Sv: 07'ornas tråd del 13
Igår tog jag henne på töm. Kände att humöret inte stämde för ett ridpass. Gick lite trögare än vanligt den första km. På ett ställe passerar man en fotbollsplan, eller ja det är en gräsplan som sommargästerna klipper gräset på, vi som har hästar har tillåtelse från markägaren att passera i kanten. Naturligtvis ska hästen börja apa sig halvvägs över planen
backa rätt ut mitt i plan, detta är liksom ENDA stället jag inte kan korrigera henne för det blir såna j@vla märken i gräset...backade tillbaka över planen ner till grusvägen, där skulle hon sen stå i diket av någon anledning
när jag gick på henne så började hon gräva, inte resa sig, gräva
stora jordkokor flög och halva sommarstugbyn kom och glodde så jag insåg att det var dags att ta och leda hästskrället. Gick hur trögt som helst, ville inte alls, här var SJUKT mycket insekter kanske var det dem som fick hästen att balla ur? När vi passerat forbollsplanen började vi "köra" igen och då skulle hon såklart testa om hon inte kunde få vända igen men det kunde hon glömma
Som straff blev det då extrarunda och nya vägar, tog den läskiga vägen under två järnvägstunnlar, förbi kossorna och stora bron över havet. Ingenstans skulle hon joxa så som hon gjorde på fotbollsplanen (där vi gått massa gånger). Det var jätteläskigt att gå över stora bron över havet, hon försökte vända och trixa lite men sen gick hon över bron, dock som om hon hade sketet på sig men ändå
nästan två timmar var vi ute...
Idag blev det ridning! Körde de vanliga innan jag satt upp men hon var typ überlydig från start så jag kunde sitta upp rätt snart. Tog galopp idag också. Gick fint. Skillnad på framåtbjudning nu mot innan. Jag behöver bara ge ytterst lätt skänkel, så går hon direkt och håller tempo tills jag ger kommando om förändring.
Vi har gjort framsteg men det är en bra bit kvar. Konstaterade att det kostat lite mer än några grimmor, träns, täckes- och grimhängare. Två boxdörrar har blivit snea
Nu är hon hyggligt lydig att leda till och från hagen, på gårdsplan MEN vi har fortfarande problem inne i stallet (när hon är ensam). Här vill hon mangla in genom stalldörren för att snabbt kunna vända sig om och glo ut, samma in i boxen. Bara går/springer rakt över mig om så krävs. Så fort hon börjar stissa så böjer jag halsen på henne tills hon sluta fara runt. När hon är som värst är det svårt att hänga med och hålla trycket. När vi dansar vår dans så råkar hon riva stallinredningen. Collateral damage. Positivt utveckling här också även om det här med att gå lugnt in i stallet har varit en seging. Även när hon är i värsta värsta spinnet går det relativt snabbt nu att få henne lugn och fokuserad igen. Även om det är sjukt jobbigt att hålla på med såna här hästar så är det rätt coolt att se hur de kommer till det lugna fokuserade tillståndet från ett hysteriskt tillstånd. Och hur mycket hästen tycker om mig när hon är i det lugna tillståndet, hur hon vill ha min uppmärksamhet och nöjd hon blir när hon får beröm. Det är riktigt häftigt.