Sv: 07'ornas tråd del 13
Coolt.. Han lär nog toppa dressyren
Då är det nog bättre att lägga krut på att träna terräng än dressyr inför den starten då
noterar detta...
*kl*
Vi är hemma från semestern. Herrn har sovit ute två nätter utan att få gå in på dagen eftersom jag ska skura hans tömda box idag innan jag strör upp den igen, och han är inte särskilt nöjd med det. Men han vänjer sig nog vid de här rutinerna också. Jag är den enda i stallet som rider och har en häst som behöver sova inne för att orka och hålla hullet så han får ju snällt vänja sig vid att göra det själv. Men det gick utmärkt på semestern så det gör det nog hemma också snart när vi får lite ordning på det.
Planen är ju i alla fall att låta honom "ta det lite lugnt" resten av året och tävla utan krav. Han växer och ändras, pendlar så hemskt i vad han orkar kroppsligt och är hela tiden så mycket i utvecklig att det är svårt att hålla en jämn hög nivå. Så nu får han testa på att gå fälttävlan. Eftersom han går 120 och LA så blir ju hoppningen och dressyren inte något som han behöver anstränga sig i, och terrängen handlar ju snarare om att han ska vänja sig vid att det sker på öppna ytor än att det är svårt att hoppa över stockar i debutant. Fem tävlingar inplanerade med Flyinge som debut, det ultimata målet skulle vara att han ger med sig i terrängen och kvalar till lättklass innan säsongen är slut.
På semestern så fick han i alla fall testa på en ny karriär, som westernhäst
gick faktiskt över förväntan och efter de inledande 10 min på första passet så gick det att rida på långa tyglar och med enhandsfattning. Lattjade mest på fält och han verkade gilla det.
Sen hoppade jag lite också för att inte tappa något, fick med en kameraman ett av passen och den dagen höjde jag upp lite eftersom han var med på noterna. Han gör det lekande lätt i alla fall, även om han behöver växa i sin kropp ganska mycket. Vid sådana tillfällen så tror jag på den här hästen, även om det behövs tid.