10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Jag funderar på att betäcka Räkan... Har lite olika funderingar men de spretar lika mkt som hennes stam... Vill inte använda fryst eftersom det är första gången.. Funderar även på om jag kommer att ha råd eller ej.. Men jag vill väldigt gärna... Speciellt efter igår! Var på unghästkurs, åkte själv, lastade själv och hon var en pärla! Lite dryg när hon fick stå i trailern och vänta på sin tur men sedan när det blev hennes tur så glänste hon!

Ville först inte alls löshoppa, tvärvände! Men efter att hon gått över två-tre gånger så var hon med på banan igen. Kursledaren sade flera gånger att det är en riktigt fin häst jag har och henne ska vi vara rädd om. Fantastiskt scoop, hoppförmåga och försiktighet... Nästa tillfälle ska vi lägga in lite mer bommar och försöka få henne att titta ned, sänka huvudet och använda kroppen lite bättre. Jag har fått hemläxa att longera inspänd 3 dagar i veckan, inte rida eftersom det fungerar och lösgaloppera mer. Ska även trava för hand och öva på tempoväxlingar. Ska dessutom försöka låna en av lösdriftsboxarna för att kunna fodra upp henne lite till. Men just det där att de flera gånger sa att hon var riktigt riktigt fin och att det här är en häst som kan hoppa gjorde att jag tror lite mer på att betäcka henne - jag tycker ju att hon kan hoppa och har ngt att tillföra men nu är det flera duktiga som sett henne irl och som verkar tycka att hon faktiskt är riktigt bra! Tråkigt nog har jag ingen film eftersom jag åkte själv, men nästa gång hoppas jag att jag kan lura med någon som kan filma och ta bilder =)

Gud så fin hon är =D
Snygg grimma och benskydd!

Vargtänderna kan ställa till mycket! Jag tar bort dom vid 1,5-2 års åldern innan man har börjat med inridning så att man vet att dom är okej =) Nixi fick sina utdragna för ett år sen och hon hade stora.

Kl: Vilka i den här tråden kommer betäcka i år? Och med vilken?
Jag kommer betäcka Nixi =)
Har sån tur att ha fått en nyöppnad seminstation 6 min bilfärd hemifrån ;) Dock är det fortfarande oklart med vem man ska betäcka med! Har 3 favoriter. Canterbury, Bravour och Balou de rouet.

Hon är kollad av vet och det är lugnt på vårat håll :)
Har känt/kikat själv hela tiden nu just för att det borde finnas några men har inte sett av några heller.
Vet kikade också lite snabbt när hon var ut för min andra häst och hon kände inget heller, men hon ska kika igen sen vid vaccneringen.

Så nog håller jag koll allt :)
Inget jag vill ha kvar i munnen direkt, även om dom sitter så dom ej störs.

Vad roligt det låter med såna där unghäst-träningar! :) Roligt med så fina kommentarer också, sånt värmer alltid! Sitter med mobil så kan inte se filmen nu, ska göra det imorrn! :)

Apropå vargtänder så är Kaptenens redan dragna.

Kl
Här löper idag tiden ut för vilan som klinikvet ordinerade. Suck. Han är fortfarande svullen... Nu är det inte lika mycket om morgnarna längre, och det fortsätter bli bättre över dagen när han rör på sig. Läget oförändrat, ohalt, oöm, galen, gåpåig, se-mig-matte-ig, fylld till bredden med energi... Till synes inget som helst fel på hästen, om det inte vore för den där förbannade lilla svullnaden...

Vette fan hur jag ska göra nu...

Ja det låter som det kan vara svårt att besluta. Det är ju lättare om de inte blir bättre men lite halvt bättre då kommer man ju ofta in och så tittar vet och undrar vad man egentligen tycker är konstigt eftersom det är inom normalvariationen för arten men lite onormalt för individen.

Idag har liten A travat med matte. Det var inte planerat men när hon tog några travsteg så lät jag henne fortsätta. Efter det satte jag henne i trav 2 ggr och konstaterade att så länge jag sitter i sadeln kan hon trava men om jag lättar det minsta lilla så saktar hon av omedelbart. Visst är det så man rider in unghästar :crazy:

Åh vad du formulerade det bra! :bow: Precis så känns det ju! Som om att ifall jag åker till kliniken här igen så kommer dom bara rycka på axlarna och undra vad jag gör där... :crazy: Det HAR ju blivit bättre, men det är inte bra... Då vill man ju inte bara skita i det och sätta igång heller.

Nu ringde jag min hemmavet och hörde, hon har ju följt med sen början, och hon tipsade om en klinik i Sundsvall där de tydligen är jätteduktiga på ultraljud. Ringde dit och förklarade och frågade, och fick genast en tid på tisdag nästa vecka. De tyckte det lät konstigt att han efter nästan tre månader inte är bra, även om han är bättre. De tyckte också att jag skulle röra på honom så att vi kanske kunde undvika hans dagliga tokrace i hagen. Fick som förslag att skritta honom uppsuttet efter att de frågade om han var inriden. Jag frågade hur länge han skulle skrittas och fick svaret: minst 45 minuter, annars ät det meningslöst. :eek: Jag blev lite paff och undrade om Jag verkligen skulle sitta på honom 45 min i skritt med tanke på ryggen, men jodå, jag kunde ju hoppa av och leda honom ibland. Jag frågade om jag inte skulle tömköra istället men nej, ridning var lila bra. Jag tyckte fortfarande det kändes olustigt och sa att han ju är van att gå med som handhäst, och då blev det glatt utrop om att det var ju perfekt! Jag undrar vad en promenad skulle vara för skillnad?

Hur som helst så fick vi alltså läxa i 45 min skrittmotion om dan, valfritt tillvägagångssätt. Känns lite mysko när jag aldrig brukar aktivera honom så länge annars heller, men vi följer vets ordination... Känns bra att ha den där tiden bokad, bara å hoppas att åsnan behagar kliva in i transporten... :grin:

Åh vad du formulerade det bra! :bow: Precis så känns det ju! Som om att ifall jag åker till kliniken här igen så kommer dom bara rycka på axlarna och undra vad jag gör där... :crazy: Det HAR ju blivit bättre, men det är inte bra... Då vill man ju inte bara skita i det och sätta igång heller.

Nu ringde jag min hemmavet och hörde, hon har ju följt med sen början, och hon tipsade om en klinik i Sundsvall där de tydligen är jätteduktiga på ultraljud. Ringde dit och förklarade och frågade, och fick genast en tid på tisdag nästa vecka. De tyckte det lät konstigt att han efter nästan tre månader inte är bra, även om han är bättre. De tyckte också att jag skulle röra på honom så att vi kanske kunde undvika hans dagliga tokrace i hagen. Fick som förslag att skritta honom uppsuttet efter att de frågade om han var inriden. Jag frågade hur länge han skulle skrittas och fick svaret: minst 45 minuter, annars ät det meningslöst. :eek: Jag blev lite paff och undrade om Jag verkligen skulle sitta på honom 45 min i skritt med tanke på ryggen, men jodå, jag kunde ju hoppa av och leda honom ibland. Jag frågade om jag inte skulle tömköra istället men nej, ridning var lila bra. Jag tyckte fortfarande det kändes olustigt och sa att han ju är van att gå med som handhäst, och då blev det glatt utrop om att det var ju perfekt! Jag undrar vad en promenad skulle vara för skillnad?

Hur som helst så fick vi alltså läxa i 45 min skrittmotion om dan, valfritt tillvägagångssätt. Känns lite mysko när jag aldrig brukar aktivera honom så länge annars heller, men vi följer vets ordination... Känns bra att ha den där tiden bokad, bara å hoppas att åsnan behagar kliva in i transporten... :grin:

Ph-vet är superduktiga! Du kan känna dig trygg i deras händer! ;)

Vad skönt att du fått en ny tid och på ett nytt ställe.
Håller tummar och tår för att dom kan se vad som är felet nu så det blir bra :)

Delvis kl.

Blev en liten tur igår på Miraz och syster min tog min andra och det gick super.
Vi varierade med att gå först och sist och det gick bra både och, men hon blev givetvis mer framåt med häst framför och försökte trava ikapp och ligga precis bakom, men där hade vi olika sidor.

Jag tycker hon kan hålla lite avstånd åtminstone vilket jag tror sjönk in till slut :)
Riktigt nöjd med den lilla turen!

Ska ringa hovis senare för att boka tid i slutet av april, då ska skorna plockas av och fötterna bara verkar.
Snart är det verkligen sommar :love: :bump:

oanki: Ja det är dit vi ska! Jag fick ett mycket bra intryck över telefon! Proffsigt och vänligt mottagande. Det var bara den där motionen jag blev lite brydd över. Men det är fler som frågat mig varför jag inte skrittat honom, och jag blir lika frågande varje gång. Man ska väl inte sitta och nöta i skritt på en treåring? Men jaja!

Molin: Vad roligt att det går så bra för er! :laugh:

KL
Well, här hemma bor en VÄLDIGT nöjd Kapten idag! Jag följde läxan och tog med honom som handhäst på en skrittur på ca 35-40 min. Innan turen hade busungarna det värsta racet jag sett på väldigt länge... Det var inte långt ifrån att de drog omkull flera gånger. Upp på bakbenen, brottas på knä, bitas och springa runt runt i nån konstig par-spinn och sen race race race... Det ser ju livsfarligt ut! :crazy: Så när jag tog in Kaptenen var båda småttingarna redan svettiga.

Det dråsade av massor med päls, äntligen! Han har inte lossat just nåt hittills men nu har det börjat! Såg en söm som gått av också så bytte ut den och nitade fast övriga sömmar också. Han var så snäll så. Han fick på sig senskydd fram och lindor bak och sen gav vi oss iväg.

På turen mötte vi ovanligt mycket bilar, blev omkörd typ fyra gånger och mötte säkert fyra bilar också, i vanliga fall möter man kanske en bil, högst två. :p Men det var ju bra träning! Sen gick vi förbi grannens kor som han glodde på en bra stund. Ett par brevlådor och soptunnor och galna hundar i en hundgård hann vi också se innan vi vände och upprepade allt. Han var jätteduktig! Höll sig i skinnet men ändå pigg och vaken, tidvis med arabnacke och svansen på ryggen. :p Tror han uppskattade att få följa med ut! :laugh: Jag spanade hela tiden efter tecken på hälta, men såg inget alls. Stora jämna steg. Både hårdfruset och mjuk grusväg fick han gå på.

Hemma lindade jag med hjärtat i halsgropen av benen, men det var inte värre som tur var. Ganska oförändrat om inte mindre och mjukare. :) Kände också igenom munnen på honom och upptäckte att han passat på att tappa en kindtand! Duktig plutt! Han kan ha tappat båda de övre men jag kände bara tydligt på en där den helt enkelt var helt borta. :D Ute i hagen började han såklart med att springa ett varv till. :grin:

Bild från innan vi gav oss iväg. :)
001_zps5486d7c0.jpg

Senast ändrad:

Maja_Kandi: Fin herre du har! :) Och hoppas att veterinärbesöket går bra!

Kl. Min herre är nykastrerad och skall longeras två gånger om dagen enligt veterinär. Har fått byta morgonlongeringen mot en rask promenad då det är fruset på mornarna och hovarna bara går sönder :( men på em. har det gått fint att longera, och idag slängde jag även på tömkörningsgrejerna för att han skulle få känna på dem lite! Han är en riktigt klippa! Hur duktig som helst så det var en stolt matte som åkte från stallet idag! :D

Skickar med två bilder från en av morgonpromenaderna :)

Promenad.jpg

36127_1364809005.jpg

Tack, din är ju superfin! Mera bilder! :laugh: Tänk vad olika veterinärerna gör med kastrering och penicillin, endel får medicin direkt och andra får försöka utan först. Hoppas han läker ihop som han ska. :)

Kl
Igår kväll var svullnaden värre igen... Tack för bra motionstips! Åh suck... :( Då var den större och lite "knölig" vilket den aldrig varit tidigare. Imorse hade det gått tillbaka och var jämnt igen... Vette fan hur jag ska göra! Fortsätta med läxan eller helt enkelt låta bli? De dagar jag jobbar kommer han ändå inte ut då jag jobbar dygn 08-08... Varför kan det inte bara bli bra!? :(

Jag skulle ringa igen och fråga om jag verkligen skulle fortsätta motionera efter hur det vart.

Nu har vi äntligen fått tag på veterinären här också,så nu blir det vacinering och tandkoll på Fredag,så skönt!

Åh tack! Den fula ankungen har äntligen blivit häst! :D Fler bilder kommer, vädret verkar ju vara på bildernas sida ;)
Ja det där med penicillin är verkligen helt olika från veterinär till veterinär.. Den som kastrerade sa att jag skulle försöka utan, för dennes mentor gjorde så. Den som hade jouren sa att dennes mentor börjat med förebyggande eftersom alla ändå verkade bli dåliga, eller iaf mestadels. Men det kunde ju ha gått. Skönt att de kom ut snabbt och satte in behandling när man sa att nej, nu är han för dålig och har faktiskt feber. :)

åh fy vad tråkigt att han är sämre :( Jag håller med Fibusen om att ringa in och prata med dem igen :)

Håller med de andra om att ringa och höra igen. En svullnad som blir värre efter rörelse känns ju inte så roligt. Har han stått så här länge kan han lika bra stå tills ni har varit ner. Jag har också bra erfarenhet av PH vet, håller tummarna :)

Jag har smugit igång min lilla lurviga, grå, tjocka ponny igen nu, efter några veckors vila. Det blev en premiärtur i skogen, vilket hon skötte med bravur :)

Men hur jag ska få henne i visningsbart skick på en månad vet jag inte.. Hon har så sanslöst mycket päls kvar och det är ju fortfarande relativt kallt, så hon fäller inte jättemycket precis. Och ju mer jag borstar desto gråare blir hon :cool: Kommer att få bada henne flera gånger om har jag en känsla av.

Filmsnutt http://youtu.be/7PcGtFMP_Jc jag har säkerhetsväst under jackan, om ni undrar varför det sitter en Michelingubbe på hennes rygg ;)

*kl*
Nu har jag och Grabbarna Russ har flyttat igen, denna gång hem till Gotland igen...

Alla planer ligger nere igen, grabbarna är hostiga och snuviga (som tur var ingen feber än så länge) så just nu går de bara på lösdriften och har det bra.

Problemet är att de ska vaccineras nästa vecka, hur hade ni gjort? Annars blir det ju till att grunda om igen när de är friska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar