Sv: 07'ornas tråd del 13
Det tipset ang ryggningen ska jag tänka på, det är dags för oss att rygga lite nu när bjudningen oftast är med
Hon kan ryggning men eftersom jag koncentrerat mig på att få henne framåt har vi inte tränat det öht, utan det är nåt hon bara introducerats för.
*kl
Är lyriskt idag efter ridpasset
Hon har aldrig gått så bra någonsin genomgående under ett pass, inte ens när jag ridit för tränare har det känts så bra som idag. Jag rider ju fram ute i alla gångarter och sedan rider jag inte på banan mer än 20 min. Jag tycker att det är viktigt att hon aldrig tröttnar så det upplägget funkar kanon för oss just nu.
Hon var pigg och framme, gjorde bra tempoväxlingar i alla gångarter. Kändes tom framme i skritten, vilket ju brukar vara det svåra om bjudningen inte är helt där
Hon var mkt stadig i formen i alla gångarter och tom i de flesta övergångar och tempoväxlingar.
Jag ansträngde mig verkligen på att tänka på sitsen och att inte använda skänkel i onödan och det kändes bra, trots att jag bara rider i en flatbacksadel just nu och man inte får vara för petig med skänkelläget då. Huvudsaken för mig då är att inte komma för långt med skänkeln och hamna i stolsits, jag har tackolov av naturen en ganska stilla skänkel utan mitt problem har snarare varit att jag klämmer för mkt. Men inte idag
Eftersom hon gick så bra i alla gångarter försökte jag mig även på lite programdelar. Tex uppridning i trav på medellinjen, halt och igång i trav. Gick rätt bra även om hon vinglar lite, vi tränar ju i princip aldrig detta. Sedan var hon inte riktigt med på att trava från halten heller men hon var iaf inte seg och olydig utan snarare lite överrumplad.
Försökte mig även på galopp på 15m volt - diagonal - avbrott - ny fattning på spåret från LB:3. Hon gjorde en rätt ok övergång men hängde sedan inte riktigt med på att göra ny fattning så snabbt. Men hon gjorde den ändå efter några obalanserade steg i trav. Vi gör vanligtvis inte sådana grejer på banan, utan det klarar vi bara ute när motorn är där. Så jag är jättenöjd med henne och det var hon själv också
Fördelen med min häst är att hon talar om när hon är nöjd resp. missnöjd. Går hon bara lugnt och fint och är stadig i formen och bjuder framåt gör man rätt. Hon ger inget gratis