07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

kl

Idag är det precis ett år sedan min förra häst fick somna in. Känns konstigt att det nu är över ett år sedan det var hon och jag... trodde aldrig att jag skulle göra mig av med den hästen :( samtidigt så får jag nog inse att jag o GP passar lite bättre ihop, den förra hästen var så stor och hade så mycket gång så hon var svår att sitta på och jag skumpade mest runt tyckte jag. Dessutom var hon väldigt känslig och flykträdd vilket kunde försvåra dressyren en del.. men i hoppning var hon lagom känslig. Saknar henne, hon var otroligt snäll.

Jaja, det var bara ett litet inlägg... kände att jag ville få tankarna ur mig lite.

Men alltså, är hon inriden i höstas och sen gått hela tiden därifrån?

Du borde inte ge henne vila nu då egentligen som man gör med 3:åringarna efter visningen?

Kan ju vara så att hon är trött i huvudet och behöver smälta allt? Dom är ju trots allt bara sex och är hon nyss inriden och du redan rider fälttävlan på henne så är det inte konstigt om allt gått fort?

Eller fattar jag fel nu?

Vet hur det känns, var ju 1 år sen Grå togs bort också...:( Men jag är också väldigt nöjd o glad över hans efterträderska !:)

Nej du har fattat rätt, hon är inriden i höstas. Hon har haft flera vilor i vintras och i våras :) jag ställer ungefär samma krav som jag skulle gjort om hon varit 4, tanken var att hon skulle vara klar att gå kvaliten i höst tillsammans med "de andra 4-åringarna" och att hon då skulle vara matchad för det :)

Ja som tur är finns det ju nya stjärnor att engagera sig i när de "gamla" slocknar.

Men man blir ändå lite ledsen när man tänker på de man förlorat.

Ja som tur är finns det ju nya stjärnor att engagera sig i när de "gamla" slocknar.

Men man blir ändå lite ledsen när man tänker på de man förlorat.

Usch ja tänker fortfarande på mina fina hannoveranervalack som togs bort alldeles för tidigt :(

Är det Animokavajen?

Tycker det är sjukt fina bilder, tänk om jag kunde vara lika fotogenique med min kuse? :o
Har säkert frågat tidigare, men tävlar du bland ponnyer eller hästar?

*kl*

Titta vilka fina nya skydd jag köpte till Divan idag.
Så kul att vara i Montana där det finns hästbutiker.
null_zps2be50405.jpg

Nu har jag bytt start och är i Spokane, Washington. Här blir vi 2 nätter sen drar vi till Seattle i 4 dagar sen New York i 4 dagar sen hem.
Längtar efter Divan. Verkar lugnt i hagen iallafall och mamma sköter sårvården.

Grattis alla ni som tävlat till fina resultat!

*kl

Idag har vi ridit för min nya dressyrtränare, tredje gången med två veckors intervall. Det går verkligen framåt, och vi får bra övningar att jobba med. Känns bra :)

Men herregud vilken attityd min häst har :meh: Det är tur att jag är mindre deppig i mitt eget temperament än vad jag var i vintras, så att jag inte påverkas lika mkt av min häst. Men reflekterar jag över det i dag så kan jag ju konstatera att jag blir trött på att hon alltid ska sparka, bocka och protestera när det blir jobbigt. Och jag blir så trött på att jag själv inte har orken i kroppen efter 45 min ridning i trav och galopp att verkligen rida ännu mer vilket behövs när hon blir besvärlig.

Även om jag får mkt beröm för henne och att det faktiskt går bra på träningarna och däremellan, så hade det just nu känts gudomligt att ha en sjyst häst med lite bättre attityd. Inte för att jag bara vill åka runt, men där jag kan få slappna av och tänka på de tekniska detaljerna mer än att platsa min häst och parera bakutsparkar som får folk på läktaren att hämta andan :yuck: det är dessa dagar jag känner att jag behövt ha två hästar, en "färdig och snäll" att andas ut på mellan varven och känna att det inte är en kamp och att man kanske är ganska duktig på att rida trots allt.

Imorgon blir det en lugn joggingrunda ute så förhoppningsvis blir den lite mer smärtfri än dagens pass, på torsdag ska jag vara hästledig och hästen ska få gå ett pass med min hästvakt som var ridsugen. Fredag blir det hoppning igen och det går ju alltid bra *peppar peppar*

Är det Animokavajen?

Tycker det är sjukt fina bilder, tänk om jag kunde vara lika fotogenique med min kuse? :o
Har säkert frågat tidigare, men tävlar du bland ponnyer eller hästar?

Ja det är den nya Animo Liguria:). Tramsigt nöjd med den! Tävlar bland stora hästar:).

Vad roligt att du kommit igång med träningar! jag kan tycka lite så när man rider ston att man måste vara väldigt inkännande och lära sig hitta gränsen till var det "slår över" i huvet och de blir sura och i det gränslandet lära sig att lirka fram nytt istället för att ta en fajt. Man måste överlista istället för att gå på.

Hon verkar lite speciell din pålla ;)

Jag kommer ihåg en gång en tjej som sade till mig om sitt mycket kapabla hoppsto med egen vilja att "man måste låta henne tro att det är hon som bestämmer". Hon tävlade den hästen mycket och fick även en placering i 1.40 kommer jag ihåg så det gick bra för dem. Det är längesedan nu men jag kommer ihåg kommentaren mycket väl.

Vissa ston är väl kanske sådana? Fast jag låter då inte mina ston tro att de bestämmer (eller det kanske är jag som tror att jag bestämmer :confused: )

Fräcka skydd! Låter som en härlig resa!

Fiorano: jättefina bilder. Du postar alltid så tjusiga bilder :)

Nu är det spikat! Min pålle åker om en 3-4 veckor! Ska både bli skönt och lite sorgligt men jag vet ju att det inte är för alltid och jag har ju en häst kvar som jag kan lulla runt på så jag sitter väl ändå inte i sjön. Men det är som att lämna iväg sitt barn ;)

Jag kör verkligen på den linjen, det går inte att ha någon sorts matchoattityd med min häst att man ska komma och styra och ställa. Man måste vara tydlig, bestämd men samtidigt ödmjuk. Däremot har jag gränser, och när det är rena dumheter är det aldrig förhandlingsbart. tex att hon ska bocka och slänga av mig för att vi är ute och galopperar, när det händer sitter jag upp och rider om samma runda igen bara för att det ska gå. Det är väl iofs mest för min egen skull men ja...

Jag pressar henne inte speciellt hårt, jag orkar inte bråka och ärligt talat vet jag inte om jag skulle vinna om hon vände sig totalt mot mig. Det är inte värt att hon lär sig det. Så jag rider inte lika krävande när jag inte har tränare, för jag vill inte göra fel och kräva för mkt och således inleda en fajt med henne. Men de övningar vi gör på träningarna är inte för jobbiga för henne, jag jobbar med dem mellan träningarna och hon bråkar oftast mer i början och fogar isg efter några pass då hon inser att det är så livet ser ut. Man måste kunna flytta för skänkeln.
Dagens pärs var tagen bakdel i galopp. Herregud vilka protester i ridhuset, men det blev så dammigt att vi fick flytta ut och där gick det minsann bra :meh:

Ja hon är lite speciell, mkt humör och skriker högt så fort det känns i kroppen.

Mina krav är som sagt att hon ska försöka att göra det jag ber om, det behöver inte vara vackert och i perfektion men är man sex år ska man kunna flytta för skänkeln även om det är tvärare och tar emot. Även i trav. Och man ska kunna stå stilla i en halt. Och man ska kunna korta upp galoppen. Det känns inte som orimliga krav på en häst som är vettigt utbildad och har lätt för sig rent fysiskt.

Men jag är inte dummare än att jag väljer mina dagar. Är hon pigg och alert väljer jag tex att göra lite extra på galopparbetet, som är det tyngsta. Fattningar från skritt tex är inte så pass befäst att jag gör det när hon är lite trock och tjurig. Har hon en tjurig dag ser jag till att renodla hjälperna tills hon blivit mer alert, och då tar vi kanske igenom någon av de övningar vi fått att träna på så långt humöret känns gångbart.
Rider vi ut har jag som minimikrav att vi ska kunna gå i alla gångarter och lyssna, men det är sällan ett problem mera. Hon har extra hjälpmotor vid uteridning och därför är det perfekt för att lägga in sidvärts, galoppfattningar från skritt och travökningar tex.

Jag tror inte att jag provocerar henner eller fjäskar för henne. Jag låter henne sluta med en övning när hon gör den bra, men jag kan ju inte rida runt på henne och vara nöjd med att hon bara joggar i låg form. Då kommer man ju inte vidare.

Senast ändrad:

Hon har extra hjälpmotor vid uteridning

:laugh::laugh::laugh: Mycket roligt skrivet! Överhuvudtaget verkar du ha kommit ur din värsta depression över din häst även om du har önskemål om hur hon skulle vara? Tycker det är starkt gjort av dig att komma igen o ta kommandot över henne, minns dina inlägg i vintras o då hade jag nog aldrig trott att det fanns så mycket ruter i dig!:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp