07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Min äter 10 kg hösilage, står på halm inne, vårgräs i hagen 8-18, 100g mineraler, några nävar havre, b-vitamin och 0,5 kg lucern (enbart för att säcken ska ta slut). Hon är under igångsättning från sin sjukdomssläng förra helgen.

Senast ändrad:

Fin hon är, ska hålla tummarna för er!

Grand Prix äter gräs dygnet runt, får lite lite havre o mineraler efter träning.

Min äter ca 5-6kg hösilage per dag. Lite betfor, lite havre, mineraler och linfröolja + gräs hela dagarna. Han har redan gått upp i vikt och äter inte upp sitt hösilage så det går ingen nöd på honom.

Tyvärr blir det inget bete för min i år då alla hans kompisar ska vara inne. Men, men det är tur att vi har stora gräshagar :)

Min har heller inte gått på regelrätt bete sedan hon var 4 år, jag köpte henne vintern då hon blev 5. Vi har beteshagar med några år gammal vall, vilket jag eg tycker är för kraftigt och speciellt om man inte rider. Jag tror inte att hästar i våras ålder mår dåligt av att inte ställas av på bete, sommaren är ju den tid man i regel har mest tid att tillbringa med dem så varför inte nyttja det?

Min har ju som sagt lite igångsättning denna vecka ut, sedan kommer jag att börja rida henne mer som vanligt då hon inte visar symptom på annat än att hon har dubbelt så mkt ork än vad hon får utlopp för :o
Jag får se hur det blir under min semester då jag kommer vara bortrest ca 2 veckor, då kanske hon får vila de veckorna i juli. Det beror på, ibland vill ju folk ha en häst att rida på och då känns det taskigt att låta den eventuella hästvakten göra de "tråkiga" sakerna men inte ens rida. Jag får se vad som sägs, jag har ännu inte vågat fråga om nånon hästvakt sedan incidenten då jag var borta över kristi himmels-helgen :o
Och min pojkvän vill att vi reser bort 3-4 dagar första juniveckan, då det är vår enda lediga vecka ihop förrän i september. Men jag har redan ont i magen över hur jag ska göra med hästen, jag använder hästvakt alldeles för mkt. Det blir så när man vill bo 100 mil härifrån och rätt ofta vill åka "hem". Då får man inte mkt möjligheter över till att göra "vanliga" resor utöver det :o

Nej det är nog bara bra om dom rör på sig även under sommaren. Jag brukar inte ställa av mina äldre hästar under sommaren utan jag brukar rida som vanligt även fast dom går ute dygnet runt. Nu är ju dock läget lite annorlunda eftersom jag inte riktigt vet hur länge jag klarar av att rida, men jag hoppas ju på så länge som möjligt. Medryttaren rider ju bara 1-2 gånger i veckan och fler dagar är jag faktiskt inte så sugen på att låna ut honom.

Jag gör liknande.

Mina hästar går på bete maj- september dygnet runt men jag rider och tränar som vanligt ändå, om det inte är unghästar som kan behöva helvila några veckor. Nu sist på dressyrtävlingen så tog jag in dem från betet på morgonen innan jag gjorde iordning för tävling. Hade det varit ösregn hade de fått sova inne så de inte står och spänner sig en hel natt före tävling.

Det är ju ingen fara om medryttaren rider 1-2 dagar bara, då är han ju ändå lite igång under tiden även om han inte är i toppform. GP får nog helvila sen när min mage blir större, funderade först på medryttare men tror jag struntar i det.

Betalar du något till hästvakten eller byter ni tjänster? Om du inte har något emot det kan du ju fråga om hon vill rida några gånger, kanske inte varje dag.

när jag var i spanien i vintras betalade jag en lagom summa tycker jag själv :p för att en tjej jag känner passade mina hästar.

Kortare resor när jag bara varit borta någon dag eller två så brukar jag fråga en annan kompis som också får rida någon gång ibland när andan faller på så där kan man ju säg att vi ställer upp för varandra.

Har släppt ut min 5-åring på bete men rider som vanligt o har tänkt träna/tävla fälttävlan som vanligt. Har alltid gjort så o det enda jag märker är att hon är ännu trevligare än vanligt att hantera o rida!

Precis! Jag får känslan av att "gå på bete" kan ha lite olika innebörd?

för vissa betyder det ute dygnet runt plus helvila, för mig och en del andra betyder det nog bara just gå på bete och äta gräs, om man rider eller inte har liksom inte med saken att göra :)

Å vad hon är fin :)
Hoppas, hoppas det går bra...

Min går ute dygnet runt sedan 3 veckor tillbaka och äter gräs, har varit rätt så torrt (dvs lite tunt med gräs) så han har inte lagt på sig nåt, de rör sig dock väldigt mycket och har stor hage.
Han får en skopa spillers, lite havre, e-vitamin o magnesium varje dag. Och han rids som vanligt, kommer få 3 veckor ledigt i juni och kanske ett par veckor lite senare. (07:a)

Precis! Jag får känslan av att "gå på bete" kan ha lite olika innebörd?

för vissa betyder det ute dygnet runt plus helvila, för mig och en del andra betyder det nog bara just gå på bete och äta gräs, om man rider eller inte har liksom inte med saken att göra :)

Precis . För mig betyder det inte ens ute dygnet runt , vi har hästarna i stora beteshagar från maj till början av september och då går de ute 07-20 . Rids, tävlas och tränas för fullt .de går på gräs i vinterhagarna sen också men då kortar vi ute tiden i takt med att betet försvinner och vädret blir dåligt .

Tror också folk ser olika på "gå på bete". Jag har också alltid ridit fullt och haft ute dygnet runt från när väder och underlag tillåter, ofta slutet av april-mitten av maj till slutet av sep början av oktober.

Numera har jag ju min på lösdrift så händer ju inget här mer än att de är ute på fältet mer och betar och mindre runt ligghallen och äter hösilage, som fortfarande serveras i fri tillgång.

Jag har dock dragit ner rejält på kraftfodret för att väga upp för krutet i gräset som kommer upp så hon får 0.5 kg betfor, några nävar havre och mineraler.

Det enda "negativa" jag kan se med dygnetruntutevistelse är att när hästarna själva får välja dygnsrytm så ligger de gärna och sover någonstans mellan 9-11 på fm, dvs när man själv vill ha mest action på tävling. Å andra sidan tror jag att det nog mest sitter i mitt huvud att jag tycker synd om henne än att det faktiskt påverkar dom något nämnvärt. :p

kl

Bruce går i en lite mindre gräshage, mellan 7-18 ca. Har försökt ha dem ute längre men sedan börjar hans mamma springa runt som en tok :wtf:

Så han få inte så mkt hösilage mer, kanske 5 kg. 0,25kg Krafft grund morgon och kväll.

dsc_0003_5196a9bd9606ee58fd7a2a11.jpg

dsc_0007_5196a9d3e087c34127294e37.jpg

dsc_0012_5196a9e6e087c34136eaeaf3.jpg

Vi byter tjänster, är tre tjejer som hjäps åt med intag, mockning osv. Men eftersom jag är den enda som är besvärlig nog att resa bort (dvs inte kommer från orten) så blir det min häst som är i störst behov av skötsel. Då faller det på den ena tjejen som har bättre möjligheter att ta hand om min häst samt rida den vid behov. Den tredje tjejen hjälper till med intag osv men jag vågar inte släppa ut henne att rida min attitydstarka dam :o

Nu är iaf hästvaktens häst skadad så om jag har tur kanske hon vill rida min lite den aktuella veckan ifall hennes inte hunnit repa sig. Eftersom hon tycker om att rida min häst så känns det ju bättre, men det beror helt på hur mkt hon jobbar huruvida hon har tid eller ej.

Jag är iaf en sådan som tycker om att rå mig själv, och visst kan man hjälpas åt men det är alltid jag som får mest hjälp pga min kroniska hemlängtan som innebär endel resor per år :( Samt att jag bor 1,5 mil från stallet och hästvakten 1 km så är det lättare för henne att åka dit extragånger för intag tex. Jag är även den som är i stallet mestadels på förmiddagar vilket innebär att jag i princip aldrig tar intag, istället mockar jag åt den som tar in de dagar jag har möjlighet. men jag känner mig alltid i tacksamhetsskuld :( Gud vad skönt det vore att ha nära till stallet så att det åtminstone bara behövdes hjälp för resor och inte i vardagen också... man kan förvisso köpa intag av personalen men jag vill inte att min häst kommer in vid 15-16 den här tiden på året, specieltl inte då jag ofta är där på fm eller tidig em vilket innebär att hon får ännu mindre hagtid på dagen och ännu mer dötid inne på em/kväll.

Senast ändrad:

Har jag missat nåt eller har du flyttat från beridarens stall än?

kl

Ja jag tror som flera andra här att "gå på bete" tolkas olika. Men mina unghästar som tävlas har alltid gått ute dygnet runt på sommaren men de äldre har fått stå på stall pga de bli för tjocka annars. Grå stod mycket på stall på somrarna pga sin knottallergi men det var ju en annan sak. Han längtade verkligen in till sin mörka kalla box på logen för att slippa alla flygfän!

Tar alla in sina egna hästar från hagen?

Gällande bete - Min går i gräshage 6-21. Hon har gått på bete tidigare men tycker nästan detta är ännu bättre lösning. Får vara ute mkt och äta gräs, men samtidigt komma in och sova och äta kraftfoder och kollas ordentligt. Dessutom rids hon ju som vanligt och kommer nog göra de mestadels av sommaren. Förutom gräs får hon 2 kg Hippo Bas, betfor, magnesium, b-vit och så mkt hö hon orkar äta.

Red på banan i går. Hon kändes fin efter ET, men precis som tidigare så är det berg och dalbana under ridpasset. Superfin ett par varv för att sen stanna och vägra gå fram.:mad: MÄRR! Känns skönt att hon är genomkollad av både vet och ET, för nu är det ju bara dumheter. Kämpar vidare men det vore härligt att bara få "glida" lite ett ridpass någongång.

Sådär att bara stanna verkar inte vara helt ovanligt problem. Barbie gjorde så i början och Juno har varit vansinnigt svårmotivrrad att röra sig stundtals. En tjej som rider för mig har också samma bekymmer med sitt hbl (det är en valack men har ett märrhumör utan dess like:p). Ordnar nog till sig när hon blir helt framför skänkeln:).

Mina kommer att gå på gräs dagtid from imorgon och vara inne på natten. I juli blir det bete med helvila. Misstänker att dom kommer att rulla fram sen... Barbie vägde 378 kg på kliniken förra veckan, förra året vägde hon 360:o. Eh muskler väger mkt, eller hur är det nu:p?

Intag ingår inte i servicen, men man kan betala för att få det. Dock innebär det ju att hästarna tas in 15-16 innan personalen går hem. rätt många köper intag men jag tycker att det är alldeles för tidigt... Endel som jobbar dagtid är ofta i stallet runt 17 och tar in sina hästar själva. Men jag jobbar ju väldigt sällan kontorstider så det är ett besvärande moment för mig just med intaget.

*kl*

Angående bete... jag har haft mina hästar ute dygnet runt i stora gräshagar under sommaren tidigare år och tränat/tävlat som vanligt under tiden. Fullblodet och fullblodskorsningen blev bara bättre av det, och de gick på *-ig nivå då. Försökte göra detsamma med Q förra året men med honom fungerar det tyvärr inte alls. Om han ska prestera på träning och tävling så behöver han uppenbarligen vila i en box.

I stallet där jag står nu så släpper man inte hästarna på bete förän vid midsommar, vilket jag personligen tycker är väldigt sent. Jag har alltid släppt senast i början av juni och då hellre stödfodrat ute första tiden om det behövts. Dessutom så får hästarna gå in samma tid som vanligt fram till betessläppet (dvs. 18-tiden) och komma ut vid 7-tiden som jag har förstått det, men de får inget hö inne eftersom det inte anses behövas :confused: vi får se hur jag kan lösa det, men min önskan är att kunna ha Q ute mellan 07 och 22-23 för att sedan kunna stödfodra inne och låta honom vila i boxen. Alternativt låta honom gå ute dygnet runt men åka dit själv och ta in honom på dagtid så att han i alla fall får vila 3-6 timmar eller något sådant. Nu hade jag verkligen velat ha två hästar, för då hade det inte spelat någon roll hur jag gjorde med dem så länge jag gjorde det själv eftersom de ändå hade haft sällskap av varandra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat