10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

KL.
Shit vad fina allas hästar är!! Så himla kul!

Tråkigt med Orvar, vad har han pysslat med nu?
Och Molin- Jag håller tummarna för att ni snart ska hitta ett stall!

I förrgår var Räkan på unghästkurs igen! Hon hoppade som en miljon, 130*120, fyrkantig oxer.

Bild på 120 högt:

De tyckte att hemläxan hade gett resultat och att hon var mycket finare i kroppen och piggare av att stå inne på nätterna.

Och igår drog vi vargtänder och kollade igenom munnen. Jag var inte på plats utan en stallkompis mötte veterinären som skulle ta flera hästar och tydligen så ryckte Räkan till när de stack henne så pass att stallkompisen blev skinnflådd på ett finger :(

Men sedan ska allt ha gått bra!, hon hade en kappa av en mjölktand kvar också så förhoppningsvis ska hon få lite lättare att äta nu!

Ni som ska vara med på 3 års, visar ni era pållar ridna?? Har precis börjat med mitt sto och tror inte jag hinner få henne klar, är inte ens styrbar i dagsläget.

Måste iväg och löshoppa i ridhus också för det har hon aldrig gjort.....

Jag kommer att visa riden, har styrning (hyffsad) och hon går fram i skritt och trav på skänkelhjälper och fattar galopp på rösten. Om du tömkör så kan du ju öva styrning i korta pass och hänga lite på henne i 5dagar - vila några dagar helt utan stimulans sen tömköra en dag och så prova att rida igen. Då borde styrningen vara lite bättre, tränar du Max 10 min åt gången så kan du träna oftare. Ofta behöver de inte vara ridna så mkt, om man gör markjobbet så funkar det oftast även uppsuttet.. Jag kommer inte rida igen förrän någon vecka innan testet

Jag ska rida enbart om jag måste, dvs om det blir diplom. Men då ska nog alla domare vara blinda om det skulle bli så höga poäng så det räknar jag absolut inte med. Inte ens i närheten.
Men sadel får väl följa med ifall ett mirakel sker :D

Tack!!

Jag fick tipset att rida oavsett om det blir diplom eller ej så är det gjort inför ev. Framtida stamboksföring. Har för mig att de helst ska vara visade ridna- men jag kommer inte ihåg riktigt varför. Görel har koll på det där tror jag!

Idag ska det löshoppas! Igår gick jag bananas på min paddock och krossade sista isen med traktorn :devil: gjorde rännor för vattnet och idag är den sladdad! Änligen känns det som vår :D

stamboksföringen försvinner väl från och med i år? Görel, var är du???? :D Det ersätts väl med det där stjärnsystemet?
"För att få prestationsstjärnor gäller:

1. Stoet ska vara SWB-registrerat
2. Stoet ska vara bedömt med minst 7 på typ, hhb och ben. Undantaget ston placerade i svår klass
3. Att stoet är ridbart verifieras genom godkänt ridprov vid 3-årstest/ genomfört kvalitetsbedömning/tävlingsresultat
4. Stoägaren ska kunna uppvisa officiell dokumentation på stoets meriter, såvida de inte är tillgängliga via blup.se eller TDB"

Nu ska ju min tävla när hon blir äldre så då är hon ju riden.

Om inte annat är det ju bra miljöträning att rida i ridhus och bland andra hästar.

Oj! Hon flyyyyger! Kul! :) När är det treårstest för er del?

Fibusen: Vad tråkigt att han är så otursdrabbad! Vad är det nu han har lyckats med?

Token: Om jag hade visat hade jag visat riden om han kändes nog pigg för det efter allt annat. Hade det blivit diplompoäng hade han fått jobba för maten ändå. ;) Ridningen är ju inte det svåra för oss iaf, utan löshoppningen.

Sassiball: Men vad roligt att det går så bra! :) Varför skulle inte du visa henne?

Kl
Kaptenen hade rensopat all lusern så det var tydligen gott! :D

Jag ska rida enbart om jag måste, dvs om det blir diplom. Men då ska nog alla domare vara blinda om det skulle bli så höga poäng så det räknar jag absolut inte med. Inte ens i närheten.
Men sadel får väl följa med ifall ett mirakel sker :D

Du, så har jag ju för sjutton inte ens tänkt....nästan så jag tänkte skippa 3års. Min har karprygg så diplom är ju säkert inte aktuellt...men skulle ett under ske så kan jag ju oxå ta med sadel..:D man behöver alltså inte bestämma nu om man ska visa riden utan kan göra det på plats???

stamboksföringen försvinner väl från och med i år? Görel, var är du???? :D Det ersätts väl med det där stjärnsystemet?
"För att få prestationsstjärnor gäller:

1. Stoet ska vara SWB-registrerat
2. Stoet ska vara bedömt med minst 7 på typ, hhb och ben. Undantaget ston placerade i svår klass
3. Att stoet är ridbart verifieras genom godkänt ridprov vid 3-årstest/ genomfört kvalitetsbedömning/tävlingsresultat
4. Stoägaren ska kunna uppvisa officiell dokumentation på stoets meriter, såvida de inte är tillgängliga via blup.se eller TDB"

Nu ska ju min tävla när hon blir äldre så då är hon ju riden.

Om inte annat är det ju bra miljöträning att rida i ridhus och bland andra hästar.

ja detta undrar jag över också....om jag fattat rätt nu så är det ju onödigt att visa riden egentligen nu på 3års. Tävla kommer hon ju göra och då finns ju resultat på TDB och blup.se som visar att hon är ridbar. Vill inte stress rida in henne nu...
sen om jag visar nu med kassa poäng och hon ändå senare går svår hoppning så gör det ju inte så mycket??? eller???

är ju kul o visa på 3 års o kvaliten för o se vad man får för poäng egentligen och vad det skiljer från ena till andra året..

Nej, det är inget du behöver anmäla innan utan det bestämmer du när du är där och du behöver ju inte ens bestämma det innan du har visat hästen utan kan ta beslut när hon fått sina poäng. Perfekt :D

Nej, det är inget du behöver anmäla innan utan det bestämmer du när du är där och du behöver ju inte ens bestämma det innan du har visat hästen utan kan ta beslut när hon fått sina poäng. Perfekt :D

ja det var ju kanonbra :D då är det kondisen o löshoppningen som ska jobbas på nu då ;)

Vi är anmälda till 11 maj i strömsholm.

Hippocampus - vad bra! jag hade inte läst på om det där nya systemet =)

Jag bestämde sen länge att inte visa henne, hon är ex aldrig löshoppad och jag är helt enkelt rädd att hon ska skada sig. Vi tar hoppningen med lugn och ro sen i höst istället, efter min nedkomst i oktober ;)

Ottilia, som hon hoppar! Hade jag sysslat med hoppavel så hade Camaro definitivt varit en av favoriterna, sett många fina efter honom :)

Tack! Jag googlade lite om hingstar innan jag köpte henne och fastnade bland annat för Camaro, och hade nog också en hel del tur på vägen! Jag är helt lyrisk:love:

Nu har jag ponny, så jag kommer dels inte visa förrän senare i höst, och dels ska hon inte ridas, men jag tror inte du behöver känna någon panik. Min hade ryttare på ryggen första gången 1 april. Första gången någonsin, och då satt ryttaren bara på ryggen en minut eller så, sen gled hon av igen. Efter det är hon nog riden fem eller sex gånger (jag är inte alltid med, så jag har ingen extrem koll på hur många det är, men något ditåt, hon "rids" ungefär två gånger i veckan), hon har varit otroligt läraktig och skrittar, travar, galopperar och svänger. Halt är ett tråkigt kommando som hon gärna låtsas att hon inte förstår (sån har hon varit med longeringen också), men för att bara ha blivit riden några gånger tycker jag hon är jätteduktig. Vad jag har fattat det som så är det väl inga extrema dressyrkunskaper de ska kunna uppvisa på treårs, gångarterna tittar de väl mer på när de inte har ryttare på ryggen (den delen som även ponnyerna genomför)?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 420
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar