07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Jag rider aldrig ett helt pass på banan. Jag rider alltid fram ute i skritt och trav, vi har en lagom runda för det. Sedan rider jag lite på utebanan och går hon bra nöjer jag mig efter 15-20 min och avslutar ute i lite galoppe ller skrittar bara av henne. Så det känns inte som att hon tröttnat på banan, hon har dessutom bara varit inne på ridbanan totalt 5 ggr sedan februari...

Ibland funkar konceptet och hon går klockrent, ibland är hon pigg ute och dör direkt hon kommer innanför staketet...

Jag har också kommit till det läget att om jag ger henne en åthutning med skänkeln (rider alltid med sporrar då jag har så korta och svaga ben) så blir det inte världens protestbockningar och sparkande, vilket är skönt. Oftast tar hon det direkt istället, ibland kan hon slänga ut ett bakben men det är inte i närheten av vad det varit. Spö däremot sparkar hon efter i galoppfattningar, men oftast behöver jag inte lägga till det i andra lägen.

Problemet är liksom när hon skiter i vilket. Varken sparkar eller går fram, bara är som ett tuggummi med noll reaktion. Jag blir så frustrerad, för banka på henne med spöt känns inte som någon vits då hon bara blir förbannad. Kanske får köpa säkerhetsbälte och köra den taktiken ett ridpass, jag har tidigare integått på så mkt med spöt då jag inte har balans att sitta kvar om hon sätter igång. jag vill inte att hon lär sig att jag åker av, så jag har gått omvägar runt problemet. Beridaren har dock kört på den taktigen när hon bråkat och det har funkat för att beridaren har klister i röven...

Det beror nog på häst... Smaken är som baken ;) Men jag tycker inte att det känns bra att gå in på banan med känslan av att han inte kommer kunna ta sig runt redan på förhand. Men där känner vi kanske olika, jag vet att min oerfarna häst kommer lägga in handbromsen och titta runt om det inte kommer saker hela tiden. På en mindre tittig häst är självklart lång bana att föredra! :) Ni andra har ju kommit mycket längre än oss, ridmässigt är han ju ungefär bara en 4-åring...

Kommer man bara in som reserv på träningarna så har du fått in foten och då brukar det bli lättare att få tider i framtiden:). Hästar skadar ju sig jämt:p. Vet hur det är att vara utan släp... Är sååå glad över släpet jag fick av Barnies ägare. Det ser inte mycket ut för världen, men det var jättefint att köra med trots att jag knölade in båda ponnierna på premiärturen:o.

*kl*

I morse släppte jag ut båda i gräshage-det var populärt:D. (En himla tur att jag har två hästar eftersom jag är enda hästägaren i stallet som vill ha på gräs..)
Bus!

Det är väl självklart att man måste gå in med känslan att hästen får en bra upplevelse och kan det man begär av den inne på tävlingsbanan (försöker här undvika att ta din kommentar personligt)? Anledningen att jag föreslog lång bana är för att B:1an ÄR trång på en yvig unghäst med så mycket rörelse som din. JAG hade alla gånger föredragit att debutera på en lång bana och ett snällare program som jag tycker att B:2an är. Men som du sger är vi alla olika;).

Du ska absolut inte ta nått personligt, förstår inte vad jag skrivit som kan tas för det. Ber isf om ursäkt :) Som sagt, jag vill ha en bra känsla innan och det känns för långt med en LB:2a just nu. Tror att det kommer passa till hösten.

Ska du rida Barbie på era tävlingar? Skulle vilja se er live då ni är så fina :)

Åh, jag vill också ha två hästar! I så fall skulle jag ha låtit dem gå ute till 22-23 istället för 18-tiden som de andra tycker är lagom och inte behövt tänkt på hur jag ska lösa det i sommar.

*kl*

Här går det lite hit och dit. På hoppningen i onsdags så plockade han fram sin bråkiga sida och var väldigt svårskolad i övningarna. Det var dock delvis bra eftersom tränaren enbart har sett honom när han uppfört sig exemplariskt och därför inte riktigt förstått vad jag pratar om när jag berättat hur han uppfört sig (eller snarare inte uppfört sig) på tävlingarna utomhus. Vi avslutade med att få igenom honom som det var tänkt och det var faktiskt först när vi höjde upp till 120 som han slutade vara riktigt bråkig och skärpte sig lite, då red jag dock som en påse skit en stund innan vi fick ihop avslutningen.

Igår var det dressyrträning. Eftersom vi inte har någon tävling inom det närmaste (nästa dressyrstart är 9/6 och då ett program som vi känner hyfsat nu, LA:3) så övade vi på lite nya saker och testade att trampa honom. Första försöket tog han precis som det var tänkt och gick in i ett par riktigt fina och jämna steg tramp (det kommer jag att leva på länge :love: ). Sedan kom han på att det var rätt jobbigt och började konstra, men efter en stunds nötande så kom vi åt bakbenen och fick honom dit vi ville. Kul att börja pilla med det om inte annat och se att han har det i sig. Sedan fick han lära sig bakdelsvändningar också, det var dock lite väl roligt att samla skritten när vi precis hade testat att trampa ( :angel: ) så där gav vi oss när han hade förstått principen och gjort ett par helt godkända åt vardera hållet.

Åh, vad jag känner igen mig i både detta och det förra inlägget! Hästen var wonderful när hon kom hem från tränaren, och nu ifrågasätter hon allt igen, bara för att jag har dålig timing och inte riktigt kommer åt henne.

MEN! Det är ändå bättre än innan. Jag kommer lite längre på egen hand nu, även om det fortfarande är mycket bättre när tränaren står på marken och säger till vad jag behöver göra när det behövs, och inte 1-30 sekunder senare... :crazy:

Min struntar ju också i skänkeln när hon känner för det. Tränaren körde varianten att "bli en tiger" varje gång hon ignorerade. Dängde till henne med skänkeln, morra åt henne och daska till henne med tygeländen på halsen och ha henne till att galoppera med rejält bakbensengagemang typ ett halvt varv runt ridbanan för att sen ta tillbaka och be snällt med lätt skänkel igen. Chocka henne lite helt enkelt (och min är ju stencool, så inte lätt att rubba henne). Och att jag hela tiden tänkte på att inte sitta och peta på henne med skänkeln, utan skicka iväg henne om hon inte lyssnade.

Det har faktiskt haft effekt, nu har jag en helt annan reaktion på skänkeln, och sitter med dem stilla när jag rider

Stjarnfrugt; Min är precis likadan. Det enda nästan som jag tblir ledsen över med henne. Finns inget framåttänk alls så fort man går in på en ridbana.
Typexempel idag. Skrittar och travar fram på grusvägen till stallet. Bjuder jättefint in i handen i traven, gör lite tempoväxlingar i trav, funkar kanon. Sen går jag in på banan och hon döööör. Vid försök att öka traven lite så gör hon en fattning bak i ett steg, kommer aldrig ute, bara på banan, känns precis som om hon fysiskt inte kan länga förutom att hon två min tidigare gjorde det ute på grusvägen. :-\
Det brukar bli bättre efter lite galopp men aldrig riktigt trevligt.

Jag har verkligen försökt att rida på banan så lite det går, max två dgr i veckan. Jag hoppas att det går över med tiden.

Senast ändrad:

Alltså är det något som "går" hos -07orna att sakna framåtbjudning. För min är också sån.

Ha ha, funderade i samma bana. Min är ju pigg som få, men bjuder ändå inte ärligt framåt och stannar gärna vid ingången till banan och står stilla. Hos henne känns de mest som olydnad och trots just nu. Eller märr jävel som jag surt sa häromdagen.....

Kl
Jag tror det handlar mest om att gemene man av de flesta av oss har svårt att låta bli att nöta och tjata med skänkeln och lätt blir monotona i vår ridning . ...
Kan måste vara super på - Heeela tiden och jobba på detta som ryttare och aldrig aldrig fastna i träsket att man mellanmjölks rider .... Dvs är det inte hundra respons vid hjälpen så låter man det inte bero och fortsätter mala på gör att "det känns godkänt" . Det är vi som lär hästarna att bli såna !

Håller med dig. Sen tror jag att det är lättare att hamna i det på vissa hästar. Min 07:a är åt det långsammare hållet och där får jag tänka på att inte sitta och klämma eftersom det ger motsatt effekt på vad man är ute efter. Min andra häst är en helt annan typ, hon är känslig av naturen och henne behöver man knappt röra för att få respons. Men som sagt mycket är det vi ryttare som skapar.

kl
Idag har min häst varit helt perfekt. Tog och red ut samma runda som när han betedde sig så konstigt med medryttaren. Men han traskade på fint och var helt lugn och avslappnad inne i skogen. Så jag var riktigt nöjd:)

Kunde inte sagt det bättre själv. Bjudning är något man 'sätter' i hästen, självklart är det olika från individ till individ men till 90% vill jag nog påstå att det är vi ryttare som rider våra hästar långsamma och okänsliga. Renodla hjälperna som någon tidigare nämnde behöver vi alla träna på och likaså att vara konsekventa i vår ridning. Tilläggas skall att jag ofta rider lite för fort, glömmer bort att stämma av och att det då istället blir lite hastigt, det är inte bra det heller givetvis, men gasen ska alltid fungera -och det direkt! Kämpa på allihop!

Jag tycker att min GP har bra framåtbjudning, speciellt nu sen hon blev helklippt och verkligen orkar mer.

Rider nästan alltid utan spö eftersom hon blir lite nervös av spön, förutom korta hoppspön. Men skulle hon någon gång kännas lite ouppmärksam eller nonchalant mot skänkeln så tar jag spöt direkt, det är mycket sällan man behöver använda det.

Hon har lite välförtjänt vila nu och sen har vi bokat in två tävlingar i juni, sen vet jag inte om jag orkar rida så mycket längre :p

Jag rider också gärna för fort :p Livrädd för att hästen inte ska gå fram. Måste träna på att stämma av mer nu när hon orkar det.

Håller med... har haft en sån häst en gång (köptes som 6-åring) och har bestämt mig för att inte ha det igen. Min behöver påminnas (jag med:o), men sen blir det så trevligt..:)

Jag fick den ovanan att alltid jaga på henne att gå i övertempo för att jag alltid varit rädd att sitta med handbroms och förstöra bjudningen. Hopptränarens linje men han gör det på ett bra sätt som jag inte kan, jag känner heller inte när det är dags att ge sig. Så hon blir bara sur av det och springer ist runt och piskar med svansen, min dressyrtränare har ju sagt att jag inte får jaga henne. Även om det känns långsamt då (utom på vintern, då får man hålla i sig)...

Igår red jag fram ute i alla gångarter, var konsekvent med skänkeln och tog hon inte den så blev det kraftig skänkel och/eller spö. Hon kändes alert och fin i alla gångarter. Sedan gick vi in på banan och givetvis tappade hon gratisbjudningen men blev dock inget tuggummi, och jag koncentrerade mig på att rida på samma sätt som ute och det gick mkt bättre. Så hon kändes överlag väldigt trevlig faktiskt, det svala vädret vi haft några dagar gör även susen för henne :)

Idag blir det en tur i skogen, antagligen imorgon med. Är så mkt folk i stallet på helgerna att jag blir klaustrofobisk :o Nästa vecka är en jäkligt dryg arbetsvecka med sju dagar i rad att gå upp i ottan och jobba på dagen, så jag är tvungen att vara i stallet på rusningstid. Får en känsla av att det blir väldigt få pass på banan då :angel: Förstår inte hur dagtidsarbetande orkar med att ha häst inackorderade, jag är sjukt bortskämd.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat