Sv: 07'ornas tråd del 13
KL
Nu har jag lite att läsa ikapp igen, hur har ni hunnit skriva sex sidor sen sist jag var inne!? Följer er alla med stort intresse men har inte så mycket att uppdatera om själv eftersom pålle bor hos min syster fortfarande. Månadsskiftet juli/augusti flyttar hon dock äntligen hem hit!
Så i vinter blir det mer uppdateringar från oss!
I onsdags skjutsade jag dock runt på både syster och häst när vi ÄNTLIGEN tog oss iväg till en sadelutprovare! En mycket bra kvinna som hittade rätt sadel på en gång. Vi har ALDRIG lyckats hitta en sadel som legat stilla längre än tio steg, men den absolut första vi provade satt som gjuten, och hästen blev som förbytt, ryttaren fick en otroligt stadig och balanserad sits och plötsligt ville lillasyster bli dressyrryttare, för såklart var det ju en dressyrsadel.
Jag har aldrig fått se skillnaden som blir på hästen genom att byta sadel sådär frekvent som det blev då, men jisses amalia! Sadel nr två for syrran som en vante i, noll balans och skänklarna flög åt alla håll. Hästen gick struttigt och stelt och var sur som en citron. Sadel tre likadant. Sadel fyra var en hoppsadel som också den satt som en smäck och plötsligt blev hästen helt avslappnad och fick fram de där gångarterna som vi alltid vetat har funnits där. Fantastiskt roligt och lärorikt att se den otroliga skillnaden som blev!
Sist provade vi den första sadeln igen, med samma resultat. Hästen blev så nöjd och gick så jäkla bra! Syrran var helt salig och ville inte kliva av.
Det blev dock lite jobbigt på slutet, en timmas ridning med massa upp och ner med sadelbyten. Guldstjärna till vår fantastiska ponny som bara tycker allt är roligt och alltid sköter sig med bravur!
Med oss därifrån hade vi tips på både hopp- och dressyrsadel som nu ska letas rätt på. Passande hoppsadel blev en prestige golden star 17"/36, dressyrsadeln var en Wellington 16,5"/4. Nu prioriterar vi hoppsadel men kikar även efter en dressyr. Vilken motivationsboost det var!
Här är några mobilbilder, först med dressyrsadeln:
Byte av sadel:
Med hoppsadeln, det är schabraket som åkt bakåt.
Sista turen med dressyrsadeln filmade vi, så himla synd att vi inte filmade alltihopa, det var sån galen skillnad mellan varje sadel!
Här finns filmen!
Syrran har fått ner ponnybusan till ett riktigt fint hull, hon måste ha gått ner 200 kg!
Nu fattas bara lite muskler! Hon kan faktiskt gå i gräshage numera, visserligen en nerbetad hage utan nån direkt mat, men ändå. Nu ska det fixas licenser så ska de ut och tävla! Hoppas vi hinner få tag i en sadel innan debuten.
Det är så himla kul att se hur de utvecklas massor för varje gång jag ser dem, de har blivit så duktiga! Lite hemläxa fick dom med sig och till veckan ska jag åka dit och skrika lite på dem i lite markarbete, roligt!