10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

+ Fibusen och sassiball: Tack för tummar! :)

KL
Hemkommen från en lång bil-dag! 25 mil enkel väg blir några timmar med transport. :sneaky:

Kaptenen började dagen med att tjura som satan och skulle INTE kliva in i transporten... :banghead: Men efter en halvtimme rullade vi hemifrån, i tid! Tur jag tog i med tidsplanen. Han stod som ett ljus hela vägen och framme skötte han sig exemplariskt. Stod helt stilla medan lindor och boots åkte av och sen följde han med helt cool.

Inne på kliniken fick han lugnande och sen ultraljudades senan. Det syntes tydligt på ul att det berodde på yttre våld rakt bakifrån. Där lättade en sten från hjärtat! Jag har hela tiden haft dåligt samvete över den där turen han fick följa med på samma dag... Senorna och kotsenskidan är helt oskadda och såg "perfekta" ut, men däremot syntes det att det varit en liten blödning i annulatligamentet (ringbandet) där han fortfarande är lite svullen, plus att han hade vätska mellan ytter- och underhuden. Det är alltså mest ytligt! :) Den där lilla blödningen var det enda veterinären menade var "fel", men han tyckte inte det var nåt att oroa sig för. När jag frågade om fortsättningen sa han "full fart framåt!", vilket jag ställde mig skeptisk till och frågade specifikt om treårstestet. Först sa han att det var inga problem, men jag tyckte fortfarande att det inte stämde riktigt, så frågade han när testet var (26 maj) och satte lite i halsen. "Det var ju himla tur att du sa det så vi inte missförstod varandra! Jag trodde det var i sommar!" Jag tryckte extra på att det var löshoppningen jag var orolig för och han tyckte absolut inte att jag skulle forcera inför det utan helt stryka det ur planeringen. Det var precis vad jag ställt in mig på så det var helt väntat. Men så är det ju en framtida ridhäst jag ska ha, inte en som ska prestera en enda dag i sitt liv, så jag är inte ens besviken. ;) Bara skönt att det beslutat åt sig så jag slipper gå och fundera!

Nu ska vi ta upp lite lugn träning, vet menade på att all den belastningen som hästen ger sig själv i form av sina halsbrytande rundor i hagen är ljusår värre än om jag motionerar honom lite lätt. Så nu är det lätt motion som gäller. Igång med skritt och sen öka på lite i taget såvida man inte ser en försämring. Svullnaden kommer vara kvar ett tag innan kroppen fått bort vätskan, men det är så skönt att veta att det inte är nåt allvarligt! Nu när han är rakad där är det så mycket lättare att se skillnad också.

Måste ge all världens guldstjärnor till veterinären! :bow: Så fantastiskt lugn och pedagogisk! Det var helt klart värt alla mil!

När vi skulle hem tjurade hästen igen. Även fast han nästan sov hade han ändå kraft nog att dra både mig och en tjej till genom hela finkan när han helt enkelt vände på huvudet och tittade bakåt. :mad: Det slutade med att vi drog en jacka över huvudet, ledde honom två varv på stallplanen och sen knallade in - no problemo! :grin: Stod som vanligt jättesnällt när han väl var på. Suck... Denna jäkla trots och tjurighet!

Senast ändrad:

Jippie,vad skönt! :banana::bump:

Måste kännas helt underbart att kunna släppa det där nu och slippa oron för ev senskada! :)

Gud vad skönt att allt gick bra!
Skönt för din del också att inte behöva gå runt och oroa dig hela tiden.

Vad söta ni är! :)

Det är otroligt skönt att det inte är nån påverkande alls på senorna. :) Som veterinären sa: det var inte riktigt vad han hoppats på (vilket var bara en svullnad i huden) men det var det näst bästa. ;) Nu återstår att se hur mycket jag törs göra ändå. :p

Jag är ju rädd att det ska bli värre igen efter aktivering, som sist. Men vet trodde att det var ett oturligt sammanträffande. Dagarna efter såg det ju bättre ut så jag får väl tro på det då. ;)

Korvens skada ser också riktigt bra ut,tack och lov! Har läkt ihop bra,och ser rent och fint ut.

Han är så jäkla snäll alltså! :love: I dag var jag nämligen lite lat,när jag hade fyllt på vatten i hagen så tänkte jag passa på att ta med mig korven på en gång,men jag hade ingen grimma,utan bara ett grimskaft,lade det runt halsen på honom,sen gick vi! :) Var inga problem att vända för att stänga grinden,stanna och plocka med sig hinkarna,eller stanna på gången. Min älskade farbror gul! :love:

Är nog bra om han rör på sig lite så vätskan försvinner snabbare. :) Back on track,kan det vara något i detta läge tror du?

Ni som rider era hästar, har de ändrats något i ryggen ännu? Räknar ni med att de ska ändras? Provade den riktiga sadeln på Tore idag och den låg så gott som perfekt så vitt jag kunde se. .. lite utfymme att runda sig men inte annars...

Nu är tid för kastrering bokad. På valborgsmässoafton.

Ja precis. Som dom springer i hagen är ju mest farligt. Antar att en längre och jämnare belastning (typ skritt i 30-45 min) ger bättre resultat. :) Har inte ens tänkt på back on track! Vet inte om det skulle hjälpa, kanske? Har tyvärr inga, de är så dyra... :(

Så skönt att din fina gula är bättre! :) Härligt att han är så himla snäll!

Sköna besked :D

Två av 10orna ska starta på söndag (om banan tillåter), Boven (Indibow) och America.
Båda nämns faktiskt i duktige Z:s tips:

http://www.tabygalopp.se/tips.html (Lopp 3 0ch 7)

Vi har två till som startar... dock inte 10or men väl Bovens storebror Imanuel (lopp 2) och så lekfarbror chicago (hjälper till med åringsträning m.m.... lopp 9)

Finns ju begagnat,samt på auktion! ;)

Jag har jättebra erfarenhet av BOT! Dock på hund... Men en kompis har deras knäskydd,och flera år med smärta i knät vid ridning är nästan borta när hon använder dera knäskydd.

Vi använder BOTpaddar under stallbandage och de verkar alltid bättre än "andra" i jämförelse.
Jag själv har haft BOT på ett ont knä under en tid och tyckt mig märka skillnad mot andra stöd. kan ju vara psykiskt, men ska ju absolut inte skada att testa :)

Jippie!!! Vad härligt att det gick så bra!!! Och en eloge till dig som frågade flera gånger om treårs-testet! Tänk om du bara hade sagt - jaja vet. sa ok! och kört på liksom? Tror det är lätt hänt att vet. och hästägare ibland missförstår varandra..

Ia - Jag räknar med att Räkan kommer att ändras, provade ut en sadel i mars men räknar med att behöva byta ut den om ett halvår. Om inte så har jag gjort något riktigt fel i utbildningen eftersom hon är så tunn i överlinjen nu.. (Rider inte så mkt utan försöker få henne att bygga muskler från marken)

Fibusen - vad skönt att det verkar gå bra med korvens glugg!

Supercassie - Vilka tider är loppen på täby?

Vad skönt att få ett sånt besked! Och bra att du var så envis med treårstestet, många hade nog accepterat det första svaret och inte frågat vidare. Som du säger, det är ju en ridhäst som ska hålla i många år du vill ha, och då spelar nog inte det där testet någon roll alls. Jag hade inte ens övervägt att visa om jag hade haft en valack. Enda anledningen till att jag fortfarande funderar på att visa min skulle vara att få ett högre värde på eventuella framtida avkommor.

Nej jag hade ju tänkt visa som en kul grej, för att jag tycker det är roligt. :) Så det är inget som jag direkt gråter över. Jag är bara tacksam att jag fick det så bestämt: "Nej, då stryker du det!" Då slapp jag fundera. :p Värre om han sagt "gör som du vill."

KL
Vi följer alltså de nya råden, och idag blev det en promenad! Jättetaggad Kapten taktade ut längs infarten men sen kom hans stora mjuka skritt fram, med typ en halvmeters övertramp när det går fort. :D Han ärver på mamsen. :love:

En mobilbild från promenaden. Jätteljust ute så man var tvungen att kisa! ;)
544447_4872445171854_403732335_n_zps472ae35c.jpg

Innan vi gick bytte jag ut ett par sömmar på en sko också, nu har jag jagat hovis länge, hoppas han kan komma snart, det är i stort behov nu!

Finns ju begagnat,samt på auktion! ;)

Jag har jättebra erfarenhet av BOT! Dock på hund... Men en kompis har deras knäskydd,och flera år med smärta i knät vid ridning är nästan borta när hon använder dera knäskydd.

Vi använder BOTpaddar under stallbandage och de verkar alltid bättre än "andra" i jämförelse.
Jag själv har haft BOT på ett ont knä under en tid och tyckt mig märka skillnad mot andra stöd. kan ju vara psykiskt, men ska ju absolut inte skada att testa :)

Jo jag har också bara hört bra om BoT, men som sagt har det varit långt över min budget. Har alltid velat ha, men inte haft råd. Det har liksom varit annat som varit mer prioriterat. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V