10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

aida: Jag vill inte att hon är lägre än 157cm då man får lägre poäng på bedömningen =) Ska jag visa vill jag visa för Diplom eller klass 1 då Nixi ska betäckas i år =) Ska höra med en unghästutbilare om vad hon tror om att visa. ( blir ev hon som får visa då hon är sjukt duktig! )

Jaha, är det 157 som är gränsen? Är det en officiell gräns eller en oskriven "regel"?
I ASVHs avelsmål står: "Önskvärd storlek på hingstar 164-170 cm och på ston 162-168 cm" Jag trodde att de kunde få lägre typpoäng om de var mindre än så, men det gör absolut inget om jag har fel ;)

Fast hur mycket kraftfoder de får kan man ju inte generalisera..?
Det beror ju helt på vilket hö man ger.
Vårat hö innehåller lusern och har superdupervärden! Hade jag lagt till ett par kilo kraftfoder till det hade jag haft en smällfet unghäst som hade rullat fram..

Jag tycker att min unghäst är finfin i hullet (till och med i överhull), med superfin välmusklad överlinje, gott om energi och arbetsvilja utan att vara överenergisk och dum. Hon får då alltså inget kraftfoder.

Jaha, är det 157 som är gränsen? Är det en officiell gräns eller en oskriven "regel"?
I ASVHs avelsmål står: "Önskvärd storlek på hingstar 164-170 cm och på ston 162-168 cm" Jag trodde att de kunde få lägre typpoäng om de var mindre än så, men det gör absolut inget om jag har fel ;)

Jag pratade med en tjej som är bedömningsledare på mälardalens varmblodsklubb, och hon sa att domarna gärna dömer ner ett poäng på alla som var under 160 :( Men jag hoppas verkligen att det inte är så då min bara är 156-157 :crazy:

Mmm.. jag är rädd för att det kan vara så med. Min är lika stor som din och jag velar lite om jag ska visa eller inte. Men jag kommer nog inte låta bli pga storleken om hon är i fas i övrigt.

Nu har jag ponny, så det kanske inte är ett jätterelevant svar till jämförelse med er som har stora hästar, men min har fri tillgång på hösilage i hagen (hon går på lösdrift) och får betfor och havre på kvällen. Det klarar hon sig bra på, hon har till och med blivit finare i hullet sen hon började med lösdriften, när hon stod på stall och fick mat på bestämda tider hetsåt hon allt hon kom över och blev smällfet. Kraftfodret är ytterst sparsamt, hon får ungefär en näve av varje eftersom de andra två hästarna äter kraftfoder och det är enklare att utfodra alla tre än att ta ut de andra två ur hagen för att fodra.

Jag är så glad över det här stallbytet. :bump: Idag hade jag hovslagaren ute för första gången i det nya stallet, och även om lillan gjorde ett par försök att dra till sig benen så var förbättringen mot i det förra stallet enorm. Hon är dessutom ungefär en miljon gånger enklare för mig att hantera inne i stallet här, hovslagaren var sen så när hon kom hade ju hästen stått och tappat tålamodet i gången en stund, så det var rätt givet att hon skulle tjura ihop lite. Hovis tyckte i alla fall hon var jättefin i kroppen nu, känns skönt då vi har haft den där övervikten från fölstadiet som släpat efter länge.

Dessutom galopperade hon för första gången med ryttare igår. Inte ett enda försök till att bocka eller skena iväg. :D

Gud vad skönt att du trivs så himla bra på nya stället och hästen såklart!

Och kul till första galoppen :bump:

Tack. Jag och lillan har trivts kanon sen första stund, den gamla var mer skeptisk i början (hon är mer reserverad med andra hästar), men nu trivs hon också. Vilket känns jätteskönt. Det hade ju inte varit direkt kul om jag hade trivts bra och hästarna hade hatat stället. Jag var lite tveksam till det här med lösdrift och kanske framför allt fri tillgång på hö till ponnyer, men det har visat sig vara rena vinstlotten.

Och jag längtar tills jag får prova henne själv. Hon ser så fin ut när de andra rider. De ska ha henne hela maj också, men i och med att vi är på samma ställe så hoppas jag få testa lite tidigare. Dessutom får jag ju vara med och titta hela tiden, och löshoppningen kör vi tillsammans.

Så himla skönt!

Jag jagar fortfarande för fullt, ringde senast på en idag då personen skrev att hon ville det.
Så jag ringde och då var det plösligt fullt :eek: Suck!

Så jag får väl vänta in dom 3 stall jag haft kontakt med och se om man har någon chans där.
Även messat en kompis och frågat om han har någon plats, har han så får jag inte kortare bit än nu dessvärre. Men vad ska jag göra? :(

I fredags fick min lilla dam skor och sen dess har jag varit förundrad över att ett par skor kan göra sådana underverk med gången. Trots att det är mjukt ute så rör hon sig mycket säkrare och kraftigare nu. Idag när jag hade ridit släppte jag henne ifall hon ville springa. Hon var inte så intresserad men ett par galopper blev det. Även där syntes en klar skillnad med en helt annan aktion :-)
Idag försökte honm busa tilld et och ansåg att skritt kan vi nu menmed tanke på underlaget fick hon nöja sig med den gångarten. Styrningen börjar fungera ganska bra nu och stundtals gick det även att ställa henne på volten. Bromsen har fungerat mer eller mindre sen första dagen men det kanske inte är så konstigt iom att jag än så länge rider på sidepull då det händer massor i munnen på henne så det är samma tecken som med grimman. Nu ska jag bara få till det där med gasen lite bättre då den inte fungerar riktigt bra än.

Kul att det går så bra med skor på! Det blev skillnad på min också. :)

Kiwifrukt: Vad himla härligt att du trivs så bra! Och grattis till första galoppen! :)

Sassiball: Vad FIN hon är! :love: Ser så färdig ut i kroppen, jämn och snygg!

Hippocampus: Fina tjejen! Vad fort hon verkar skimla!

Supercassie: vad kuuuul! :) grattis!!!!

Kl
IMG_20130415_195442_zpsbd2f9289.jpg

Kaptenen på en urmysig kvällspromenad. 10 plus, strålande sol och vindstilla - åtta på kvällen! Underbart! :love: Det har tinat jättemycket här bara de senaste dagarna så det rann massor med vatten på båda sidor om vägen, plus att det var översvämning på två ställen, först på vår infart där det var ganska djup slask, sen på grusvägen där det rann rätt över kanske tre meter brett. Ifjol tordes Kaptenen knappt gå förbi ett vattenfyllt hål, men idag tvekade han inte ett enda steg, bara följde med! På hemvägen drog han så mycket ut mot diket och jag tänkte att han kanske ville nosa på vattnet eller gräset så jag gav honom längre grimskaft. Då klev han helt enkelt över bäcken och klampade vidare i vattnet och klev sen tillbaka upp på vägen! Alltså wow! Min lilla fegskit har blivit stor och klok! :love:

Köpte en säck lusernhack idag, han fick smaka innan promenaden och åt glatt! Har lagt på höet och lite i krubban, får se om han ätit upp imorrn. :)

Senast ändrad:

Så duktig han är! Och så bra att få bekantat sig med kor också! Vet inte alls hur Fendi reagerar på sådana..

KL Tack alla ni som kommenterat min lilla Fendifis :love: är glad att jag har henne när nu hennes mamma gick bort så tragiskt förra året.

Idag har en kompis varit hos mig och vi red ut en lite längre runda, hon på 6 åringen och jag på Fendi. Första gången egentligen vi red lite längre hemifrån, nu har vägarna äntligen mjuknat och Fendi ömmade inte så vi tog både trav och galopp, red förbi några hästar som Fendi förvirrat gnäggade åt :p och red igenom ett par gårdar, upplevde lite trafik mm.

Det blev så lyckat, min kompis har inte ridit ordentligt på några år och var lite nervös över det hela (jag med :angel: ) men allt gick bra och Fendi fick bara bra upplevelser, tror hon sover gott inatt.

Enligt de jag känner och även visaren till min, som är den mest anlitade i hela Sverige säger att är de under 156-157cm får de poängavdrag. Han visar ändå 100 tals hästar varje år så han borde veta :D
Det finns ju små hästar (under 160 men inte under 156-57 eller runt 160) som har 8 och 9 på typ.

Kiwifrukt: Härligt att ni trivs!!

Nej man ska inte generalisera såklart och det är ju beroende av häst också! Men en van unghästuppfödare sa att hon fodrar med fri tillgång med hösilage med 85 smrp (typ 11 maj) + 3-4 kg groov 125 + soja+vetekli+betfor till tränande unghästar inför bla 3 års test. O då är det inga fullblod precis.

men men :D Min är riktigt fin i kroppen nu tycker jag, ska ta en bild och föreviga det tänkte jag :D Lite mer muskler såklart men hon har förändrats.

Enligt de jag känner och även visaren till min, som är den mest anlitade i hela Sverige säger att är de under 156-157cm får de poängavdrag. Han visar ändå 100 tals hästar varje år så han borde veta :D
Det finns ju små hästar (under 160 men inte under 156-57 eller runt 160) som har 8 och 9 på typ.

Kiwifrukt: Härligt att ni trivs!!

Man kan ju hoppas att om man nu skulle få en 7 för att hästen är 157 att man kanske kan få ett halv poäng extra iallafall, halvpoängen är ju till för att förstärka de lägre poängen :)

Senast ändrad:

Hur som helst så är iaf korven godkänd i munnen nu,så nu törs jag använda bett igen. Får hoppas isen i skogen smälter snabbt nu så jag hinner rida han lite iallafall innan han ska iväg den 26: de. Nu har han fått vila länge,så det blir ganska bra endå att sätta igång han nu. Sen blir han borta tills 24/5,sen blir det bete 31/5 här hemma men han kommer få gå ute i vinterhagen på nätterna från han kommer hem,för där kommer dom gå ute hela tiden,så det innebär 12 mockningar åt mig tinnan det är dags för grönbete! :up::p

Och DÄR sket det sig med att sätta igång han... Skadad. Igen.

Överväger verkligen seriöst att börja samla på frimärken istället. Orkar inte,har varken råd,tid,eller lust att hålla på att krångla nu när man är föräldrarledig med bebis. Blir bara så less så nu tänker jag sura här hemma några dagar,så får se om det blir nån mer uppdatering från mig på ett tag. :yuck:

Åh jag förstår skillnaden med skor. Nu kommer jag inte sko Fendi förrän sent i höst då hon sätts igång efter sommarvilan men jag är säker på att gången kommer förbättras en hel del.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 420
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar