10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Jag tycker hon är duktig ! Min har ju aldrig löshoppat men jag blir faktiskt lite sugen på att testa :) hade varit kul att se hennes reaktion. Morsan hennes älskade löshoppning, fort skulle det gå :D

Igår red jag lite igen på henne, hon är verkligen jättehärlig, min nätta söta lilla häst
nu har ju grusvägen blivit mjuk efter lite regn och preparering så vi red ut lite längre än vad vi vågat tidigare, hon var så duktig så !

Testa! De brukar ju tycka det är roligt :D

TAck! Hon är duktig, min lilla övervuxna connemaraponny (som ryttaren kallar henne) :D

Haha :D ja det finns nog någon likhet. Jag kallar min för araben för det är hon jämfört med hur mamman såg ut.

Då har vi alltså tre halvblod i tråden som är en welsh mountain, en connemaraponny och en arab ;)

Senast ändrad:

Jo jag funderade också på lusern, men han är ju kräsen grabben så vet inte om det skulle duga... tänkte isf på pelletsen, hans mamma älskade strålusern, men jag tänker att det kanske är lättare att tugga uppblött pellets. Vet att han älskar havre och han har ätit soja tidigare (noga blandat ;)), men kanske kan kika på nåt annat foder också, nån musli eller liknande...

Hippocampus: Vart köper du den där build up? :) Vad är det för slags foder? Alltså pellets eller musli eller annat? Verkar det smakligt? Kul att det går så bra med din fina tjej! Kan inte se filmen via mobilen men ska kika senare! :)

Låter bra att ni båda tror att det är vanligt med att vila bara ett ben, jag är så nojig. :p Ni skulle höra hur sambon suckar åt mig. :angel:

Sassiball: kul att det går så bra! :) efterlyser nya bilder!

Det finns hos utvalda foderförsäljare, det är ett foder från Dodson and Horell. www.brogaarden.eu har en karta på återförsäljare.
Musli, väldigt smakligt och min har alltid blivit fin på det, jag upplever att det är ett foder som fyller ut ryggen mer än andra med liknande värden.

Ska åsnor äta sån god musli egentligen? ;)

:laugh: Nej antagligen inte! ;) verkar inte finnas nån åf i närheten ändå, vi har ju bara Granngården att köpa foder på. Kanske får bli en helt vanlig groov 125, väl beprövat och bra! Jag gillar ju lusernet, men vill inte köpa en hel säck för att sen inte få i honom det. :grin:

Jag hade ett halvblod på foder för några år sen som hade problem med att hålla hullet efter en senskada där hon fick stå inne och knappt rörde maten för att hon fick nervösa sammanbrott av att vara själv i stallet. Och de andra hästarna kunde ju inte gärna stå inne med henne dygnet runt.

Jag hade både kornkross, soja och uppblött lucern-pellets till henne, och det sistnämnda var det som fungerade allra bäst. Hon var rätt kräsen, men hon åt det, speciellt när jag blandade det med allt det andra kraftfodret. Det kanske vore värt att testa, om du blandar med havre/pellets/det han äter nu och tycker om? Min gammelhäst har också lite problem med pälsfällningen i år (det får man ha när man är 26 år), så jag har införskaffat B-vitaminer och hoppas det hjälper.

Jag kan väl sälla mig till den skara som har hästar som är mer runda än något annat. Igår låg monstret och solade i hagen när jag kom. Hon såg så smal och smäcker och graciös ut att jag bara var tvungen att föreviga henne. OBS! Ironi.

dsc_05221_5166c528e087c3472a5ecadf.jpg

Jag får bara hoppas att det rasar lite kilon på henne nu när hon ska tränas hårdare. Risken finns annars att inte ens C-ponnyns tjockis-sadelgjord når runt (uttöjd variant i 120). :p

Kl:Mina unghästar är också väldigt runda :p Och dom har aldrig ätit kraftfoder/ betfor eller liknande. Bara fri tillgång på ensilage/hö och fri tillgång till salt,kalk och mineralsten =) Och vatten förstås ;)

Jag har riktigt kanonhö, och hittills har ju Kaptenen som sagt varit lite tjock enbart på fri tillgång på hösilage. Inne får han lite betfor för att skölja ner mineralerna, nåt annat har inte behövts. Men nu när han tappar tänder och har svårt att tugga får han tydligen inte i sig tillräckligt mycket längre... Jag ska fundera på vilket foder jag ska köpa till... Jag hoppas att det ska rätta till sig på ett par veckor, men kanske har man otur så han växlar en tand i taget ända fram till sommaren...

Kiwifrukt: Vilken störtskön bild! :laugh: Jag har lite motsatt erfarenhet av lusernpellets, min mammahäst gillade inte det alls utan skulle ha stråvarianten. Men tja, det går ju att testa sig fram... Lusern är ju iaf inte det dyraste fodret som finns. :) Kanske en blandning av lusern och havre så får han både det jag vill och det han gillar. ;)

Jag har samam erfarnehet. Min dam tittar på uppblött pellets och sen tittar hon på mig och säger
jag har tänder, jag äter inte gröt

Idag har Alliaria fått rejsa rejält. Det var dags för hovslagaren och tyvärr fick han åka hem och hämta ett par saker som blivit kvar hemma så det blev tid att släppa i padocken. Tant Nova stod och sov och jag kliade på henne medans A kutade som en tok. När A lugnat ner sig tog jag först in N eftersom A brukar bli väldigt het på den sträckan (det finns tyvärr en orsak) och då exploderade hon igen och kutade ännu värre. Jag tror liten häst var rätt trött efter den extra repan.
I slutändan var förseningen bra för vi la framskor på henne så nu får hon några dagar att vänja sig vid skorna innan det blir mer springa av. På grund av hennes hålväggar har yttertrakten fått en mindre lämplig form så hon har ett ganska rejält utlägg där så det är inte så bra med rejs innan hon hittar balansen ordentligt med skorna på.

:laugh: Nej antagligen inte! ;) verkar inte finnas nån åf i närheten ändå, vi har ju bara Granngården att köpa foder på. Kanske får bli en helt vanlig groov 125, väl beprövat och bra! Jag gillar ju lusernet, men vill inte köpa en hel säck för att sen inte få i honom det. :grin:

Min connemaraponny hälsade att det enbart är övervuxna connemaraponnyer som får äta sån fin musli :D Inga åsnor!

125 funkar ju ofta också :D Min hatar lucernpelletts fast man försöker maskera det med betfor o allt möjligt.

Hon öppnade bara ena ögat och tittade på mig, sen fortsatte hon sola. Livsnjutare. :D

Kl.
Idag har livsnjutaren dock fått jobba för maten. Vi har löshoppat, fjärde gången i livet hon provar och första gången vi gör det "på riktigt". Vi var tre stycken idag, i en riktig inhägnad paddock, och de andra två kunde, så det gick ungefär en miljon gånger bättre än sist jag provade. Hon var lite tveksam första gångerna, men i slutet flög hon över 70 cm lätt som en svala (en något rultig svala visserligen), och hon verkade framför allt tycka att det var roligt. Helt plötsligt kändes det inte helt avlägset att hon skulle kunna hoppa 1 meter i mitten på september. :love:

Orvar är jättekräsen över kraftfodret,och han äter lucernpellets (uppblött) utan problem! Liiite kräsen i början,men jag blandade ihop betfor och lucern så slank det ner,sen nu får han bara lucern på morgonen och det slänger han sig över,sen betfor och lucern på kvällen. Jag hade kraft groov åt honom också,men inte förrens jag lade på lucernen så började han gå åt det bättre. Även fast han fortfarande är ganska ful så ser han bättre och bättre ut! :p

Till hösten blir det att köpa soja och ge lite av det också.

Senast ändrad:

Lite fundersam över Orvars hål i munnen.... Typiskt såklart när det blir helg... :down:

Själva sprickan över tandköttet har läkt ihop helt i princip,men däremot så tyckte jag själva hålet såg lite snuskigt ut... Sitter ju en massa matrester där som är omöjliga att få bort,och även om jag skulle få bort dom så skulle det ju bli fullt igen då han i princip har fri tillgång dygnet runt så han äter ju hela tiden... Det har setat matrester i själva sprickan också,men det har liksom läkt ut,och nu är det ihopläkt iallafall som sagt.. Hoppas bara att själva hålet också läker ihop så det inte blir några problem. Vill sätta igång han nu igen!

Ska hålla koll nu i helgen hur det blir,blir det värre så får jag väll ringa veterinären,annars så ska jag endå ringa nästa vecka och höra om ev nackskador osv,om det är något som kan uppstå efter olyckan.

Gjort en kolla masken också,600 epg hade han.... Det lägsta han någonsin haft,men fortfarande alldeles för mycket...

Oj, ja det blir knivigt med det där hålet som du säger.
Har väl tänkt på det också sen händelsen. Har tyvärr inget jag kan hjälpa till med på den punkten.

Oj, så mycket mask nu.
Jag ska väl kolla masken snart med. Brukar vänta tills maj (det ska tydligen vara en bra månad)...

Delvis kl.

Fy usch och blä, får jag säga så? :angel:

Leran är verkligen tillbaka och värre blir det. Någon som vill ha emot hästar? Säg till ;)

Miraz som varit såååå duktig med att bli borstad över hela kroppen nu inkl benen har nu sen leran kommit igen börjat dra undan frambenen ibland och det är så drygt om vi ska gå tillbaka till den rutan igen. Trodde hon fattat att det ine är farligt längre i och med att hon accepterat detta nu! suck

Hon har även blivit stående hela veckan nu vilket märks för hon är grinig på mig. Gör sina busljud hela tiden när jag kommer i hagen, och hon ska klättra upp i famnen för den delen med!

Stalletandet går skit rent utsagt, hittade ett jag vill stå i men det visade sig att bussarna går sjukt dålig under lördag och söndagar + alla röda dagar i sig :( Kommer jag hitta något vettigt?
Jag vette tusan alltså!

Just nu vill jag bara ifrån där jag står, vill inte stå där...

En fråga, när kan man egentligen flytta dom så att dom inte längre har tillgång till ev vindskydd?

Jag har ju en mindre hage som jag kan sätta upp, bara man får ner plaststolpar så att säga.
Men där finns inge vindskydd utan det finns väl träd men ja... Den delen är inte lika lerig som vinterhagen, som redan nu går upp till kotorna nästan (på vissa ställen). :(

Nu händer lite grejer hos oss igen. Började promenera med Sammy förra veckan och i onsdags var jag och "tränade" för min instruktör. Första uppsittningen efter nästan 8 veckor vila.
http://youtu.be/mdnbl4g1qVQ
Idag red vi själv ut en liten runda på ca 25-30min och vi hann även trava och galoppera lite.
Nästa vecka ska vi iväg och löshoppa lite.

När Koronn bröt/slet loss sina tänder fastnade det också matrester, men det försvann av sig själv under läkningen. Det byts ju hela tiden ut mot ny mat, så sköljs det när de dricker och blir nytt igen. Nu vet jag ju inte hur Orvar ser ut, men på min läkte det ihop jättefint! Munnen är ju ett av de bästa ställena vad gäller just att läka sår. :) Håll koll på tempen bara (antar jag att du redan gör ;))

Molin: Så himla segt med stallet! Vet precis hur det är... Jag har ingen aning om några regler kring skydd osv, men jag hade nog satt upp hagen när det gick och låtit dem gå där när det är bra väder, ser man på prognosen att det ska bli dåligt väder kan dem ju tillfälligt flytta tillbaka till gamla hagen igen så att de kan gå in. Om det är så pass nära såklart. :) Hoppas det löser sig för dig!

Kiwifrukt: Vad kul att löshoppningen gick så bra! Hon verkar så ball din ponny. :D

Kl
Verkar vara himla olika på vad hästarna gillar! :p Har lite att fundera på... Kan inte köpa nåt förrän på måndag i vilket fall. Antingen blir det en säck groov 125 eller en lusernpellets. Visar det sig att han inte äter lusernet kan jag kanske köpa en säck havre och blanda i...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar