07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Företagsam ja :p fick ju gå in blocka henne för hon skulle ju hoppa mera när jag vände ryggen till :meh: hon fick dock ingen extra morot för de extra varven ;)

Jag nej! Jag ska rida herrn som jag har. Syftade snarare på att det inte är någon idé att försöka vinna dressyren med så fina hästar i startfältet :p

Det var superkul att lattja med westerngrejerna på, red lite western för många år sedan och grunderna satt i. Sedan är det kul att ha en unghäst som är uteslutande skolad i engelsk ridning, kunna slänga på westernsadeln och sitta upp. Det är ändå skillnad på både utrustning och ridsätt. Men det ger ett fint kvitto att hästen i grunden är välriden och faktiskt går för vikt, säte och skänkel och inte för handen. Och är rätt cool i skallen (när det passar :meh: ).

Aha, du menade så;). Fast ni r så bra i dessyen att ni kanske kan ge honom en match:p!

*kl*

Grattis maria-b vars fina fina häst nollade idag också och är kvalad till final! Hade det gått hade jag spelat pengar på henne på plats;)!

Haha, knappast. Men man får väl tacka för förtroendet ;)

Och så roligt med maria-b och hennes fantastiskt fina häst! Den är verkligen något extra. Håller tummarna.

*kl

Hejja maria-b!!!

Fö har jag äntligen hittat en transport. 10 mil bort med precis allt jag vill ha (fronturlast, säkerhetsbommar, sadelkammare, mjuk mellanvägg). Kan knappt vänta tills jag kan åka och titta/köpa. Enda problemet är att det är låg totalvikt, någon här som vet om det är bökigt att väga upp? Den har totalvikt 1300 kg (590) och jag vill ha upp lastvikten minst 50 kg för att ha marginal med häst + utrustning.

Hoppade idag, instruktören fick förhinder så fick försöka hitta på nåt själv. Byggde 2-studs som jag kunde ta från båda håll och lite travbommar + 1 kryss. Gick väl sisådär, men kom sedan på att jag glömt markbom på ena studsen och det kanske var därför hon inte riktigt fick till det från det hållet. Det märks verkligen att man är en stjärna på det där med hoppning :D :o

Köp inte om du behöver ha högre vikt. Hade meck när jag skulle sälja min som var invägd på 1300kg. För att ändra krävs numera "en stor teknisk förändring". Dvs att du antingen byter drag eller axel. Minsta kostnad 8.000:-.

*kl*

Har shoppat till mina pålls idag:).
version-2303455d8281ce3174ed5a77fd877a86

Fina saker :) Jag längtar redan till Globen, jag är ledig den helgen i år och ska SHOPPA :p

Behöver och behöver. Min häst är rätt liten, skulle tippa på att hon väger 500-550 kg beroende på tjocklek ;) Men ändå, man ska ha sadel osv med så det blir tajt att rymmas med det på 100 kg tror jag?

här hittade jag lite läsning ang husvagnar och vikter: http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/tips-och-rad/20130114/sa-far-du-hogre-lastvikt-pa-husvagnen

Ska kolla reg.numret och kolla upp hos tillverkare/försäljare med det märket. Det verkar bero på vad som står på reg.beviset...

Jisses vad högt ni hoppar! Ser bra ut :)

Sassiball: tack! Ja det är verkligen perfekt för oss båda :)

Maria_b: härligt att det går så bra för din fina häst!

Om släpet är tillverkat innan 2005 ska det räcka med "en liten teknisk förändring". Mitt var tillverkat 2006...

Men? Det är ju "bara" att byta handske? Vi gjorde det åt en köpare år 2008 eller så och kollade upp det då. Däremot mitt nya tunga släp, 2500 kg, kostar 5-7000 att "väga ned" för då måste ju hela axeln bytas.

Har det ändrats nyligen alltså?

Ja, det var iaf helt omöjligt med mitt som var en -06. Eller om jag minns fel nu och det är tvärtom:o. Att mitt var ett -05 (men uttaget-06) och det funkade med den lilla förändringen på nyare släp. Pratade iaf med två olika oberoende säljare av märket plus bilprovningen som alla sa samma sak:(. Men men, släpet blev sålt ändå och jag fick bra betalt:p.

Vad kostar det att byta handske då? Hade för mig att däcken också behöver bytas?

Jag har en Böckmann som är typad till 1600 kg, vilket duger fint så länge jag ändå bara har ett djur i stallet och en V70 som får dra 1800. Men om (när) vi byter bil sen så skulle det vara fint att kunna dra två ton eller så. Fast å andra sidan, jag måste nästan typ upp mot bortåt 2500 för att dra två djur lagligt. Och då är det inga "vardagsbilar" det handlar om för att få dra det. Om jag inte skaffat ponnyer, då räcker väl 2000. Men ingenting i denna värld kan få herrn på nätta 175+ att passera som ponny :meh:

Fick ett tips av en polis att om man blir stannad och de inte har möjlighet att väga så ska man säga att det är en travare. Då går de efter en lista med typvikter där travare ligger på 400kg. Brun häst som brun häst liksom;). Man får hålla en tumme bara att polisen kan nada om hästar:p.

H ah ahahahahaha herregud vad roligt! Säg det för guds skull Undret, "jo han är bara en liten travare" ha hahahahaha

Tur att min häst är mörkbrun då ;)

Kollade upp reg.numret och den ursprungliga vikten är 1500 kg och den har vägts ner genom att man bytt däck. Skickade en förfrågan till Transportstyrelsen om hur man går till väga för att väga upp den. Hoppas att dom ger ett bra svar snart.

Senast ändrad:

Näe, inte travare... russ!!! :D

Då lär jag ju få knöka kärran full med hästar och ändå köra lagligt :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat