Sv: 07'ornas tråd del 13
När jag blir förbannad blir jag modig, tackolov har jag återgått till de gamla takterna vad gäller det. Jag har alltid varit en modig ryttare, bortsett från i höstas när min häst var överjävlig och jag kände mig för ringrostig för att reda upp det. Men nu har jag kommit tillbaka, oerhört skönt att jag inte blir rädd men oerhört uttröttande att behöva vara beredd på allt...
Och nu i dressyren går hon ju bra, men pressar man henne börjar hon bråka. Inte så att jag blir osäker, men jag blir less på hennes attityd att alltid ifrågasätta även om det är lindrigt. Dock inbillar jag mig att hon ifrågasätter mindre ju mer van hon blir med en ny övning. Allt nytt jobbigt är saker hon hatar. Hon har tex varit arg på mig senaste passen eftersom vi fått i uppgift att göra tvära skänkelvikningar för att få igång hennes bakben. Detta är ju tungt, vilket leder till bråk och skrik - speciellt när det kommer till vänster bak. dock bråkade hon mindre idag än de senaste två passen, så vi får väl se. tror utebanan gör sitt också, hon är alltid tråkigare i ridhuset.
Idag fick hon för sig att ett av hörnen på utebanan var livsfarligt. Det såg ut som det gjort alltid, en uppsittningpall och ett par stolar. Det gjorde inte saken bättre att det stormade och att hästarna i hagarna bredvid också verkade skeptiska till något. Däremot kunde jag rida henne förbi i trav, men skritta mot hörnet gick inte, dock förbi... Med gårdagens strapatser i bakhuvudet tror jag att det kan vara någon brunst som spökar. Hon är alltså en häst som inte blir rädd för djävulen själv, så detta är inte hennes normala beteende.
I övrigt gick ridpasset bra. Jag red för första gången på ett tredelat bett, jag ville prova för att hon alltid går och har gått på tvådelat. Det känns bra att kunna variera och man kan ju inte annat än konstatera att hästen gillar eller ogillar. Jag tycker att hon fungerade rätt bra på det, iaf så tjafsade hon inte med munnen. Tycker tom att hon blev lättare i handen, mindre benägen att hänga i bettet som hon har tendenser till ibland. Men om det beror på bettet eller dagsformen återstår att se, hon var mkt pigg och reslig idag. Gjorde tom galoppfattningar från skritt i båda varv utan problem (det är nåt vi inte kommit till ännu, eftersom vi för inte så längesedan hade problem med fattningar öht då hon sparkade mot skänkeln osv)