10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Ja,han kollades nu då tjejen som ska ha han i Maj ville att han skulle vara kollad/maskad då han legat så högt jämt. 1900 som högst och 900 lägst (förra gången) så nu är han maskad,sen ska han kollas igen i mitten av Maj då det ingår i stallhyran då (Maj och September/Oktober) så då får vi se hur han ligger till igen,förhoppningarna är att det inte är något/väldigt lite,men vette sjutton... Känns som om han är en sån där som alltid ligger högt.....:down::crazy: Endå så är vi noga och mockar ur hagarna och allt så fattar inte.

Kl. Vi hade en 4 åring som hade över 2000. ( inte min häst ) Både spolmask och blodmask.. Ett under att hästen inte fått kolik! Uppfödaren sa att hästen var avmaskad innan den kom, och vi upptäckte när vi mockade att det stod maskar i hästskiten! ( Typ det äckligaste jag varit med om) Dom fick något dundermedel av veterinären. Vi mockade ur hagen med traktor och ur det gamla ensilaget hängde äckel maskar!
Insidan på den hästen är nog inte allt för hel skulle jag tro..

Efter det byggde jag ensilage "hus" så att hästarna inte behöver äta från backen..

Sitter och kollar igenom bilder på Nixi =) Tiden går så jäkla fort!
1 dag
nixi_9_dagar__roxanne_033_5168f895ddf2b326193a0f81.jpg

1 åring
hastar_hus_004_5168f971e087c34402b3646e.jpg

2 åring
sommarbete2012_013_5168fa33e087c34407596556.jpg

3 åring :love:
mg_5362_5168faacddf2b32617ebe185.jpg

Nu vill jag se era hästar utveckling från föl- nutid!=)

Åh, vad fin hon är och vilken utveckling hon har gjort! :love:

Jag ska ta några nya helkroppsbilder på min tänkte jag, sen kan jag lägga upp på min också. Men de senaste helkroppsbilderna jag har på henne är sen i somras, och det har hänt en del sen dess.

Oanki, så fin hon är på alla bilder, roligt att se!

Jag blev också sugen på att fota lite, ska se om jag kan övertala maken till det imorgon!

Ååh vad fina bilder! Shit vad tiden går fort... jättefin är hon! :) Så fort jag sitter vid min dator ska jag se om jag kan hitta liknande jämförelsebilder! :)

Kl

Igår jobbade jag, men idag blev det en 45 min promenad, med kanske 35 min aktiv skritt. Resten av tiden stod vi och glodde på kossor och väntade på husse som tränade vovvan. Nästan hemma mötte vi en granne som var ute och körde sin travare. Kaptenens hjärta slog utanpå kroppen och ögonen höll på att ploppa ut! :laugh: Grannen stannade och pratade en stund och hästarna stirrade ungefär lika mycket på varandra.

När vi gick hemifrån var det en supertaggad Åsna som taktade, skrittade i räserfart, slängde med huvudet, skuttade med frambenen och hade sig. Hemma var han sådär härligt nöjd och harmoniskt!

Bild från mötet med kossorna:
IMG_20130413_123606_zpsc8d1f60d.jpg

Det är verkligen guld att grannen har kor ute även på vintern, då kan man miljöträna hela året. :) imorrn jobbar jag igen så då är det vila på Åsnans schema (jobbar dygn).

*kl*

Vad äter era treåringar och hur har foderstaten ändrats senaste året?

Min två och treåring går i samma hage och har fri tillgång till hö. Och så betfor och mineraler. I vintras fick de även lucerne. Men jag tror tvååringen skulle behöva fortsätta med det. Han är lite tunn nu. Treåringen är fin. Men han växer ju inte lika mycket som den lilla, eller hur?

Min treåring äter ca 10 kg hö, har svårt att få i honom mer. 1 dl kokta linfrön, miniraler och B- vitamin, har ingen aning om B-vitaminen hjälper, men jag gör allt jag kan för att han ska hinna tappa all vinterpäls till treårs :angel:
200g soja, 1 hg Krafft muskel och Pavo muscle build, som jag började med för en vecka sen. Höet vi har haft sen i somras har tagit slut och det hade bra värden men vårat nya är det extremt dåligt med protein i men mycket energi... :down:

Han föll ur ordentligt nu under vintern efter inridningen så han fick 1 kg lusern och krafft 125 som han tog sig bra på. Nu är hullet bra men musklerna saknas, men han är i en växtfas nu så det händer ju mycket ;)

Min går på fri tillgång på hösilage samt att hon får mineraler.
Dom har hållit sig väldigt bra på grovfodret även i år så det är skönt.

Var under en period som jag köpte hem kraft till dom, tror det var precis under höstkanten, minns inte riktigt. Var väl lättast och blanda med b-vitaminen då också.

Delvis kl.

Här har ingenting hänt under helgen. Jag har inte mått så bra sen i onsdags och både fredag och lördag låg jag däckad i soffan precis hela tiden men idag mådde jag åtminstone bättre och klarade lite mer.

Men jag har inte gjort någonting med mina flickor under helgen just pga det ovan. Så vi får se hur veckan kommer att se ut nu.

Tack Maja för tipsen om så du skrev om hagen, har varit inne lite på det också faktiskt och jag tror jag kommer köra på det också.
Men det var visst lite hårt i marken ännu så jag får nog avvakta lite, sen vet jag inte om grannarna uppskattade mina trädätande hästar heller från förra året så jag lär ordna med det också.

Säger då det, Miraz har varit till en del nackdelar, aldrig varit med om någon häst som tuggar/gnager på träd eller trä över huvudtaget som den hästen gjort sen hon kom hit (hon måste ha gjort det redan innan).
Så mina andra två har väl hakat på mer lr mindre med att tugga så förbannat på allt.

Så jag fick ju linda hönsnät runt träden till slut :/ Men detta år tar jag nog och sätter stolp runt och så får dom helt enkelt inte stå vid träden som dom kunnat förut!

Men lär kolla med markägaren så att det är OK att jag sätter upp tidigare också...

Din fina skimla av väldigt fort!

Miraz har börjat bli gul/brun igen så ni hade nog rätt... Jag som blev så lycklig att hon blev så himla mörkgrå nu vid fällningen och så försvinner det sakta men säkert igen... Hon kommer ta god tid på sig och skimla av!

Va fina hästar alla har!Jättekul att se utveckligen från föl tills nu!
Sassiball: Jäklar vilken biffig häst du har! Jättefin!:D

Kl.
Inatt var mina hästar OTROLIGT billiga! Jag var på krogen igår,var ute med några vänner och firade min 25 års dag.. Klädde upp sig i högklackat och klänning och blev redigt full ;) kl.00.30 får jag ett samtal från en som har en gård 3km hemifrån att hon har fått nattligt besök av mina unghästar. SKITKUL! :mad:
Hoppade in i första taxin som fick skjutsa mig till gården där hästarna var, full som sagt + högklackat och grusväg och 3 unghästar på släp..Jag har varit lyckligare kan jag säga..Längtar till sommaren så jag kan slå ner RIKTIGT höga stolpar!

Haha, nämen inte direkt det samtalet man vill ha när man är ute o festar ;) Men du löste ju det bra!

Och visst har min häst blivit en biff, jag fodrar allt vad jag orkar för att hon ska växa på höjden men hon blir bara bredare istället :cool:

Nä skämt åsido så visst har hon grovnat, hennes mamma var ju en riktig stridsvagn så Fendi har väl börjat likna henne lite mer nu det sista :love:

Angående foder så får Fendi fri tillgång till hösilage och så får hon ändå lite krafft :o kanske inte borde men lite hel havre och lusernpellets och mineraler får hon.

*lånar knappen*

Lånar även ett par bilder från Svensk Galopp (Olsson)

Idag debutsegrade vår stooora 1o:a indibow (Boven), trots ett lite ofördelaktigt löpningsförlopp för hans del.

Duktig!

Upploppet
http://svenskgalopp.smugmug.com/Tvlingsdagar/Taby-130414/i-9ZDDtcw/0/L/Indibow 0049-L.jpg

Närbild
http://svenskgalopp.smugmug.com/Tvlingsdagar/Taby-130414/i-Z4JXrzb/0/L/Indibow 0052-L.jpg

Vinnarcirkel
http://svenskgalopp.smugmug.com/Tvlingsdagar/Taby-130414/i-qwCTPGQ/0/M/Indibow 9538-M.jpg

:bump:

Guuud vad fin hon är! Korven kan gärna ta lite grovhet från henne! ;):D

Nu har vi riktigt gråväder här.. På både gott och ont.. Vi har ju haft sol nästan varje dag sen början på Mars,så man är ju lite bortskämd! :p Nu är det grått och regn..

Det kommer bli lerigt som sjutton i hagen nu,har ju varit ganska kallt på nätterna,så då har det ju blivit hårt i marken,sen på dagen så tinade det,men då torkade solen upp ganska snabbt. Nu med regn och 10 plus så blir det väll den där jäkla leran! :mad:

Hur som helst så är iaf korven godkänd i munnen nu,så nu törs jag använda bett igen. Får hoppas isen i skogen smälter snabbt nu så jag hinner rida han lite iallafall innan han ska iväg den 26: de. Nu har han fått vila länge,så det blir ganska bra endå att sätta igång han nu. Sen blir han borta tills 24/5,sen blir det bete 31/5 här hemma men han kommer få gå ute i vinterhagen på nätterna från han kommer hem,för där kommer dom gå ute hela tiden,så det innebär 12 mockningar åt mig tinnan det är dags för grönbete! :up::p

Plus hela vinterhagen förstås... :crazy:O_o

Hon äter fri tillgång till hösilage, 1-1.5 kg Build Up och 0.5 kg Saracen.

Hört mig för till andra vana unghästägare och insåg hur lite mat min får :o

Tränaren igår sa att min börjat bli riktigt fin i kroppen nu och även satt lite ryggmuskler så jag är på rätt väg :D
Ja lite jäst för hon också och loppfrön. Lite olja och lite betfor. Glömde det :D

Men gud vilken otroligt snygg häst!
Ser riktigt vuxen ut i mina ögon och, ja massan är det inget fel på.
Hon kan få flytta hit :angel:

Nejdå!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 420
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar