10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Jag avskyr det svaret, "gör som du vill". Hade man vetat hade man förmodligen inte frågat. ;)

Sa veterinären något om hur mycket du skulle motionera honom?

Eller hur! Det är ett jättejobbigt svar oavsett vad det gäller. :p

Enligt papperet jag fick står det: "Ökad skritt och eventuella ridövningar under 4-8 v. Ej hopp!" När vi pratade sa han skritt 30-40 min om dagen som ska ökas på med inslag av trav och galopp längre fram. Ser jag en försämring ska jag ringa dit igen. Jag fick lägga upp motionen som jag ville med promenader, tömkörning, ridning osv. Tänkte att jag startar lite försiktigt med en promenad. Idag var vi ute 35 min. :)

Idag har jag varit lat och longerat mina hästar, har haft migrän hela j*vla dagen så ridningen blev inställd.
Nixi såg ut som en rund miljon när hon slappnade av och jobbade! Hon har ju faktiskt ett riktigt bra steg! :D Ärvt lite från morfar tror jag bestämt ;)

Mätte henne idag också ca 157cm! Ska mäta mer noga någon dag men stämmer det så blir det 3-års test för vår del :D

Åh vad härligt det där såg ut! Hon är så vacker din tjej, ser nästan ut som en förväxt welshmountain :) Ta nu inte illa upp för det är en komplimang!

Tar inte alls illa upp :)
Jag har haft/har lite funderingar på att betäcka hennes mamma med weshmountainhingst, kanske inte är helt fel på det då ;)

Vad duktig hon är Annie! Tycker att hon ser rund och fin ut på filmen :)
Har bölden kommit tillbaks igen efter att den sprack? Har du fått reda på vad den beror på?

Jag har ett vanligt tredelat med kort, lite oval, mittendel. Relativt tunt... Fungerar super på Rozzie!

Jag tycker att det är jätteroligt att du delar med dig av galoppvärlden! Drömmer mig tillbaks lite till gymnasiet då jag i två omgångar gjorde praktik hos en tränare på jägers. Superroligt! Var helt inställd på att jag skulle börja jobba där när jag hade slutat skolan, men det blev inte riktigt så..

Åh vad skönt att läsa! Det viktigaste är ju att han blir helt bra igen. Jag förstår att grabben tycker att det är skoj att få göra något igen, verkar vara en positiv och arbetsglad herre :)

Ingen förändring på vidden här än i alla fall. Och jag blir nästan bekymrad om hon breddar sig mer... Hon är rund som en ponny över ryggen! Visst hon är lite i överhull nu, men har ändå en välmusklad överlinje med. Däremot tror jag att hon kommer att ändras i rygglinjen, alltså hur pass rak/svängd hon är.

Nu ska jag sluta bomba tråden för den här gången (måste ju passa på att svara när jag är hemma och ledig!).

Jag har inte anmält till 3års än, har lite is i magen och avvaktar. Tycker inte att Rozzie ser så rolig ut i kroppen just nu, ger intrycket av att vara högre bak, utan att vara det.. sitter liksom inte riktigt ihop. Planen är att visa på flyinge 9-10 maj, plan B blir NOSH som har 2 veckor senare (30maj-1juni).. eller inte alls om det inte känns bra.

Igår tömkörde jag för första gången och är stoltare än stoltast över den lilla damen som fattade konceptet direkt! Kunde både skritta och trava runt hela banan, serpentiner, volter, diagonalen.. ja allt jag bad henne om! Med varvbyte och allt, nemas problemas sa hon! Tog jättefint stöd på bettet med och gick i superfin unghästform i traven! Glad matte (som haft lite dåligt samvete för att ha hoppat över tömkörningen tidigare). Nu vet jag att styrningen sitter rätt bra i alla fall.

Åh vad roligt att det gick så bra! :) Jag tycker hon är så himla fin din tjej, hoppas hon kommer i fas för visning så man får knipa tummarna. ;)

KL
Kaptenen har faktiskt tappat lite av allt det superrunda (läs: som en tunna) över ryggen och ser nu plötsligt lite vuxen ut! :D Lite av magen har också försvunnit och nu är han mera lagom i hullet. :) Gillar väl egentligen inte att han börjar tappa, men har mina misstankar i varför. För det första tappar han tänder nu igen och har jättesvårt att tugga! Nu är det kindtänderna som spökar, han tuggar hö väldigt försiktigt och han kan knappt tugga morot. Därför har jag inte plågat honom med bett nu. Ska kolla upp ny tid för tandläkare (måste bara se om tisdagens resa ruinerar mig totalt eller inte). Sen är det ju pälsfällning också. Funderar på att åka och köpa en säck havre eller korn, har lite soja kvar sen i vintras som jag haft i en tät hink som borde vara okej, ska kolla den. Nu när han ju faktiskt ska börja röra lite på sig igen är det ju bra om han inte tappar allt för mycket!

Idag fick han följa med på en lite kortare tur som handhäst. Han fick sadel på sig för första gången sen i januari vilket han inte brydde sig ett dyft om. Han var faktiskt ganska seg i början, men tog ändå stora jämna kliv med härligt övertramp. Nånting säger mig att herrn faktiskt kanske hade lite träningsvärk sen igår. ;) På slutet kom han dock igång lite mer. Vi blev omkörda av tre bilar också, det smattrar och lever om ganska bra nu när det är slask och delvis frusen is men det gick bra - underbart med trygg farbror som inte bryr sig! Hemma var han svettig under sadelgjorden och på bringan, jobbigt att behöva röra på sig som matte vill. :D

Sen är jag lite nojig för allt... Han vilar nästan uteslutande vänster bak. På ett sätt är det ju bra, han har alltså inte alls ont i höger. Men jag kan ju aldrig låta bli att oroa mig. :crazy: Har känt igenom hela benet och upp längs ryggen och korset, runt bärbensknölen och klämt och tryckt men han reagerar inte. På samma sätt nojar jag över att lilla nordisen bara vilar höger. Är det vanligt att de bara vilar det ena benet? Jag ser ju ingen hälta eller nån form av konstigheter i övrigt...

Tacktack, jag håller också tummarna. Vill väldigt gärna visa, även fast jag blir nervös så det kniper i hela magen bara jag tänker på det ;)

Jag har gett R uppblött lusern (pellets) i varierande mängd under vintern. Började med det när hon hade lite tuggproblem och har sedan fortsatt då hon helt plötsligt även blev bra i magen då. Så när hon har perioder då hon har svårt att tugga vanliga höet så får hon lite mer lusern, har fungerat bra!

Angående hur de vilar så Tror jag inte att det är något att oroa sig för. Tror mer att det är som en vana (tänk höger/vänsterhänt). Om jag tänker till mig själv när jag står länge, då "hänger" jag mer på mitt högra ben än på mitt vänstra (fasta att man inte ska "hänga" som människa ;))

aida: Jag vill inte att hon är lägre än 157cm då man får lägre poäng på bedömningen =) Ska jag visa vill jag visa för Diplom eller klass 1 då Nixi ska betäckas i år =) Ska höra med en unghästutbilare om vad hon tror om att visa. ( blir ev hon som får visa då hon är sjukt duktig! )

Igår red jag Nixi en stund i paddocken. Min ridplan är halvt fram tinad= snö sand och vattenpölar. Första varvet i skritt blev att kolla på alla spännande saker som hände på backen. Sen kunde jag jobba henne en stund avslappnat i skritt och trav. Hon är så jäkla fin att rida min lilla häst. Lätt i handen, lätt i steget! Tror faktiskt att jag aldrig har haft en sån här fin 3 åring någon gång!:love:

Ja, bölden är kvar och har stängts igen. Det är stafylokocker i den. Snart ska veterinär komma ut och kolla igen. De vill ju inte röra den när den var öppen.
Jag håller på att fodra upp hästen, man blir ju så hemmablind! Tur jag har utomstående som kan se, jag hänger upp mig på en tjock mage. Ryttaren sa att jag måste fodra mer så nu gör jag det. Hoppas hästen kan lägga på sig mer över ryggen. Använder Build Up som är superbra.

Precis som din så sitter inte min ihop heller riktigt. Tror också min är strax under 160. MIn är som sagt anmäld till Åstorp. Vet inte alls vad det blir av det, tränaren tror på poäng på hoppningen runt 7. Min förhoppning är att hästen ska sköta sig, blir miljöträning och vi lär oss också hur den andre reagerar på allt. Jag blir skitnervös :D Sen vill jag ha en bedömning för att veta inför ev betäckning i framtiden vad man ska tänka på.

Hästen ska ju inte säljas ändå så ur försäljningspunkt kvittar resultatet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar