Sv: 07'ornas tråd del 13
kl
Vi har inte gjort något arbete på ett par dar, har haft gäster + Falsterbobesök + inte semester har kommit emellan.
Igår tog vi ett tömkörningspass, 1,5 h. Gick lite halvsegt den första biten "är detta verkligen nödvändigt typ" men det lossnade och sen pinna vi på bra tills vi kommer drygt 2 km hemifrån. Då är vi vid den s k "fotbollsplanen" (läs gräsplätt med ett mål). Igår preppade jag lite extra och såg till att när vi närmade oss så var hon extra framme till bettet. Hjälpte det? Inte ett smack. Samma som förra gången. Backa, ner i diket, GRÄVA helt hysteriskt och dra upp jordkokor som en grävskopa
. Fan alltså det är enda stället jag inte kan dra till henne
Blir ju en del spår efter oss...
Fick ta och leda förbi henne. Då trippar hon snällt fram
. Väl förbi fotbollsplanen bara släpper jag fram henne och hon går i töm igen utan protest.
Någon som har något tips på hur jag kan lösa detta? Så störigt att jag inte kommer förbi här
Hästen har gått förbi här flera gånger tidigare utan protest men nu har hon "kommit på" att här behöver hon inte gå...
Resten gick bra, vi fick närkontakt med tåg (2 st på 20 m avstånd) - hästen flickrade bara lite med öronen, en kitesurfare (varför är jag inte 20 år yngre liksom) - den var ganska spännande men Beckahästen tacklade kiten genom att själv leka drake, tror hon ansåg att hon vann matchen där mot plastdraken
Samtliga kontroller med att vända ut (går mellan 20-100 m ibland längre) igen på hemvägen genomfördes utan bråk. Dock sur som ättika vid varje vändning - protesterna framförs nosligt genom högljudda frustningar...
Hemma blev det strul på stallplanen. Hästen ville inte gå fram till stallet - fölet är hemma igen och Becka vill gå till fölet i hagen inte till stallet. Fick joxa en del innan hon stod lugnt och avslappnat, riktad FRÅN de andra hästarna. Gjorde bland annat ett par besök i gödselhögen innan hästen tog sitt förnuft till fånga och insåg att det är betydligt besvärligare att kana omkring i gödselhögen än att stå still...hallelujah...