10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Åh vad duktig hon är! Kul att ni kommit igång igen. :)

Kl
Försökte få tag på kliniken vi ska till men det var inget svar, så jag pratade med min hemmavet igen. Hon tyckte att jag skulle låta honom vara, han har ju bara gått i hagen i två månader så vad skulle en vecka till göra för skillnad? Så nu får han vara... Svullnaden är tillbaka på samma läge igen iaf vilket känns skönt.

Inatt får pojkarna sova ute, plusgrader och vindstilla, underbart!

Gud så lugnt och fint hon travar på, och hon ser ut att ha en riktigt fin trav för den delen :love:

Jättefin häst!

Maja,
Hoppas verkligen det det löser sig!

Hmm, vet inte jag det där om jag håller med om Ph-vet.

De lämnade ett vet.intyg på en häst som det var tvist om och det intyget ger jag inte mycket för. Vår advokat ställde några väl valda frågor om det veterinärutlåtandet och det kom inga svar men motparten dröp av rätt fort...

Min 10:a är just nu det dammigaste kräk jag någonsin sett! Inte så att han rullar sig men sover man i världens torraste och dammigaste hage så blir det liksom inte bättre! Han rids kanske 1 gång/vecka så max 10 ggr i livet och då kan man rida först i obanad mark med honom och styra mellan träden som vilken ridhäst som helst :bow: Mitt största problem är nog att få honom i kondition till 3-års som är om 5 veckor. Blir nog mkt lösgalopp och handhäst där framöver.

KL. Shit, 3-års närmar sig med stormsteg nu!!

Maja - hoppas du får något bra svar av vet snart! Håller tummarna för att han ska bli bättre!

Aida- Vad fin hon är Rozalie! Har du maskat henne? Om de har lite mask så kan det påverka pälsfällningen.

Räkan fick gå på långpromenad i måndags och longerades i tisdags och jag märkte både under promenaden, och longeringen att hon "tappade" höger bak. Som om hon tappar kontrollen /det hakar upp sig lite och släpar efter ett halvt steg. Det har hänt några gånger i slutet av ett ridpass förut. Nu hände det efter ca 15 minuters promenad - slirade några gånger och sen gick hon resten av timmen utan problem... Under longeringen så tappade hon bakbenet i höger varv i avsaktningarna till skritt. När hon gjorde avsaktningen för abrupt så tappade hon bakbenet, när jag fick henne att lugnt jogga in i avsaktningen så höll hon ihop hela kroppen... Blir lite orolig och funderar på om jag borde kolla upp det... Eller så är hon bara trött. hade en ganska intensiv vecka förra veckan och ska nu vila helt i 3-4 dagar.

Ja alla har olika erfarenheter av allt verkar det som... Men jag vet faktiskt INGEN som talat bra om kliniken här i stan, så jag åker hellre 25 mil extra enkel väg för att kolla på ett ställe som verkar bättre. :)

Här går det också dammiga raggiga djur nu! Det har tinat fram härlig lera i skogskanten. :grin: Nånting säger mig att det är just konditionen som är svår till treårs.

Kl
Det blev inget av med ute-natt, jag fick kalla fötter och tyckte synd om mina stackars smutsiga svältande flodhästar så de fick komma in. :D Svullnaden var rätt liten men fortfarande där, och i morse var det ganska oförändrat.

Ang treårs, pratade med min hemmavet förut, vi har hjälpts åt att löshoppa och skulle hjälpa varandra med just löshoppningen på treårs, och hon har ju sett Kaptenen hela vägen. Jag sa till henne att Jag skrotat tanken på att kunna visa, men hon menade på att om de inte hittar nåt fel på tisdag och säger att vi kan köra på så borde jag ändå hinna få honom klar. Det är ju nästan två månader kvar för oss, testet går den 26 maj. Det enda jag vet är haken är just löshoppningen, resten fixar han. Men det känns lite olustigt att från total vila kasta sig in i hoppningen igen... Nu ska inte Kaptenen bli nån hopphäst, men han måste väl ändå klara att kravla sig över 110, annars är det ju ingen vits att åka. Han har ju bara hunnit hoppa fyra gånger totalt, varav en enda gång på det riktiga systemet. Han har inte fattat vitsen med det och har inte visat minsta hoppglädje, bara förvirring. Sist när han fick hoppa riktigt ramlade nog kronan ner, men det var ju nästan tre månader sen sist ... Ska man visa måste de ju iaf ha fattat poängen tycker jag... Sen om han inte kan hoppa maxhöjd var mindre viktigt för mig.

Ridningen tror jag inte är nåt problem, ska bara checka allt i ett ridhus men tvivlar på att det skulle vara nåt konstigt. Visning för hand är nog inte heller några bekymmer, bara för mig med min usla kondition. :angel:

Nåja, vi får se efter tisdag helt enkelt...

Håller tummarna! Nu vet jag ju inte hur ni har gjort med löshoppningen men ett tips är att vara tydlig med drivningen efter sista hindret så att de verkligen galopperar på efter landningen, då brukar de få fin bjudning även över hindrens efter några varav. Tidsmässigt så är det nog inga alls

kl
Vår lilla har nu varit hos utbildaren i två månader, tiden går så fort! Första månaden las grunden så hon var riden i alla gångarter. Sen har hon haft en månads vila då hon bara löshoppats en gång i veckan.

Nu kommer hon sättas igång igen och utbildas fram till testet som går den 12 Maj.

Har äntligen fått tag i en filmkamera som filmar såpass att man iaf ser vad det ska föreställa på filmen:D

Litet klipp från löshoppningen den 1/4, nytt ridhus och nytt med folk på läktaren.

https://www.youtube.com/watch?v=2OQBCihr7Tk

+ Maja och Molin: Tack så mycket!

Ja det närmar sig snabbt som attans nu känns det som! Jag har börjar drömma på nätterna om allt möjligt som kan gå fel :devil:

Jodå, hon är avmaskad nu under senvintern, så det bör inte bero på det. Och hon äter protein en bra bit över behovet (hög kvot i höet), så det ska det heller inte bero på... Tror att det är det kalla vädret, hon fällde som tusan en period då det faktiskt var lite varmt, men nu när det blivit kallt igen så håller hon hårt i pälsen som är kvar :cool: Funderar på att slänga på henne ett tjockt täcke och se om det hjälper (har gått otäckad hela vintern) :angel:

Idag har vi ridit ut igen, andra gången i skogen och första gången utan hjälp från marken vid uppsittning. Vi hade ridsällskap med, men inte riktigt den tryggaste individen i stallet. Hon blev spänd efter att jag suttit upp och det kom en stallkompis gående till fots med sin häst längre bort på stigen i samma veva, så båda våra hästar blev spända och tittade på den. Sen ville Rozzie hellre följa med den hem igen, så det blev lite dumt precis då. Så nu har vi provat att stå på bakbenen med mig på ryggen, göra nån variant av hopp ala den högre skolan mm ;) Sen fick vi fram dem i trav och hon fick lite annat att tänka på, så resten av den lilla rundan skötte hon sig perfekt! :D

Usch, det låter ju inte så roligt. Har hon gått mycket på slutet, kan hon vara lite överansträngd i bakkärran? Kanske ta det lite lugnt ett tag med promenader rakt fram i skogen?

Rozzie vilar nästan alltid ~3 dagar mellan det vi hittar på. Gör något med henne ca 3 dar i veckan, däremellan går hon bara i hagen.

Aha! Så det finns hopp! :D Hoppas att det inte är något, så ni kan göra ett försök att visa. Bara han fattar vad löshoppningen går ut på så går det säkert lätt att hoppa i alla fall godkänt :laugh: Poletten kanske har trillat ner nu under vilan med?!

Ser ut att hoppa riktigt trevligt! Kul, jag gillar Dalwhinnie :laugh: Har funderat på att betäcka med honom om det blir aktuellt.

Åh vad härligt det där såg ut! Hon är så vacker din tjej, ser nästan ut som en förväxt welshmountain :) Ta nu inte illa upp för det är en komplimang!

Jag ska se om jag får lite ridfilm nästa gång:)

-Aida, kan varmt rek Dalwhinnie. Framförallt är vår så otroligt trevlig och okomplicerad:love:

På två månader nästan så borde du ju hinna få ihop det tycker jag! Han är ju riden en del redan iallafall,så det är ju bara att sätta fart direkt om ni får klartecken. Och han ser ju riktigt jämn och "färdig" ut i kroppen,samt att motion har han nog mer än du tror med tanke på hur dom verkar busa i hagen. ;)

I dag är det dags för Orvars veterinärbesök,först vaccinering då,sen kolla tänder. Håller tummarna att det inte är några konstigheter. Dock väldigt fundersam på om veterinären räknar med att vargtänderna ska dras i dag eller inte,för vi har ju försökt få en tid en hel evighet (när jag tänkte dra vargtänder efter utbildningen) så från början skulle jag bara veccinera,men sen när jag väl fick tag på en sköterska så sa jag att det är 4 vaccineringar,två tankoller,och en vargtandsurdragning. Hon skulle meddela veterinären detta så skulle han ringa upp. Dock ringer han till första tjejen (som försökt få tag på han från början och hade typ gett upp...) och frågar henne om det var hon som var jag,varpå hon svarar att dte är det inte,men att det är i samma stall och samma hästar som jag räknat upp. Så jag hoppas han förstår att det är vargtandsdragning jag behöver,och inte bara en vanlig tandkoll.

Har dessutom hört att han tycker att så länge hästen inte visar besvär så vill han helst inte dra dom.. :crazy: Får se hur det slutar i dag helt enkelt..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar