07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Kul att det går bra med ponnyhingsten! Är det någon som du "bara" rider och inte tävlar själv sen?

Bruce kanske är lite betesmatt? Eller går han på bete?

Ett tag kändes min seg men nu är hon piggare igen. Känns som om det gör nytta att ge lite salt i maten efter ridning, eftersom hon svettas mycket nu när det är varmt.

Jag red honom ganska mycket när han var 4-5 och skulle ha tävlat honom då, men när vi precis anmält till tävling fick vi ringorm i stallet och kunde inte åka. Sedan slutade jag ju jobba när jag började plugga så ägaren hittade en annan tjej som bara tävlar honom nu.
Men nu har jag lov från skolan så jag är tillbaka och jobbar litegrann så då fick jag rida på honom lite igen!

Bruce går inte på bete, han går i en liten gräshage mellan 8-17 ca, så det borde han inte bli så trött av. Men han ska till ET imorgon så vi får se vad hon säger, han behöver kanske gås igenom lite. Har ju inte blivit gjort sedan han ramlade i stallgången och blev så himla stel.

Annars tror jag mest att han nog behöver två klasser för att riktigt spänna av. Det funkar inte att bara rida fram längre, då blir han bara trött.

*kl*

Här tar vi det lugnt. Är på Gotland på semester och herrn är med. Resan gick fint, lastade ur på kajen en stund i väntan på båten, coola hästen gick av och på transporten som om det hörde till vanligheterna. Sedan blev han lite spänd när vi körde på och båten lade ut, men när jag fick gå ner i halvtid så var han lugn igen. Han får gå själv i en gräshage dygnet runt här, deras flock går på andra sidan stallplanen så han ser dem när de inte är uppe i skogen (jag släpper inte ihop honom när vi bara är här i 2,5 vecka). Och han verkar trivas väldigt bra med det, går och filosoferar för sig själv och är jätteharmonisk. Red lite igår efter ett par dagars vila (först efter förra helgens tävling och sedan resedagen och dagen därpå för att acklimatisera sig) och han var supertaggad, galopperade på stället och krumbuktade första halvtimmen. Sedan red vi på ett nyslaget fält (fördelen med att hälsa på svärföräldrarna som har fält så det räcker och blir över att rida på) och då blev han väldigt jämn och fin i bjudningen. Så hans "sommar-jag" av hans årstidsschizofrena sidor kanske mår bra av att gå själv ute dygnet runt och pyssla på i sin egen takt, det var i alla fall en positiv överraskning att han var så piggelin. Det skulle vara omåttligt skönt att kunna ha honom ute dygnet runt även när han rids och tränar i sommar. Annars ska jag ta hand om utsläpp och insläpp själv och allt däremellan, och det slipper jag gärna när jag börjar jobba 07.00 och har stallet en halvmil hemifrån åt andra hållet.

Är nog trög eller har missat men varför måste de andra hästarna in om du ska rida GP ? Fattar inte ha ha? Låter apjobbigt ?

Min Silvano 07a har fått lite ledigt nu tre eller fyra veckor han har gått massor hela året och tävlat lite hopp och dressyr också . Debuterade sin första dressyr för ngra veckor sen (han är sent tagen ) en LB:3 på dryga 62% .

Skönt att ha debuten avklarad och det gick ju bra låter det som!

Angående varför alla går in: De är vana vid det :angel:

Kanske lite tramsigt att inte vänja dem från början men det är bara för att jag vill inte att de springer och gnäggar och håller låda när jag ska rida, jag skulle bara inte kunna koncentrera mig. Och nu är de båda andra betäckta, den ena konstaterat dräktig och jag vill inte heller att de ska bli upprörda och därmed riskera att tappa den lilla fosterblåsan.

Eftersom jag har tre hästar så leder jag dessa tre samtidigt (stallets enda hästar) och det går bra men jag skulle inte våga låta någon annan göra det tror jag.

Vad mysigt det låter att ta med hästen på semester :love: Och han verkar ju rätt cool som går med på att gå själv och ändå inte hela tiden se de andra hästarna.

Ett tag kändes min seg men nu är hon piggare igen. Känns som om det gör nytta att ge lite salt i maten efter ridning, eftersom hon svettas mycket nu när det är varmt.

Alltså detta kom jag på för några veckor sen:o. Tyckte Barbie kändes matt men efter bara några dagar med salt i maten blev hon betydligt piggare. Skäms över att jag inte tänkt på det innan:o.

Alla hästar som jobbar behöver extra salt ! Saltsten ska ses som en ren gadget - de känner inte av saltbrist på egen hand så som myten förtäljer .

Nej, jag vet ju det egentligen och jag har alltid gett salt i maten förr. Tror att jag tappat bort det i minnet bara eftersom ingen av mina hästar har fått kraftfoder över vintern när dom ändå inte jobbats så mycket. Har himalayastenar i boxarna och i början var dom poppis men inte alls längre av nån anledning. Menmen, nu får dom salt iaf så ordningen i kroppen är förhoppnings snart återställd:).

:)

Sassiball men Gud så omständligt ? Om du har två till så självklart lär de sig direkt att kunna gå kvar i hagen även om en försvinner utan vare sig gnäggade eller spring ? Gör dig själv en tjänst och lär dom , tillochmed unghästar /föl lär sig ju detta utan problem direkt ! :) däremot är det väl som du säger inte läge nu om de är dräktiga och inte lärt sig men du får väl passa på sen när du har två hästar till om inte annat ;)

Tack jo han har varit duktig tycker jag !

Senast ändrad:

*kl*

Idag när jag kom hade Amazing fått en ful spark mellan frambenen och det hade blivit ett ödem stort som en clementin med ett ganska ytligt sår rätt över! :( Tvättade rent och på med jodopaxgel! Hoppas att det går tillbaka hyffsat snabbt! :(

Hon blev sjukt mammig när vi kom tillbaka till hagen och ville kramas och mysa en låååååång stund, man märker att dom är lite tagna av att sova ute i detta blandade väder så hon gillade verkligen att komma in i stallet o mysa lite! :love:

954604_10151547099576848_654178405_n.jpg

Senast ändrad:

Han ser inte riktigt ut att vara sitt vanliga stabila jag, men är ändå väldigt fin:). Och så väljer du alltid så himla bra musik till dina filmer!

Ja jag vet :o ska lära dem sen ;)

Fiorano det var samma med mig, jag vet ju detta egentligen och särskilt om man vet att hästen svettas ganska mycket vid ridning. Helt plötsligt kom jag på något som jag egentligen redan visste...

Hur mycket ger du?

Eller om någon annan vet hur mycket man ska ge? Jag ger min en halv dl mineraler efter ridning plus 1-2 tsk salt. Kanske är det för mycket?

Jag brukar ge 1 matsked i den vanliga maten + mineraler året runt! :) Och hon har både en Himalaya & en vanlig saltsten! :)

:)

Jag ger mellan 40-60 gram per dag beroende på hur mkt de svettas. Överskott kissas ut så finns ingen som helst fara , underskott däremot är kritiskt eftersom de inte känner av saltbrist på egen hand och får de brist dricker de sämre .

Mao så behövs betydligt mer än några teskedar .

Ok, då ska jag öka givan! De har ju saltsten i hagen men precis som sades ovan så vet man ju inte hur mycket de verkligen använder den. Där är ju salt även i mineralerna som jag ger så sammanlagt kanske hon får 1 msk om dagen, får nog ta fram vågen o kolla upp det där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka