07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Skönt att det gick bra :) viktigt för självförtroendet och då vågar man lite till nästa gång

kl
Känns såklart tråkigt att skicka iväg hästen nu, vi har klarat av inridning, en lång seg vinter, sårskada, första bortaträningarna och träningstävlingar. Hade sett fram emot en rolig sommar tillsammans med min häst med inplanerat ridläger och kanske någon debutant fälttävlan och kvalitetstävlan. Nu blir inget av :(
Jag får glädjas åt mitt fina föl, att mitt sto som gick gall förra året blev dräktig direkt i år och min fina unghingst som snart ska ridas in :)

Fast det är helt rätt beslut. Bättre att ta tag i det nu så du till hösten får en fin ridbar häst som du sen kan tävla länge med o i vilken disciplin du vill. Kul att våra bushästar får sällskap av varandra!;)

Vad blev det för sadel du hittade? Skönt med en sådan känsla!

Kl
Idag tömkörde jag på en äng. Den lata häst jag red igår var som bort blåst! Han arbetade otroligt bra och ville inte sluta. Men jag var ändå glad över att jag inte satt på. För jag hade nog inte kunnat förvalta det steget och den energin i dagsläget. Men nu har jag en plan iaf, jag rider ut och tar det lugnt och sedan så tömkör jag och går på honom mer där. :)

Det känns som en enorm lättnad nu när beslutet är taget. Har ju haft lätt ångest varje gång jag ska sitta upp sen hon börja bråka :crazy: och det är ju nu på sommaren som det är som roligast att rida men men, hoppas på en fin höst.

Hade varit kul att tävla lite dressyr :D
Efter att ha kämpat med galopphästen och den här
Mellangalopp.jpg

i många år är jag sugen på revansch, ska spränga drömgränsen 60% i något dressyrprogram, någon gång :p

Oxo: Det låter väl som en smart plan till att både få rida och att få hästen ordentligt jobbad.

*kl*

Jag har lite beslutsångest över hur jag ska göra med C i sommar. Efter lite ändrade planer och några svikna löften står följande alternativ kvar:

1. Släppa på bete där hon gått tidigare. Ca 2 km hemifrån mig, fantastiska ridvägar. Stor hästflock på enorma beten. Liiiten pyttepaddock. En hel del flygfän och hon har blivit mycket äten på tidigare år och sen kliat av manen när vi kommit hem. Ute dygnet runt, har tidigare år blivit seg och tråkig att rida. Behöver hitta nånstans att stalla in henne inför tävling. Halvdagsprojekt att åka och träna.

2. Ha kvar henne hos min dressyrtränare. 4 mil hemifrån mig, men jag behöver inte åka ut om jag inte ska rida, samt att tränaren kan rida henne åt mig. Går ensam i gräshage ca 9-19, men umgås med tränarens valack (nya boyfrienden, superkär) över staketet. Möjlighet att träna ofta, och även ett vakande öga när jag inte har officiell träning.
Dåliga ridvägar. Paddock och ridhus på gården.
Nära havet så mycket mindre flygfän. Går nu ute utan flugtäcke och flugspray, inte särskilt biten, kliar inte i stallet, trots halvdörr med inbjudande dörrkarm/fönsterkarm.
Kan ev om hon inte ska ridas släppas på bete med unghästarna.
Kostar en del, men egentligen inte mycket med tanke på vad som ingår.

3. Bete närmare hemmastallet, ca 2 mil hemifrån mig. Gå med sin vanliga hagkompis + en häst till. Kan ev finnas möjlighet till uppstallning, men då tillkommer ju fodringsschema och in- och utsläpp, dessutom saftigt dyrt. Bra ridvägar, paddock med hinderpark, 20 min skrittväg till hemma-anläggningen med ridhus.
Halvdagsprojekt att åka och träna.

Input? :crazy:

Tränade förresten lite markarbete och hoppning idag för min dressyrtränare. Lyckades få pållan bra lösgjord igår (vilken galopp hon får då!) och det satt faktiskt i även idag. Inget tjaffs när jag tog tyglarna utan bara ok då, jag följer med.

Styrketräning med upphöjda cavalettis på 12 m volt, galoppfattning över sista cavalettin, och sedan ner till trav precis innan cavalettin igen, allt med hästen rejält eftergiven i innersidan. La så småningom till ett hinder på diagonalen, utdragen markbom och fick väldigt runda språng när jag fått bakbenen med mig i den andra övningen.

Kul att rida idag! :love: Duktig Häxa! :D

Toksnygg häxa om inte annat! :) Vill ha nya bilder! :);)

Btw, är man dum i huvudet om man planerar att skaffa sig/beställer ett riktigt dressyrträns till sin häst som inte ens fått godkänt för igångsättning ännu? :o:o

Läste nyss igenom tråd nr 4 när vi pratade om att sitta på hästarna för första gången, vi hade knappt löshoppat eller börjat tömköra...:p;)
JISSES va längesen, vad stora killar & tjejer vi börjar få! :d:D

MEN vad många jag hittade som slutat (mer eller mindre) att skriva!
Ska försöka skriva det jag minns! :)

Jag anropar:

Prince - jessivega (Skäcken som skulle ut till fodervärd?)
Ariel - Habina (Väntar föl :love:)
Pix - Pixus (Fräckaste prickponnyn)
Apollo - lewellyn
Alice - Reperis
Lancelot - A-K.Eng & Kaktuzblomma (BÄSTA godingen! :p)
Lotta - malumbub (Westerntränas?)
Mille & Luxus - AW (Luxus har ju dock sin egna hemsida :love:)
Rocket? - Piraja (Skulle också ut på foder?)
Attack - azagh (Läcker teckning!!!)

Habinas Ariel läste jag om på Avel, hon har fölat ganska nyligen.
Luxus har bra hemsida och väluppdateras egen sida på Facebook. Han har fått underbara föl.
De andra har jag ingen koll på....

Hej. Var länge sen jag skrev här, har heller inte varit med i tråden från början, men brukar läsa den ;-) har en 07a Ares e: De La Gardie. Vi har haft det lite fram och tillbaka, mycket mycket träning från marken i lydnad, samt att han tog ca 1,5år på sig att landa. Men nu har han mognat till sig och jag har på dom sitsa veckorna lyckats kunna rida längre pass än 10min ;-) min tränare tycker vi går framåt 100% varje träningspass och vi har även kunnat sticka ut i skogen ;-) lite protester som stegringar och bockningar om det händer för mycket ute, men inget problem alls på banan ;-)

Man blir såååå glad, det kändes som jag slet och slet med kommunikationen från marken och våra små små ridpass, ibland tänkte jag att det kanske inte vill sig med honom... Men nu var det som poletten trillade ner och vi går fram i rasande tackt ;-) så nu kankse jag har mer att skriva om här ;-)

Det jag är mest intresserad av är dressyr och jag ska försöka hitta nån bild på honom ;-)

photo.php

1017085_10200530139590203_716267352_n.jpg

Jag hoppas ni kan se bilderna, hur lägger jag själva bilden direkt? Jag har kopierat länken nu, men skulle vilja kunna lägga ut bilderna direkt...

Ja jag tror det. Han verkade iaf väldigt nöjd efter gårdagens pass och han fick även upp flåset vilket inte händer när jag rider just nu :)

Jag hade valt alternativ 2. Du verkar så himla nöjd med era framsteg så jag tycker du ska fortsätta så. Det verkar vara ett vinnande koncept!

Vad kul att du tar upp dom! Jag har bara lite koll på Luxus känns det som. Men det vore kul att höra hur det går för dom andra!

Klart du kan köpa ett nytt träns. Kan man få. För många träns? ;)

LisaY: kan tyvärr inte se dina bilder. Men kul att det gått så mkt framåt för er :)

Nu var jag ju inte med när ni började här, men med Luxus tror jag det är så att sedan han blev godkänd får inte AW längre lägga upp bilder/resultat här eftersom det kan räknas som reklam för hingsten.

*kl*

Divan har blivit sparkad :arghh:

De ringde imorse precis när jag skulle åka till jobbet. Blev att åka ut till stallet. Ett ordentligt köttsår på höger fram. Har tvättat och försökte bandagera men det gick inte för det är för högt upp så allt kanar bara ner. Veterinären tyckte inte de behövde komma ut då det inte går att sy.
Nu är hon på box igen och i sin vanliga hage :(

Himla lägligt att jag åker till USA imorgon i 3 veckor.....

Vågar inte lägga upp bilden så ni får klicka på länken
http://i6.photobucket.com/albums/y227/jfrelin/null_zpscc74e801.jpg

F-N va surt.

Köp Fixomull på Apoteket och kompresser. Så klipper du kompressen i rätt storlek och en ordentlig bit Fixomull över. Brukar sitta riktigt bra om man duttar fast de på torr häst. Blir som ett stor plåster. Kanske alsol-gel (kommer inte i håg riktiga nAmnet) under så se hålls mjukt och inte går ihop för snabbt. Såg ju inte jättefarligt ut, men nu med värme och flugor är de ju infektionsrisk. Hoppas de löser sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka