07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Jag har varit och tränat terräng i helgen. I fredags var det häst högt och lågt, mest åt fel håll och även om han hoppade allt jag bad honom om så var det på tok för yvigt och i nästan aldrig i mitt tempo. Han bara tog bettet och stack hela tiden. Fick mest hoppa samma hinder som på första träningen och fokusera på att skärpa sig.

Idag satte jag på en huva och betslade upp. Det gäller att ta till sina arsenaler när man får en sån häst i nävarna :angel: och det fungerade! Förutom att han slängde sig och höll på x antal gånger när vi skulle galoppera förbi en specifik sten och hoppa hindret bredvid så var han mycket bättre. Red på ett helt gäng med nya hinder idag som var lite större och han hoppade alla utan att först slänga sig åt andra hållet och försöka rusa iväg. Dessutom gick det att hålla en "större" galopp som grundtempo och få honom att hoppa i den (i jämförelse med det tempo jag fått hålla innan för att inte förlora kontrollen så är det rena fullblodsgaloppen, men det är klart att det fortfarande går lite väl långsamt i mitt tycke) och då är det ju snäppet lättare att få bättre och mer avslappnade terrängsprång också.

Det finns både någon liten bild och filmsnuttar, men måste skriva morgondagens tenta innan jag ens kan överväga att sätta mig och klippa ihop det :angel:

Var du i Hajjerna igen? Ska försöka ta mig dit igen men det får vänta någon vecka då vi har andra terrängträningar inbokade.

Ja, ska försöka åka dit regelbundet fram till semestern. Då åker vi två veckor till Gotland och hästen får följa med. Finns det någon terrängbana i skick där så försöker jag passa på att träna på den. Efter semestern är det dags att komma iväg någon annanstans och sedan komma ut på tävlingar.

Härligt med Gotlandssemester! Har sköna minnen från Lag-SM på Gotland 08:a, Bunge - fanns en terrängbana då i alla fall ;)

Det var då det, har dock hört ryktas att det öppnat en ny bana som går att träna på.

heja! Vilken fart det är på er.

*kl*

Imorse när jag var stallet för att träffa ET så hittade jag detta i Divans ansikte....
null_zps4715074d.jpg

Orm? Hon hade det inte när jag tömkörde och sen var hon ute i gräshagen och sen tog jag in henne och imorse hittade jag detta. Hon kan alltså haft det igår när jag tog in. Detta är ju på höger sida och jag tog henne bara i hagen och in i boxen och sen åkte jag hem.
Vi har både snok och huggis i närområdet och ibland i stallarna.

Annars gick det bra med ET, lite smågrejer men inga stora låsningar eller så. Lite svullna gaffelbandsfästen som ska linimentas och som troligen kommer av att vi tränat lite hårdare och på lite nya sätt. Fick klartecken att fortsätta med det vi håller på med iallafall.

Hade det varit huggorm hade hon svullnat rejält, direkt. Så det skulle jag inte oroa mig för. Snok är ju ofarligt. :-)

Absolut snok om det är ett ormbett. Gräshagen ligger lite sankt så det känns inte som huggis samt att hon skulle vara svullen då.

Var du i Hajjerna igen? Ska försöka ta mig dit igen men det får vänta någon vecka då vi har andra terrängträningar inbokade.

Jag ska till hermanstorp på torsdag med den ljusgrå, träningsdebut för i år , ska du dit oxå?

I stallarna? Hjälp, jag skulle flytta. ;-) Jag har sjuk ormfobi, som jag verkligen skulle behövs söka hjälp för. Tycker fortfarande 5 år senare att de är jobbigt att gå in på utebanan för att jag såg en orm där. Som sagt, knappast huggis om hon inte svullnat.

I dag har jag ridit ett svettigt pass ute. Stundtals fin, för att i nästa stund stanna vid utgången och vägrar gå. Märrhäst! Lite senare fick vi besök av ET. Inga stora grejer så fortsatt ridning dom vanligt.

Neh. Ska träna imorgon och på söndag. Men inte på torsdag, blir lite väl häftigt :p

Hahahaha jag är inte alls rädd för ormar. Har bl.a sett skallerorm i Arizona på nära håll. Nu är det ju inte jämt ormar i stallet direkt men det har hänt på somrarna.

Verkar som idag var ET dagen :)

Knäppa de är som kryper in i stallet. Såg en orm utanför stallet för många år sen. Blev hysterisk, börja grina och sprang i i stallet och ställde mig på en stol och ringde en kompis som fick komma. Fick även för mig att jag såg en skallerorm i en hage, men de var en pinne dom stod upp.:p Vet att de är sjukt löjligt, men jag kan verkligen inte kontrollera de.

Ska till Hajjerna i Juni på heldagsträning! M brukar ju lägga " in turbon" i terrängen:p
så nu ska vi prova om detta är något för henne.

*kl*

Kul att läsa om allas träningar & tävlingar! Ni är så duktiga allihopa! :D

Vi kämpar på med vår tömkörning i skritt, A har börjat lugna ner sig och är glad att få göra någonting nu i alla fall! :)
Snart får vi tillgång till våra gräshagar (som är lika små som de vanliga hagarna som vet har godkänt) och det skall bli himla skönt att kunna erbjuda något ytterligare stimulerande! :love:

Men allra mest längtar jag efter återbesöket 13/6 och vår slutgiltiga dom, antingen sommarbete 15/6 eller avlivning.
Är oerhört påfrestande för både psyket och ekonomin att hatta fram och tillbaka till veterinären såhär! :(

Föresten, vad äter era nu? A får 20kg hösilage och mineraler, givetvis även saltsten och vatten... ;)

Q äter 8 kg hösilage och 4 kg hö samt gräs i hagen. Sedan får han strax under ett kilo Hippo Bas och ungefär 1,5 kg havre plus en liter torr betfor och olja. Han fick E-vitamin men den vägrar han äta nu. Ingen saltsten till vardags eftersom han hetsäter om han har fri tillgång till den. Dock har jag stödfodrat med elektrolyter på sommaren vid behov.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat