Sv: 10rna del 6
*kl*
Vi börjar så smått komma igång med tömkörning etc och planen är att min hjälp ska sitta på Mysen på tisdag.
Behöver dock bolla lite..
Jag longerade lite idag och det låg lite bommar på banan så jag tänkte passa på att låta honom trava och galoppera lite över dom. Ena bommen som låg på typ 20 cm höjd var det en ganska smal liten vattenmatta under. Denna hälsade vi noga på men när jag sedan försökte longera över den fick han fullständig panik.. Första ggn så kommer han i lugn trav mot den och typ ser vattenmattan i sista sekunden och tar ett jätte helikoptersprång över, vi pratar om ca 2 m rakt upp i luften..
Han har en gouge på sig som han drar loss fästet vid gjorden på.. Jag låter honom lugna sig, vilket går jätte fort och går sedan runt med honom och hälsar på vattenmattan igen och det går jätte bra. Låter sedan honom skritta över vattenmattan och det går efter lite tvekan bra, provar sedan i trav igen.. Samma sak kommer i lugn trav för att i sista sekunden se den Mysenätande vattenmattan och reser sig då rakt upp för att sedan ramla omkull.
Jag ska erkänna att jag är lite förbryllad över hans reaktioner, alla andra bommar trampade han snällt över utan att bry sig och han var supercool mellan utbrotten?? Jag kan förstå att han blir rädd för vattenmattan det är ju i sig inte onormalt men från att lugnt trava mot vattenmattan utan nämnvärd oro eller osäkerhet till att i sista sekunden totalt flippa??
Fick honom sedan tämligen enkelt utan speciellt mycket övertalning att trava över vattenmattan igen efter dom två utbrotten och utan oro eller stress, utan var då tillbaka till sitt vanliga coola jag.
Däremot så tyckte jag att han inte såg helt 100% ut efter några varv så då bröt jag ifall han hade skadat sig när han gick omkull. Kunde dock inte hitta något fel på honom så jag hoppas att det bara var inbillning.
Ingen av mina tidigare hästar har visat så här lite förvarning inför eventuella explosioner så man blir ju lite fundersam.. Har ni varit med om liknande?