07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

*kl*

Jag har funderat vidare angående sommarplaner och nu tror jag att det blir en kombo av alt 1 med bete nära hemma och alt 2 uppstallad hos tränaren. Tänkte släppa henne i slutet av denna veckan och så får hon gå här 3-4 veckor. Jag kan kolla till henne enkelt på väg från jobbet och vill jag rida så finns det fina vägar. Så tar jag bort henne till tränaren igen sen inför nästa planerade tävling den 28:e juli i Öved.

Red igår på banan ihop med tränaren och fick igenom henne ganska hyfsat. Nu får tränaren ta henne några dagar, jag är helt slut efter jobbet i helgen. Skönt med avlastning!

Hunter: Vad bra att det går bättre med henne. Mitt spöke reste ju sig och slog runt 2 gånger som 3-åring, ganska tidigt i inridningen. Första gången med mig på, andra gången på töm. Efter andra gången bestämde jag mig för att skicka iväg henne, men under tiden jag funderade på vart jag skulle skicka henne hade jag plötsligt ridit in henne själv ändå. :o

Sen har det ju satt sig i huvudet på oss ändå, även om jag inte varit medveten om det, och jag har varit försiktig med att pressa henne. Så ligger vi efter också. O_o

Tröttsamt när domarna inte kan bedömningspunkterna. Den här bilden visar ju en helt perfekt längning av tygel. Det måste helt enkelt ha varit så att h*n inte gillade er som ekipage?

Marvin: Låter väl som en toppenplan?

Charlotte: 5 veckors semester, DET skulle jag vilja ha! Har ni stuga som ni åker till?

Ja vi åker till hus i Skåne. Så lite hästkontakt blir det, med tanke på F-bo och att jag tidigare år haft med mig häst så jag känner en del hästfolk i byn, och brukar hälsa på i stallet.
5 veckor är lyx i lyxen. Jag har ju inte jobbat på 3 år nu. 2 år föräldraledigt och sen hade jag inget jobb att gå tillbaks till men ett bra avslut från jobbet vilket gav mig möjligheten att varit hemma ett år till, med dottern halvtid på dagis. Men till hösten är det nog dax att börja jobba igen, i alla fall deltid.:p

Hunter: Vad bra att det går bättre med henne. Mitt spöke reste ju sig och slog runt 2 gånger som 3-åring, ganska tidigt i inridningen. Första gången med mig på, andra gången på töm. Efter andra gången bestämde jag mig för att skicka iväg henne, men under tiden jag funderade på vart jag skulle skicka henne hade jag plötsligt ridit in henne själv ändå. :o

Sen har det ju satt sig i huvudet på oss ändå, även om jag inte varit medveten om det, och jag har varit försiktig med att pressa henne. Så ligger vi efter också. O_o

Bättre på marken i alla fall :cautious: har inte velat sitta upp nu på ett tag. Ska jag sitta upp så borde det vara på lina så att någon kan hjälpa till OM hon skulle få för sig att börja spöka.

Det är ju samma för mig, det har satt sig i huvudet på mig så går hon t ex inte fram direkt så blir jag rädd att hon ska resa sig :crazy: Jag kanske rider henne något innan jag skickar iväg henne men då ska jag vara hyfsat säker på vad jag gör. Rider lite på de andra hästarna bara för känslan nu under tiden

Menade domaren att han blev för lång i kroppen månntro? Att han tappade bärigheten och blev framtung i stället för att bara länga ut halsen?:)

Inte alltid lätt att förstå vad de menar men jag kan även tänka mig att det är svårt att formulera sig på ett begripligt sätt på kort tid. Dessutom kan det vara skrivaren som inte fått med alla kommentarer...jag vet själv när man sitter som skrivare och ska försöka hinna få ner allt som domaren säger på några sekunder.:eek:

Oavsett så är ni ju urfina och Bruce är en sån häst som man själv vill ha.:love:

Något sådan tror jag också ligger närmast till hands, att hon menar för lång i kroppen snarare än i halsen. Sedan håller jag kanske inte med riktigt, men det är iaf en begriplig anmärkan :p

Tack! :)

Haha, det det med att skriva är ju kul:D! Förkortningarna blir bara fler och fler mot slutet av dagen; ga. mj. ög. är min favorit (ganska mjuk övergång:p).

*kl*

Vad det gäller i formen i längningen så tror jag att vissa domare vill behålla mer rundning i formen (läs att nosen får lov att hamna bakom lod). Den här längningen fick jag en sjua på:
1006241_10200668833515152_2068884948_n.jpg

*kl

Idag är jag så ARG. Arg. Arg. Arg!!! :rage::arghh: Hade jag kunnat strypa min häst hade jag gjort det. Jag har inte känt såhär på flera månader, och det är tur att jag har självbehärskning för jag hade kunnat slå ihjäl henne med dressyrpisken...

Vi skulle idag rida ut med en tjej i stallet som har ganska ny häst, hon har uttryckligen bett om att få rida ut med mig för att min häst är orädd och går fram överallt vilket hennes inte är. Och visst, jag har sagt att det är inga problem. Min är stensäker och räds inget. Vilket är sant, att hon kan vara smådryg är dock ingen hemlighet men hon har varit stabil hela våren och det är som sagt inget hon räds utan bara isf nycker för ryttaren och inget som brukar smitta andra hästar
Men så dagen till ära ville även en tredje haka på, och hennes häst är en äldre valack så jag såg inga problem med det då både hennes och min är rätt sansade...

Min gick i täten. Jag har ridit henne ordentligt både igår och i förrgår för att hon skulle vara välrastad och sansad idag när vi skulle ta med feghästen ut. Det började med att min kastar sig hejdlöst för att en fågel(!?) flyger upp ur en buske. Men jag tänkte inte mer på det. När vi travade fram och första galoppen på grusväg var det inga större problem, hon var glad och tittade lite på stenar osv men inget värre än hon brukar när hon är lite pigg. Första galopperna på odlingarna gick fint, jag satt tung i baken och beredd eftersom vi oftast rider ut ensamma och om nån häst bakom började konstra ville jag hänga med om min skulle reagera.

Sen på hemvägen bryter helvetet loss:crazy: Min går i täten och helt plötsligt så får hon ett sånt jävla bockningsutbrott som jag aldrig varit med om. Trots att jag alltid är beredd att rycka upp huvudet och banka på med skänkeln så är jag chanslös. Hon bockar så jävla stort att jag liksom tappar stigbyglarna i farten, tyglarna glider successivt (trots att jag har supergriptyglar + skinnhandske) och till slut är det bara att invänta kraschen som är ett faktum. Tackolov stannar hon en bit bort när hon inser att de andra hästarna inte hakar på.
Så jag kravlar mig upp, arg som tusan, och vi rider tillbaka mot utgångspunkten i galopp för att ta om hela sträckan i galopp igen. Så gör vi och hon får ett liknande utbrott på precis samma ställe igen. Denna gång är jag dock helt med på noterna och styr upp det genom att banka på henne och slita upp huvudet. Hoj ger sig och går sedan fint resten av sträckan i galopp.

sedan kommer vi in i skogen igen där det är grusväg i trav, de andra rider före eftersom jag numera rider min häst kort och samlat och de andra inte gör det och således går snabbare. Så kommer vi fram till en korsning, där de andra rider vidare utan att min hänger med. Då får hon spel nummer tre - ställer sig lodrätt RAKT UPP och jag känner att hon är på väg att slå över. Jag känner precis när hon tappar balans men tackolov går hon ner framåt av sig självt. Sedan driver jag på henne framåt och hon travar efter de andra.

Jag är så arg så jag spottar. Hon är dryg och spattig hela vägen hem men håller sig på mattan och får gå i täten. hemma i stallet rider jag henne ensam ett par varv på en galoppslinga så att hon inte ska ha tillstymmelse till extraenergi, och då går hon klockrent.

Jävla jävla jävla häst!!!!!! Jag är så arg så det finns inte. Jag har hela tiden varit så glad att hon inte lärt sig att resa sig, så jag hoppas att detta var en engångsföreteelse. Tur att jag var så förbannad så jag inte ens hann bli rädd, för det var precis rakt upp (som Hunters bilder).
Jag som varit så nöjd med henne nu och att hon inte beter sig som en häxa som förr. Och så nu detta, ska man inte kunna rida med kompisar liksom?!
Jag blir så trött...:(

Usch förstår att du blev förbannad. Det är inte alls kul när dom beter sig så.

kl
Jag red ut igår åt samma håll som han hade bråkat med medryttaren. Han var lite spökig men höll sig iaf på mattan.

Usch jag verkligen lider med dig! Min förra häst va hur tråkig som helst att rida med andra och det slutade faktiskt med att jag till slut gav upp. Jag fick helt enkelt rida själv och det va inte roligt alls men jag fick honom aldrig att lugna ner sig tilsammans med andra.

Försök att skaka av dig de här och ta nya tag. Massor av styrkekramar!

Vill du ha lite tröst så har min rest sig en, bara en, gång. Rejält. Aldrig haft minsta tillstymmelse till det varken innan eller efter (det här var ca 1,5 år sen). Hon är ju annars mest lätt i bak, precis som din.
Det var också i sällskap och där hon länge fått gå ganska kort och samlad eftersom vi red i sällskap med en ponny
tillägg; hon har också haft ett, men bara ett ;), rejält bockningsutbrott efter att vi kom igenom trotsåldern. Jag eller någon som såg på fattade inte hur i helvete jag satt kvar (tänkte flera gånger under tiden på hur jag landar mjukast), men aldrig efter det förutom att hon kickar lite när hon river ett hinder vilket jag snarare ser som positivt.

Så tänk att det kan ha varit en engångsgrej och rid som vanligt om du kan! men jag håller mig också gärna ensam eller med tryggt sällskap fortfarande eftersom jag kan känna mig osäker på henne med andra mer spattiga hästar.

Senast ändrad:

Tror den värsta otjänst man kan göra sig själv är att grunna över gammalt gråll .

Självklart är det nära till hands , eftersom vi är människor . Men de är faktiskt bara hästar . Eller djur . Vi förstår inte hur de tänker eller varför så är det oavsett hur rutinerade vi är .
Ibland beter de sig . Utan att det finns ngn linje Liksom . Man får nog acceptera det och försöka låta bli att mänsklig analysera så långt det går .

Tror verkligen det är a och o ....

Blir lätt avundsjuk på er som går från klarhet till klarhet. Min Effie är visst en riktig otursförföljd häst... Var på hältutredning igår och nu är hon kortisonbehandlad i båda framkotorna + höger bakknä. Så då fick hon sin sommarvila hon inte skulle ha iallafall...
Blir så less på det. Hade min förra häst i 19 år och nästan inga problem alls... Men denna :crazy:

Konstaterade tillsammans med veterinären att det är i alla fall inget slitage som kommit genom ridning... Har ju inte ens kommit igång ordentligt med regelbunden träning än, rider varierat 3 ggr /vecka... Så då är väl problemet hennes sköra "fullblodshovar" som flyter ut och är hopplösa att få upp i trakterna. Så ikväll blev det ringskor även fram på henne. Hon har redan haft bak i ett par år. Hoppas detta ihop med skoning var 5:e vecka hjälper....

Visst är det säkert så, men jag blir så jävla less. Detta jävla förbannade (ursäkta alla svordomar) kämpande med denna j-la häst.

Visst är dom djur och blablabla men alltså, man blir less. Egentligen innebär det väl i praktiken mest att jag får välja sällskap noggrant och annars rida ensam, på banan funkar hon ju till 80% och hon är ju lätthanterlig i allt annat. Man kan låta vem som helst hantera henne från marken. Det är ju i ridningen man märker av hennes humör desto mer när man börjar kräva något, eller då man inte nöjer sig med lugna sansade turer i skritt och trav ute.

Det tråkiga för min del är att när hon beter sig såhär är det väldigt svårt att få någon avlastning med henne. När jag reser bort tex och för att jag inte längre vågar skaffa en medryttare. Själv har jag hittat knapparna såpass att jag klarar henne rätt bra (bortsett från vissa turer med olämpligt sällskap då bevisligen) men jag vågar helt enkelt inte låta vem som helst rida henne i egen regi, knappt någon faktiskt. Vågar inte riskera att hon lyckas skrämma upp någon, lär sig att bråka sig ur situationer och sedan är vi tillbaka på samma punkt som i höstas...

Det innebär ett praktiskt problem för mig. Det är väl det värsta.

Åh fy, förstår att du blir förbannad, det är verkligen avskyvärt när dom reser sig sådär! :(:mad:

Du kan inte rida med graman då? Jag bannar mig själv för att jag var för snäll och absolut inte ville ha graman sist jag red Amazing och hon började fjolla, det hade gjort mycket att kunna hålla ner henne när hon konstrade och ska vi nu börja rida till hösten igen kommer gramanen sitta på varje pass ett bra tag!

Graman på en häst som rest sig EN gång i sitt 6-åriga liv? Det känns lite överdrivet och jag är allergisk mot ett lättvindigt gramananvändande även om et inte var så du menade...
Hon varken sticker eller reser sig normalt sett, det har aldrig varit ett beteende för henne. Det hon gjort är att gå emot skänkeln och backa, vilket är borta nu sedan hon blivit mer utbildad och lydig. Problemet med hennes bockande är inte att hon drar iväg, utan att hon fullkomligt exploderar i bockserier som är omöjliga för mig att sitta kvar i. Även en tjej i beridarens stall åkte av i en sådan. Nu gör hon ju det inte varje gång, tackolov. Jag har ju bara åkt av henne 3 ggr men desto fler ggr varit på väg, samt att hon gjort mindre bockserier där man styr upp det genom att driva och dra upp huvudet.

Åh vad tjatigt... Hoppas det bara är något tillfälligt med hältan och att ringskorna hjälper hennes hovar.

Jag håller med mackan här, försök att bara rida som vanligt nästa gång, men jag vet hur svårt det är.

Om det är någon tröst så är du inte ensam om att inte komma nån vart ;) jag kan inte heller rida min häst, eller kan, jag vågar inte :eek:

kl
Igår var det ett steg tillbaka igen. Vi löshoppade i ridbanan. De andra hästarna var ute i hagen och stod en bit ifrån ridbanan. Hästskrället var helt ointresserad av något annat än att springa/rusa MOT sina kompisar :crazy: Hon sprang mer eller mindre rakt igenom serien med hinder. Jag fortsatte dock höja för varje gång för jag vet att hon skärper sig när det blir tillräckligt skarpt och hon gör inga idiotgrejer. När vi kom upp på 140-höjder på sista hindret var hon fokuserad på hoppningen :meh:

Gick väl hyggligt och hoppa kan hon ju men det var när vi skulle gå UT från banan när vi var klara som problemen började på riktigt :mad: Eftersom vi skulle gå UT genom UTGÅNGEN till ridbanan som ligger i riktning IFRÅN de andra hästarna skulle hon inte gå. Korkat av mig men jag hade henne i grimma när vi löshoppade. Naturligtvis hade jag inte en chans att kunna leda henne ut från ridbanan i grimma :rage: Hon reste sig och slet sig, mina fingrar är blåa idag...Fångade henne, hon slet sig igen...Fångade igen och stoppa in grimskaftet i munnen, hade med mig en pisk också eftersom det hon gör när hon inte vill gå ifrån de andra är att hon först stannar, smackar jag då på så ställer hon sig.
Nu gick hon som ett lamm :banghead: så medveten om när hon kan eller inte kan strula. Gick fram- och tillbaka några gånger. Stannade och gick framåt. Inga problem - jag blir knäpp på den hästen alltså :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka