600g studbalancer, 5-700 g klippt svarthavre, derby. salt, kalk, olja, och så eventuellt lite extragrejer när han är i fas för att starta.
Bör väl hamna kring 5,5-6 kg kraft totalt om dagen?
(eller räknar jag helt fel nu)
 
Sv: 10:orna del 6

KL

Hur gör ni andra med vila i år?
Min är igång sedan några veckor tillbaka nu.
Har tänkt att träna på rätt bra under våren.
Sedan till sommaren "behöver" vi kvala om vi ska rida championatet till hösten.
Så när ska hästen få sin vila?
Han reds ju inte speciellt mycket under hösten/vintern förra året.
Men att vänta med vilan ända tills hösten i år, känns väldigt länge?
Tankar och funderingar tack :)

Min har ju vilat från maj förra året tills årskiftet.. han får lite småvilor emellanåt dvs- 2-4 dgr, jag har lagt dom efter jag har lärt honom nya saker och det har funkat bra då han verkligen växt och gjort allt bättre nästa gång sas. Vi kör på ett tag till här nu med hoppning och dressyr och sen lite mer terräng, sen får han ett par veckor i slutet av april då ska jag ha kommit ut på ett par stycken pay and jump har jag tänkt. Sen efter dom veckorna kör jag på i ca 6 veckor till och då får han ett par veckor till (ca 3 veckor) och då är vi framme i typ andra veckan i juli och rider lite mer pay and jump .. tänkte åka runt lite mer på andra ställen och sen ska han vara klar att kvala i slutet av juli/början av augusti vilket jag nästan räknar helt iskallt med att han kommer klara.. Jag märker ju då sas hur långt vi kommit och om det är idé eller inte. Svårt att sia om nu känner jag när det handlar om så unga hästar som en 4 åring. Men detta är min plan A iallafall..
Sen kan det ju bli en plan B om saker och ting inte blir som man har tänkt naturligtvis.. det vet man ju aldrig :D

Jag kommer även lägga in en kortare vila någonstans slutet av augusti/början av september och sen göra ett par inomhustävlingar innan semifinalen om man känner att man lyckas kvala.. om man känner att nä det här är han inte klar för så blir det inga inomhustävlingar i september där utan då låter jag honom få en längre vila istället.
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Wow snyggo. Har han någon fördel av sin storlek? Eller blir en så stor långsammare i sin action jämfört med sina mindre kamrater? För det är väl en gallopör?

Japp, det är en galoppör :)

Det är väl både fördelar och nackdelar med en sådan jätte.

För det första har vi ju fått vänta lääänge på att han ska bli redo i kroppen, om man jämför med jämnåriga i stallet. Han har ju växt längre och mer och har därför inte kunnat göra så mkt. Han har varit klumpigare och "lärt sig" sitt eget rörelsemönster långsammare.
Rent pengamässigt hade det ju kunnat vara ett jätteminus för en ägare att veta att det inte finns en chans att hästen kommer ut (börjar starta) förrän absolut tidigast i slutet av treårssäsongen (många av loppen med mest prispengar går under sommaren för två och treåringar). I hans fall är ägaren också uppfödare (erfaren sådan) och hon kände på sig att det nog var värt att vänta.

Bra saker med hans size:
... han har en helt ENORM aktion, han tar ett språng när "vanliga" tar två, det ser nästan ut som han springer mot ponnyer...
Även fast hans aktion är så lång så är han rapp i den, dvs han ser inte slö och trög ut i kroppen.

När han vann senast (tror jag länkade till film från det här? ) så vann han med 29,5 hästlängd över tvåan, och då cantrade han hela vägen (dvs. jockeyn satt bara och hade honom fint i hand och lät honom öka lite på upploppet, jockeyn drev alltså inget alls)

syns kanske lite här
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-23 (7).JPG

eller här
http://stallmalmborg.se/Indibow200049-L (800x554).jpg

Den undre är hans debutseger, kolla på honom jämfört med de andra på bilden, han är inte ens brydd av ansträngningen.
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

"Vart tog dom vägen?" O_o

Så himla häftig häst! Hoppas han får tävla mer i år! :d


fio: Kul att ni varit iväg! Skönt med cool pålle. :)


Delvis KL
Apropå att åka med pållarna...

Jag har fått en plats på dressyrträning på min nya klubb, det är i paddock vid deras stall och jag har bokat en plats varannan onsdag (finns möjlighet att rida varje vecka men jag kommer börja med varannan). Det drar igång när planen är ridbar. :) Dessutom har jag ju reservplats på hoppträningarna med Kaptenen (hoppar ponnyn varannan tisdag)... Mitt problem är att jag är så feg när det gäller att åka med Kaptenen. :o Löjligt egentligen, med ponnyn är jag lugn för jag vet att hon är så himla cool och lättsam. Men jag oroar mig konstant för hur Kaptenen kommer reagera på ditt och datt överallt. Nu har det funkat så himla bra att lasta när han får åka med ponnyn, så jag oroar mig över hur han ska bete sig när han ska åka själv nästa gång... :crazy: På hoppträningarna kommer han isf få gå i gruppen efter ponnyn, vilket ju innebär att han får stå och vänta medan jag rider. Då får han stå i en utebox eller uppbunden i en vanlig box vägg i vägg med ridhuset (det finns inga fönstergaller än, nybyggt, så de får inte vara lösa i boxarna där). Han är en sån som stressar upp sig fenomenalt om han blir lämnad, inga problem att gå in nånstans själv, men han blir väldigt upprörd om andra hästar går ifrån honom (mamma upp i dagen...). Hade ju varit bättre om han fått gå i gruppen före ponnyn så han hade varit trött tills han skulle stå och vänta... När det gäller kommande dressyrträningarna så får jag säkert ställa ponnyn i nån box under tiden jag rider Kaptenen (på de träningarna får jag rida vilken häst jag vill från gång till gång), hon är stencool och bryr sig inte i nånting. Väldigt lätt att ha med sig - klockren läromästare för bebisar. Hon tar inte skada av att bara åka med, stå i box och åka hem, men målet är ju liksom att han ska kunna åka själv också framöver... :cautious:

Svammel svammel... :angel:
 
Sv: 10:orna del 6

"Vart tog dom vägen?" O_o

Så himla häftig häst! Hoppas han får tävla mer i år! :d

Ja, det är en häftig häst... jockeyn (den som kollar sig över axeln på bilden) sa att "Jag var tvungen att kolla om det hade hänt något där bakom. Min häst var ju inte ens lite trött...var var de andra liksom, han joggade ju bara" :rofl:

Det finns en väldigt snarlik bild på hans äldre bror från en av dennes segrar...
http://stallmalmborg.se/stall malmborg 4853.jpg

Det verkar vara så de jobbar i den familjen ;)


Angående kaptenen och "åka-rädsla", vad jobbigt! förstår att du nojar lite, hoppas det går bra.
Ponnyn kan inte åka med som sällskap bara?
 
Sv: 10:orna del 6

Inspirerad av er "storhoppare" bestämde jag mig för att prova styra på bom idag och det gick över förväntan både i trav och i galopp. Fattningarna blev också väldigt lättsamma då hon sög mot bommen (det svåraste var faktiskt att våga låta henne taxera emot helt själv utan att försöka styra sprången:o). Helt okomplicerat! Nästa steg blir att prova med fler bommar innan vi vågar sätta upp något småhinder.
 
Sv: 10:orna del 6

Min ponny hoppade med ryttare för första gången idag.
Hon jar ju haft lång vila från September till för två veckor sen. Hon har inte löshoppat sedan slutet på september heller så vi byggde en löshoppningsbana och hon fick hoppa några varv, hon verkade helt klart minnas. Sen så fick ryttaren hoppa upp och vi gjorde samma sak fast med ryttare. Ponnyn är så okomplicerad att det inte är klokt. Hon bara gjorde precis som vanligt.

Här är en kort filmsnutt på allra första hoppet med ryttare:

Ponnyn hoppar

Den här lilla ponnyn är så otroligt läraktig och enkel
 
Sv: 10:orna del 6

Man måste ha en plan B :D
Jag kör på enligt min planering nu och märker jag att vi inte följer den, så får jag backa och pröva nya vägar. Championatet är mest som en dröm för mig.
Jag kommer att försöka, men går det inte, så är det inte hela världen :)
 
Sv: 10:orna del 6

Nu börjar jag snart gråta. Värsta spökåldern och trotsåldern samtidigt :crazy:. Jag tog en promenad igår på 3-4 km och det var inte lugnt och trevligt många sekunder. Först skulle vi stanna på väg ut från stallplan, sen vägra gå förbi transformatorhuset som helt plötslgit blivit farligt, bäcken var det tvärstopp vid (nu har vi gått 300 m), grannens hundar var livsfarliga och hästarna som kom springandes likaså, deras granne tog in sina hästar vilket hon skymtade och där blev det återigen tvärstopp och 5 minuters lirkande för att komma fram 15 m så hon såg att det inte var något farligt. Nästa hus blev bara lite småproblem och nästa bäck var utan problem. Uppför en backe och tvärstopp utan direkt orsak och sen var det en person som städade i trädgården som var livsfarlig (1 km). Nerför en backe med ett antal stopp varför?, uppför nästa backe och då börjar hon spana på hästarna i den hagen= tvärstopp, runt den hagen (där hästarna står still) svansen i vädret och balanstrav, nästa hage blev bara ett snabbt stopp, nerför en backe in i en grusgrop där en sten började rulla nerför en lång lutning tvärstopp sen flykt (jag fick stopp på henne) och sen balanstrav uppför en backe blandat med stopp efter det blev det sneglande bakåt blandat med stopp och balanstrav för vi var förföljda av en livsfarlig hund (nej hon är inte hundrädd) på ca 25 cm i manke som gick 150 m bakom oss. Resten av vägen hem gick rätt bra sen men i överilad halvt kontrollerad skritt. Den här vägen har vi gått förut massor av gånger utan problem, det enda nya var personen i trädgården.
Just nu är det inte roligt att ha häst.
 
Sv: 10:orna del 6

Min ska till veterinär för en second opinion på måndag. Då åker vi till Jonas Tornell. Så det händer inte så mycket. Fortfarande hittar jag ingen sadel som passar.
För att känna av hästen bestämde jag mig för att rida barbacka häromdagen. Aldrig gjort innan. Så jag ställde hästen vid pallen och hoppade upp. Skrittade iväg. Hästen var inte alls så stel som hon känns med sadel. Fastnar inte i bettet osv. Så det känns som ett sadel- och ryttarproblem. Men jag måste ha världens bästa 4åring. Jag kan hoppa upp och bara skritta iväg barbacka. Jag skrittar längs en 80väg med tungtrafik på långa tyglar, barbacka. Ingen reaktion! O denna häst som hade rykte om sig att vara sååååååå "skarp".

Apropå vila, så vilar min typ hela tiden tills på måndag...kan man säga. Jag tänker inte ställa av henne länge i sommar då hon blev så jäkla tjock förra sommaren och som inte har försvunnet riktigt ännu. O så vill vi komma igång!
 
Sv: 10:orna del 6

Vad avundsjuk jag blir på dig. Min kommer förhoppningsvis dit när hon tagit sig igenom den här utvecklingsfasen.
Jag hoppas det är bra med henne hos vet.
 
Sv: 10:orna del 6

Nu börjar jag snart gråta. Värsta spökåldern och trotsåldern samtidigt :crazy:. Jag tog en promenad igår på 3-4 km och det var inte lugnt och trevligt många sekunder. Först skulle vi stanna på väg ut från stallplan, sen vägra gå förbi transformatorhuset som helt plötslgit blivit farligt, bäcken var det tvärstopp vid (nu har vi gått 300 m), grannens hundar var livsfarliga och hästarna som kom springandes likaså, deras granne tog in sina hästar vilket hon skymtade och där blev det återigen tvärstopp och 5 minuters lirkande för att komma fram 15 m så hon såg att det inte var något farligt. Nästa hus blev bara lite småproblem och nästa bäck var utan problem. Uppför en backe och tvärstopp utan direkt orsak och sen var det en person som städade i trädgården som var livsfarlig (1 km). Nerför en backe med ett antal stopp varför?, uppför nästa backe och då börjar hon spana på hästarna i den hagen= tvärstopp, runt den hagen (där hästarna står still) svansen i vädret och balanstrav, nästa hage blev bara ett snabbt stopp, nerför en backe in i en grusgrop där en sten började rulla nerför en lång lutning tvärstopp sen flykt (jag fick stopp på henne) och sen balanstrav uppför en backe blandat med stopp efter det blev det sneglande bakåt blandat med stopp och balanstrav för vi var förföljda av en livsfarlig hund (nej hon är inte hundrädd) på ca 25 cm i manke som gick 150 m bakom oss. Resten av vägen hem gick rätt bra sen men i överilad halvt kontrollerad skritt. Den här vägen har vi gått förut massor av gånger utan problem, det enda nya var personen i trädgården.
Just nu är det inte roligt att ha häst.

Det låter som min när hon har sina "bästa" dagar... :) Det positiva är att du inte är ensam med situationen.
 
Sv: 10:orna del 6

Kl

Här hoppades det igår. Första gången med hinder av lite mer titthinderskaraktär. Jag frågade ryttaren om hon var beredd på ett lite större hopp när hon styrde mot vattenmattan... "vilket hopp var det jag skulle vara beredd på?" var den spontana frågan efter att hon galopperat över som om det var en bom på marken ;)

Däremot så sprang hon på sidan om oxern ett par gånger, så vi fick ta bort bakbommen en gång först, sen gick det bra. Tror att Rozalie bara skulle kolla av om vi var riktigt säkra på att hon måste hoppa över, det skulle ju ha kunnat varit så att vi tvåbeningar inte hade tänkt på att det är lättare att springa på sidan. ;)

Mycket mer taggat överlag den här gången, bättre galopp och sug mot hindren. Nu ska vi bara hitta ett mentalt lugn i den galoppen, så att hon inte kör ponnygalopp runt banan :cautious: :D

På kvällen så vaccinerades hon, så nu blir det några lugna dagar.

Några klipp
http://youtu.be/SAcDkTDjSxE
 
Sv: 10:orna del 6

vad fin hon är!

kl*

I dag är jag så glad att jag valde att lägga undan plugget och hoppa upp och rida en liten sväng på min fina häst!
Har just nu väldigt mycket med jobb och plugg så är smått (läs otroligt) stressad, men den här turen gjorde mycket för humöret!

Red lite på gärdet i dag, kunde tyvärr inte rida på "plattan" (en väldigt plan del av gärdet där det går att rida som på volt eller liknande) då det var för blött - fick hålla mig på övre delen och rida fram och tillbaka. Mycket nyttigt att öva övergångar, och hon var sååå fin! :love:
Klockrena övergångar både upp i galopp och ner till halt osv, det härligaste är att hon inte lägger någon vikt i handen utan ger en riktigt fin känsla.

Var iväg till tandläkaren/veterinären i måndags och efter det är hon riktigt fin i munnen. Hon hade egentligen inga direkta problem, men tandcementen i en tand var lite outvecklad vilket kan vara boven i dramat. Och i dag var hon ju superfin i munnen så jag hoppas det hjälpt att laga lite där! :D
 
Sv: 10:orna del 6

*kl*

Det är så kul och inspirerande att läsa om allas framgångar och träningar!!:D

Vi är ju som sagt äntligen också lite på gång i alla fall..;) Dag 2 i projekt inridning gick lika strålande som dag 1 även om man märkte att han var lite trött av alla nya intryck. Så nu ska han få vila några dagar och smälta det nya. Vi lyckades också äntligen få till lite bilder så ni får se. Sadeln har åkt fram lite och han är lite fet men jag jämförde med bilder från i höstas och tycker han har maffat till sig rejält, en del är säkert fettman och mammutpäls men inte allt, tror jag.;)

Bild från i höstas så slipper ni leta.;)
GoumlsslundasRakas1_zps92b77516.png



Nya från igår.:D
CIMG4560_zpsc6421f86.jpg


CIMG4564_zps3b682a48.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Vad trevligt det ser ut! :D

*kl*

Min får vila idag. Jobbar sent men han gick så bra igår änså. Tyvärr får man göra så ibland.

Glada besked för mitt andra sto, Boxvila 2 dagar till sen får hon ut och busa i hagen hon med. :D
 
Sv: 10:orna del 6

Ja men vadå, ska de va så ska de va liksom! :D

cirkus: Men vad kul med uppdatering, roligt att hon fortfarande är så duktig! :)

aida: Haha, jag börjar ana att buset ligger där under nånstans nu du! ;) Hon är så söt! :D

super: Han är jättefin! Syns att han rundat på sig endel. :) Fin hals och så gulligt uttryck. :)

Esswe: Men vad härligt det låter! Jag har mest bara koncentrerat mig på att Kaptenen ska gå fram överallt, men nu börjar vi komma till att jobba mer med övergångar och sånt, kul med inspiration! Synd bara att det är så dåligt underlag överallt nu utom på vissa grusvägar. :(

Sar: Vad roligt att ni också kommer igång med "hoppning". ;) :)

Shaggy: Vad träligt... Jag vet hur det känns när det bara jävlas och går emot en. Men kämpa på, en vacker dag funkar allt och då är det värt allt slit!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 770
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 502
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 480
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp