07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Aj då! :(:(:(

Men det såg ändå ut att sitta ganska bra med tanke på att hålla det rent osv? Har du någon bra i stallet som kan få det uppdraget så att du kan åka i lugn och ro? :)

Fy vad tråkigt :( tycker ändå det ser rätt "fint" ut.

Det kommer att läka på nolltid. Minns du hur min såg ut i våras?

Hon sövdes och syddes och det är alltid risk att det spricker på ben för huden är lite stum där men det gick på ett kick sen var det läkt!

Skickar lite pepp till dig :)

Så illa ser det inte ut:). Svårt att se exakt vart det sitter-men ser ut att sitta rätt ordentligt högt? Jag hade nog skaffat ett fugtäcke, nån av HWs modeller med legarches som rimligen borde vara så långa att de hänger ner över såret. Det borde skydda ganska bra mot flugorna:).

*kl*

Mina ponnisar är också tillbaka i sin vanliga hage. Juno envisas med att rymma hela tiden nu när betet är mindre och avbetat (läs; betydligt bättre för tjocka ponnier). Staketet är heller inte trasigt så troligast är att han hoppar över.

Ja om man jämför min din så är det ingenting :D

Charlotte: Tack för tipset. Vi prövade med kompress och wetstrap men det kasade bara ner.

Vouge: Ja jag har några snälla stallkompisar som kan fixa och som jag litar på. Personalen jobbar dessutom en vecka till så fodringar slipper jag lägga på massa andra.

Fiorano: Hon hatar att ha täcken på sig när det är varmt så jag tror hon bara blir irriterad. Ska testa Charlottes tips och sen när det läkt ihop lite mer så har jag hört att plåsterspray funkar bra.

Det sitter jättehögt på överarmen, hö fram, och det är ju toppen ur rengöringssynpunkt men inte toppen om man ska bandagera :p

1017085_10200530139590203_716267352_n.jpg

Idag var vi ute på promenad ;-) jag tänkte att även jag behövde röra lite på mig, sen ska Ares får vila en vecka då vi tagit så mycket nya intryck senaste månaden ;-) blir sen en längre vila mot slutet av sommaren ;-) hur länge låter ni era små få vila under sommaren? Min var i utvecklingsperiod/växtperiod under december/januari och 6veckor under vårkanten, så jag satte igång honom igen för en månad sen?

Irriterad häst är ju inget bra, men plåsterspray är nog en bra idé:).

*kl*

Vi har hoppat idag:D. Är himla nyttigt då aktionen i galoppen verkligen sätts i fokus. Måste nog hoppa mer..
1014264_10200733500131777_1251345552_n.jpg

Fy vad tråkigt :(

Plast spray tror jag på om såret är ytligt och inte behöver vätska av sig . zinkpasta är ett mkt bra alternativ det med och lite lättare att tvätta av om man vill in och desificera ofta . Flugorna hålls borta extremt effektivt ! Skulle ta hjorthornsolja och dutta på med svamp runtom själva såret i kombo , då tänker Inte flugorna ens tanken .

Kompress och fixomull funkade jättebra. Såret så okej ut men hon var rejält mycket haltare. Allmäntillståndet är väldigt piggt och vaket iallafall och det känns skönt.

Tack för alla bra tips!

Så himla typiskt nu när hon precis kommit på bete. Men det såg inte så farligt ut på bild (sen ska man ju inte förakta små sår..) Hunters hästs skada såg ju riktigt läbbig ut i jämförelse.

Fiorano, åh vad jag blir sugen på att hoppa! Och visst gör det nytta, hoppningen har gjort underverk med galoppen på min häst, de måste helt enkelt bli lite kvicka.

Idag har jag haft ett bra ridpass på ridbanan. GP har sluppit banan en hel vecka, då hon vilade i fredags, tävlade lördag, vilade söndag, red ut mån-tis, vila ons och så idag ridbanan.

Nu tycker jag skänkelvikningarna funkar bättre men nu är det lite problem med travökningarna istället :p fick 7: or på senaste tävlingen på skänkelvikningarna men bara 6 på ökningarna, och det stod även i protokollet att vi behöver stärka mellangångarterna. Försöker göra lite mer övergångar och bara några steg i taget, blir så lätt "springigt" om man rider diagonalen.

Provade även att rida lite öppna i galopp, har inte gjort det tidigare då det verkar svårt. Tror att vi emellanåt lyckades i alla fall. Tänker att det borde stärka hennes galopp.

Red mellan 20.30 - 21.30 och både jag o hästen blev helt genomsvettiga, det är varmt nu.

Så fin hon är !! och vad roligt att det går framåt för er. Hon ser jättefin ut både med och utan ryttare.

Skönt att de funkade. En annan bra grej till sår på svåra ställen är snögg http://shop.vetgross.se/sv/snogg-polsterplast-14cm-x-5m.html Men de är rätt svårt att få tag i, jag har köpt från veterinären. Men Fixomull finns alltid i mitt stallapotek, bra till mkt.
Hoppas du får en bra semester nu och att Divan är frisk när du kommer hem.

I går fick min häst hoppa med beridaren. Hon tycker de är superkul, och de finns ingen som helst tvekan.

Hunters hästs skada såg ju riktigt läbbig ut i jämförelse.

Då skulle du sett den som trilla ner i en brunn, vill du se bild, vill du se bild, vill du se bild :p!?!

kl

Hur gulligt?
Imorse när jag gick ut till hästarna i hagen så ligger min 6-åring och fölet helt utslagna med benen om varandra De två matriarkerna står jämte och övervakar. Tyvärr fick jag ingen bild men det ni får tänka bort kattungar och tänka dit hästar
kattkram_zps8e28df2b.jpg

Tog bilden på kattungarna igår

Glad midsommar alla :)

Hästarna var säkert jättegullga, men kattungar alltså:love:. Det är utan tvekan det sötaste som finns i hela världen!!

Premiärtur på kandaret idag:). Nemas problemas och inga konstigheter. Meeen nu är hon inne i ny brunst vilket gör henne segare än kola. Men men hon är regelbunden i sin brunst iaf så viss fördel är det väl för hennes framtid som avelssto:p.
1010746_10200739337677712_314517533_n.jpg

Väldigt länge sedan jag skrev men har kvar min "gula":)
men läser vad ni skriver då och då

När det börjat läka ihop lite tipsar jag om att köpa tjärspray! Blir exakt som plåsterspray fast det har med sig fina fördelar från tjäran. Har använt det över ett år på ALLA sår och inte haft en enda infektion, peppar peppar! :) Hoppas det läker fint.

Ja jag vill gärna se bild haha, är väldigt nyfiken av mig när det gäller sådana saker O_o :D

You asked for it ;)

Så här såg det ut efter 6 veckor på djursjukhus. Hittar ingen bild på färska skadan tyvärr.

Så här såg det ut en månad senare.

Och så här såg det ut ytterligare en månad senare.

Hoppas inte någon som är bakis klickar på första länken :p

Så Jfrelin, när du kommer hem från USA så kommer det inte finnas ett spår av skadan :D

Ush då, vad skulle hästen ner i brunnen o göra :p ?

den sista bilden var ju ashäftig! där såg jag inte ens skymten utav skadan men hästen ser ju onekligen obekymrad ut. Är det någon häst du har kvar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat