10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

KL

Hur gör ni andra med vila i år?
Min är igång sedan några veckor tillbaka nu.
Har tänkt att träna på rätt bra under våren.
Sedan till sommaren "behöver" vi kvala om vi ska rida championatet till hösten.
Så när ska hästen få sin vila?
Han reds ju inte speciellt mycket under hösten/vintern förra året.
Men att vänta med vilan ända tills hösten i år, känns väldigt länge?
Tankar och funderingar tack :)
 
Sv: 10:orna del 6

Jag har också funderat kring vila. Kaptenen fick oplanerad vila nu i januati/februari och en tidigare planerad i höstas så nu blir det inga fler på ett tag. Jag tänker att det kan vara nog så bra att hålla igång honom och bara ge honom en eller ett par veckor här och där, och såna villor brukar ju alltid komma av sig själv pga tappskor, sjukdom, resa, mycket jobb eller liknande. Han går inte speciellt hårt nu ändå, det är ridning ute i skogen max varannan dag ca en timme. Oftast blir det två-tre pass/v. Framöver när det tinar fram mer ska jag tömköra lite mer igen, nu är vår plan oanvändbar och det är massor med snö på lägdorna. Hade gärna åkt och ridit i ridhus eller paddock och löshoppat lite också. Man brukar ju märka på dem när det börjar bli dags för vila tycker jag, än så länge är han jätteglad och vill vara med så fort jag visar mig. :)

I sommar har jag tänkt att han ska få vila en månad ungefär, kanske längre, det beror på hur mycket vi har att göra här hemma. :) Men då ska inte han kvala till nåt championat.


Super: Oj, ja det var ju lite överdrivna reaktioner kanske... Har nog aldrig sett nån sån där pang-grej. Kaptenen han ställt sig två gånger och slagit över, båda gångerna precis efter varandra. Men då var det när jag tömkörde och tömmen hakade fast i selen (loksele, han slängde med huvudet så att den ena tömmen fastnade över lokan) så han reste sig för att komma undan bettet (det var iaf så jag tolkade det). Sen har han protesterat och provat stanna och hota att resa sig men då har jag kunnat hejda honom och fått fram honom.
 
Sv: 10:orna del 6

Kan det vara för att han var inspänd? Jag tänker mig att han inte riktigt såg mattan pga huvudpositionen när han kom emot i trav? Och logiska är ju inte våra små djur alla gånger ;) att titta på mattan i skritt med mattes trygga stöd är ju inte alls samma sak som att trava ÖVER den helt själv ;)
Har du longerat över bara bommar någon gång innan?

Det är ju inte ovanligt att unghästar tar jättehopp över, för dem läskiga saker, i början. Jag hade nog inte fäst mig för mycket vid det hela, men hade plockat av inspänningen nästa gång. Hoppas att han inte gjorde sig illa när han gick över.
 
Sv: 10:orna del 6

Tänker lite samma som du. Vi stressar inte fram något utan tar det som det kommer :)
Tänkte åka till en bekants bana och hoppa där själva nån gång innan vi sticker ut på p&j, bara för att träna på att åka iväg och rida. Vi är ju bortskämda med ridhus på gården :)

Angående vila så vet jag inte riktigt än, det beror på hur det går. Men 4v i sommar blir det nog i vilket fall. Känner jag att vi inte har i championatet att göra så får hon vila längre under sommaren! Annars blir det en längre sammanhängande vila i höst.
 
Sv: 10:orna del 6

Kl.
Min prins har en liten viloperiod just nu. Har massor på jobbet och mycket runt omkring, samt att jag hittade en vargtand häromdagen. Så nu hoppas jag att den kan tas bort nu i veckan!
 
Sv: 10:orna del 6

+ Maja_Kandi

Tack för svar! :)

Jodå vi har travat över bommar förut och även löshoppat ngn gång. Dom andra bommarna som låg på banan var han helt obekymrad av. Han var inte särskilt hårt inspänd utan han kunde höja upp huvudet om han ville, dock så har jag uppmuntrat honom att jogga i en lång och låg form och det har han fattat och gör då gärna det. Så det är nog troligt att han trots allt blev rädd och att han kände sig lite låst i sitt helikoptersprång och då mindes det i försök två och därför då gick upp på bakbenen för att komma loss.

Men jag blir ändå förvånad över hans i mitt tycke väldigt kraftiga reaktioner för man upplever honom i övrig hantering som väldigt cool men det verkar ju onekligen som det finns mycket mer nerver under ytan än man kan ana..:nailbiting:

Kl Angående vila så är planen med Mysen just nu att återigen ridas in för att sedan i slutet av april få en ca 4 v lång vila och smälta allt för att sedan hålla igång igen och eventuellt sikta på kvaliten beroende på hur han känns. Vi ska resa bort så därför blir det denna planering men jag tror oxå att det är bra att lägga in en paus när man har suttit på dom ett tag så dom får återhämta sig och smälta allt nytt.:)
 
Sv: 10:orna del 6

Min fick lång vila i vinter, har satt igång på allvar nu.
Hon ska få gå på sommarbete, total vila en månad och sedan ridas men hållas kvar på betet ändå.
Hur långt tycker ni man bör ha tagit sig nu? Vart vågar man anstränga dem med?

Prick och jag övar på grunder, galoppfattningar, flytta för skänkel och lyssna på sätet, övergångar m.m. min pojkväns syster har hoppat låga hinder/upphöjda bommar då jag är dressyrtant och lite smårädd, men jag tänkte ta tag i det också så småningom, tänkte att någon hoppsäker ryttare får hoppa in henne först.
Vågar inte anstränga henne med att sitta ner i traven än, är så rädd om hennes rygg. Har youtubat på fyraåringar man rider fulla program med, men jag vet inte? Hur tänker ni?
 
Sv: 10:orna del 6

Min var iväg nu hos en av våra duktigare dressyrryttare.
Han sa att jag absolut kan sitta ner på min.
Tror att vi underskattar våra hästar ibland ;)
Jag har nämligen också varit väldigt försiktig med att sitta ner.
Annars så tyckte han att man mest ska jobba med övergångar, galoppfattningar, osv i denna ålder.
Sidförflyttningar kommer senare. Men jag hade redan börjat med dem innan Mowgli åkte iväg, så jag kanske behöver backa lite.....?
Annars har vi hoppat några hinder, alltså ingen full bana, utan tre hinder kanske.
På 70 cm ungefär. Har ingen aning vad det räknas som.
Utan har mest kört på så länge Mowgli tyckt det varit roligt.
 
Sv: 10:orna del 6

Går den i en ändamålsenlig form så ser jag inga problem med att börja sitta ner korta stunder (varva med lättridning). Har den inte hittat någon form än är det såklart bättre att låta bli. Jag tror det är otroligt individuellt.
 
Sv: 10:orna del 6

Håller med, det beror ju helt på hur långt man kommit, hur mogen individen är osv. Jag sätter mig ner på Kaptenen för att lättare kunna parera honom (och för att sitta säkrare ;)) när han spänner sig för saker när jag rider, gäller både i trav och galopp. Men när han går på framåt rider jag lätt eller står upp. Han rör sig dock så stort så jag har svårt att komma ner och följa med mjukt i sadeln. Skulle behöva en dressyrsadel när det är dags för mer nedsittning. :)
 
Sv: 10:orna del 6

Tur att du är så stadig i sitsen efter första språnget! Jag hade inte räknat med att han skulle bocka efter att ha kollat ansatsen och språnget, kunde du känna något före? Jättefin i alla fall!

*kl* Adrielle har fått vila sedan sedan sin andfåddhet efter förra veckans löshoppning (men tanke på hur hon har rejsat nu i blåsten verkar hon dock känna sig helt ok). Rider imorgon. Såg att en annan häst på lösdriften hade lite snor så det kan ju vara så att det var på gång en infektion. Har haft en spännande tid med att hitta normaltemp, hittills har hon haft 38,9 (efter löshoppningen), 36,2 (fullt av träck i tarmen så jag kom väl inte åt), 38, 5 och 37,2. Känns lite förvirrande så jag fortsätter att tempa....
 
Sv: 10:orna del 6

Jag har inte tänkt så där jättemycket på vila i år faktiskt. Självklart ska hon få vila, men jag vet inte riktigt när än. Hon vilade ju nästan två månader nu i vinter så nu ska hon få rulla igång ett bra tag, med några veckovilor då och då.

kl*

I dag åkte vi till ridbanan för första gången för i år. Lastningen gick utmärkt, hon stod som ett ljus i transporten. Sen var det lite stökigt efter urlastningen, fanns ju massor att kolla på. Men när väl sadeln var på var hon lugn och fokuserad på mig.

Skrittade fram för hand och gick över lite bommar, sen sprang vi över bommarna några gånger - första gången över mer än 1 bom i taget så detta var ju nytt. lite hopp och studs men sen föll polletten ner och hon travade så fint över dem. Då valde jag att hoppa upp och rida en liten stund.

Red i alla gångarter med fokus på att försöka svänga. Tänk så lätt det är att svänga när man kollar vart man ska?! Jag måste verkligen bli av med mina ovanor för när jag bara gör det rätt så förstår hon ju - aldrig varit med om en så lyhörd häst i mitt liv!

Sen travade vi faktiskt bommar - oj vad roligt det var = lite bock och bus.

Så nöjd med min fina Empa - hon är verkligen allt jag önskat och lite till!
Nästa gång hoppas jag kunna bjuda på lite bilder.
 
Sv: 10:orna del 6

KL

Hej!
En vän till mig tyckte att jag skulle presentera mig i den här tråden då jag fick hem en foderhäst född 2010 idag.

Änja heter hon. SWB, e. Fetcher N ue. Lemon. Hon är riden i alla gångarter, men mest ute i skogen utan krav vad jag förstod det som. Hoppas självklart på att ägaren kommer vilja sälja henne till mig någon gång i framtiden!

Var framme med kameran redan idag så ni får lite bilder med :)

1654186_10202764732414716_1837112419_n.jpg

1013343_10202764733414741_52108320_n.jpg

1959988_10202764738254862_76271549_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Åååh så fin! :love: Välkommen till tråden! :)

Esswe: Vad roligt att det går så bra! :) Känner igen det där med att man får bättre resultat om man gör rätt. ;) Kommit på mig själv massor av gånger!

Sar: Skumt med tempen, men det beror väl på vädret och hur mycket hon rört sig och så också. För hon gick väl på lösdrift? Det är ju enklare att kolla temp typ varje morgon innan utsläpp. :)
 
Sv: 10:orna del 6

Kl
Tänkte på det här med sidförflyttningar.
Jag tyckte ju att det gick så bra, men är lite rädd att jag gått för fort fram, efter att jag pratat med unghästutbildaren?
Vad tror ni? Är det individuellt eller ska man i regel inte börja med det än?
Mowgli går i stadig form i samtliga gångarter.
Behöver jag backa ang dessa övningar?
 
Sv: 10:orna del 6

Jag har börjat med sidförande på inrådan av tränare ( både dressyr och hopp) så det tror jag inte du behöver vara orolig över.

Kl
Hur resonerar ni när det gäller spända opåverkbara unghästar? Förutsätter att hästen är spänd på grund av yttre omständigheter.
1. Spänd häst lär sig inget. Inte lönt att bråka, sänker kraven och fortsätter miljöträna. Man måste ge hästen tid.

2. Även om den är spänd vill jag kunna påverka hästen. Försöker få rida hästen ur spänningen. Hur går det annars på tävlingsbanan om den blir spänd?

Är i ett dilemma där olika tränare har olika approach och jag är inte helt hundra på vad jag tycker. Är lite mittemellan- det viktiga är ju att få hästen avslappnad men samtidigt blir de oftast mer avspända om ryttaren har kommandot. Hönan eller ägget?
 
Sv: 10:orna del 6

jag har börjat så smått med sidvärtsrörelser på min dam, men då handlar det om två tre steg åt gången. mestadels vid halft igenom och öka minska volt. Min tanke är att hon ska förstå vad som menas om jag lägger på skänkeln när hon tränger med inre bogen. Men som sagt bara påbörjat och går sakta fram.
 
Sv: 10:orna del 6

Jag tycker det beror helt på situation. Kaptenen var väldigt spänd med girafftendenser när han inte var så mycket riden, men ju mer han rids ju bättre blir det. Nu när jag rider ut är han lättare att få kontakt med även om han blir spänd, men hur jag gör beror mycket på varför han blir spänd. Är det en skoter som kommer farandes från ingenstans, en älg eller skidåkare eller liknande så saktar jag av och låter honom titta tills han själv släpper det. Är det en livsfarlig tallkotte som håller på att äta upp honom typ var tionde meter blir jag mer hård och rider på framåt, och det har funkat fint för oss. :) Nu är han knappt riden på bana men är det nånting han tittar på eller spänner sig för så är jag förlåtande första gångerna, men händer det tio gånger i rad anser jag att han enbart är fjantig och då går jag på honom tuffare, det funkar som sagt för oss. :)

Ang sidförande så är det väl väldigt individuellt vad de kan ta in. En mogen häst som hittat balans och form med ryttare kan nog utan problem börja kliva åt sidan också.
 
Sv: 10:orna del 6

Kl
Hade lite bomövningar idag.
Gick jättebra. Han lyssnar fint, ökar och minskar precis som jag vill.
Tänkte ang hoppningen (många tankar jag har )
Iaf, hur långt har ni andra kommit?
Vi hoppar som sagt mini banor på kanske 70-80 cm.
Hur många hinder och vilken höjd har ni tränat på?
Ska lägga upp planering nu och funderar lite på hur snabbt jag ska gå fram.
Förstår ju absolut att det är individuellt och att jag måste känna av själv.
Men alltid bra att ha lite referenser :)
 
Sv: 10:orna del 6

Tja, vi flyger över bommar på marken likt bergsgetter vissa dar. Och hoppar enkla banor på kanske Max 70 cm men vetefan om det varit så högt... Serier har vi hoppat någon gång och det går bra, känner sig trygg i det från löshoppningen tror jag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 770
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 502
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 480
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp