07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

För mig hjälpte det inte ett smack med gramanen. Jag orkade inte hålla i tillräckligt hon fick loss lite töm (hon drog något kopiöst för att komma loss) och det räckte för att hon skulle kunna ställa sig - men i obalans eftersom jag höll in huvudet på henne, obalansen gjorde att hon i stället välte åt sidorna vilket var läskigare :crazy:

Jag har dock använt graman på andra hästar som jag jobbat med som haft issus med att resa sig och då har det fungerat som avsett (hästen har inte ställt sig eller bara kommit upp en liten bit sen gått ner)

Jag har inget råd eller tips till dig. Jag vill bara säga att jag tycker du är väldigt modig. Och jag tror att jag förstår hur du känner dig.

Sassiball... Syntes ingenting i hagen eller longering. Märkte det vid ridning + att det kom en senskidgalla på v fram.
Men när vi la bedövning i vänster framkota + h bakknä blev hon jättehalt på h fram... 8 röntgenplåtar visade ingenting.

Tror att det handlar om hur hon belastar sina leder. Hon har mycket "gång" och behöver antagligen ringskor runt om och verkas ofta.

Anledningen till hennes jätteutbrott måste ju varit att hon då hållit på o dragit mot kompisarna hela tiden när du löshoppade. Hon tyckte ju då att hon bestämt mer eller mindre hela den tiden o när du då kom o skulle gå åt "fel" håll så protesterar hon. Min teori iaf.:)

stjarnfrugt: Förstår din frustration också men tror som flera andra att hon blev desperat när hon kom efter o ställde sig upp, inte något planerat från hennes sida alltså men hon är ju van vid att följa sina instinkter, hennes lydnad är väl inte mer befäst än så. Min är ju likadan, allt är "fine and dandy" ända tills nåt inträffar o då tar instinkterna över direkt. Trösten i nöden är ju att detta är nåt som är övergående ju mer dresserade dom blir. Du ser ju själv hur mycket bättre hon blivit sen du lämnade henne på tillridning första gången.

Men herregud stackars dig :( Du kanske ska åka iväg och löshoppa eller rida i ett ridhus? Du får väl komma hit kanske.. här är ju tomt hela sommaren!

Jag ska verkligen inte klaga då.. min har ju bara varit hemskt jobbig och rest sig och snurrat och backat i starten till terrängen men efter vinterns arbete går han nu iväg där utan problem iallafall när jag ridit pay and cross... men har blivit mkt mer spänd än tidigare på själva terränghindren vilket inte känns så spännande..däremot är han helt plötsligt nu helt otittig på banhoppningshinder som alltid varit livsfarliga... så jag håller helt med mackan här.. man vet fan aldrig hur dom tänker :D

När jag blir förbannad blir jag modig, tackolov har jag återgått till de gamla takterna vad gäller det. Jag har alltid varit en modig ryttare, bortsett från i höstas när min häst var överjävlig och jag kände mig för ringrostig för att reda upp det. Men nu har jag kommit tillbaka, oerhört skönt att jag inte blir rädd men oerhört uttröttande att behöva vara beredd på allt...
Och nu i dressyren går hon ju bra, men pressar man henne börjar hon bråka. Inte så att jag blir osäker, men jag blir less på hennes attityd att alltid ifrågasätta även om det är lindrigt. Dock inbillar jag mig att hon ifrågasätter mindre ju mer van hon blir med en ny övning. Allt nytt jobbigt är saker hon hatar. Hon har tex varit arg på mig senaste passen eftersom vi fått i uppgift att göra tvära skänkelvikningar för att få igång hennes bakben. Detta är ju tungt, vilket leder till bråk och skrik - speciellt när det kommer till vänster bak. dock bråkade hon mindre idag än de senaste två passen, så vi får väl se. tror utebanan gör sitt också, hon är alltid tråkigare i ridhuset.

Idag fick hon för sig att ett av hörnen på utebanan var livsfarligt. Det såg ut som det gjort alltid, en uppsittningpall och ett par stolar. Det gjorde inte saken bättre att det stormade och att hästarna i hagarna bredvid också verkade skeptiska till något. Däremot kunde jag rida henne förbi i trav, men skritta mot hörnet gick inte, dock förbi... Med gårdagens strapatser i bakhuvudet tror jag att det kan vara någon brunst som spökar. Hon är alltså en häst som inte blir rädd för djävulen själv, så detta är inte hennes normala beteende.

I övrigt gick ridpasset bra. Jag red för första gången på ett tredelat bett, jag ville prova för att hon alltid går och har gått på tvådelat. Det känns bra att kunna variera och man kan ju inte annat än konstatera att hästen gillar eller ogillar. Jag tycker att hon fungerade rätt bra på det, iaf så tjafsade hon inte med munnen. Tycker tom att hon blev lättare i handen, mindre benägen att hänga i bettet som hon har tendenser till ibland. Men om det beror på bettet eller dagsformen återstår att se, hon var mkt pigg och reslig idag. Gjorde tom galoppfattningar från skritt i båda varv utan problem (det är nåt vi inte kommit till ännu, eftersom vi för inte så längesedan hade problem med fattningar öht då hon sparkade mot skänkeln osv)

Anledningen till hennes jätteutbrott måste ju varit att hon då hållit på o dragit mot kompisarna hela tiden när du löshoppade. Hon tyckte ju då att hon bestämt mer eller mindre hela den tiden o när du då kom o skulle gå åt "fel" håll så protesterar hon. Min teori iaf.:)

Hon hoppade hela tiden åt hållet FRÅN sina kompisar. Därav rev hon hela tiden när det var lågt för då sprang hon och glodde efter sina kompisar (löshoppa och glo bakåt är ingen bra kombo) :meh: När det blev högre var hon tvungen att glo rakt fram om hon inte ville krascha..

När vi skulle leda ut så är vi tvungna att gå allra längst bort på ridbanan (längst ifrån kompisar) och det passade inte damen :mad:

Hon ska snart på tukthus :D jag jobbar vidare i väntan på avlösning och experthjälp. Hon har ju lite så cheeky face det syns på hennes uppsyn att hon har en räv bakom varje öra men får jag henne med mig så har jag en kanonhäst!

Hästar tänker inte, dom bara gör, helt hämningslöst, måste vara skönt :meh:

När jag blir förbannad blir jag modig, tackolov har jag återgått till de gamla takterna vad gäller det. Jag har alltid varit en modig ryttare, bortsett från i höstas när min häst var överjävlig och jag kände mig för ringrostig för att reda upp det. Men nu har jag kommit tillbaka, oerhört skönt att jag inte blir rädd men oerhört uttröttande att behöva vara beredd på allt...

Känner igen mig så i det du skriver :) Jag hoppas att jag kan få den hjälp jag behöver för att komma vidare. Där du var i höstas är jag nu :( Är ingen tröst för dig men för mig ger det hopp att läsa din berättelse och att du nu kommit tillbaka med ny styrka :) även om det nu var ett bakslag igår

Ja, jag brukar säga att han är som en hund. Han lever NU. Pissnödig - pissar, trött - sover, hungrig - äter.

Aldrig någon planering eller närmare tanke över varför saker är si eller så, eller funderingar över kommande stunder. Det går öht inte att ha ett samtal om framtiden desto djupare. Han tar allt som det kommer (och ja, det gör mig vansinnig).

Det låter som min pojkvän :meh:

Låter som han är kvar på valpstadiet??;):D

Ang din häst igen så är det inte så att när du ska göra nya saker så får hon jobba på ett annorlunda sätt, det känns jobbigt i kroppen/hjärnan o hon protesterar direkt. Efter några ggr så har hennes kropp och knopp vant sig vid rörelsen o då protesterar hon inte. Säkert likadant för alla hästar men inte alla som säger ifrån så tydligt.

Hunter: Ja, det var ju det jag menade med, hennes hjärna hade ju fullt upp med att tänka på kompisar även om du fick henne att hoppa åt andra hållet, du skrev ju att hon mest var intresserad av att rusa MOT sina vänner. Och sen när du då skulle gå ifrån dom (för att komma ut) så rann väl sinnet som vanligt över o hon körde sin krigsdans!:banghead:

Ja det är han definitivt. Obotligt.

Precis så menar jag. Angående dressyren alltså. Alla nya krav och moment sker under protest, sedan kommer vi förhoppningsvis vidare efter några veckor. Speciellt nu när jag inte är lika ringrostig längre utan faktiskt kan rida med lite känsla. Hennes beteende vad gäller bockandet osv är dock inte av den kalibern. Det är inte ett nytt moment att galoppera vid uteritter, och inte heller speciellt jobbigt på det viset hon protesterar mot.
Men hon är och har alltid varit en dam med mkt åsikter. Jag stör ihjäl mig på det emellanåt, som tex nu. Sedan stundvis stör det mig mindre, förutsatt att hon fungerar på något håll antingen i dressyren eller ute. Värre är det om hon bråkar vid allt, då kan man inte ens välja den enklare vägen när man inte orkar. Men jag tror inte att så är fallet nu.

Hon ska snart på tukthus :D jag jobbar vidare i väntan på avlösning och experthjälp. Hon har ju lite så cheeky face det syns på hennes uppsyn att hon har en räv bakom varje öra men får jag henne med mig så har jag en kanonhäst!

Hmm jag tycker dom tänker alldeles för mkt ja :D

Hunter; skrev:

He he! Tänker gör de nog enligt de själva i allra högsta grad ;) fast inte i vår värld så håller med om det ur mänsklig synvinkel ha ha ;)

Ja, jag brukar säga att han är som en hund. Han lever NU. Pissnödig - pissar, trött - sover, hungrig - äter.

Aldrig någon planering eller närmare tanke över varför saker är si eller så, eller funderingar över kommande stunder. Det går öht inte att ha ett samtal om framtiden desto djupare. Han tar allt som det kommer (och ja, det gör mig vansinnig).

Epikurist? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka