10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Min har halvmycket kvar. Det är ju inte sommarpäls, men det är heller inte fullvärdig vinterpäls. Och det säger väl en del om hur långhårig hon var från början. I och för sig åkte hon ju ut på lösdrift i mars, från att ha stått på stall, så i år har det bara känts bra att hon hade lite extra päls att värma sig med när hon inte var "van" vid lösdrift. Hennes utetider på förra stället styrdes lite av den gamla hästen, som gärna behövde gå in lite tidigare för att få ordentligt med mat inne.

Min förhoppning är att få en boxplats till henne nästa år, men annars får hon gå kvar på lösdriften med täcke, för nästa år kommer hon antagligen klippas.

Awww, lille pluttis! :love: Men inte tycker jag hon är så tjock heller? Hon är väl lagom? :)

KL
Nu sitter jag äntligen vid en dator så här kommer en bildserie på Kaptenen också!

En månad:
65086_1275734104_zps427a25fe.jpg

Ettåring:
Hovslagare034_zps2e74640e.jpg

Tvååring:
DSC_0267-1_zpscdc94fb4.jpg

Treåring:
DSC_0040_zps4e1f549d.jpg

Det har ju hänt lite på tre år! Nu väntar jag bara på att den där halsen ska komma ikapp riktigt, men han börjar se ruggigt fin ut nu när dels hullet är helt perfekt och dels den värsta växtspurten har tagit slut. :) Han springer som vanligt i hagen och leker. Igår började jag gå en promenad men fick vända då jag upptäckte att han klivit av sig en baksko, såklart på den foten som det varit röta på så den var uppverkad på insidan med en hålvägg, och nu har den såklart dragits sönder lite... Hovis kommer idag så jag hoppas vi får ordning på det! Nu har det smält undan nästan all snö här på bara några dagar så backen är DYNGSUR och hagen är såklart en enda lervälling vid grinden. Inte så konstigt att skon åkt av... Bara det tinar lite mer ska jag göra i ordning en liten skogshage så ska de få gå där lite så de slipper leran!

Idag röjde de runt i hagen i blåsten, yahooooo sa dom och hoppade och for som idioter. Kaptenen visade upp sin läckra trav också, wonderful! :love: Så synd att han inte hinner med treårs, han är på väg in i en riktigt bra period!

*kl*
Imorgon blir det klinikbesök för Oves del. Troligen har han fått en inflammerad tand då hela nosryggen svullnat på honom samt en ännu större knöl på ena sidan :( Han är feberfri men äter dåligt och ligger mest i andra änden på hagen idag :(

Usch stackare, hoppas lillen mår bra snart :)
Du får hålla oss uppdaterade!

Delvis kl.

Först vill jag bara säga vilka otroligt fina bildserier på era små :love:
Jag kan dessvärre inte riktigt göra en sådan, lr kanske.
Frågade för länge sen om att lägga upp fölbilder på Miraz som jag fått från uppfödaren och det var ok då.. Då borde det väl vara ok nu med? :o

Idag tänkte jag faktiskt ta mig i kragen och gå en promenad med lillskiten som stått i, ja länge!
Regnat hela dagen verkligen men sen blev det sol när jag slutade jobbet men när jag kommer ut till stallet så blåser det verkligen storm :(

Så det blev inget av det hela....

Åh jag hade kunnat komma till döda hästar idag med för den delen :eek:
Ingången från hagen till stallet/liggdelen har dörrar ovanför sig till loften, och den ena dörren brukar slå en himla massa när det blåser och hur många ggr dom än sätter fast den så öppnar den sig direkt.

Idag, hittade jag två riktigt tunga trädörrar i hagen, nedanför dessa dörrarna till loftet.
Chockad som tusan blev jag och livrädd och ut och kolla hästarna direkt sedan for jag och letade efter stallvärden som i sin tur hade sett detta så han kom och tog bort dom.

Då hade alltså andra dörren till loftet blåst upp och mot dessa dörrar hade dom ställt dessa lösa dörrar som nu blåst ner pga dörrarna öppnat sig helt.

Alltså, hade mina hästar stått där nedanför lr något så hade dom inte levt kan jag lova :(

Pust!

Usch vad obehagligt! :eek: Hoppas verkligen du hittar nåt nytt stall snart...

Nessaja: Vad duktig han är! Jättefin!

urkella: Stackars Ove. :( Tänderna ställer ofta till det!

KL
Här inväntar vi hovis nu, därför fick Kaptenen komma in redan efter sju för tvätt av ben. Han var lerig över kotorna, men ovanför var det torkat och gick bra att bara borsta bort. Ifjol var han ju som sagt superfjantig med ALLT vad gällde vatten, men idag var han så himla duktig! Lyfte fötterna lite i början bara men sen stod han snällt och väntade tills jag var klar! :) Duktig plutt som verkligen mognat i skallen över vintern!!!

Det blir vinterskor en omgång till, men nu jäklar ryker sulorna! Sköööönt!

Vad fin hon är! Jag tror inte att jag sett bild på henne innan :)
Vad härligt att ni trivs så bra i nya stallet, det betyder med än vad man tror!

Fin Kapten som vanligt :) Det är liiite svårt att tro att det är samma häst på 1årsbilden och där han är 2 år ;)

Här borstas det med! Men det är inte så mycket kvar faktiskt... blev lite förvånad själv häromdan över att hon faktiskt har fällt av rätt så bra, nästan utan att jag har märkt det! Jag tror att det kan bero på att en kompis lånade ut sin Furminator till mig och den tog så otroligt bra! Sen har hon liksom inte fällt så mycket mer :D
Halsen är superduperglansig och len i sin fina sommarskrud.. lite lurvigare på rumpan dock, men den ska nog vara välputsad den med innan det är dags!

Maja, ni har utvecklats fint, både du o pållen :D

:rofl: :laugh: Insåg att jag visst var med på alla bilder jag också. :angel: :D

KL
Nu är åsnan skodd igen. Den här gången med bara traktbrodd runt om. Nu har han gått upp en storlek, stora killen. ;) Dock var det ingen vidare rolig historia... Han har alltid haft dåliga fötter, och nu var det en framhov som flutit ut över skon och blivit ful, svullen i kronranden med lite förstärkt puls men jag har inte sett nån hälta. Jag har sett att den flutit ut över skon och har ju jagat hovslagaren i två veckors tid, men det är inte så lätt att få tag i honom. :crazy: Nu pratade han om klinikbesök med röntgen och specialbeslag... Jag blir tokig... Men han sa att jag ska hålla koll på foten, om den rör sig utåt minsta lilla ska jag höra av mig så får han kika igen. Förhoppningsvis beror den svullna kronranden på att bärranden hamnat utanför skon, och isf borde det gå till sig själv nu när han är nyskodd igen. Man kan ju alltid hoppas...

Sen var det ju den där foten som han dragit av sig skon från, där hade han ju en hålvägg sen innan och den hade ju inte direkt blivit bättre om vi säger så... :crazy:

Jaja, han skötte sig bra iaf, alltid nåt...

Fin Kapten som vanligt :) Det är liiite svårt att tro att det är samma häst på 1årsbilden och där han är 2 år ;)

Håller med!!! Han var så jäkla snygg som åring, udda nog, och sen blidde han köttbulle! :laugh: Visserligen står han och drar upp sig och gnäggar efter kompisarna på ettårsbilden... :)

Och Kaptenen, han var ju helt otroligt näpen som ettåring. Han är så fin! Hoppas att igångsättningen går bra nu!

Vilken hjärtklappning du måste fått!! Tur att inget hände. Vi har fått gå och plocka tunnor, presenningar och annat joks som blåst in i hagen.. Sjö har vi också !

Lille ove! hoppas han repar sig snart!, var längesedan man såg en bild på den lille maskoten... Hur går det med hans terapi-hästarbete? =)

Tack! Det enda som är kvar nu är hullet och lite muskler, men det är svårt med en pålla som inte riktigt behagar äta så mkt som matte vill

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 420
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar