07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Fina ni är! Han passar så bra i sina rosa boots ;)

Undret vad kul att det går så bra! Tror också det är ett ganska bra upplägg att varva tävlingar med lediga dagar i hagen så de har en chans att koppla av mentalt.

Fiorano, det är säkert bara i ditt huvud som det sitter.

Jag och GP har ridit igenom lite programdelar idag, ska ju tävla dressyr i helgen. Får se hur det går, det är ett meeting så finns ganska höga klasser med och vi rider såklart de lättaste. Men svåra nog ändå, vi har fortfarande problem med halterna, det ena bakbenet vill liksom inte in under hästen.

*kl

Min häst anser nu att hon är frisk. Hon är sedan igår jätteless på att vila, idag gick jag ut med henne och promenerade och hon taktar och skuttar. hon är snäll men har rejält överskottsenergi. Kommer galopperande i hagen och tror verkligen att det ska hända nåt KUL nu....

Vad ska man göra med en understimulerad häst som verkligen tycker att vilan är slut nu? Jag vill ju inte börja rida henne redan, jag har hört nånstans att man ska vila dom i en vecka efter att febern gått ner. Veterinären har sagt att igångsättningen ska anpassas efter hennes ork, såklart, men hur bedömer man när den totala vilan (gå i hage) ska vara slut? Jag känner på mig att hon kommer vara asdryg den dagen jag ska sitta på henne och jag kan inte påstå att jag längtar efter en ny luftfärdsperiod :crazy:

Om du promenerar kan du precis lika gärna skritta uppsuttet .är hon feberfri ser jag inga som helst hinder .

Ja, fast när det kommer till skritten tror jag att hon är snällare att leda. Sitter man på förknippar hon det ännu mer med bus och stök om hon är överladdad. Förvisso kanske man kan aktivera henne mer uppsuttet... kanske tar en runda i skogen med stock och sten att kliva över imorgon om det är finväder. Då får hon ju tänka lite.

kl

Idag har jag och lilla underbara bitchen "tävlat" (CR) för första gången :D

Häst var hur cool som helst med allting. Gick in och hoppade en bana på 9 hinder felfritt! Vi har aldrig hoppat så många hinder i följd :p dessutom vattenmatta och plank men häst bara går på! Håller jag igång galoppen framåt och inte stör henne i munnen går det som en dans, när jag ska börja ratta blir det oftast pannkaka :angel:

Att det funkar att lasta och åka själv är extra pluspoäng :D

Bjuder på en ful rosettbild

IMAG0681-1_zps9958f26c.jpg

Ja det är exakt så jag menar uppsuttet .
Anledningen att de inte ska ansträngas efter infektion är ju hjärtmuskel framför allt . Dvs inget flås arbete eller ens i närheten . Men skritta uppsuttet kors och tvärs i skogen om den är feberfri sen flera dagar är inte en issue .

Härlig debut! Grattis! :)

Följer fortfarande tråden k det tysta och blir så imponerade över hur det går för alla! Ni är så duktiga hela bunten! :)

Kl
Här är det nu förhoppningsvis klart att vår lilla ponnybusa kommer få stå hos mig till hösten, så då blir det mera uppdateringar! ;) Just nu har jag henne hemma på blixtvisit, för idag ska vi åka och mäta henne! :nailbiting: Hon mättes till 145 med tumstock och vattenpass i tisdags innan omskoning, efteråt ca 143. Vi får väl se vad det blir i slutändan! Tanken är ju att syrran ska komma ut och tävla lite i sommar. :)

Lika trevlig ponny som alltid när jag hämtade henne, klev in i transporten, började med att kissa, stod sen och väntade på oss tvåbeningar ett bra tag utan ett knyst. Hemma lastade jag av henne själv, lugnt och fint! Hoppas hon är lika snäll idag, ska lasta och åka helt själv.

Grattis! Härlig debut :)

*kl*

Jag var och tävlade igår, två stycken 120. I första klassen så prövade jag att skärma av honom lite extra från omvärlden genom att proppa igen öronen, ett tips som jag fick för att få honom att slappna av och bli mer fokuserad. På framridningen fungerade det finfint och han hoppade superbra. Inne på banan = not so good. Hästen blev heltokig, rusade som en vettvilling och drog på alla hinder i sin väg förutom de två första där han istället sprang åt helt fel håll. Han lyfte inte på benen hälften av gångerna utan bara sprang rakt igenom de flesta hindrena och lyckades dra på sig så många hinderfel att vi blev uteslutna efteråt. Men han gick igenom banan i alla fall, om det nu ska räknas för något, och fick hoppa både trippelbarr och trekombination. Det sistnämnda har han aldrig sett på tävling innan.

Till andra klassen ryckte jag huvan och skolade honom överdrivet. Med tanke på klassen innan tyckte jag att han skötte sig riktigt bra. Han hoppade felfritt fram till de två sista hindrena som vi petade (eftersom vi kom på distanser där jag i vanliga fall skulle ridit fram men inte vågade eftersom jag inte ville att han skulle få för sig att rusa igen). Trekombinationen och en knixig linje hoppade han riktigt fint, och höjden är småpotatis för honom. Dock fick vi ett par tidsfel också eftersom jag tog ut vägarna så överdrivet mycket.

Men nu vet jag i alla fall vad som inte fungerar på honom :angel: nästa vecka är det hoppträning mitt i veckan och sedan tävling på söndagen. Det är ju bara att tävla på tills han skärper sig lika bra ute som hemma, och då kommer nollrundorna att börja trilla in. Tills dess gäller det väl mest att ha tålamod, hans beteende skulle komma oavsett vilka klasser jag rider och då kan jag lika gärna ta det på en bana där han i alla fall ser hindrena.

Senast ändrad:

Ja, då dör hon nog inte av det. Problemet dock när man står i ett stort stall är ju att folk tycker och tänker väldigt mkt om allt man gör. Om jag åker ut sent ikväll kanske det funkar, men jag har ingen lust att rida henne under rusningstiden 16-19.
Bara nu när hon varit sjuk och ingen vetat vad det varit så har det varit hysteriskt, och jag har ärligt talat haft ont i magen för att åka dit bara för att jag vet att alla kommer dyka på mig direkt med tusen frågor och man ser på dem att de är oroliga för sitt eget tävlande och karenstider osv vid smitta. Klart jag förstår att de är besvikna, men jag känner mig lite utpekad som bov eftersom min häst den enda som varit sjuk och jag nu förstört deras möjligheter att åka med sina hästar på tävlingar etc. :(

Kanske skulle man passa på att ge henne tidigt sommarlov nu ändå trots att hon inte går på beteshage? Det kanske lugnar ner i i skallen på henne om hon inser att hon har viloperiod efter ett tag, idag är det en vecka hon vilat då jag var bortrest först och sen blev hon sjuk på fredagen. Hon har ju inte haft någon längre sammanhängande vila i vinter då hon varit på utbildning. Samtidigt känner jag att jag vill ju rida nu medan hon har färskt i minnet det hon lärt sig... hmm, svårt.

Han vet verkligen vad han vill din kille! :) Tycker det är så kul att läsa dina inlägg, bilderna från terränghoppningen längre bak var jättefina! :)

KL
Idag var jag alltså iväg med Queenie på mätning! Hon traskade rätt på transporten, stod snällt medan jag gick runt och stängde, stod som ett ljus hela vägen och väntade tyst och snällt när jag gick och anmälde. Vi fick komma in direkt och hon fick mycket beröm för att hon var så lugn och snäll. :) Hon mättes till absolut TOPPMAXAD C-ponny, 140 cm! Haha, vi som slog på vanliga tjocka skor för att vi inte trodde det var möjligt. :p Där ser man hur mycket det kan skilja på vattenpass och tumstock och riktig mätsticka! ;)

Hemresan gick precis lika smidigt, hon klev rakt på och stod snällt. Lite förvirrad kanske över detta eländiga åkande. Skjutsade hem henne till syrran igen som nu äntligen kan börja komma ut och tävla lite! :) Sista juli flyttar ponnybusan hem hit och kommer stå här i vinter, weeey vad jag längtar! :love:

Här är en dålig mobilbild från när hon släpptes ut i sin provisoriska lilla hage hos mig i tisdags, hon blev genast superpoppis hos grabbarna grus. ;)
486732_10200121206735790_51751691_n_zps36de47db.jpg

Kl
Ngn som kan råda mig lite ang dressyrgjord på problematisk häst ? 07 an jag rider har ett bra sadel läge men mindre bra gjord läge !
Sadeln är utprovad och ligger som en smäck . Men han är supersvår med gjord ... Vi har haft en lädergjord men trots att den är lång , dvs spännena sitter högt , fick han förhårdnader på nedre armbågen .
Bytte till en Wintec cair som ska anses ge maximal frihet åt armbågen , men nu har pälsen skavts minimalt på en typ 0,5 cm radie högre upp i själva armbågsvecket istället ? Är så litet att det nästan ser ut som typ en prick , men är på bägge sidorna så det kan ju inte vara slumpen ?

Lite halv desperat :(
Han har inga problem med gjorden på hoppsadeln öht - en vanlig rak Neoprene gjord .

Verkar inte störd heller av wintecen och inte den tidigare , rör sig lätt och ledigt osv men det går ju inte att han får skav och självklart Måste det påverka även om han inte visar ngt !

Tips ? :(

Eftersom det funkar med lång gjord så kanske det är en idé att korta stropparna på dressyrsadeln:)? Är ju ett ingrepp som går att återställa vid ev försäljning och borde inte påverka sadelns värde.

*kl*

Idag är Barbie kollad i munnen, endast aningen vass på ena sidan och inga vargtänder i sikte;).

*kl*

Chatsi blev ohalt på två dagar, så vi har ridit lite i veckan, och idag var det tävling på hemmaplan. Red en clear round 1 m och en avd B 1 m. Framridningen och framhoppningen var hemsk med massor med hästar, hästar som sparkade (nån galopperade förbi oss tätt på utsidan och hästen höll på att sparka Chatsi i ansiktet :crazy:) och hästar som slängde sig, varvid Chatsi slängde sig för hon var rädd att bli sparkad.

Jag har jättesvårt att få till bra ridning på en trång framhoppning, lyckas aldrig få nån bra galopp och lyckas man väl ta sig fram till ett hinder utan att krocka med någon och hoppa det, nitar min häst bakom hindret för att det är hästar där som hon inte vill springa in i (för de kanske sparkas).
Gick mest i korsgalopp hela framridningen, suck.

Sen inne på banan var det vår stora gräsbana, så jag passade på att rejsa lite när jag kom in där för att få igång henne lite! Det tyckte hon var lattjo, men sen när vi skulle hoppa blev hon sur när jag tog förhållningar och ruskade på huvudet och drog iväg själv istället. I första klassen ett helt onödigt pet på räcket in i kombinationen, och sen gjorde jag en sån där förbjuden "hoppa ett språng före hästen" på sista hindret, hon la in ett galoppsprång till och hoppar av nästan inne i hindret, men slår knut på sig själv och bär upp mig på halsen och klarar det hindret utan rivning?? Mentalt smisk till mig själv för den ridningen.

Andra klassen var det inte lika varmt och hon blev ännu piggare! Hade två pet, men bättre flyt.

Men skönt att ni avslutade med bättre flyt, det är ju det man behöver :)

Har tävlat dressyr idag, stort meeting i Björbäck. Första klassen LB:2 gick inte bra, hästen var spänd och stod inte still en halv sekund i halterna, började gnägga vid halten framför domaren :crazy: varvid jag röd i ansiktet både av värme och ilska förtvivlat försökte genomföra sista momentet med en gnäggande häst som vägrar stå still i halten :D Ja nu såhär efteråt kan jag skratta åt det men jag var inte glad när jag red från banan. 62%

Sen red jag LB:3 och kämpade för att själv hålla mig lugn för att överföra detta på hästen, vilket måste ha lyckats eller så hade värmen tagit kål på henne för då var hon så lugn o beskedlig så, och väldigt lydig, där fick vi 60.9 %. Tyckte domaren var lite snål för det kändes bättre än så, men men , kändes som om vi samarbetade och hade flyt det är huvudsaken.

Inte en enda kommentar om nosen bakom lodplan och det har vi fått tidigare för den ena domaren så någon förbättring måste vi ha gjort.

Klippte ju henne för några dagar sedan och det var tur det annars hade hon nog inte klarat två klasser i 28 graders värme.
En klass till på söndag och sen ska hon få en kortare semester, ca 2 veckor innan vi fortsätter. Jag har inga problem alls med att rida och tänker hålla på ett par månader till.

*kl

Jag har skrittat i skogen i 25 min idag i finvädret. Min häst var superentusiastisk och hade gärna tagit rundan tre varv i galopp... Dock höll hon sig på mattan trots att hon hade sina chanser att tagga till på både medföljande hund, hjortar och hästkompis.

Blir nåt liknande imorgon, kanske lite längre om jag har tid och hon är lika pigg. Hon känns inte det minsta hängig, däremot är jag fundersam ifall körtlarna mellan ganascherna kanske är lite svullna ändå... Vill inte röra så mkt i andra hästar när hon varit sjuk, men får nog ta en titt på någon imorgon så att jag kan jämföra.

Härligt ! Bra beslut!

Har era hästar ngn gräs växt å det minsta i hagarna nu ? Väldigt typiskt om svaret är ja att de går och betar "skit" och får svullna ganasher ...

Ja min häst har gräs i hagen, inga mängder men det växer ju varje dag vilket hon flitigt håller efter... Hon är svullen på undersidan mellan ganasherna, ingenting bakom.

Du ser inte alls klumpig ut, tycker ni är jättefina ihop! Inte mycket mage du har, när ska bebisen komma?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat