10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Vi proppar i han massa lucern. Funderar även på att ge soja också. Så gott som fri tillgång på hö/hösilage.

Han har ju alltid varit smal,nu äntligen så börjar vi iallafall få lite hull på honom,förr har man kommit till att revbenen nästan är helt borta,men att dom känns alldeles för lätt. Nu lär man lägga lite tryck på handen för att känna dom. Jag hoppas resten kommer då också,även när han börjar ridas att han får lite mer muskler.

Bilderna från i höstas fick han inge lucern,där var det nästan bara betesmage. Tror det var Augusti på den med sadel,och September med den utan. Vinterbilden har han ätit lucern på,men den är tagen i början av Januari,och han vart ju jättesjuk i mitten av December med massa diarre och kolik och skit.

Som sagt så hoppas jag vi får ordning på detta. Han ska även kollas masken på nu igen.

Senast ändrad:

Några bilder på Alliaria från igår.
Det här med uppställda bilder är inget för henne. Antingen ser hon ut som en död ko eller så står hon med näsan i kameran och vill att man ska klia henne så den här får duga för att visa hur hon ser ut.
031.jpg

sen några med lite mer fart och fläkt
002.jpg

015.jpg

020.jpg

Hon är som synes på sista bilden redan bred som en lagårdsdörr över ryggen så jag undrar var detta ska sluta. Kommer mammas sadel med xfull quarter bom att räcka?

KL

Så mycket som hänt här sen jag tittade senast! Tycker allas hästar börjar se vuxna ut nu. Brukar kolla på kort när min var föl, det var ju inte alls längesen! Eller?

Aida: Wow så himla fin!!

Oanki: Ser himla fin ut i arbetet! Extremt stabil.

Maja_Kandi: Va jobbigt med svullnaden :( Men hoppas allt går åt rätt håll. Klart ni hinner till 3års! Jag vet hästar här som aldrig löshoppats och som nu ska testa det några gånger och vi har test 10-12 maj.
Min är hoppad nu 4 gånger och hon har en gång testat på det nya systemet, annars hoppar vi för att hon ska bli starkare och komma upp mer. Och din är ju hoppad. Har en vän som tog hem ett fullblod från banan, fullblodet har hoppat 1.10 nu och då är det ingen superhoppare men hon fattar nu att hon ska springa in och hoppa. Det räcker ju.

Fibusen: Vad obehagligt med tand-grejen! De hästtandläkare jag använder använder alltid lugnande. Jag hade nog till och med ringt och kollat om det var anmälningsbart eftersom det blev så stor skada. Ang foder tror jag också som Fenestra att mer protein blir bra :D

Min häst rids lite av en vän och sen löshoppar hon också. Hon växer dessutom och har börjar tunna ur lite, iaf på vissa ställen så nu får hon 2 kg kraftfoder om dagen (mot 0.5 kg innan). Ska min lilla häst börja sätta muskler måste hon ju ha protein att bygga av så nu blir det så.
Hennes mage är ok, ibland lite lös. Bölden sprack men har växt ihop igen, veterinären ville inte göra något. Jag ska snart vaccinera hästen då ska de kolla bölden igen.

Vet fortfarande inte om jag ska anmäla till 3 års testet. Ridningen kvittar då det inte är obligatoriskt (och jag kan aldrig tänka mig att hon går för diplom) men löshoppningen är inte super. Hon har ingen superkondis eller styrka och jag vet inte om vi hinner bygga upp den heller tills dess.
Här är senaste gången hon löshoppade, man märker att hon växer för hon vill bara trava ;) http://www.youtube.com/watch?v=wJ4JubbuS8w

även om hon river löser hon det ok, hon har aldrig hoppat studs innan såhär och hon korrigerar sig själv. Sista stora hindret ligger på 120 och just nu klarar hon inte högre. Tränaren (som även ska visa henne) sa att hon ligger på runt en 7a i bedömningen.

Skönt att höra att brorsan var lika. :p Han är verkligen superfin nu...!

PM:a så ska jag skicka en jämnförelsebild så du får se :)

Ang, dålig i magen så har jag pratat med uppf. och hon säger (detta är helt egna erfarenheter - ingen absolut sanning) att hon tycker att många gula har känslig mage mot framförallt hösilage.
Men Racét var med tunn i den åldern och vägrade lägga på sig - men nu är det inga problem.

Spinner vidare lite på det. Jag har haft samma problem med min skimmel, så det kanske är något med ljusa hästar? Bara en tanke.

Fibusen: Fy vad läskigt det lät! Hoppas att han inte får några problem med det i framtiden.

Ingen aning om hösilage och ljusa hästar,nu funkar det ju jättebra för Orvar men då äter han hälften hälften ungefär.

Däremot så har min stallägare hört av en annan att gula hästar oftast har mer skadehistorik och är känsligare än andra.

Jag hoppas att Orvar kommer börja lägga på sig lättare i framtiden. Nu har dom ju i princip fri tillgång ute i hagen (Dom får frukost och lunch,men dom orkar aldrig äta upp allt så det finns alltid lite kvar vid insläpp),sen brukar han få 6 kilo hösilage och 4 kilo hö inne. Han går med en till smalis i hagen,det är kanon,då är det bara att mata på mycket ute också liksom.

Sen massa lucern och betfor och lite havre. Betfor började jag ge i vintras efter koliken,och har inte märkt något konstigt i magen alls efter det.

Senast ändrad:

Jag måste få säga att min melerde häst (ljus) är också lite knasig emellanåt i magen och hon går på hösilage och det är bara under vinteråret när dom får det som hon blir lite lös emellanåt.

Så det kanske har något i detta med ljusa hästar precis som ni säger, eller inte.
Men märkligt att det är en del sådant bland ljus hästar isåfall.
Mina andra två som är bruna, en av dom kommer bli skimmel men iaf så är inte dom fullt lika som min ljusa, som även är ganska bra på att släppa sig emellanåt med :o

Men ja. Vem vet?

Delvis kl.

Idag blev det en liten ridtur, vi hade tänkt rida runt kyrkan jag och min kompis MEN det blåste så satans så vi tog en tur i skogen då bägge hästarna var lite på tårna och jag för den delen fick rida barback då jag just nu bara har en sadel då den andra skickats in på lagning!

Men allt gick bra, hon var pigg och busig, antagligen mycket bus pga blåsten som kom emellanåt.
Men känner att hon utvecklas även här med ridsällskap. Duktiga bäsen :love:

Korven såg helt ok ut i munnen i dag iallafall,skönt! Hoppas det inte blir några problem av detta bara i framtiden..

Men shit vad läskigt! :eek: Jag har aldrig varit med om nån veterinär som inte gett lugnande innan en tandkoll, det lät faktiskt helt knäppt i mina öron... Vet inte alls vad som är normalt och inte, men jag skulle aldrig kolla mina med munstege utan lugnande. Synd på gluggen som blir, men det kanske är charmigt. ;) Kaptenens lillebror slet ju också ut tänder och tog med lite av käkbenet på köpet. Det var ju dock mjölktänder.

Molin: Vad kul att hon sköter sig så bra! :)

Shaggy: Jättefin! :love:

Hippocampus: Vad läcker hon är! :love: Vilket driv! Klart du ska visa henne! För min del är det ju också orken, styrkan och konditionen som är mitt stora orosmoment inför treårs. Tur vi har fram till den 16 maj på oss att bestämma. :p

Här är det vanligt,en veterinär har gett lugnande,och det var distriktsveterinären. Den här som vi hade nu har dessutom jobbat på Strömsholm,så han har nog kollat ganska många hästar.

Jag är varken arg eller besviken på veterinären,det var ju en ren olyckshändelse,2 sekunder till och det hade varit klart...

Men i fortsättningen så kommer han alltid få lugnande vid tandkoll.

Nu är han iallafall glad och pigg,äter som vanligt och såg helt ok ut i munnen så det känns skönt.

Här brukar de inte heller ge lugnande vid tandkontroll men nu känner jqg lite så att jag kanske ska fråga om de kan ta ev vargtänder medans han är sövd vid kastrering. Om det går.

Fast vår har inte heller hoppat på maxhöjd, våra utbildare resonerar som så att de ska upp och känna på höjden vid ett träningstillfälle men sen ligger de på lägre höjder o tränar.

Vad skönt det!

Delvis kl.

Idag är tanken med en liten tur igen, tillsammans med sällskap.
Men får se om det blir av eller ej.

Igår kväll dök det ju ner mer snö här hemma i Falun men solen skiner idag och det verkar försvinna, kom inte mycket men ett vitt täcke på sina ställen åtminstone!
Nyss kom det lite flingor också vilket jag faktiskt inte uppskattar just nu.

Hagen är helt hopplös igen, lera och vatten :(
Flickorna har börjat få tillbaka rötan lite lätt och speciellt min äldsta häst.

Mina flickor har haft så fina och starka hovar fram tills förra våren då helvetet bröt loss med den dåliga marken överallt :(
Jag vill inte mer av detta, jag vill att mina flickor får tillbaka sina fina hovar utan problem.

Blä!

Vår hage är också lera och vatten. Den är stor, så där uppe där de får höet (fri tillgång, står en bale där) är det fint och torrt, men vid grinden är det för jäkligt. Tyvärr (;)) är det ju mest vi tvåbenta som lider av det, eftersom det är vi som måste plumsa. Hästarna håller sig gärna på det torra.

kl.
Min tjej är från och med första april under inridning. Det är tjejen som ansvarar för stallet och en kompis till henne som sköter det, kanonbra lösning när hon som egentligen skulle tagit henne skadade sig. De ska ha henne hela april och hela maj, men eftersom jag har gammelhästen i samma stall så får jag ju en helt annan chans att vara med än jag skulle fått annars. De har hittills suttit på henne tre gånger, varav två "lite mer ordentligt". Första gången hängde de mest och sen satte hon sig upp, men de "red" inte. Jag var med igår, och hästen är stencool. Hon bryr sig inte ens. Jag tog lite bilder, men jag vet inte om hon vill ha dem här, så lägger inte upp dem. Ska dock ta lite bilder på bara hästen snart så ni får se, hon har nästan tappat all päls nu så det börjar bli roligt att föreviga dem igen. :)

Dessutom känns det rätt skönt efter att ha sett henne rida, att det inte kommer vara någon risk att jag blir för stor, den risken finns ju annars alltid när man köper ponny. Hon är säkert 15 cm längre än jag, och det ser inte alls "stort" ut när hon rider. Skönt.

*kl*

Vad har ni för bett på era. Min har vuxit ur sitt så jag är på jakt eftrr ett nytt. Vill ha ett tvådelat tjockt i mässing. Gärna muff/eggbett. Tycker jag har letat överallt men hittar inget. Förslag någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar