07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Era damer har ju humör men jag tror verkligen den riktiga nyckeln är att ni MÅSTE få dem att jobba. Hela tiden. Mentalt och med kroppen och extremt tydliga gränser. Ger man dem lillfingernageln så tar de hela armen. Inga hela vilodagar utan då får de jobba på töm i skritt eller löslongeras med inspänning.
Vissa hästar behöver mer stimulans, vilket är svinjobbigt, och mognar senare.
När jag kom hem från Tyskland hade jag aldrig några ridproblem längre (kunde dock fortfarande inte lasta) och det kändes som om han mognade sent. Minns hans år som 6 åring som det absolut värsta.

Jag tycker ni båda gör ett kanonjobb men jag tror ni måste skruva till kraven lite mer. De är typ inte unghästar längre.

Tar åt mig även om det inte var till mig ;)
Instämmer till fullo i det du skriver.
Jag har fått lite "bannor" från både hopp- och terrängtränare att jag inte ställer tillräckliga krav. Att jag vill ta det FÖR försiktigt...:o

I helgen beger vi oss till Falsterbo med min dam. Hoppas att formen håller i sig, hon har presterat väldigt bra i vår :) Senaste tävlingen var Årsta Runsten för ett par helger sedan där hon var en av fyra som var felfri meetinget igenom och fick dela på unghästpotten på 25.000. Skönt att få tillbaka något med tanke på att det sällan är prispengar för unghästar :)
Håll gärna en tumme eller två för Calistra i Falsterbo så får hon en välförtjänt vila efter det!

ÅÅ din fina, det går säkert super därnere! Jag åker ner till skåne på tisdag och stannar i 2 veckor, hoppas din går till final så jag får se henne där!

Huvudet på spiken. Jag tror du har väldigt rätt i det, men ang vilodagar så är det mer för min skull än för hennes. Jag orkar inte vissa dagar, och töm är bara att glömma. Jag är noga med att de pass vi gör blir som jag vill, och inleder jag ett projekt som jag inte vet att jag reder ut så ser jag inte det konstruktiva i det. Så jag har tex slutat longera, och tömköra kan jag inte. Om jag har tidsbrist eller orkesbrist låter jag henne hellre gå i hagen en dag den veckan än skapar ett tillfälle för konflikt. I annat fall består hennes vilodag av skritt i skogen eller på lång tygel på vägarna.

kl

maria_b lycka till med din fina häst i Falsterbo!

stjarnfrugt, jag tycker du resonerar rätt där, ibland orkar man inte av olika anledningar och känner man på sig att passet inte kommer bli bra är det bättre att skippa det.

Har ridit ett dressyrpass idag och igår ganska krävande där både jag och hästen blev rejält varma och svettiga. Det var så mycket att öva på tyckte jag och tiden bara gick, fick lite dåligt samvete när jag insåg att jag ridit i över en timme nu ikväll. Hon måste ha blivit starkare för skänkelvikningarna blir bättre och bättre.
Nu känner jag att hon borde vila imorgon och på lördag vet jag inte om jag hinner rida. Tävling på söndag. Är det väldigt dumt att låta hästen vila två dagar innan tävling? Känns inte optimalt, men å andra sidan är det ju inte dödligt allvar heller :p

Får se om jag hinner klämma in ett lättare joggingpass på en halvtimme på lördag kväll.

Att det kan var sån skillnad men ändå inte på nåt sätt :D min går bra att reda ut på töm. Hon hade säkert gått lika bra (eller dåligt beror på hur man ser det) att reda ut uppsuttet men det vågar ju inte jag :o

kl
Igår körde vi värsta långrundan på töm! På ett ställe går vägen väldigt nära dubbelspåren (järnväg). Det är bara kanske 10 meter lång sträcka som man går så nära spåren (5 meter till spåren avskärmade med högt nätstaket). Naturligtvis precis när vi nästan ända ner vid spåren så kommer det ett godståg :banghead: Hur typiskt? Dessutom står lastmaskiner tillfälligt parkerade här (dvs hästen har inte sett dessa innan). Jag hinner i alla fall vända bort hästen från tåget men det DÅNAR - var beredd på sken men hon takta bara lite sen var det lugnt. Tror inte hon sett tåg innan - inte så nära i alla fall. Lastmaskinerna gick bra att gå förbi. På hela rundan skyggade/kastade hon sig bara en gång. När vi gick från skog ut på öppet fält blev det lite läskigt :cautious: det var läskigare än godståg. Hon reste sig dock inte!!!!. På hemvägen lägger jag in flera "lydnadskontroller", dvs vänder tillbaka en 20-30 meter för att kolla av att hon fortfarande är med på noterna.
Jobbar även med att flytta sidvärtes. Måste dock variera mina "flyttmönster" för har jag gjort två sekvenser sen gör hon dem utan någon signal från mig. Hon vill mycket.
En sak som hon har svårt för är stå stilla när vi är ute. Bitvis är vägen smal och då måste vi stanna och gå ut i kanten när vi möter bil. Då har hon svårt att stå stilla och vänta. Vill gå framåt, får hon inte det backar hon.

Har ju jobbat VÄLDIGT mycket marklydnad nu. Hon stod blickstilla när jag spola/tvätta henne efter körningen. Alltså "groundtied". När jag fick henne i höstas så kunde jag glömma komma i närheten av henne med en slang...:meh:
Sen stissa hon till det när hon skulle stå på stallgången ensam i stallet men lugna sig och stod och halvsov efter en stund.

Vi har långt kvar men igår var ändå ett framsteg.

Ett väldigt framsteg. Kul att läsa :)

Blev ingen hoppning idag utan det blir på söndag istället. Lika bra det för jag var dödstrött efter en pärs på jobbet i veckan.

Idag har jag ridit ut med en kompis i stallet. Vi har exakt samma syn på hur uteritter i grupp går till, och vi har samma typ av häst som kräver sansade uteritter :meh: Så vi har ridit kontrollerat i kort galopp och jobbat våra hästar i trav på grusvägar och fält samt klättrat en sväng. Det gick mkt bra, vi turades om att gå först i alla gångarter.
Gud vad skönt att rida ut med rätt folk, då kan min häst återfå rutinen på uteritter med kompisar så att hon antagligen blir mindre överladdad sedan när vi nån gång tar en runda med en spralligare häst bakom...

kl

VET NI VAD??????

1. IDAG HAR JAG RIDIT PÅ MIN HÄST

2. JAG VAR INTE DET MINSTA OROLIG

3. DET GICK SUVERÄNT

Har som sagt jobbat stenhårt med markarbetet. Fokus på mig, inte göra något utan att ha fått kommando. Böja huvudet åt sidorna utan att gå, kunna sätta foten i stigbygeln utan att börja röra sig osv osv. Jag har känt att dagen D då jag kan sitta upp har kommit närmre trots att det varit motigt. Idag hade häst fullt fokus på mig från det att jag gjorde i ordningen henne i stallet under tiden jag jobbade henne, allt funka perfekt - så jag hoppade upp. Hon stod på långa tyglar när jag satt upp. Rörde sig inte en mm. Red lite skritt och trav, åt båda hållen, ett par halter, loopade lite större/mindre volt, gjorde halt och satt av. Det var över på mindre än 10 minuter.

Ni får kalla mig The Horse Whisperer, kan skicka idolbild och autograf om ni pm:ar ;)

sist jag "red" fick jag henne inte att gå framåt från halt hon bara reste sig + att jag knappt kom av henne för hon stod på bakbenen så mycket...

WoW, grattis! Underbart om du kan lösa de själv. Efter bilderna du visat skulle jag aldrig sätta mig på den hästen.:nailbiting:

Halleluja! Gud så kul att höra. Hoppas att du lyckats knäcka en och annan nöt nu, så att det fortsätter i samma riktning :)

WoW, grattis! Underbart om du kan lösa de själv. Efter bilderna du visat skulle jag aldrig sätta mig på den hästen.:nailbiting:

Jag kan säga att sista gången jag satt upp på henne (utom igår) hade jag värsta klumpen i magen. Har haft ågren för att sitta upp igen. Men efterhand som jag jobbat henne nu så har jag blivit mer och mer säker på att när jag sitter upp så kommer hon att funka. När jag satt upp igår var jag 99,9% säker på att hon inte skulle dinga sig. Så säker att jag glömde sätta på ett fegsnöre att hålla i.

Så även om det nu gick otroligt bra igår och ritten helt enligt förväntan så var ändå lättnadskänslan när jag satt och känslan av att ha åstadkommit något stor. Hon kommer ändå att åka iväg till tränare men väldigt viktigt för mig, mentalt, att ha kommit upp på hästen och ridit utan att hästen bråkat innan hästen åker iväg för träning.

Tack, som sagt - det känns riktigt riktigt bra, är stolt över mig själv :)

Tack :D Fånigt nöjd med gårdagens ridtur, trots sin "enkelhet". Typ lika glad över de 10 minuter igår som när jag kom i mål felfri på min första CIC** :p

Halleluja! Gud så kul att höra. Hoppas att du lyckats knäcka en och annan nöt nu, så att det fortsätter i samma riktning :)

Tack, nu har jag henne här en vecka till sen åker hon till tränaren. Hoppas med det jobbet jag gjort nu att det kan bli en kortare startsträcka hos tränaren och att de kan lägga mer tid på utbildning ridmässigt. Kommer förmodligen att rida henne någon gång till innan hon åker, om allt känns bra naturligtvis. Vill inte åka på ett bakslag uppsuttet precis innan hon åker.

Precis, man vill minnas något bra och inte en katastrof. Mest för den mentala biten hos en själv. Nu är ju inte min häst som din, men mitt sätt att komma igenom min egen mentala mur med henne är att utsätta oss för situationer som kanske kan vara en trigger, fast att då göra det när hon är på bra humör. Som att rida bakom någon i galopp. Eller vad det då kan vara.
Ju fler ggr man gör det och vet att det gått bra, ju säkrare blir man och till slut klarar man upp det även om hästen flippar. För man har självförtroendet. Det är iaf min taktik.

Ja för hästens skull gjorde det nog varken från eller till att jag satt på igår. Vi var ute och jobbade och hon var lydig oavsett om jag satt på eller inte. Men för mig var det viktigt att komma upp och rida, känna att hon gick fram för skänkel, inte börja resa sig, att hon gick att svänga bort från sina kompisar utan att börja tjorva.

Gjorde väl fel med henne i början. När hon var stissig i stallet ensam så skyndade jag mig att göra i ordning så hon inte skulle behöva stå så länge. Nu har jag gjort tvärtom. Börjar hon stissa så bara går jag. Gör nåt annat. Om det så ska vara att lyfta runt samma höbal 100 gånger...ignorerar henne så får hon stå där tills hon stissat klart - då kan jag börja pyssla med henne igen. Det har kostat ett par grimmor och något träns, en del stallinredning som har gått åt när hon vältrat runt men det är det värt. Funkar ju att göra sånt här när man har eget stall, det är ju jag som får skruva upp grejerna hon river ner...:meh:

Hejja!! Vad kul att det gick bra. :-) Härligt att få lämna iväg i en ändå positiv spiral.

Jag har stationerat mig i Falsterbo och redan med råge spräckt budgeten... :p

Jag gjorde nog på liknande sätt med min när hon var precis ny. Hon var strulig i småsaker och jag undvek dem för att slippa bråka med en ny häst. Jag förstår idag att jag gjorde så, jag var alldeles för ringrostig för en sådan häst nu med facit i hand, men det gjorde ju också att saker tog onödigt lång tid att komma framåt med. Hade jag köpt henne idag hade jag tagit tjuren vid hornen på ett annat vis, men som sagt så vet jag att det berodde på ringrostighet och det innebar inga större risker heller. Bara att det tog längre tid att hitta glädjen ihop.

De stora katastroferna kom ju senare då jag skaffade medryttare, men då hade jag och min häst redan tragglat oss igenom första faserna och hon fungerade rätt bra för mig. Jag kunde ju göra allt som jag ville och var inte begränsad av att inte kunna rida ute etc som jag var i början. Så när hon då började bråka igen tröttnade jag rätt fort, eftersom jag liksom gått igenom detta i ett halvår redan och fått ordning på henne, hade ingen lust att börja om med det...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat