07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Hon är verkligen jättefin i kroppen Marvin!

Gabbi: Skillnaden mellan våra L:A-placeringar har viss geografisk påverkan även om jag tycker att vi är helt rättvist bedömda så hamnar vi ändå i mitten av startfältet eftersom kvalitén på ekipagen inte är, hmm, så hög:o. Ser ingen anledning för er att rida mer L:B ens med de poängen ni gör där! Är kanske läge för ett tävlingsuppehåll och bara stärka honom mer. Det ser ut som att det är just styrkan som brister och att han då faller isär och ser ut att bli lite för stark fram att rida?

Så fin hon är!

Gabby Ossi, håller med Fiorano, ni ska inte ner till LC igen med de poängen tycker jag.

kl

Fasen fick lite beslutsångest. Ska rida programträning för Britt Hammar imorgon (sista träningen för oss nu) inför tävlingen i helgen där jag ska rida LB:1 och LA:1.

Hade tänkt rida LB:1 för Britt men såg nu att vi var uppskrivna på LAn, istället. Jag kan ändra om jag vill, men nu vet jag inte riktigt vilket program jag bör rida :confused: Någon som har något tips? Förstår inte att man kan få sådan beslutsångest över sådana småsaker egentligen :o

Rid L:An! L:B känns som om ni glider igenom hur lätt som helst och det är i den högre klassen alla tips är välkomna på att få till den perfekta ritten:).

Ajuste, så var det ju....

*kl

Jag har gjort det stora misstaget att börja glo runt på hästnet igen. Jag slutade ju att sitta där regelbundet i och med att jag bestämde mig för att behålla min häst. Men nu.... gud vad jag hittat en superfin ponny. Visserligen en fyraåring men med de där gångarterna jag verkligen vill ha. Är så sugen på att åka och titta på den. Men ja, två hästar är bara att glömma så länge dygnet inte förlängs med 2 tim... :(

Precis, det är styrkan i galoppen främst. I LA:3an är där ingen direkt tid att "återhämta" och få ner honom i formen igen, det är ju bara förvända och ökningen i stort sett. Och eftersom galoppen är sist så är det ju den som sitter på näthinnan på domarna när de ska sätta allmänt intryck också :cautious:.

Det blir två helgers tävlingsuppehåll nu i alla fall, på torsdag och fredag kommer tränaren hit från USA :banana:, och helgen därefter ska jag tävla själv utan hästarna. Sedan tror jag det blir LB:1 och LA:3 den 18/7 i Helsingborg och LA:1 och LA:3 den 3/8 i Dagstorp.

Nu närmast tänkte jag åka iväg och hoppa lite på tisdag, får vi se om det blir premiär för hoppfilm på oss :D.

Du får bli som Ulla Håkansson träna dressyr i skogen ;)

(och jag kommer till Falsterbo, vi kanske ses eftersom jag vet att vi har gemensamma bekanta som jag tror ska dit)

Hunter: Vilken järnlady du har! Tycker du är himla modig som ens tömkör henne. :o Hoppas verkligen det går över så du kan rida henne ordentligt sen, hon är så otroligt läcker! :love:

Mer plåtskalle skulle jag vilja kalla det :p
Att tömköra är inte alls läskigt - jag är in control, ska inte sticka under stol med att det faktiskt ger en viss tillfredsställelse att kunna hålla i och reda ut situationen, ju mer hon sprallar desto mer drar jag åt. Så fort hon går fram lättar jag. Pressure and release.

kl

Igår löshoppade vi igen. Gick bra tills de andra beteshästarna bestämde sig för att försvinna utom synhåll. Då blev det rusa helt vettlöst genom banan och riva både insprång och utsprång...:meh:
Men vi körde på och efter ett tag började hon rätta sig, se sig för och inte bara rusa, fick några riktigt fina språng med ordentligt tryck och bra höjd.

Efter löshoppningen fick vi köra vi ett pass med marklydnad. Hade inte planerat det men blev tvungen. Fick hålla på rätt länge för hon skulle stissa efter de andra hästarna. Tills sist accepterade hon att ledas in- och ut från ridbanan och stallet utan att trampa på/tränga mig, backa eller rusa. Att det ska vara så otroligt svårt - att ledas en sträcka på 30 meter :yuck: ska ta 1 h :crazy:

Från sist vi var iväg - en månad sen :wtf:

FORGcanter_zps4f12278b.jpg

FORFditch_zps8d3c5667.jpg

Hunter: Jag bor ju i närheten av dig. Jobbar lite vid sidan av med att rida in/till hästar. Hade en häst i vintras som fått ovanan att resa sig både när hon blev rädd och inte ville. Jag löste det ganska bra den korta tiden jag fick med henne. Nu vet jag att din häst låter livsfarlig och jag säger inte att det är nåt jag kanske vågar lösa men behöver du nån som håller i snöre när du rider eller lite tips från marken, någon som kan se det från andra ögon och kanske bryta nåt mönster så kanske vi kan slå två huvuden ihop?

Vad snäll du är :) verkligen.

Jag vet dock inte om jag vågar sitta på :crazy: den här hästen RESER sig. Jag kanske överdriver eller är mesig men det känns livsfarligt!

stegra4_zpsd9488c32.jpg

Sist jag red höll jag på att inte komma av henne. Då hade jag ridit som vanligt på ridbanan och skulle bara skritta ner till stallet. Så passade det inte att gå ut från ridbanan bort från sina kompisar. Så hon börja resa sig, jag kunde inte göra någonting så fort jag tog en tygel eller ens flytta vikten för att komma av så ställde hon sig. Det var läbbigt.

Nu har jag jobbat henne på marken i en månad och har gjort vissa framsteg. Tanken är sen att hon ska lämnas bort till ett proffs. Jag kommer att rida henne där någon gång. Tror inte jag kommer att våga sitta upp på hästen innan hon varit iväg. Men du får VÄLDIGT gärna hjälpa mig när hon kommer hem. Bara det att ha någon på marken som kan hästar är en trygghet. Min man har varit med nu när hon strulat men han kan inte hästar mer än att han bor här på gården och tvingas hantera dem ibland..

Vad tror du om min plan?

Låter som en bra plan. :)
Du rider fälttävlan ser jag så jag tror inte du är mesig när du säger att det känns livsfarligt ;)

Dock tror jag det är viktigt om det finns möjlighet att det där proffset kommer till dig och rider i din ridbana på hästen också sen. Risken är finns att du och hästen börjar om där igen annars. :) Men det är bara att höra av dig om jag kan hjälpa till med något. Inte bara för att jag är snäll, eller vill visa hur duktig jag är, utan för att jag faktiskt är intresserad och vill lära mig alla typer av hästar och problemlösningar :)

Jag får känslan av att din häst är en sådan som överreagerar något ? :angel:

Det är alltid fart o fläkt på dina bilder, antingen det går framåt eller uppåt :p

Klarar hon av att ta det lugnt, typ skritta på lång tygel?

Fiorano, tack för din input, jag red LA:1. Fick 71.97% hur nu det gick till :confused: Jag tror domaren gillar min häst väldigt mycket, eller så är det min mage som väcker sympati. Gjorde ju ändå ett par missar bla ryggningen.

Hur kommer det sig att många hästar som ryggar fläckfritt hemma, helt plötsligt har glömt bort den rörelsen helt så fort man rider upp för en domare? Innan tävlingen på söndag så (om det är start inifrån banan) tänker jag rygga ett par gånger innan man får startsignalen.

Vilka superprocent! Måste kännas skönt att ha det i ryggen (även om tävlingen är kvar) tills att du ska ställa av henne:)?

*kl*

Lite bilder från tävlingen:
1016489_10200798420914756_110823674_n.jpg

994512_10200798420754752_1654141778_n.jpg

1010039_10200798421674775_1006281625_n.jpg

1003090_10200798394594098_1167483152_n.jpg

1014014_10200798394554097_252089344_n.jpg

Vad kul!! Britt är super så rama in protokollet! :) På programridning så är hon kanske lite mer generös med sina poäng än på tävling men hon är samtidigt väldigt ärlig i sin bedömning. Det är alltid många, bra, konkreta och peppande kommentarer och jag tycker det är extra roligt att rida för henne då jag vet att man blir rätt bedömd, så sug åt dig och ta med dig kommentarerna och fokusera på de moment som drog ned till nästa tävling!

Äh jag är inte så tuff - längre :o

Bilden ovan när hon reser sig är från första gången hon ballade ur. Detta sammanföll med att jag släppt ihop henne med fölet dagen före (då red jag inte). Ända sen fölet föddes har hästen haft grymt mycket att sköta med fölet - som om det vore hennes. När de gick i olika hagar de tre första veckorna kunde inte fölet gnägga eller leka utan att Becka skulle springa längs staketet i andra hagen och kolla på som pågick...:meh:

Vet att den risken finns att det börja om - men jag hoppas få verktyg med mig av proffset så att jag kan hantera problemen om (när) de börjar och kunna släcka dem direkt.

Och Fiorano, tack :) Ja det känns bra, vet att vi inte kommer upp i det på tävling men roligt i alla fall och som sagt man får många bra tips.

Fiorano, så fina bilder på er. Den kavajen är så snygg, jag som alltid brukar hålla hårt i pengarna blev riktigt sugen på att köpa en. Men det får bli till våren i så fall.

Jag får känslan av att din häst är en sådan som överreagerar något ? :angel:

Det är alltid fart o fläkt på dina bilder, antingen det går framåt eller uppåt :p

Klarar hon av att ta det lugnt, typ skritta på lång tygel?

Bara överreagerar när hon ska gå i riktning FRÅN sina kompisar - annars går det bra :banghead:

Är det inte så det ska gå framåt/uppåt :p?

Oh ja hon skrittar hur lugnt som helst, på träning, på nya ställen - inga problem. Sitter med helt långa tyglar - hon är ingen het häst, pigg, framåt men inte het.

Ja kavajen är sjukt snygg! Hade dock inte köpt den om jag inte jobbat i butiken... 4.000:- är mycket pengar! Samtidigt hade jag min gamla kavaj i tio år och slår man ut det är det inte så farligt dyrt;).

Kan det inte vara så att knashästen har en fullständig hormonstorm i kroppen pga av hennes fullständiga överslag i humöret efter att fölet föddes? Den "enkla" lösningen är nog att hålla henne helt utom synhåll från allt vad föl heter. Inte så lätt när du har hästarna hemma iofs:(.

Kan det inte vara så att knashästen har en fullständig hormonstorm i kroppen pga av hennes fullständiga överslag i humöret efter att fölet föddes? Den "enkla" lösningen är nog att hålla henne helt utom synhåll från allt vad föl heter. Inte så lätt när du har hästarna hemma iofs:(.

Antagligen...hormoner :yuck:

Jag har redan inlett operation "separation". Hon får inte gå med fölet i hagen. Hon har bytt box så hon inte längre står jämte fölet.
Eventuellt, beroende på hur hon utvecklas hos utbildaren så kommer hon inte hit hem utan stallas upp på ridanläggning där jag har tillgång till ridhus och kan rida hela vintern. Men det är bara lösa planer än så länge.

kl

Från den goda tiden i höstas, inridning och lite småbus

beckabockar.jpg

Strikeoff.jpg

Något senare - lite mer hyfs :p

Rebeckacanter.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv