07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Hunter: Ja, det var ju det jag menade med, hennes hjärna hade ju fullt upp med att tänka på kompisar även om du fick henne att hoppa åt andra hållet, du skrev ju att hon mest var intresserad av att rusa MOT sina vänner. Och sen när du då skulle gå ifrån dom (för att komma ut) så rann väl sinnet som vanligt över o hon körde sin krigsdans!:banghead:

Blir man trött lr? :banghead:

Nja, det verkar för avancerat. Jag gissar snarare på lat och bortskämd..? :o Men det hör inte hit...

Idag ska jag på hoppträning med min häst. Det ska bli kul :) Sist jag hoppade henne själv gick det ju jättebra. Hon gillar det och är duktig, synd att jag är så feg på storhäst. Jag känner av min litenhet ännu mer i hoppning än i annat , bortsett från när hon börjar bocka och jag inte har några ben att hålla om med :o :meh:

Senast ändrad:

kl

Tänkte kanske börja skriva lite om min häst här igen :) Gjorde det en kort period för några år sen men sen har vi haft så himla mkt problem så har inte tyckt att jag haft så mkt kul att skriva.

pic_201743697.jpg

Han är e. Loredes - Warsteiner. Charlotte känner nog igen honom! Något hände våren -11 för han blev plötsligt svårriden och sprang ifrån allt. Red i perioder och var på klinik i perioder. Ingen hittade ngt särskilt men han blev sned och skev och behandlades en gång i båda hovlederna och i ryggen plus med kiropraktik. Fortsatt svårriden efter det och fortsatte åka till kliniker. I maj -12 fick han fång, ganska mild sådan men ändå. Han var nog känslig mot något i det stallet han stod i då för han blev dålig i magen när vi flyttade dit. Små saker som att han åt metacam och vaccinerades med kombo av den dåliga magen var antagligen det lilla som ändå gjorde att det blev fång. Distriktsveterinären behandlade det som fång hemma några dagar men när magen blev värre igen åkte vi in med honom. Där tyckte de inte att det verkade som fång utan behandlade bara för diarré. Röntgen såg sen bra ut efter en tid och han var på vattengympa på sommaren som de sa ok till. Det var något vi ville prova pga hans tidigare problem.

Därifrån träffade vi ny veterinär och när vi hälsade på kunde till och med jag se att hästen var halt vilket aldrig synts tidigare. Magnetröntgen gjordes och han hade då en inflammation på lamellranden (helt klart fång alltså) och det hittades även en gammal senskada vid djupa böjsenans fäste på vf. Antagligen var det den som orsakade våra tidigare problem.

Han fick stå helt några månader och skrittades sen några månader och sen har vi långsamt kommit igång under våren med hjälp av veterinär och osteopat/fysioterapeut :) Vintern var en pärs med galen häst och lugnande för att kunna skritta. Men vi börjar komma igång och jag hoppas han får vara frisk nu för det är han verkligen värd!

Här är en film på oss för några veckor sedan: http://youtu.be/OV0adYwvke0

Han har en liten ojämnhet vänster bak, det har blivit bättre med mer ridning så vet. tror kanske att det bara är muskulärt. Vi ska in igen om ngn månad så det återstår att se.

Det är sjukt kul iaf att äntligen vara lite igång igen. Nu känns han fin att rida igen även om han är lite stökigare i munnen nu än för några år sen (han blev riktigt tjafsig i munnen det var det första jag märkte 2011). Men framför allt är han otroligt mycket mer positiv till det mesta nu så det känns som vi är på rätt väg.

En något lång introduktion men jag gjorde mitt bästa med att vara kortfattad :)

Jättefin häst! Mitt f.d sto har en avkomma e Loredes, undrar om inte den är lika gammal som din. Måste kolla det!

kl

Idag har vi jobbat på lina över bommar. Hemsk var hon till att börja med. Sprang vettlös och strunta totalt hur hon kom på bommarna. Glodde ut från volten mot kompisar. Vi fortsatte jobba och efter en stund fick vi till avspänd trav och galopp, genom ryggen och med lungt tuggande på bettet. Mötte bommarna sansat och såg sig för. Då gick vi in på en en liten volt, nära mig skrittarbete med framdelen in. Gick ju sådär :crazy: Det blir en ny situation med mig så nära i höjd med sadelläge. Alltså läge att trotsa lite igen :mad: Rusa runt eller stå still, backa försöka byta varv, resa sig lite...Jag är lugn och fortsätter ge samma kommando, tar inte lång tid sen jobbar hon JÄTTEFINT runt mig - full uppmärksamhet på mig, avspänd :bump:

Står avspänd stilla jämte mig i riktning från sina kompisar när jag pratar med min man. Väntar på nästa kommando. Hon spänner till som vanligt när vi går ner till stallet men går snällt fot. Som vanligt orolig ensam inne i stallet. Stressar runt i boxen men jag låter henne vara, detta är den vanliga proceduren. Jag plockar lite grejer medan jag väntar på att hon ska coola ner sig. Snart börjar hon tugga hö och slutar stissa. Då får hon godbit och sen ut till kompisarna. Vi kör samma procedur varje arbetspass. Vattendroppen som nöter stenen eller nåt :arghh:

Hon är så smart och duktig - så härlig att jobba med när hon fokuserar, hoppas det går att få rätt på henne :crazy:

+ sommarminne.

Tack! Kul att det verkar finnas fler Loredes-hästar. Din har jag ju sett film på sommarminne, men det vore kul att se fler!

Klart det går att få rätt på henne! Ni går ju framåt hela tiden. Små steg, och så några bakslag. Det är väl så det fungerar. :meh:

*kl*
Var iväg och tränade terräng idag. Hoppade den största graven (ramlade bara nästan i), smalhinder i kombination på böjt spår och spets. Enligt tränaren är hon terrängmässigt klar för lätt klass nu. (förutom att vi inte kom runt debutantbanan förra gången, jag tror jag håller mig där lite till :o)

Det är den där nedrans dressyren! Men, denna veckan har jag börjat få igenom henne i galoppen också, jättekul!
Enligt terrängtränaren som inte sett henne på ett tag har hon musklat sig massor och blivit mycket maffigare. Får ta lite bilder på henne innan jag släpper henne på betet i morgon. Tjock har hon blivit iaf.

Ja, hoppa är roligt. Hon gick riktigt riktigt bra igår, och hon går från klarhet till klarhet i hoppningen. Man märker utvecklingen från gång till gång.
Vi hoppade lite studs och två räcken som i slutet av passet blev en liten bana. Hon imponerar stort på mig, speciellt med tanke på att jag inte är någon hoppilot och att hon är så på pass grön. Men hon är klok och tar tag i hindren bra. Vi håller oss som sagt på lägre höjder pga mig, jag hoppas kunna hitta någon som vill hoppa henne lite mer men jag vet ingen lämplig i dagsläget. Jag kan ju åka med henne till beridaren men det är ju inte gratis och inget jag gör varje vecka...

Ja hoppas verkligen det det, känns surt att ha en jättefin frisk häst som jag inte vågar rida på :crazy:

När ska ni starta nästa?

KL
Nu har jag lite att läsa ikapp igen, hur har ni hunnit skriva sex sidor sen sist jag var inne!? Följer er alla med stort intresse men har inte så mycket att uppdatera om själv eftersom pålle bor hos min syster fortfarande. Månadsskiftet juli/augusti flyttar hon dock äntligen hem hit! :love: Så i vinter blir det mer uppdateringar från oss!

I onsdags skjutsade jag dock runt på både syster och häst när vi ÄNTLIGEN tog oss iväg till en sadelutprovare! En mycket bra kvinna som hittade rätt sadel på en gång. Vi har ALDRIG lyckats hitta en sadel som legat stilla längre än tio steg, men den absolut första vi provade satt som gjuten, och hästen blev som förbytt, ryttaren fick en otroligt stadig och balanserad sits och plötsligt ville lillasyster bli dressyrryttare, för såklart var det ju en dressyrsadel. ;) :D Jag har aldrig fått se skillnaden som blir på hästen genom att byta sadel sådär frekvent som det blev då, men jisses amalia! Sadel nr två for syrran som en vante i, noll balans och skänklarna flög åt alla håll. Hästen gick struttigt och stelt och var sur som en citron. Sadel tre likadant. Sadel fyra var en hoppsadel som också den satt som en smäck och plötsligt blev hästen helt avslappnad och fick fram de där gångarterna som vi alltid vetat har funnits där. Fantastiskt roligt och lärorikt att se den otroliga skillnaden som blev!

Sist provade vi den första sadeln igen, med samma resultat. Hästen blev så nöjd och gick så jäkla bra! Syrran var helt salig och ville inte kliva av. :D Det blev dock lite jobbigt på slutet, en timmas ridning med massa upp och ner med sadelbyten. Guldstjärna till vår fantastiska ponny som bara tycker allt är roligt och alltid sköter sig med bravur! :love:

Med oss därifrån hade vi tips på både hopp- och dressyrsadel som nu ska letas rätt på. Passande hoppsadel blev en prestige golden star 17"/36, dressyrsadeln var en Wellington 16,5"/4. Nu prioriterar vi hoppsadel men kikar även efter en dressyr. Vilken motivationsboost det var!

Här är några mobilbilder, först med dressyrsadeln:
IMG_20130626_101707_zps41df12d4.jpg

Byte av sadel:
IMG_20130626_103035_zpsbc24454c.jpg

Med hoppsadeln, det är schabraket som åkt bakåt.
IMG_20130626_104624_zps7b4d2c32.jpg

IMG_20130626_104436_zps479c0ae1.jpg

Sista turen med dressyrsadeln filmade vi, så himla synd att vi inte filmade alltihopa, det var sån galen skillnad mellan varje sadel! Här finns filmen!

Syrran har fått ner ponnybusan till ett riktigt fint hull, hon måste ha gått ner 200 kg! :o Nu fattas bara lite muskler! Hon kan faktiskt gå i gräshage numera, visserligen en nerbetad hage utan nån direkt mat, men ändå. Nu ska det fixas licenser så ska de ut och tävla! Hoppas vi hinner få tag i en sadel innan debuten. ;) Det är så himla kul att se hur de utvecklas massor för varje gång jag ser dem, de har blivit så duktiga! Lite hemläxa fick dom med sig och till veckan ska jag åka dit och skrika lite på dem i lite markarbete, roligt!

Vad fin hon är. Verkligen skönt att ni har hittat en sadel som passar!

Kl
Min häst hade en liten sten fastkilad i ena bakhoven idag...
96CABE26-B688-4D5C-B251-51EE3C7715F2-8015-00000903D9C2E177_zps762fd3b3.jpg

Efter en avbruten hovkrats fick vi tillslut loss den som tur var. Sen blev det tömkörning och han såg fin ut :)

*kl*

Vill bara kika in och säga hej från en ranch i Montana. Imorgon bitti ska vi rida! kl är bara strax efter 23 här :)

Divans sår är mycket bättre och vet har kollat på det idag och imorgon får hon gå ut i hagen med de andra igen. Såret ska tvättas 1-2 ggr per dag med lactacyd och koksalt.

Åh vad häftigt!! Låter riktigt spännande :)

Själv sitter jag på en "ranch" utanför Halmstad, kaffepaus mellan grisningarna, inte lika spännande ;) Skönt att såret läker bra.

Berätta mer om din resa senare. Jag har sedan The Horse Whisperer kom ut haft någon dröm om att rida i sån där storslagen natur :o

Åh, Montana! Har som stjarnfrugt Montana i bakhuvet. Var i Idaho för två år sen och red i en vecka, men Idaho är inte Montana även om vi var över statgränsen någon gång. Kom hem och berätta!

Maja; Vad skönt att ni hittade sadel! Det är ett jäkla gytter det där.

Hunter; Hoppas verkligen att du/ni får ordning på henne. Hon verkar ju vara en störtskön häst när hon har hjärncellerna på rätt plats. ;)

Marvin; Den jäkla dressyren ja. :p Kul att hon är så bra i terrängen!

Jag är inte alls avis :D

kl
För jag får ju tömköra min knäppa häst O_o
Idag tog vi en riktigt lång runda. Hade betslat upp en aning då jag misstänkte att det kunde bli en del sprattel. Och sprattel blev det :crazy: på ett ställe står det en stor sten mitt i stigen, här är det ganska smalt men inga problem att gå vid sidan av stenen. På ena sidan stigen är ett dike på andra en stenmur. Men den här stenen var ju bara livsfarlig asså :meh: Var faktisk nära hon föll för hon skulle resa sig och backa och landa ner i diket men hon var bara nere på knä. Jag skulle ALDRIG ALDRIG våga ta igenom detta när jag sitter på känns så himla bra att hålla henne i töm och bara fortsätta hålla i och driva på framåt. Hon slår aldrig något bakåt när jag driver på - tack och lov utan det som händer är att hon står på bakbenen. Fick några utbrott till på slumpmässiga ställen men utbrotten är inte långvariga nu längre. Går upp ett par gånger, max tre, sen ger hon sig. Arg som ett bi är hon när hon måste gå framåt, frustar och morrar och väser hade hon kunnat spotta hade hon gjort det :p

Även om det blev några utbrott idag (väntat) så känns det ändå som det går åt rätt håll. För några veckor sen kunde jag hålla på i timmar innan hon skulle gå från t ex ridbanan in i stallet. Och mellan utbrotten får jag känslan att hon faktiskt tycker att det är roligt att vara ute och jobba. Hon ser nöjd ut som om hon går och ler (hon kanske hånler :D).

Vi passerade tåg, springande barn, tält, gick mellan två hagar med hästar i, passerade över en bro men rinnande vatten under - totalt ca 8 km avverkade vi. Önskar att jag hade kunnat jogga bakom henne hade ju varit perfekt att kunna kombinera min maratonträning med tömkörningen. På det hela en riktigt skön runda - minus var att jag klätt på mig alldeles för mycket - höll på att börja koka där ett tag :yuck:

Idag har vi gjort två debuter, lika bra att få det gjort på samma tävling. :D

Först var det debut i avd A. 95 cm med en "konstig" bedömning, två faser A/A:0. Det innebar att så länge man inte var utesluten i första fasen red man direkt vidare till fas två. Det sammanlagda resultatet i de båda faserna och tiden i fas två, avgjorde placering.
Nu behövde jag inte bry mig om det för vi nollade i båda faserna och med en tid som placerade oss! Kunde tänkt mig en sämre debut. :p

http://www.youtube.com/watch?v=fwrG6hB6XbM&feature=youtu.be

Sen kom det ösregn....

Debut nummer två var start i en meter. Vi var lite matta båda två och med flera timmars väntan emellan så blev även det nytt. Hon kändes dock riktigt fin och väl framme inne på banan, framridningen var väl inget att skryta över. Vi slutade med två nedslag. Ett efter en sväng där jag inte vågade gasa pga underlaget så vi hamnade i backläge och det andra kom på en linje där jag borde tagit en förhållning men är helt enkelt inte van vid att hon klarar distanserna så lätt numera när hon är framme, så vi kom nära på rätt antal språng. Ett ganska "angenämnt" nedslag om man nu ska se det så. ;)

Ingen film pga regnet, vill inte riskera kameran.

Är superdupernöjd med tjejen efter två finfina hoppass i tisdags och i onsdags och så tävlingen idag. På tisdag blir det lite terrängträning igen sen lite nedvarvning och sen blir det lite sommarlov när jag är i falsterbo och när hon efter det åker på kollo med sina två favoritpojkar i hagen till ena pojkens ägares lantställe på Tjörn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat