10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Är det stora mängder som är svåra att få i henne eller är hon kräsen?
Om hon är tunn i hullet så kan du testa olja - ren MJ (energi) i koncentrerad form och för överlinjens skull (muskler) så lägg till något proteinkoncentrat (potatisprotein, soja, krafft muskel..)
Då behövs inga större mängder för att få effekt.

Men det börjar bli i senaste laget att mixtra med nya foder nu iof...

Minst sagt, alltså det är inte varje dag sådana saker händer, och jag är bara så jävla glad för att ingen av dom stod där eller åtminstone inte så att dom fick dom på sig.
Det lär ju ha blivit en jävla smäll och med all den tungden :(

I helgen ska det ridas/aktiveras med alla 3 hästarna så nu får jag fullt upp men jag hoppas innerligt att det är uppehållsväder från både blåst och regn för gud vad jag avskyr sådant :angel:

Vi får se helt enkelt, är solo här hemma så då kan jag hänga i stallet flera timmar utan att känna att en annan väntar på en med. Haha

+ aida

Hon tackar och bockar. :D

Och nej, hon är mycket snyggare i kroppen nu. Till min stora förvåning blev det här med hullet ungefär tusen gånger bättre när hon fick fri tillgång på hö i hagen. Häromdan såg jag henne blöt (för att det ösregnade), och jag har nog varit lite lurad av all päls, för då såg hon riktigt fin ut.

Hon äter så mkt grovfoder jag får i henne men ganska dåligt värde. 9,1 MJ och 41 gram smrp. Sedan följande sen 4-6 veckor tillbaka (full giva sen 4 v. tillbaka)

3kg krafft protein plus
2-4 kg lucern mix hackad strå (lite beroende på hur mkt hon äter under en natt, hon lämnar ofta 1-2 kg - av pellets så kunde hon ibland lämna en hel hink.. )
0,5 kg betfor
0,5 kg Irish Mash
2 dl olja (förelat på 1 dl morgon och kväll)
och b-vitamin

Hon är både kräsen och blir mätt fort, ibland duger maten och ibland vill hon inte äta, är lite rädd för att trycka i henne mer kraftfoder men andra säger att hon börjar gå upp lite i hull men jag har själv svårt att se det eftersom jag tittar och stryker handen över revbenen varje dag.. som om just att titta och känna på revbenen är ett magiskt sätt att få henne i hull :P

Ungefär som när jag kommer dragandes med mättkäppen var och varannan dag, växer fan inte mer för det ;)

Jag hade (spontant utan att ha räkna på det) tagit bort några kilo av höet och prioriterat att hon orkade äta upp lusernet. Med tanke på värdena på ert hö. Sen hade jag inte gett betfor, tror jag, då både det och lusern innehåller mycket Ca, stor risk för skev Ca/P kvot (men det beror ju på hur resten ser ut med)

Jösses med mat! :eek: Men det är klart hon är väl ganska stor också?

Min fetknopp får fri tillgång på hösilage (höga värden har dem inte i huvudet)
och en liter havre, 3 dl lusernpellets och mineraler o kalk.

Ja det var lite läskigt minst sagt, men jag tror inte dom ställer något för dessa dörrar igen, iaf inte så länge hagen är öppen rakt nedanför. Isåfall vore det konstigt.

Det är förnuftiga människor som äger stallet och jag älskar dom verkligen.
Men marken fungerar inte längre och mina hästar vill knappt gå till vattenbaljan ens vissa dagar och då är det illa :(

Jag har försökt få tag i bonden som äger sommarhagarna, ja den mark som vi lånar under sommaren.
För jag måste få ställa ner mina under iaf dom dagar det INTE blir regn. Sen får jag helt enkelt förlita mig på väderprognosen och hoppas det inte blir regn trots dom ej visat det.
Men i värsta fall skyddar den stora Tallen lite, men inte som ett vindskydd såklart. Men tror hästarna skulle må bättre av att gå på gräs och inte lera....!

Jag har försökt ringa om ett stall idag, utan resultat.
Jag skickade sms och bad henne ringa mig också (hon hade ingen telefonsvarare). Så jag hoppas hon ringer upp mig!

Ja, vi får väl se hur allt går för min del.

Ang planerna med att skicka iväg Miraz på det dära bästa betet vet jag heller inte om det blir av eftersom det inte löst sig med nytt stall osv, och jag vägrar att ha Sakura ensam :eek: Tror inte ens hon skulle uppskatta det. Suck :(

Ungefär som när jag kommer dragandes med mättkäppen var och varannan dag, växer fan inte mer för det ;)

Jag hade (spontant utan att ha räkna på det) tagit bort några kilo av höet och prioriterat att hon orkade äta upp lusernet. Med tanke på värdena på ert hö. Sen hade jag inte gett betfor, tror jag, då både det och lusern innehåller mycket Ca, stor risk för skev Ca/P kvot (men det beror ju på hur resten ser ut med)

hmm.. kanske ska prova... i dagsläget så tuggar hon i sig 6-10 kg per natt (ger alltig mer och väger det som hon lämnat) Men jag skulle ju kunna dra ned det till 6-8 kg i alla fall.. Ute så får de mat i slowfeednät och de fylls ofta på på em - så dagtid är det inte alltid att det finns mat annat än halm och gräset som kommer upp... Funderar nästan på att se om det finns någon hage ledig som hon kan gå i och få hösilage under dagen men risken är då bara att hon inte äter för att hon saknar kompisarna för mkt.

Betforn får hon mest för att rätta till kvoten som annars blev för låg.

Hon är ganska stor... ca 171 ( hoppas hon inte växer en millimeter till innan treårs!)

Usch, vad hopplöst. Jag vet precis hur det är när man inte vill vara kvar på ett ställe och det inte funkar där (mina rymde ju hela tiden på slutet, också ohållbart), men inte hittar något annat. Det är ju extra knivigt för oss som har fler hästar, en boxplats kanske man kan hitta, men det är elände att få tag i fler. Jag fick ju till slut kompromissa och låta den gamla ta boxen och låta lillan gå på lösdrift (det finns en liten chans att det kan bli en box ledig till hösten, men samtidigt ska den ena lösdriftshästen flytta i månadsskiftet så de blir bara två kvar, och då vet jag inte hur det blir ändå), men hittills har lösdriften visat sig vara rena drömvinsten. Jag är väl dock lite skeptisk till att ha henne ute i november-december dygnet runt, även om de har vindskydd.

Hur var det med det betet du eventuellt skulle skicka Miraz på? Kan inte Sakura följa med dit om det inte skulle lösa sig? Eller var det så långt ifrån att det blir ohållbart om du vill rida henne?

Jag har en häst som på ålderns höst blivit mer svårfödd, och som jag tidigare var tvungen att ösa in hö till för att hon inte skulle tappa mer. Här är värdena så mycket bättre, plus fri tillgång, att hon inte har de problemen, men på förra stallet låg ungefär hälften kvar i hennes box på mornarna. Hon har aldrig varit typen som ätit mycket (konstigt för att vara en ganska liten ponny?), så hon hade mest lekt med det. Nu är ju hon gammal fånghäst, så jag har inte vågat greja med hennes foder allt för mycket, men i ditt fall hade jag nog gjort som aida föreslog och bytt lite av höet mot lusern.

Oj ja det var en del mat minst sagt.

Jag har själv kört på krafft protein ++ och alltid varit nöjd med den.

Jag hoppas det löser sig med allt, alt du fick av en annan att dra ner på hö och öka hackat kanske skulle funka :)

För stunden är han inte den piggaste. Var inte en tand som bråkar utan en böld, troligen att han fått en spark på snoken. Så nu får han hippotrim och metakam som han ska gå på i 10 dagar. Blir han inte bra på det får de operera in en slang för att dränera :/ Han blev iaf väldigt poppis på kliniken så vet. tog in massa bilder på honom :p Vi skulle gått på en NH/miljötränings kurs imorgon men det får han avstå nu.

pic_5171a19addf2b33d1e3c532a.jpg

pic_5171a19ce087c335e2bb0c26.jpg

Förstår att han blev poppis! Det blev min shettis som var in på kliniken för kastrering. Och din är ju ännu mindre och ovanlig. Inte så ofta dom får in en sån på kliniken =)

Kl. I förrgår fick mina hästar fnatt i hagen! hade kommit skenande nerifrån hagen Och var rejält uppspelta. Misstänker att det kommit lodjur hit till ön då det kryllar av rådjur! Har dom inlåsa i lösdriften på nätterna så jag slipper nattliga promenader =)
Idag tänkte jag rida men får se om det inte blir löshoppning istället. Det var 3 här i stallet som ville löshoppa och om banan redan är uppbyggd så kan hon få ta några språng. Hon behöver också få träna på att lösgaloppera ;) Just nu springer hon och kvastar med svansen och spänner upp sig som tusan :P

Nä stackars lilla Ove :(
Hoppas han blir bra av detta så att ni slipper fixa med slang också.

Söthäst, klart han blir poppis :love:

Delvis kl.

Idag är det superfint väder här så idag SKA det aktiveras av alla 3 hästarna... Får se vad min rygg säger till det, men försöka ska jag =D

Hos oss blev det löshoppning idag. För en gångs skull var jag duktig och hade kameran med mig, och jag är så sjukt stolt över min fina, fina häst så det finns inte. Låter bilderna tala för sig själva...

dsc_0355_517288b4e087c33604128951.jpg

dsc_0358_5172896dddf2b33d0d96575a.jpg

dsc_0363_517289faddf2b33d06ecd7a6.jpg

På de två övre bilderna ligger hindret på 70-80 cm, på det sista 110, och hon var inte ens ansträngd efteråt. Finaste. :love:

Tack. Jag har ju mätt henne själv hemma, samt kunnat jämföra henne med hennes syster (som har ett professionellt mätintyg som säger att hon är 146 cm), sista gången jag mätte henne fick jag henne till 146-147. Det var i januari-februari någon gång, hon och systern såg jämstora om de stod bredvid varandra. De som rider in henne tror också att hon ligger däromkring.

Hovslagaren trodde däremot att hon var 1,40 (:eek:) i måndags, det vägrar jag tro på, hon känns mycket större. Tjejen som rider henne är runt 1,70-1,75 (dock smal) och ser absolut inte för lång ut på henne, så jag har svårt att tro att hon skulle ligga och skvalpa vid C-ponnygränsen. Jag tror hovslagaren luras lite av att min andra häst är maxad C, men så pass stor och grov att de ser ungefär lika stora ut.

Men hur som så ska vi antagligen ställa ut henne i sommar, och då lär de mäta henne. Jag skulle tippa på att hon inte är mindre än 1,45 i alla fall. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 420
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar