07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Sista bilden var ju bara för härlig! Men kattungarna :love: Ge mig!!!

Tror också att Jfrelins häst kommer att läka fint för det såg ju inte allra värst ut.

Vad högt ni hoppar! :) Nu såg kandaret ut att sitta mkt bättre!

kl
Blev lite longering över små hinder för min pålle idag. Tyvärr hade han dummat sig med medryttaren igår :( Han som har varit så snäll när jag har ridit det senaste.

Bild på knubbisen :)
37DD5B67-09C3-461F-999E-44D0A4F745D0-1070-0000016588F77794_zps76cebdea.jpg

Så fin han är! Mina är minsann också rätt så runda.
Tråkigt att han dummat sig med medryttaren. Kommer hon fortsätta rida?

Jag känner av min mage nu när jag rider, får lite sammandragningar. Tänkte nog bara rida 2 veckor till sen får det vara.

Kan inte bestämma mig om jag ska försöka skaffa en medryttare till henne, eller rent av låna ut henne? Eller kanske bara låta henne vila.

Nackdelen med medryttare är att då ska någon mecka i stallet med mina pållar när jag inte har koll på det , då alla hästarna måste ledas in när GP ska ridas. Det är mest för de andra hästarnas skull, det skulle bara bli en massa spring o hysteriskt gnäggande i hagen och det vill jag inte.

Dessutom kör det ganska många jordbruksmaskiner på den vägen där man måste leda hästarna och även om jag kan hantera alla tre när vi möter en tröska el dylikt så vet jag ju inte om en ev medryttare kan det. Och vi har en starkt trafikerad väg precis utanför stallet så ingen häst får komma lös.

Jag vill inte känna mig bunden heller till att ex ta in hästarna flera gånger i veckan för att någon annan ska rida (tror jag) gillar att ha kvällarna lediga och rida precis när det passar mig (om min familj)

Det bästa hade varit om man kunde låna ut henne till någon som inte bor för långt bort, då kan hon hållas igång samtidigt som mina andra hästar får gå i hagen och slappa och vara ifred.

Jaja, I- landsproblem som säkert kommer lösa sig ;)

Senast ändrad:

Men visst skulle din knodd komma redan i augusti? Om du börjar rida i säg oktober igen är det inte så himla lång tid som hon får vila:). Och så får ni en lugn igångsättning tillsammans sen. Tror inte att det gör henne så mycket:).

Oxo: Inte är han väl sååå himla tjock i år? Tycker allt att han har sett värre ut;). Hindret var faktiskt hela 85 cm, dvs nästan L:B:D.

Jag ska inte ha förrän i oktober ... men det löser sig på något sätt. När jag fick dottern så red jag två dagar efter. Men jag tänkte försöka ta det lite lugnare den här gången. Ingen häst har ju dött av lite vila heller.

Satt och kollade lite på tdb och det är ju ganska många starter lilla GP har gjort, tror faktiskt inte jag har haft en häst igång så mycket som henne, har knappt missat en tävling som varit inom rimligt avstånd. Så jag behöver nog inte ha dåligt samvete om det inte blir mer tävlat i år.

Har iof en tävling kvar den 7 juli, men det blir den sista!

Efter 2 dagar ? Herregud, du måste haft en smidig förlossning. Jag satt upp efter 3 veckor, men de va alldeles för tidigt för mig. Väntade över 2 månader till jag gjorde nytt försök. Om jag va du skulle jag nog ha kvar henne hemma och låta henne vila.

Skulle tömköra i dag. Men Elle har antigen en hovböld på G eller slagit på sig själv på ballen höger fram. Hon var lite röd/rosa och mjuk, och hade en liten reva. Ömmade inte märkbart och inte halt. Blev rengöring och vila, rätt skönt så här dagen efter. :-)

Elle hade kanske också en tuff midsommarafton ;)

Ja jag red efter två dagar, vet inte vad som flög i mig, men kunde inte låta bli :o hade inga problem överhuvudtaget. Efter två veckor var vi med på hoppträning och tävlade vår första tävling strax efter.

Ja det är nog smidigast med vila ändå, tror hästen hade gillat det också.

Även om hon vilar ett halvår så tror jag att det inte spelar så stor roll för hästens del. Precis som du säger är hon väl framme och har gjort jättefina resultat!

Jag vet faktiskt inte om hon kommer att fortsätta. Tror ju inte att hon tycker att det är speciellt kul när han gör som han gör. Han kräver en ganska tuff ryttare och även fast det är en relativt liten häst så känns han väldigt stor när han sätter den sidan till. Men vi får se hur det blir, hade det inte varit så att jag lovat att han ska gå som sällskap åt en beteshäst så hade jag skickat iväg honom. Men det kan jag kanske göra när den hästen åkt hem :)

Fiorano: nej han är betydligt smalare i år eftersom han än så länge står inne på nätterna. Vi får väl se om han exploderar nu när han snart ska börja gå ute dygnet runt. Men då får han nog ha på sig munkorgen halva dygnet iaf :)
Det var högt! Kul att hon verkar vara en så fin allround ponny!

Ush då, vad skulle hästen ner i brunnen o göra :p ?

den sista bilden var ju ashäftig! där såg jag inte ens skymten utav skadan men hästen ser ju onekligen obekymrad ut. Är det någon häst du har kvar?

Det var mitt fel, jag klanta mig, brunnen var täckt med snö, hemsk historia :nailbiting:
Hon återhämtade sig på ett nästan mirakulöst sätt, inte bara sårskadan utan även lårbenet var skadat men hon blev helt hel på rekordtid. Vi tävlade CIC** det året. Nu är hon 15 och fick föl i maj. Superfräsch inte en skavank nånstans men jag la ner tävlandet när jag fick nytt jobb...:o

En kompis till mig hade samma "dilemma" när hon skulle ha barn - ställa av hästen eller låna ut. Hästen var 5 år. Hon valde ställa av. Nu när hon satt igång hästen igen säger hon att det är ingen större skillnad, hästen kommer ihåg och hade inte tappat så mycket kondition. Hästen var avställd drygt 4 månader.

Ja det är nog lugnast så för alla inblandade, ska man låna ut så finns ju alltid risk när man släpper ihop med nya hästar etc. Kan tänka mig att det blir ca 4 månaders vila för henne.

Men jag har i allafall bokat in en programridning till för Britt Hammar nästa måndag och så då tävlingen sen helgen efter. Hon ger många värdefulla tips som är minst lika bra som en vanlig dressyrträning.

Vad bra ;) jisses ;)!

Stjärnfrugt : hur går det med svans kliet ??

Jag har varit bortrest i veckan nu, så jag vet inte exakt hur det ser ut. Men jag såg inga tendenser till att klia svansen innan jag åkte, er soms agt de lösa taglen var och varannan dag men det kan jag leva med. Smörjer med AVS 14 varannan dag ungefär. Däremot ser jag att hon kliar manen i stallet, så jag har smort in där nu några veckor. Den är inte avskavd men jag ser att det är det första hon gör då jag tar in henne...

Vad roligt för dig med sadeln! Det är så härligt när man känner att alla bitar faller på plats.

Anledningen till att din häst bråkar när du tränar är väl troligen för att du sätter mer press på henne än när du rider själv. Troligtvis borde du pressa henne ngt mer när du är själv så du tar henne framåt mellan träningarna också.:)

Absolut är det så. Det var samma visa nu i tisdags då jag red sista passet för tränare innan jag drog på semester resten av veckan. Dock släppte hon igenom och jäklar vilka gångarter hon har när hon börjar jobba!

Det känns bra med den här nya tränaren, hon verkar ha erfarenhet av liknande hästar så jag tror på hennes filosofi. Nu har jag fått mkt verktyg också så jag vet hur jag ska göra då jag rider själv mellan träningarna :)

Vad blev det för sadel du hittade? Skönt med en sådan känsla!

Det är en Amerigo. Vet inte modellen men ska skicka in numret till en Amerigoexpert så att jag får veta. Köpte den begagnad och förmedlaren visste inte vad det var, men jag tycker det ser ut som en Classic. Vill iaf veta säkert så jag vet vad jag ska gå på i framtiden.

kl

Vi jobbar på med markträningen. Tömkörning, löshoppning och longering. Typ varannandags träning. Jätteduktig har hon varit, inte bråkat alls med att lämna gårdsplan eller gå från ridbanan och iväg ut på grusvägen. Är bra miljöträning att knata på i töm på grusvägarna, möter alltid några bilar, många sommargäster i området, barn som leker mm.

Som sagt hon har skött sig fint men idag blev det stopp ca 300 meter hemifrån. Hon kör samma kort alltid. Reser sig och backar. Går ner i dike men bara där det är grunt. Hon har alltså koll. När diket är djupare nöjer hon sig med att backa längs kanten. Så håller vi på en liten stund, backa och resa sig, känns dock inte som ett fullständigt utbrott utan mer "ska testa lite men är egentligen inte så sugen". Sen bara :meh: ok då vi går väl vidare. Sen stolpar hon på med bra framåtbjudning resten av rundan. Upplever att bjudningen är bra både på dit- och hemvägen och att hon gillar att bli tömkörd. Går fint att ställa och flytta sidvärtes så hon får jobba lite också.

kl

Nu har vi varit på tävling igen, red bara en LA:3 denna gången. Och resultatet blev ännu sämre än sist :yuck:. Traven kändes ok men såg på filmen att han var lite matt. Galoppen lite hög och spänd genom hela + fick omslag i den förvända han egentligen brukar gå bäst i. 59% någonting.

Men, får glädja mig åt att 07an som jag trimmade igår och i förrgår på jobbet vann med över 75%! Ponnyhingsten sopar banan med långbeningarna igen :D

Men vad bra! Då har du ju fått igenom det du vill och hon har fått ge sig lite nu. Låter som om ni är på rätt väg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat