07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

20 gram, vilket jag tror är en matsked är underhållsbehov för en normalstor häst. Min är ju lite mindre så hon får en matsked/dag alltid och så en extra de dagar hon jobbar.

Då är det nya rön. Jag lärde mig 20 gram, men sen är det också femton år sen jag gick en foderkurs:o.

Nu när vi ändå pratar om salt, vad ska det vara för salt? med eller utan jod?

Jag har köpt grovsalt i vanlig matbutik?

Men vad bra! Då har du ju fått igenom det du vill och hon har fått ge sig lite nu. Låter som om ni är på rätt väg.

Jodå - det ska nog gå vägen. Hon är ju ingen elak häst, tuff är hon dock. Hon kommer att bli en jättefin häst som kan användas i valfri disciplin, varför inte körning :p

Jag köper alltid fodersalt. En 12,5 kg hink kostar 99 kr på granngården, dvs ett högst blygsamt pris och det räcker ju i åratal.

Tack! Nej, det är ju lite för mycket småsaker som drar ner + missen i förvända, men överlag tycker jag inte det är någon katastrofritt. Menmen.

Poängen jag är mest putt över är på halvvolten med längning av formen, som jag tyckte han gjorde riktigt fint.
Där fick jag en 6a med kommentaren "blir för lång i formen, ska sänka sig i bibehållen form".

Såhär red vi:

Och i programmet står ju just "gradvis längning av hästens form genom att ge längre tyglar", det står inte "sänkning med bibehållen form".
Jag tycker iaf det är bättre att hästen sträcker ut halsen när man länger tygeln än att den bara dippar in nosen :mad:

Musiken lägger jag mest till för jag tycker det är störigt med allt blåsljud. Plus att det blir så tråkigt med 5 minuter tyst dressyrfilm :p

Hur ska dom kunna sänka sig och få en gradvis längning av formen MED bibehållen form O_o

Frågan är om alla domare har gått en kurs där det ska framgå HUR det ska ridas? Man kan ju undra.... Är ju samma problem i ft-programmen.. i debutanten är det ju samma som här i LA:3 och i lätt klass programmen är det en överstrykning.. många domare i debutantprogrammen har fått för sig att man ska göra en överstrykning där vilket är fel!

Man blir så trött på att dom fan inte kan sitt jobb... :meh:

Jag vet inte heller riktigt hur hon menar...

Jag antar sänka nacken men ha samma form på halsen = hamnar ordentligt bakom lod. Men det är ju inte så det står i programmet... Det står ju att formen ska längas O_o

Jag såg din film och just den biten där du länger ut halsen tänkte jag "det där ser bra ut", jag trodde det var något sådant det skulle vara?

Ibland blir man inte klok på bedömningar.

En bra tråd, där stod mycket intressant, helst med jod i alltså. Och jag ska ge mer än jag hittills gjort, börjar idag.

Jod eller inte är sekundärt oavsett allt är bättre än rent saltunderskott och foderstalt avsett för häst betydligt mer effektivt än salt köpt i affären för matlagning tänker jag .... Såvida man inte är nere på Micro mineral nivå avseende hela foderstaten så blir det ypperligt bra i sig att helt enkelt ge salt .
Trådens svar avser ju dessutom komplettering av salt med en specifik mineral sort med specifikt innehåll . Mao relativt utifrån hur ens egen foderstat ser ut .

Ja, det är verkligen varmt och svettigt nu...

Red ett av våra bästa pass hittills i dag. Hon är bättre ju varmare det är.:D Misstänkte ju hovböld i lördags men hon måste bara ha slagit på sig själv och därför varit lite rosa och varm i kronranden. Vilat både lördag och söndag, liten promenad i går. Men trots vila var hon exemplariskt, dvs inget sadltvång. Inga felfattningar i dag som vi haft lite problem med sista veckan. Nu börjar hon dessutom våga ta stöd i bettet, som varit svårt sen i påskas. Känns verkligen superkul att de äntligen börjar bli ridning på riktigt. Lite trist att jag åker på semester i 5 veckor utan häst i helgen, dvs ingen ridning. Men hon kommer hållas i gång, med ca 1 veckas helvila i juli.

Jag ska köpa fodersalt så fort jag har möjlighet, hon får äta hushållssalt tillsvidare ;)

Jag läste nog lite för fort innan, tyckte du skrev att 40 gram var underhållsgiva om de INTE svettades, och eftersom GP svettas en hel del så fick hon 75 gram nu ikväll. Plus 1/2 dl mineraler med koksalt i :o Hoppas det stämmer att de kissar ut överflödet. Jaja, hon har antagligen legat på minus innan men det gör hon nog inte nu.

KL

För övrigt, så svårt det var att få till en galoppfattning bra från skritt vid C (övar lite på LA:1) Det var ju inga problem att göra den från skritt i LA:3, men jag tycker nog LA:1 är något knepigare att få till.

Nä det avsåg jag inte ;) fast oavsett kissas det ur ;) ingen anledning till super hype ang salt öht härinne ;)

Haha, jag tycker att vid A/C är absolut lättaste stället att fatta galopp, mycket svårare någonstans på långsidan. Det syns ju så himla tydligt om hästen inte är helt rak :cautious:.

Fast kan ju bero på att jag "alltid" tränar galoppfattningar mitt på kortsidan :p

Skönt att det går bra! Håller med dig att det är ju så mycket roligare att rida när man verkligen kan komma till ridning och börja slipa på detaljer.
Att stå och stampa på samma fläck är lite tråkigt. Eller att börja om hela tiden.

Jag är absolut inte bra på skolorna, men ridit dem lite grann för tränare och har nu även introducerat lite förvänd sluta när jag rider. Det är så kul när man verkligen kan flytta bakdelen som man vill, det verkar som om GP har ganska lätt för det, hon flyttar lydigt som jag vill. Minns när jag köpte henne att det inte alls var lätt att få till, lite öppna i ena varvet gick bra.

Jag får nog också börja med det. I trav går det väl hyffsat men i skritt vet jag inte vad jag höll på med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka