10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Tusen tack till alla som kommenterat min fina röda, jag är löjligt stolt och glad och man blir ju inte lite mallig av alla fina ord. :D Längtar redan tills han kan få följa med ut nästa gång! Hoppas på ett längre samarbete med ryttaren (som alltså äger Kaptenens storebror, vi tränar tillsammans) så kanske herr röd till och med kan få hoppa på tävling nån gång i framtiden!


aida: Åh vad hon är duktig! Så söt när hon busar till det lite! :p

Diabetikern: Vilken tur att du satt kvar! Låter som en spännande ritt!

Ottilia: Men vad mysigt med barbackatur! Och fölgrimma! :love:

fio: Vad roligt att han är så framåt och positiv! :) Håller med om att det blev många "grå", haha!


KL
Idag blev Kaptenen ännu dyrare! Han fick gå premiärturen själv till travbanan! På vägen dit hann vi se massor och spännande saker, flera skidåkare, lösa hundar, grannarna på promenad med gåstavar, skotrar, traktorer, hästar, hemska vägräcken osv. Han var jättepigg redan från start och knallade på med stoooora kliv. När vi kom till travbanan hade vi mest skrittat eller lekt giraff i balanstrav.

Men när vi kom ner i skogen och jag kunde rida på framåt blev han så grymt jävla häftig! Han har sån sjuk motor så jag behöver då rakt inte driva. :p Travade ett varv först så han fick kika, stooora kliv, och han blev sådär fantastiskt lätt i fronten med ett fjäderlätt stöd i handen, jag måste haft 2/3 av hästen framför mig. :d Lycka till att sitta ner på den där i framtiden säger jag bara. :p

Så bad jag om galopp, han sa "YEEEEEY" och körde igång rallymotorn. Aldrig så att han sprang för fort, men han är så himla vägvinnande så det går ju jättesnabbt i alla fall. :o Han var precis lika mjuk och uppe i galoppen som i traven, har aldrig suttit på en häst som gett en sån galet häftig känsla, han är liksom uppåt hela tiden! Jag fick kämpa lite med mig själv för att inte ta för mycket i handbromsen utan försöka rida långsamt, men han hade foten på gasen hela tiden och var så himla glad! Satte mig ner och bromsade i galoppen på vissa bitar där ovalen korsas av andra spår, och då bara sätter han sig på rumpan han också och fortsätter galoppera lika lätt och mjukt som innan, fast i mattes tempo. :love:

Det blev ett par varv åt båda håll, han var precis lika pigg och framåt hela tiden. Sen skrittade vi hemåt. Han var så pigg att han ville trava hela tiden. :p Travade av honom lite på vägen och han är så cool, för han är precis lika lätt fram även fast han länger ut halsen, sjukt häftigt att sitta på! Skrittade ganska lång bit hem och ledde honom sista biten, han var fortfarande jättelycklig och knallade på i 190 så jag fick antingen springa eller bromsa. :p Hemma var han toknöjd och jättesvettig över hela kroppen.

Jag är så jäkla kär i min häst!!! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Nu får du berätta hur du red till stockarna och diket. Red du höger vänster eller rakt fram vid marias postlåda eller förbi johan och ner. Och hur red du sen. vill oxå hoppa dessa....
 
Sv: 10:orna del 6

Gud vad roligt att allt går så bra! Jag blir lycklig bara jag läser det! =)

kl*

I dag har jag åter igen ridit ute på riktig tur med min fina. Hon är helt otrolig som vanligt. Tänket framåt är verkligen värt såååå mycket.
Skrittade fram och travade och galopperade sen en hel del - det är ju verkligen dax att få upp henne i ordentlig kondition nu. Men det får ta den tid det tar!

Tyvärr är hon inte helt bekväm med bettet just nu, tappar nog tänder. Men tid till veterinärkliniken är bokad så på måndag ska hon få träffa riktig tandläkare/veterinär. Så får vi se om det är något eller om det bara är att vänta ut. Tills dess ska jag testa att rida med ett nova-bett och se om det blir bättre.
 
Sv: 10:orna del 6

Yepp många grå :D

Bill och bull - grå :p

1620924_10152276088286797_1352316518_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Till vänster och sen bara ut off road i skogen, finns ju tusen träd som fallit omkull.. bara att välja!
 
Sv: 10:orna del 6

*KL*

Kort, kort filmklipp från gårdagens träning. Sista hindret.

Vet inte vem som är tröttast piloten eller hästen :D

http://www.youtube.com/watch?v=E2vkxsohlfM

Jag är så otroligt stolt över denna häst, Han sköter sig exemplariskt. När vi kom in så var det totalt 10 hästar i det lilla ridhuset och 2 mycket glada hundar som sprang runt och lekte. En av hästarna tyckte det var himla lattjolajban och började fara runt medans min kille kikade på med nyfikenhet och sen inte brydde sig ett smack :D

Här är en liten film för ett år sedan. Tredje gången i ridhus (första gången i detta) och första gången jag sitter på inne i ett ridhus när vi varit iväg.

Lite skillnad på honom

http://www.youtube.com/watch?v=jb_Ltrbus1w

Om inte annat har han blivit mycket starkare.

Maja Kandi - Vad härligt att läsa :D Vad roligt att det går så bra :D
 
Sv: 10:orna del 6

Hoppla.. det är ju ashögt :eek:

Märker ju verkligen hur långt efter man är när man ser din film... ;)
 
Sv: 10:orna del 6

Ha ha jag visar ju bara de små korta bitarna där det ser ut som om vi kommit hur långt som helst inte de bitar när styrbarheten inte riktigt fungerar :p

Måste dock säga att denna häst har varit så lätt i allt. Från hanteringen på backen från det att jag satt upp. Allting har gått så lätt *peppar, peppar ta i trä* Han är så sund och cool och stressar inte upp sig i onödan.

Totalt raka motsatsen till mitt andra sto *s*
 
Sv: 10:orna del 6

Oj så högt, vad duktiga ni är!

*kl*
Jag blev så himla orolig över Adrielle igår. Vi löshoppade med måttligt resultat och sedan när jag skulle skritta av henne så märker jag att hon flämtar kraftigt (vilket hon inte brukar göra) och det vill inte riktigt lugna sig trots att jag gick länge. Tempade henne och då hade hon 38,9 i temp!:nailbiting: Tempade i morse också men då kan jag inte ha kommit åt rätt för då hade hon undertemp. Jag vet att jag tempade henne några dagar när hon först kom för att hitta hennes normaltemp men har totalt glömt bort vad det var.
Hon var också lite gallig på båda bak igår (hon har ju haft en galla på höger bak som kommit och gått sedan insläppet av den nya hästen) men verkade annars må prima, fina bollar, åt och drack.
Förhoppningsvis är det bara så att hon dragit på sig någon slags infektion, får vara noga med tempningen före jobb nu framöver. Hon får vila några dagar men märker jag liknande reaktion igen så blir det klinik.
 
Sv: 10:orna del 6

Hon kanske helt enkelt hade rört sig mycket innan och var trött? Växer? Kaptenen har varit lite så som du skriver, blivit väldigt andfådd och sen har det knappt gett dig även fast jag har gått extra med honom, vissa gånger har han varit riktigt slut trots att man inte gjort så mycket. Men nu sist när jag red var det det tuffaste passet han gått, men det fanns inte tillstymmelse till trötthet. Han har ju breddat sig rejält i vinter så nånting säger mig att det kan ha haft med saken att göra tidigare. Han har haft en period då han varit ovanligt lugn i hagen också nu när han vilat, men nu är det full rulle igen. Nu väntar jag dock fortfarande på att halsen ska komma ikapp igen, han som haft så lång och fin hals, den är kort och tjock nu tycker jag. :meh:

Diabetikern: Oj vad högt ni hoppar! Kul med film, det är så roligt att se framstegen och att kunna jämföra från tidigare! :)

Esswe: Vad roligt att det går framåt för dig också! Jag håller med om att motorn är mycket värd, men här får jag nästan för mycket av det goda ibland... :angel:
 
Sv: 10:orna del 6

Men om man tempar precis efter ett jobb så är väl tempen lite högre än normalt? hon hade kanske ingen feber?
 
Sv: 10:orna del 6

Ja det stämmer.. ska man tempa efter jobb ska man göra det regelbundet så man vet vad normaltemp är.. likaså på morgonen. En häst kan ju ha upp till 38.2 som normaltemp.

I går fick vi till en spontanfilm i ridhuset då en stallkompis kom förbi och sa hejdå.. så då passade jag på att slänga till henne mobilen :sneaky: Alltid nyttigt att se och jag hade lagt på dressyrsadeln för andra gången.. hahaha fyfan säger jag bara... Jag har tappat så mkt i ridningen det sista året då jag inte alls ridit lika mkt som vanligt då min andra häst varit skadad och min gamle har jag inte ridit på alls.. så från att regelbundet ha ridit 3 hästar till att bara rida en häst (min förra mörka grå).. Framförallt tappar man timing och balans och så drar man tillbaka armarna mot sig för mkt :arghh:

I kväll ska vi hoppträna igen :)
 
Sv: 10:orna del 6

KL

Maja_Kandi lurade hit mig från dressyrforumet, så här är min 2010:a. :)

Råkade göra ett litet (175 cm) impulsköp i december när jag satt vid datorn och roade mig med att titta på tyska hästannonser. Min tyska vän åkte och tittade på honom åt mig, sen köpte jag honom osedd (förutom bilder och filmer). Han är en hannoveranare e: Fürst Nymphenburg – Sherlock Holmes. Han är allt jag kan önska mig i en häst, så det blev verkligen ett lyckat köp. Nu lullar vi sakta igång och siktar mot Kvalitén i augusti.

b92258.jpg


En liten filmsnutt från uppfödaren: http://www.youtube.com/watch?v=TnSCUN6jGcg
 
Sv: 10:orna del 6

Hihi, vad lurigt av mig! :D

Han är såå fin! :love: Kul att få följa er!


fio: Du kan ju inte säga att du har film och sen inte visa... ;) Vi har ju bjudit på ridfilmer flera av oss, och jag är då rakt inte nåt mer än en medelmåttig hobbyryttare, så att du skulle ha tappat lite är faktiskt ingen godtagbar ursäkt! :D


Kl
Hade tänkt rida idag men det blåser satan och ska tydligen göra det ända till på söndag. :( Inget kul väder att visa sig utanför dörren alls.
 
Sv: 10:orna del 6

Ha..ha så söta och så tajmade. Vad har du mutat gossarna med för att få dom så precia med frambenen.

Diabetikern
Wow så långt du har kommit med din fina, långbenta häst. Min är nog ungefär som din var januari -13:D

Kl
Plockade bort bettskivorna igår och vips så var min häst lätt tränsad och lugn o fin vid ridning igen:)
Men han har börjat med andra olater:( Inte stå still vid uppsittning och så får han för sig att stanna och backa vid utgången:crazy:
Det gör han när jag ridit ca 5-10 minuter. Blir han trött tro eller är det test? Han är bara riden ca 15ggr och riden 3ggr efter 2 månaders vila så han är grön ännu.
Avslutar passet så fort han har travat förbi utgången utan stopp och berömmer massor.

Hur hade ni gjort? Ridit kortare pass och avslutat innan han protesterar eller...
 
Sv: 10:orna del 6

Haha.. det kommer film.. sen :p Får förhoppningsvis filmat på hoppningen ikväll :)
 
Sv: 10:orna del 6

Du får ge honom ett rapp där bakom skänkeln.. det där får du ta ur honom snabbt! Min är inte heller riden så mkt denna omgång.. bara 2 månader! Han reds ju in förra året såhär dags och gick sen 3 årstestet och har sen gått på lösdrift.. han försökte oxå ett par ggr att stanna vid utgången i början, men fick sig ett par ordentliga kan jag säga och sen har det inte hänt mer..


Här kommer min pytteridfilm på lite avslappnad joggtrav och galopp och ja han måste bli lägre och längre i halsen och rundare.. men det kommer nog när jag slutar dra tillbaka armarna :meh:

Det blev bara i höger varv då min filmare var inne en snabbis


https://www.youtube.com/watch?v=ial3fn7pxxc
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 775
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 502
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 480
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp