10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Jag har ett tvådelat ganska tjockt till min.

Red först med remontnosgrimma eftersom det brukar vara det självklara valet till unghästar, men hon trivdes inte alls med det, hon har så liten mule o kort mun så den passar inte henne så bra. Hon har nu en vanlig engelsk nosgrimma och är nöjd med det. Eggbett finns väl hos Hööks ?

Då har ni det bättre än jag :(

Sen förra våren så har vår hage regnat sönder totalt, så fort det blir lite blött ute nu så blir det lervälling som hästarna får gå/stå i hela tiden.
Förutom i ligghallen men dom står inte där inne så ofta från denna tiden på året faktiskt.

Det är lite bättre vid hösilagebalen, men det blir såklart blött där med men bättre än lera i och med all hösilage som läggs ner som en bädd :/
Inte alls kul, jag vill bara flytta dom NU, men jag har kollat på mängder med stall nu och väntar på ett till att få kika in och sen väntar jag svar på ev inflytt i ett men det allra bästa jag vill in på är stora Hälla och där är det fullt för tillfället :(

Jaja.. Bara och bita ihop och hoppas allt går framåt... Mer hovis och vet besök blir det säkert nu när leran kommit fram... *grr*

Delvis kl.

Blev en ridtur idag med sällskap och idag red vi först hela vägen i stort sätt. När vi kom in bland husen osv så red vi vid sidan/bakom dom för att inte få stopp känslan ifall det skulle bli något.

Inga problem var det att gå och idag åkte en bil förbi oss bakifrån för första gången när jag sitter på och hon brydde sig inte.
Strax hemma kom det en bil i full rulle och rakt ner i störta pölen så då hoppade hon till (bilen lät lite också). Men det var inget farligt hopp utan mer ett ryck.. Sak samma..

Så nöjd över ridturen!

Jag har ett 2 delat travbett på Nixi. Tycker dom är stabila och ligger stilla utan att nypa =) Kanske inte är så snyggt men dom unghästar jag ridit in har tyckt om dom =)

KL

Idag har jag lekt med min nya kamera. Tyvärr hade jag ingen som kunde hålla Cebula åt mig så jag fick binda upp henne, vilket gjorde att hon hamnade i nerförsbacke.

130407-3_zpsfda893a8.jpg

Vad snälla ni är :)

Nu börjar hon kännas som en färdig häst, hon har vuxit både på höjden och bredden. Hennes mammas äldre avkommor har vuxit sent så jag räknar med att hon också gör det.

Hon är fortfarande inte sutten på för jag har varit skadad, men ska bli inriden i sommar. I maj ska hon betäckas med Magic Park:love:

Ska du ha en till orange Görel! =) Fin hon är lillan! hur hög är hon nu?

Igår druttade jag av Räkan för första gången! Första gången på över fem år som jag själv har åkt av trots en mängd inridningsprojekt och hästar som varit tokiga efter konvalecens. Då har man frågat mig om jag nog inte är lite ridsugen eftersom jag är rätt så sadelfast =)

Men, inte igår. Och det var inte något dumt eller fel gjort av räkan heller. De hade sadelprovning av ett nytt system ute på stallet och jag satt med och lyssnade när de pratade om det - lät himla bra med en bom anpassad till hästen och ett säte anpassat till ryttaren, bom, bossor och säte var löstagbart så man kunde bygga ihop rätt sadel som en legosats nästan. Så jag tänkte att vi kan ju prova lite.. (mest för skojs skull inför framtiden när hon vuxit ur befintlig sadel) Men resultatet av att bom och säte är löstagbart är att man sitter 2 cm högre över hästryggen än i en vanlig sadel, det i kombo med att sadeln knep över manken gjorde att Räkan skjöt rygg. Hon har en fin teknik där hon skjuter rygg, småstegrar och skuttar runt i en cirkel på stället. Skruvar sig fint i luften och nästan svävar lite fint då och då... Lägg sedan till att sadeln satt högt över ryggen = jag hade ingen balans och sen smällde stiglädrena som pistolskott så hon blev ännu räddare! Så jag druttade av lätt pinsamt... Men Räkan verkade ta det hyffsat med ro...

Dumt nog så tänkte vi - vi provar en bredare bom! (jag tänkte att det vore ju bra om jag dessutom satt upp lite efter avramlingen för Räkans skull också) Men den passade inte heller, så det blev rodeo igen! Men denna gång satt jag kvar och var överlycklig när jag kom på att jag kunde säga ptrooo! ptroo! ptrooo! - tredje gången stod hon stilla och jag satt på manken framför sadeln där jag hade hamnat på något konstigt sätt.. Så då var det bara att inse - den sadeltypen var inget för oss men att jag har en häst som är mkt tydlig med hur hon vill ha saker och ting!

För sadeltypens skull så provade jag dressyrmodellen på en bekants häst och då kändes den riktigt bra!! men inte hoppmodellen på en vinglig unghäst =)

Det där måste sett lustigt ut, skönt att du inte slog dig. Det låter även bra att hon visar vad hon tycker om saker och ting men tala om för henne att hon gärna får vara rädd om dig.
Fibusen jag hoppas din fortfarande ser bra ut i munnen. Det lät riktigt otäckt det där.
Alliaria fick en jobbig lördag. Först red jag en kort stund i blåsten. Det var inte mitt smartaste drag här i livet men någon gång måste man ju börja. Planen var att skritta lite men iom att hon blev stressad av vinden så travade hon iväg hela tiden. Bromsen fungerade dock och efter ungefär 5 varv på "volten" så skrittade vi för första gången mot ingången så då satt jag av. Några timmar senare blev hon kollad av et för att se så hon inte dragit på sig några snedheter under uppväxten. Hon hittade bara litegrann i korset v. sida så det är bara att köra på :-)
Den här veckan är fullmatad så nu får hon stå och tänka minst fram till fredag.

Jo,det ser bättre ut i munnen,inte alls lika uppsvälld som han var innan. Dock så känner jag att jag vill ha det kollat om ett par veckor iallafall. Han ska (skulle?) ju på lite tillridning nu i Maj,så jag känner att jag måste få klartecken att munnen är OK att stoppa bett i. Om jag avvaktar två veckor så allt synligt hinner läka riktigt och svullnader gå ner så får veterinären kika ordentligt igen UNDER LUGNANDE,om jag får klartecken då så är det ca en vecka kvar innan han ska åka,så då hinner jag upp själv några gånger också,för nu har han ju stått en månad igen pga underlaget.

Annars så är han pigg och glad och äter utan problem både hö och morötter,så han verkar inte vara besvärad över något i munnen så.

Men jag är ju jätterädd att det blivit andra skador som inte synns,men jag hoppas verkligen att så inte är fallet.

Jag vet ju inte hur det funkar med hästar eftersom jag tack och lov aldrig varit med om det själv, men jag har dragit ut två "vuxentänder" på mig själv (trång mun) som elvaåring, och det läkte ihop jäkligt fort faktiskt. Efter en vecka gjorde det inte ens ont längre. Att han äter tror jag är ett gott tecken, min B-ponny hade tandproblem och att han slutade äta var första tecknet på att något inte stod rätt till.

Ia*: Jag har ett tredelat bett på min. Ville egentligen haft C-ponnyns (vanligt, tvådelat tränsbett), men det var alldeles för långt och en kompis hade det här bettet hemma och det funkade, så vi har kört på det sen dess. Hon har ju dock knappt märkt av bettet förrän nu, innan har hon bara haft det i munnen men blivit ledd via grimman. Men hon verkar inte bry sig nämnvärt.

Hon har haft nosgrimma först, när hon hade C-ponnyns träns, vanlig engelsk nosgrimma. Men när hon fick ett eget träns "orkade" inte jag anpassa nosgrimman (båda mina har små huvuden och ligger och skvalpar mellan ponny och cob, ponny är för litet och cob för stort), så sen dess går hon utan.

Ja det är så himla olika hur både tränare, hovslagare och veterinärer gör. Skönt att det ser bättre ut nu, hoppas det läker bra utan några komplikationer, att han äter är ju trots allt ett gott tecken! :)

Ia: Jag ville ta vargtänderna när Kaptenen var drogad för kastrering, men då ville inte vet göra det pga för lång drog-tid, eller hur man nu ska säga. Så det blev två olika tillfällen. Men då var det stående, inte sövd liggande, kanske är olika. :) Ang bett så har Kaptenen mest haft ett tvådelat med fasta ringar, men sista gångerna han haft träns har han haft rakt med fasta ringar, upplevde att han gillade det raka mer men svårt att säga då jag inte hann använda det riktigt.

Hippocampus: Haha, du kan väl ta dig en långtur och visa här uppe ändå? ;) Nä, skämt åsido, kul att hon är anmäld, ska hålla tummarna!

Kiwifrukt: Kul att det börjar hända grejer med inridningen!

Molin: Så härligt att hon sköter sig så bra! Vet hur det är att ha riktigt dåliga hagar, det är så galet jobbigt... Hoppas du hittar nån bra lösning snart!

Görel: Vad fin hon är! Roligt att du ska betäcka henne! Jag skulle vilja göra om Kaptenen till en hon, dumma häst å komma ut som fel sort. :D Visst var det hon som var efter Szkopul?

Ottilia: Sidärja! Så kan det gå när man inte är med på noterna! :D Tur att det gick bra så du inte gjorde illa dig! Jag har inte heller ramlat av på hur länge som helst, kommer inte ens ihåg sista gången! :grin: Hoppas det dröjer ett tag till. ;)

supercassie: Precis lika fina som vanligt! :love: De ser så vuxna ut när de sträcker ut i full galopp med ryttare på ryggen!

KL
Här är transporten framkörd och klar, ska bara lägga in hö ikväll... Daaah vad jag har fjärilar i magen inför morgondagen! :o Man målar ju upp alla möjliga och omöjliga scenarion. :crazy:

Drog av herrn en hel drös päls ute i hagen både idag och i förrgår, han njöt i fulla drag och somnade nästan. :D Vi avslutade med pusskalas. :love: Han är så mysig!

De ville inte dra tänderna samtidigt här heller. Hon pratade något om att de inte ville göra hål på två ställen på kroppen pga infektionsrisken....

Haha, som det kan gå ;) tur du inte slog dig!

Hippocampus, så spännande att vara anmäld, det går säkert bra.

MajaKandi hoppas det går bra imorgon :)

Idag har jag ridit min lilla Fendi lite på den mjuka, torra, fina ridbanan och sen skrittade ut en liten sväng med henne. Hon är så härlig att rida nu! Mjuk och följsam, lyssnar på skänkeln, tuggar på bettet och skummar, söker sig framåt nedåt.

Och jag mätte henne, växt hela 1 cm så nu är hon 161, haha det tar sig :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V