07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

De mentala för dig är ju superviktigt. Vet precis hur du känt då jag själv haft ångest vid uppsittning i över 2 år. För varje gång de nu går smärtfritt känns helt underbart. Vi har precis slutat longera innan uppsittning och för oss är de ett STORT steg. Att båda du och jag har fina kapabla hästar är de ingen tvekan om, men de ska va kul och mysigt att rida dem. Äntligen har de ju släppt för oss och jag är säker på att de löser sig för er också.

Snart åker jag vidare till Falsterbo och funderar på vad som verkligen behövs när de gäller shopping.....

Vad glad jag blir att läsa att det gick bra! :) Du gör ett fantastiskt jobb!

Nu går min pålle bete och har fått vila några dagar eftersom han har en helt ny kompis.
Typiskt nog drog han av sig sin flyveil och idag var ena ögat svullet så huvan fick åka på. Hoppas att den sitter i några dagar!
E807F989-237B-44B9-92DC-4F5A894E24D9-16454-0000128A6024850A_zpsafec5b14.jpg

*kl

Jag var till stallet tidigt imorse eftersom det skulle bli runt 30 grader varmt idag. Red ett pass på banan, eller rättare sagt försökte. Min häst gick konstant och skakade på huvudet, som en headshaker. Det är vad hon gör när det blir jobbigt och hon blir frustrerad, men inte för att man kortar tyglarna efter framskrittning? Det var iaf å extremt att jag satt av och kollade om hon fått tungan över bettet eller liknande, hittade inget. Såg heller inga flugor eller bromsar och tyckte inte det var så mkt av det heller...

Försökte rida vidare och ignorera, ta in på minivolter eller andra knep tränaren lärt mig att ta till men det hade inte superbra effekt. Skulle rida lite tagen bakdel som vi fått i hemläxa, men jag vet inte om jag lyckades så bra. Hon sparkade iaf inte mot skänkeln, men jag tyckte inte hon flyttade baken så mkt heller å andra sidan så det kanske inte blev så jobbigt att hon var tvungen att sparka som hon gör när det blir tungt... eller så hade hon så fullt upp med att skaka på huvudet att hon glömde bort att sparka mot skänkeln... :grin:
Gav mig när hon faktiskt flyttade baken ordentligt ett par steg. Sedan får jag nöja mig med att vi gjorde endel lyckade tempoväxlingar och längningar i trav. Men det stör mig verkligen att jag är för svag i benen för att riktigt orka hålla om henne och flytta bakdelen i galoppen. Jag är helt slut och då flyttar hon knappt, jag måste alltid dutta med pisken för jag når inte heller med bara skänkeln. Känner mig rätt kass idag, så jag antar att det blir en uterittsvecka framöver. Trist bara när jag känner att jag vill träna på våra övningar vi fått, men inte räcker till :( Sedan är jag bortrest i två veckor och rider inte alls, sedan hinner jag precis hem innan tränaren kommer tillbaka och jag kommer inte att ha fått igenom någonting alls av naturliga skäl.

Gud vad jag vill rida ponny. Bara för att känna min tillräckligt stark och tillräckligt lång i skänkeln. Synd bara att jag inte har tid nu när jag till veckan jobbar mån-sön. Jag har inte ens tid att styrketräna numera, känns som att jag alltid är helt slut efter jobb och stall så när sjutton går vanligt folk på gymmet?

De mentala för dig är ju superviktigt. Vet precis hur du känt då jag själv haft ångest vid uppsittning i över 2 år. För varje gång de nu går smärtfritt känns helt underbart. Vi har precis slutat longera innan uppsittning och för oss är de ett STORT steg. Att båda du och jag har fina kapabla hästar är de ingen tvekan om, men de ska va kul och mysigt att rida dem. Äntligen har de ju släppt för oss och jag är säker på att de löser sig för er också.

I know the feeling..."det gick enligt plan" "det fungerar". Fantastisk känsla :up:
Nu ska vi hålla i det här.

Haha tack :o jag kan ju det här egentligen, har fått damma av en del tekniker som jag lärde mig när jag var i California och jobbade med hästar :D Lättja och även till viss del feghet har gjort att jag inte tog itu med hästen direkt utan "bara red in".

Igår tog jag henne på töm. Kände att humöret inte stämde för ett ridpass. Gick lite trögare än vanligt den första km. På ett ställe passerar man en fotbollsplan, eller ja det är en gräsplan som sommargästerna klipper gräset på, vi som har hästar har tillåtelse från markägaren att passera i kanten. Naturligtvis ska hästen börja apa sig halvvägs över planen :banghead: backa rätt ut mitt i plan, detta är liksom ENDA stället jag inte kan korrigera henne för det blir såna j@vla märken i gräset...backade tillbaka över planen ner till grusvägen, där skulle hon sen stå i diket av någon anledning :confused: när jag gick på henne så började hon gräva, inte resa sig, gräva :meh: stora jordkokor flög och halva sommarstugbyn kom och glodde så jag insåg att det var dags att ta och leda hästskrället. Gick hur trögt som helst, ville inte alls, här var SJUKT mycket insekter kanske var det dem som fick hästen att balla ur? När vi passerat forbollsplanen började vi "köra" igen och då skulle hon såklart testa om hon inte kunde få vända igen men det kunde hon glömma :sneaky:
Som straff blev det då extrarunda och nya vägar, tog den läskiga vägen under två järnvägstunnlar, förbi kossorna och stora bron över havet. Ingenstans skulle hon joxa så som hon gjorde på fotbollsplanen (där vi gått massa gånger). Det var jätteläskigt att gå över stora bron över havet, hon försökte vända och trixa lite men sen gick hon över bron, dock som om hon hade sketet på sig men ändå :meh: nästan två timmar var vi ute...

Idag blev det ridning! Körde de vanliga innan jag satt upp men hon var typ überlydig från start så jag kunde sitta upp rätt snart. Tog galopp idag också. Gick fint. Skillnad på framåtbjudning nu mot innan. Jag behöver bara ge ytterst lätt skänkel, så går hon direkt och håller tempo tills jag ger kommando om förändring.

Vi har gjort framsteg men det är en bra bit kvar. Konstaterade att det kostat lite mer än några grimmor, träns, täckes- och grimhängare. Två boxdörrar har blivit snea :meh: Nu är hon hyggligt lydig att leda till och från hagen, på gårdsplan MEN vi har fortfarande problem inne i stallet (när hon är ensam). Här vill hon mangla in genom stalldörren för att snabbt kunna vända sig om och glo ut, samma in i boxen. Bara går/springer rakt över mig om så krävs. Så fort hon börjar stissa så böjer jag halsen på henne tills hon sluta fara runt. När hon är som värst är det svårt att hänga med och hålla trycket. När vi dansar vår dans så råkar hon riva stallinredningen. Collateral damage. Positivt utveckling här också även om det här med att gå lugnt in i stallet har varit en seging. Även när hon är i värsta värsta spinnet går det relativt snabbt nu att få henne lugn och fokuserad igen. Även om det är sjukt jobbigt att hålla på med såna här hästar så är det rätt coolt att se hur de kommer till det lugna fokuserade tillståndet från ett hysteriskt tillstånd. Och hur mycket hästen tycker om mig när hon är i det lugna tillståndet, hur hon vill ha min uppmärksamhet och nöjd hon blir när hon får beröm. Det är riktigt häftigt.

Jag har haft mycket hjälp (känns det som) av att jag tränar en del utöver ridning/stall. Jag tränar långdistanslöpning och går på gym. Springer kanske bara 3 ggr/veckan men det räcker för att ge ok flås. Gymmar gör jag innan jobbet på morgonen. Jag brukar börjar jobba vid halv åtta så ja, jag går upp tidigt :p

I början när jag red in min häst så är det ju obalanserat och hej och hå av naturliga skäl. Att jag då var stark i rygg och bål och kunde parerar för allt "svaj" utan att tappa balansen var guld.

Vi får försöka hitta positivt i det lilla. Din häst slog inte mot skänkeln! Du fick igenom några steg tagen bakdel. Vi är ju inga proffsryttare som gör detta dagarna i ända!!! Du är ju mil ifrån där du var i vintras!!

Du är tamejtusen bland dom mest engagerade och ambitiösa hästägare jag nånsin stött på:bow:! Att vara ute och tömköra så långa rundor ät jag helt imponerad över:D! Jag hade inte orkat hälften:o. Det närmsta jag kommer är att jag med unghästen alltid sitter av och går hem från skogen (ca 2 km) men det är verkligen ingenting i jämförelse med dig.. Tror helt klart att du kommer att få ordning på ditt spektakel, men det är en himla tr att det är ditt eget stall hon demolerar hade varit jobbigt om du var inackorderad;).

*kl*

Här händer ingenting. Barbie vilar och har väl redan gåt upp ytterligare 15 kilo den här veckan när dom gått på gräs...

Åh tömköra långa rundor är underbart! Jag o A kunde vara ute o tömköra en mil tillsammans innan! :love:

Vi ska väl bege oss ut snart igen för hon är så himla lugn och mysig nu, rör sig helt obehindrat och nästan bättre än innan skadan, hur det nu hänger ihop! O_o:)

Håller med Fiorano, vad ambitös du är! Att du orkar! Jag inser nu att jag är ganska bekväm av mig. :p Just det där med en häst som inte kan slappna av och stå stilla inne i stallet när den är ensam har gjort att jag alltid tar in allihop :o

Jag och GP gjorde säsongen sista tävling idag, det var en pärs att genomlida! Ush så varmt det blev och nu iom magen tål jag verkligen ingen värme. Gjorde en retlig miss i LBn så hamnade precis utanför placering, typiskt mig, men jag skyller på solsting. I LAn kändes hon något mer ihop och jag tyckte det mesta kändes ok, men kanske inte skänkelvikningarna blev så bra. Vi fick 66.3 i LB och 62.2 i LA.

Det känns ändå som ett ok avslut, jag vet att vi kan bättre men nu är det semester, plockade av skorna på henne när jag kom hem också.

Haha, ja men du får komma ihåg att jag tränar för maraton ;) jag är en seg jävel, det kanske inte går så fort men jag är väldigt uthållig :p

Jo och anledningen till att jag har eget stall är pga av en annan knäpphäst...den gick inte att hålla inackorderad så när vi skulle flytta (pga jobb) så köpte vi en gård, annars hade jag nog fått göra mig av med hästen :o Nu kan man ju då tro att det är jag som gör hästarna knäppa men det är nog lite närmre sanningen att jag har kommit åt bra hästar för inte så stora pengar just genom att hrm, köpa/ta över de knäppa hästarna. Att köpa hästar med så mycket kapacitet + lätthanterliga hade blivit dyrt... Och jo den knäpphästen som gjorde att vi köpte gård är kvar...och den river inga stall, hoppar ut från hagar eller reser sig när den leds längre..

Åh tömköra långa rundor är underbart! Jag o A kunde vara ute o tömköra en mil tillsammans innan! :love:

Ja det är jättehärligt :) Det enda som jag tyckare är lite jobbigt är skor. Jag måste ha bra dojjor (löparskor) då jag lätt drar på mig skador. Samtidigt så vill jag ha rejäla skor med stålhättor ur säkerhetssynpunkt.
Vad använder du för skor när du är ute?

Håller med Fiorano, vad ambitös du är! Att du orkar! Jag inser nu att jag är ganska bekväm av mig. :p Just det där med en häst som inte kan slappna av och stå stilla inne i stallet när den är ensam har gjort att jag alltid tar in allihop :o

Alltså jag har tänkt typ 100 gånger "om jag inte släppt ihop henne med fölet så hade det kanske inte blivit så här". Men det fanns ju där hela tiden. Fölet var den utlösande faktorn. Nu hoppas jag att vi är på rätt väg men jag vet att det kommer bakslag och att jag kommer att få jobba med detta alltid för hon är en skarp häst.

Tycker absolut att du ska vara nöjd med de poängen. Varmt som i en masugn idag. Impad att du orka två klasser!!! Trimmade lite med min ena märr idag. 20 minuter fick räcka oss. Hon är så himla härlig att rida, bara sitta upp och köra. Kan "allt" också. Otroligt väl grundutbildad (av min tränare :p).

Ja det är jättehärligt :) Det enda som jag tyckare är lite jobbigt är skor. Jag måste ha bra dojjor (löparskor) då jag lätt drar på mig skador. Samtidigt så vill jag ha rejäla skor med stålhättor ur säkerhetssynpunkt.
Vad använder du för skor när du är ute?

Oftast tar jag på mig ett par bra sportskor, typ löparskor! :) Hon är alltid (brukade vara ;)) så himla lugn så jag blev bortskämd ur säkerhetssynpunkt när det kom till tömkörning!

Men är hon på det lite vildare humöret brukar jag traska på i stallskorna med stålhätta, dom fungerar ganska bra dom också! :o:D

Ja, man får vara glad för det lilla. Jag tycker iaf att du har ett helsikes tålamod, jag hade aldrig orkat. Jag vill att det ska vara roligt att ha häst, jag har tillräckligt med bekymmer i övriga livet och min bägare är lite grundare än andras kanske. Den rinner snabbt över :o

Ja, jag har försökt med medryttare för att hinna träna. Men det vet vi ju hur det gick. Så ingen mer medryttare. Ibland får jag avlastning av hästvakten, men jag vill inte fråga henne i onödan då hon tar alla mina semestrar osv pga att jag bor 100 mil åt fel håll och åker bort relativt ofta för att umgås med släkt, familj och vänner. Så att ha henne varje vecka är lite väl lyxigt. Nu har jag ju dock haft turen att hennes häst varit skadad och att hon faktiskt frågat mig om hon får låna och rida min, och då känns det iaf som en win-win och inte bara som att jag vinner...

Jag har förvisso lediga dagar ibland då jag kulle hinna träna. Men det hinns inte alls vissa veckor då jag jobbar 7 dagar i rad, och när det blir för sporadiskt har jag liksom tappat motivationen, och man ska inte skylla på andra men min kille avskyr all form av träning, promenader etc så vill jag träffa honom blir det sällan att vi kombinerar det med något sådant. Man blir inte så inspirerad av att vara med någon som avskyr träning/motion, så det är lätt att man fastnar i soffan själv med... :o
Nu jobbar jag hela nästa vecka inkl helgen och sedan har jag semester 3 veckor, då ska jag hinna med sånt jag inte gör annars. Sen får man hoppas att andan håller i sig tre veckor senare när det återgår till vardagen...

Åh vad härligt med en välutbildad häst, kul att sitta och trimma lite, bara det inte är för varmt haha :p

GP kom lös när jag skulle leda ut pållarna till hagen efter tävlingen. Hon är egentligen inte särskilt rädd för bevattningen som farsan hade startat, men vår lilla ponny anser att den äter hästar, särskilt små rödhåriga ponnyer, så hon var ju tvungen att stissa upp även de stora hästarna och vips hade jag tappat en häst. Men hon följde bara förvånat med längs grusvägen (tog en svängom i kålstycket bara) och sen in i hagen. Så ingen skada skedd.

Anpassar ni ridningen efter vädret? :confused:

Verkar smart!

Vi kör som planerat...

Idag var vi på terrängträning i Gärds. Hoppade massor med vatten, i- och urhopp, bomhinder mitt i. Hoppade även nerhopp med ett bomhinder i kanten, men vi tog oss inte ner för Lätt Klass- nedhoppet med en stock i nerhoppet. Jag fegade ur, och då gjorde Chatsi också det. Sen tjurade hon ihop och ville inte hoppa det andra nerhoppet heller längre... Men gav sig sen som tur var.

2 timmars träning i stekande sol, vi var rätt möra på vägen hem. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat