10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Jag har samma problem med min andra häst, och eftersom vi bor i ungefär samma regioner misstänker jag att vädret kan vara en ganska stor bov i dramat. Lillan fäller hur mycket som helst, och har gjort i över en månad, men den gamla tappar bara lite strån här och där = hon tycker förmodligen att det är snorkallt (det tycker i alla fall jag att det är). Men i och med att hon är så gammal så tänkte jag slänga på lite B-vitamin och se om det kan göra susen.

kl

Min 10:a är nu anmäld till treårstestet. Jag visar henne inte själv utan nöjer mig med att vara nervös. Det räcker.:p

Det är mammans första avkomma hos mig och även i Sverige så det ska bli jättespännande att se hur det går. Det är också första gången som jag visar en egen uppfödning.

Aha! Så det finns hopp! :D Hoppas att det inte är något, så ni kan göra ett försök att visa. Bara han fattar vad löshoppningen går ut på så går det säkert lätt att hoppa i alla fall godkänt :laugh: Poletten kanske har trillat ner nu under vilan med?!

Ja men jag vet inte om jag ens törs, det känns som om det kommer bli så pang på med allt på en gång. Från att ha stått sen mitten på januari till att plötsligt störta igång inför treårs... Han slog på sig den 2 februari men innan dess hade han ju vilat också. Han är löshoppad fyra gånger, varav bara en med det riktiga systemet (då gick det faktiskt bra när han äntligen fick göra rätt och inte en massa strunt som innan). Då skuttade han ju över 80 utan några som helst problem. Läste igår i nya reglementet att det är ändrat till 1.00 högt och långt för godkänt - då kändes det faktiskt överkomligt! Man kunde tillochmed säga till domaren innan att man bara ville att hästen skulle hoppa för godkänt! Det skulle innebära tre-fyra språng totalt; en uppvärming (räcken på 60+60+80) och sen, beroende på hur snabbt det höjs upp, två-tre språng med oxer (60+80+90 och sen kanske 60+80+100). Blir det inte fler språng än så känns det faktiskt inte helt omöjligt! Nån annan som vet och/eller tolkar reglementet annorlunda? :)

Sen är som sagt resten ingenting jag oroar mig för. Han är redan riden i alla gångarter och väldigt okomplicerad, det enda är att jag vill prova rida i ett ridhus innan. Att visa för hand är inga problem, bara jag orkar springa. :angel:

Jag såg att proppen kommit ut för Sundsvall också, anmälan mellan 8/4-16/5. Så jag har ju nån månad på mig att se vartåt det lutar. Men bara för det blir det väl fullt innan.

Räknade ut att jag kommer ha ungefär 20 aktiveringsdagar på mig innan treårs. Hur skulle ni dela upp det? Vad skulle ni prioritera? Löshoppning, ridning, tömkörning, handhäst? Jag tänker kanske 4 löshoppningar om det inte blir för tajt. När jag löshoppat kan jag passa på att rida i ridhuset också. Sen vore det ju bra med några ridpass hemma också. För att få ordning på nån kondition är det bra att kunna ha med honom som handhäst - då kan han även gå med i lite klätterbackar...

Ååh, jag kommer bli gråhårig av detta. :crazy:

Kul att du redan anmält! När går treårs för din? :)

Fibusen: Tack för pepp! Vi får se vad jag törs och inte... Han har alltid varit jämn och fin, nu börjar tillochmed halsen titta fram igen! Det är ju muskler och ork som fattas. Visserligen flyger de ju runt som om det vore Täby galopp blandat med en westernbana varje dag, men han skulle behöva träna upp sig lite mer ändå... Hoppas det gick bra för dig idag och att vargtänderna är borta! :)

Fenestra: Ååh så fin! Har en kompis som också har en 10a e. Dalwhinnie som är rätt lik din. Hon är också helt underbar i skallen!

Ottilia: Hoppas det inte är nåt annat än lite trötthet på din fina. :)

Jaha... Jag har världens mest otursdrabbade häst. Tandkollen slutade i katastrof och blodbad...

Först kollade veterinären och sa att han hade en vargtand ute,sen en till på väg på andra sidan,så han tyckte vi skulle avvakta att dra tills den andra kommit upp. Annars tyckte han att han var jättefin i munnen,var lite han ville raspa. Då bröt helvetet loss... Orvar kastar sig bakåt,får sönder grimman,kastar sig runt fortfarande med munstegen på. Sen ser jag hur det bara rinner blod ur munnen på honom. :eek:

Får tag i han,får av munstegen och pölen på golvet blir bara större och större,öppnar munnen mer ser ingenting för det är bara en massa blod. Veterinären säger att han måste ha slagit ur en tand. Vi hittar en liten mjölktand på golvet och antar att det är den,dock så tycker vi alla att det är konstigt att det kommer SÅÅ mycket blod av en liten mjölktand. Då hittar jag en GIGANTISK tand på en påse,alldeles blodig. Veterinären konstaterar att det är en "etta",dvs en framtand. Vi får på munstegen igen och då har han SLITIT ut tanden genom tandköttet. Och jag menar verkligen slitit,för tandköttet är spräckt enda upp till läppen. :crazy:

Det var en permanent tand han slitit ur så nu kommer han alltid ha en glugg där.

Stackars stackars korven,måste ju göra fruktandsvärt ont! Hela tanden var dock hel så det kan då inte vara några flisor eller något kvar,och veterinären tittade noga och sa att det var då "bara" det där iallafall.

Har tanden sparad här hemma nu som minne. Veterinären tyckte jag skulle göra ett halsband! :p

Stackars Orvar... Krya på han.

På måndag åker Razzia iväg & ska bli ridhäst. Hinner inte själv med bebis, så Eamon Hickey får äran. Nära & bra uppväger kostnaden... ;-)

Nej,han var inte sederad då. Våran veterinär brukar inte ge lugnande om det går bra. Han provar att sätta på munstegen,funkar det så brukar det inte vara några problem med resten heller,funkar det inte så ger han lugnande.

Vet inte om det är vanligt just här,men har aldrig varit med om att dom ger lugnande innan i förebyggande syfte,förutom en gång,då var det distriktaren. Det har liksom alltid varit så.. Den här har dessutom jobbat länge på bla Strömsholm och kan nog kolla tänder i sömnen,och han sa även att det är sällan han ger lugnande för tandkoll.

Men nu efter det här så kommer jag alltid kräva lugnande innan.

:(

Fattar verkligen inte hur han lyckas SLITA ur en tand på det viset....

Här smälter det som sjutton,så underbart! :bump::banana: Tänk att man överlevde en vinter till! :D

Tog med kameran till stallet i dag!

388532_10200141686479120_1609314334_n.jpg

521400_10200141686239114_1664484539_n.jpg

*smiter in från 08:ornas tråd*
Jäklar vad fin han är, har du nån helkropps bild? Vore kul att jämföra med "storebror" :D
Syns ju vem som är pappa iaf ;)

Nja,ingen uppställd,men har en ganska färsk,dock halvkass, iallafall:

485999_4645329205446_1589803848_n.jpg

Höstas:

546371_4073480829594_299816956_n.jpg

418315_3823987512417_327187852_n.jpg

Jag tycker han är ganska ful i kroppen! :confused: Hoppas han växer till sig och är lite sen bara... Hur var det med brorsan,kom allt sent där också? Orvar har liksom ingen rumpa,ingen bog,ingenting...

Usch, det låter ju inte så roligt. Har hon gått mycket på slutet, kan hon vara lite överansträngd i bakkärran? Kanske ta det lite lugnt ett tag med promenader rakt fram i skogen?

Rozzie vilar nästan alltid ~3 dagar mellan det vi hittar på. Gör något med henne ca 3 dar i veckan, däremellan går hon bara i hagen.

Ja jag tror nog att hon var lite trött i musklerna.. brukar jobba 2-3 dagar och sen vila 3-7 men förra veckan var lite intensiv så nu har hon skrotat i hagen i 3 dagar, ska longera lite imorgon mest för att kolla om tendenserna är kvar..

Ja,får ta och göra det sen. Nu ser det mest ut som hej kom och hjälp mig.

Är så orolig att det ska vara fler tänder skadade,eller att något gått sönder i käken... Veterinären kollade ju och sa att allt såg bra ut,men orolig att något visar sig längre fram. Får se hur han ser ut i morgon om jag vågar kika öht.. :crazy:

Men fy, stackare och hästen för all del.
Hoppas att allt läker på fint och att det går bra imorgon och kika på´t.

Min vet ger spruta innan hon börjar!

Du har så fina pållar! Kul att hon hoppar så fint trots dressyrstammen =)

Oj tack! Va roligt att du gillar våra pållar:)

-Fibusen, ser ont ut stackars liten. Håller tummarna för att det inte ska vara ngr andra skador.

Kikade på dina bilder på lillen, vet inte alls hur du fodrar honom men mer protein kanske skulle kunna hjälpa till för mer rumpa/överlinje och lite mindre buk? Det är lite svårt nu när de växer, fäller och dessutom ska muskla sig. Vår ska också få mer mat nu.

Jo, men sån var Racét med. Jag tänkte inte på det då - men nu när jag jämnför så är det extremt stor skillnad. Har lagt upp en bild på Racét i 08a tråden - om du vill se!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar