07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Alltså är det något som "går" hos -07orna att sakna framåtbjudning. För min är också sån.

Min är pigg ^^ men jag räknar inte henne som 6-åring, hon är på 4-årings nivå :p

hoppning1_zpsae5d5df8.jpg

En tanke bara ...
Det kan inte vara så att dina "jaga på" tendenser blir en omedveten reflex för att hästen egentligen inte går fram för hjälpen ? Hoppas du förstår hur jag menar ?

I min Erf är det inte sällan så . Ryttaren löser det genom att jaga på , för att den omedvetet förnimmer att hästen är tryckig och inte går fram . Notera igen : omedveten "reflex" hos ryttaren .
Om det är så så sitter alltså problemet fortfarande i grunden att hästen egentligen inte fullt ut tar skänkeln . Blir en ond cirkel .

Bara en tanke .

Kan mkt väl vara så. Men även har jag haft hopptränarens metod i bakhuvudet och eftersom jag inte är i närheten av lika skicklig som tränaren så blir det väl bara jagande och ingen aha-upplevelse för min häst som det blir när han tömkör henne.
Jag tänker på detta vid varje ridpass att inte klämma och nöta. Jag bankar till en gång ordentligt istället och oftast tar hon det om jag konsekvent gör detta från början. Men är jag inte med redan i skritten blir det svårt om hon får såsa på från start. Jag ger först en vanlig skänkel-dutt och den tar hon ju aldrig, så det blri alltid följt av en mer kännsbar bankning. Sedan kanske det behöver upprepas några ggr och då kanske hon ändrar tempo efter den första dutten. Oftast funkar detta utmärkt vid uteritter och tar ett tag på banan, och även om hon blir bättre på banan så blir hon aldrig lika på som ute.

Idag red vi ut och då är det ju lättare med bjudningen, men då också desto lättare för mig att tänka på min sits och inverkan när jag har framåtbjudningen gratis. Vi klättrade lite i en backe och efter det blev hon superladdad, på ett positivt sätt. Hela vägen hem kunde vi gå i kort galopp, tempoväxlingar i alla gångarter och dessutom endel hyfsade trav-galopp-trav-galopp-växlingar. Så mkt lättare det blir när motorn är med...

Ett tips är att kika på Edward Gals Clinic från Herning 2011. Otroligt inspirerande även om de är på en högre nivå, den finns på youtube i 3 delar. 'Own every stride och speedcontrol' är temat, rekommenderas varmt!

Fast tömkörning blir ju helt annorlunda ? Ingen som sitter och nöter eller ger signaler på motstridigt sätt alls i samma nivå som Under ridning .

EGs clinics är ju bara helt fantastiska! Även om det är på en högre nivå så är nogranheten och det enkla i hur han vill ha det fullt möjligt att ta till sig som amatör i lätta klasser. Sjukt inspirerande och jag ska vika en stund ikväll åt att kolla på den igen:p.

*kl*

Tränade på programmet inför tävlingen nästa helg igår. Vi har dock stött på patrull i den förvända galoppen eftersom ponny tycker det är skitjobbigt. Jag är dessutom för slarvig och minsta lilla jag tappar så slår hon om. Jag måste bli bättre på att planera vägen och förbereda henne bättre. Skänkelvikningarna känns helt okej, men ryggningen är dålig och över tygel. Men men eftersom vi började rygga för två veckor sen så är det vad det är:p.

Så här såg det ut iaf:
Träning L:A3

Nej, men jag har ridit för den tränaren också på samma upplägg. Jag känner inte de små variationerna, han säger till när hon bjuder ärligt men jag känner sedan ingen skillnad när jag rider ensam. Så jag har slutat rida på det viset i egen regi, det ger inget och när jag försökte göra det fick hela passen ägnas åt framridning för att vi inte kom vidare. Jag vet inte om jag gör fel nu heller, hon kanske går och såsar och aldrig kommer fram. Men det får jag väl isf feedback på den dagen jaghar möjlighet att rida för någon tränare igen.

Igår var vi på fälttävlan i Dagstorp! Tyvärr gick det inget bra. Tokspänd i dressyren och faktiskt även i terrängen. Fick ett fulstopp på hinder nummer tre och jag gled fram på halsen. Sen hängde jag där ett tag tills jag insåg att jag inte var smidig nog att kravla mig upp. Så jag fick kliva av och så var den tävlingen slut. :banghead:

Å andra sidan var det första gången vi var på en bana där man försvinner in i skogen på det viset och verkligen rider ifrån de andra hästarna. Jag kunde såklart varit med på och lite tyngre i rumpan inför det hindret, men nu var jag inte det.

Tröstar mig med att hon var rätt fin i hoppningen (spänd även där iofs) och att jag red bra på hinder, såg avstånd och agerade. Fick ett pet på ett hinder där vi låg rätt.

Ser bra ut i stort.

Några grejer jag tänkte på:
Skritten ska vara mellan C och M alltså ska du svänga ut från medellinjen i trav och sen skritta vid hörnet typ. Såg ut som om du saktade av vid C.

Ytterbogarna i skänkelvikningarna. Fick tipset att behålla ställningen när man rider in på diagonalen, alltså när du ska göra skänkelvikning för hö. så behåll ställningen till vä. när du svänger in. Då får man med ytterbogen bättre.

Ryggningen: Gör halt i ordentligt framåtläge, korta tyglarna se till att hon är eftergiven och lyft sedan rumpan lite från sadeln så du verkligen erbjuder henne att gå bakåt. Så lärde vi dem i Tyskland och så har jag lärt Divan. Hon ryggar villigt och på tygeln från andra försöket.

Förvända: Tänk öppna i bågen så blir det svårare för henne att slå om. Kolla själv över axeln mot domarens håll så får du hjälp att hålla höften rätt.

Heja!

Jag tänkte också eventuellt åka och starta LA:3 med Bruce antingen nu till helgen eller helgen därefter. Beror på hur snart mitt sto tänker leverera fölis :p

Red litegrann av delarna igår, men det var så fint väder att jag ville vara ute i paddocken som inte har rätt mått, så jag red aldrig hela. Men idag har det regnat oavbrutet så då kanske jag kan gå in i ridhuset och försöka rida igenom programmet! Ska kanske sätta filmkameran på en stol vid C så jag får lite hum om hur vi ser ut nu efter uppehållet egentligen :angel:

Bruce gick ju den gamla LA:3an en gång förra året och vi var ju egentligen anmälda till en som skulle vara redan den 9 Mars, som vi missade för att jag inte hade licens när de skulle dra pengarna :banghead:. Tävlingen den 23 Mars blev inställd och sedan gjorde han den där vurpan 2 dagar innan vi skulle ha startat den 31 Mars. Så vi har inte gjort någon tävlingsstart på ett halvår snart.

Men iaf, ni ser fina ut! Synd att galoppen strular lite för annars är hon ju jättefin där!

Tack för tipsen! Just ryggningstipsen är sånt jag vet-men helt glömmer av när det väl kommer till kritan:p. Såg också på filmen att jag överdriver motställningen men det är för att jag annars blir lite förvirrad och tänker sluta och rider skänkelvikningen felställd:o. Cet inte riktigt var det kommer från men jag tittar väl för mycket på clinics med ryttare som bara rider slutor och inte skänkelvikningar:D.

Bra att du sa det med skrittövergången-hade missat det:o.

Det tipset ang ryggningen ska jag tänka på, det är dags för oss att rygga lite nu när bjudningen oftast är med :) Hon kan ryggning men eftersom jag koncentrerat mig på att få henne framåt har vi inte tränat det öht, utan det är nåt hon bara introducerats för.

*kl

Är lyriskt idag efter ridpasset :love: Hon har aldrig gått så bra någonsin genomgående under ett pass, inte ens när jag ridit för tränare har det känts så bra som idag. Jag rider ju fram ute i alla gångarter och sedan rider jag inte på banan mer än 20 min. Jag tycker att det är viktigt att hon aldrig tröttnar så det upplägget funkar kanon för oss just nu.

Hon var pigg och framme, gjorde bra tempoväxlingar i alla gångarter. Kändes tom framme i skritten, vilket ju brukar vara det svåra om bjudningen inte är helt där :) Hon var mkt stadig i formen i alla gångarter och tom i de flesta övergångar och tempoväxlingar.
Jag ansträngde mig verkligen på att tänka på sitsen och att inte använda skänkel i onödan och det kändes bra, trots att jag bara rider i en flatbacksadel just nu och man inte får vara för petig med skänkelläget då. Huvudsaken för mig då är att inte komma för långt med skänkeln och hamna i stolsits, jag har tackolov av naturen en ganska stilla skänkel utan mitt problem har snarare varit att jag klämmer för mkt. Men inte idag :)

Eftersom hon gick så bra i alla gångarter försökte jag mig även på lite programdelar. Tex uppridning i trav på medellinjen, halt och igång i trav. Gick rätt bra även om hon vinglar lite, vi tränar ju i princip aldrig detta. Sedan var hon inte riktigt med på att trava från halten heller men hon var iaf inte seg och olydig utan snarare lite överrumplad.
Försökte mig även på galopp på 15m volt - diagonal - avbrott - ny fattning på spåret från LB:3. Hon gjorde en rätt ok övergång men hängde sedan inte riktigt med på att göra ny fattning så snabbt. Men hon gjorde den ändå efter några obalanserade steg i trav. Vi gör vanligtvis inte sådana grejer på banan, utan det klarar vi bara ute när motorn är där. Så jag är jättenöjd med henne och det var hon själv också :angel: Fördelen med min häst är att hon talar om när hon är nöjd resp. missnöjd. Går hon bara lugnt och fint och är stadig i formen och bjuder framåt gör man rätt. Hon ger inget gratis ;)

Senast ändrad:

Det är väldigt roligt att läsa att du hittar en så fin känsla i ridningen efter den härvintern:). Heja dig!

Ja det känns väldigt bra. Tom en av de andra hästägarna stannade och tittade en stund, hon har inte sett hästen under ryttare på jättelänge och var väldigt imponerad. tyvärr går hon ju inte såhär varje dag men extra bra känns det att folk tittar just då :angel:

Nu ska jag ha denna ritten i minnet, analysera hur jag red och sedan hitta tillbaka till detta vid nästa pass :) Inte slösa tid på att rida slarvigt utan från början vara på henne om detaljerna, då håller hon sig antagligen vaken själv också. För den här hästen ger inget gratis, låter man henne såsa från början fastnar hon i det och blir sedan sur när man kräver mer. Bättre att sätta ribban redan i skritten.

Dessutom är det en häst som man verkligen får känna av och vara tydlig med men samtidigt be snällt så att hon tycker att det var hennes ide från början ;) Det går inte att komma och vara stöddig med henne från början, då blir hon på tvären direkt. Hon måste köpa ens resonemang, annars blir hon tvärtemot (vi är precis likadana).
En tjej i förra stallet hade problem med henne tom i hanteringen, och min häst är världens snällaste i hanteringen så tom barn kan leda henne. Men tjejen hade hört att det var en dam som krävde gränser, så hon var stöddig mot henne så fort hon tog i henne och det tolererar inte min häst. Hon har värdighet och kräver att behandlas som en dam. Hon var tom otrevlig för den tjejen att leda stundtals, och att borsta. På sin höjd att hon kunde skritta kravlöst på henne i skogen. Tackolov fick hon inte rida henne mer än så, jag vill inte att sådana personer rider min häst för det leder bara till bråk. Och det insåg nog beridaren också och lät det hållas på den nivån.

*kl*

Igår var det släpp på gräs hos oss och eftersom att dom hagarna inte är mycket större än grushagarna så fick vi godkänt till att släppa henne av vet trots att det kunde bli tal om lite spring! :)

Och visst blev det lite bock och galopp, dock inget galet utan bara ren lycka! :D Hon gjorde dessutom en perfekt piruett, hopphäst var det väl? :cautious:;)

Bjuder på en halvkass bild när hon ligger o gossar i gräset samtidigt som hon proppar munnen full! :love: Inte sett henne njuta så på riktigt länge! (Japp, kom ett par lyckotårar :o:p)
Det var total lycka att ta in henne från hagen sen på eftermiddagen, LUGN & HARMONISK, nöjd med dagen! :):love:

931358_10151610323473180_427717393_n.jpg

Vad skönt att hon kan få gå på gräs under konvalescensen:). Då känns det lite bättre i magen när de ändå måste vila.

Ja verkligen! Nu är det ju ungefär 3 veckor kvar till återbesöket och skulle det nu sluta tråkigt så har hon i alla fall fått ha en mysig sista tid! :)

Vad roligt att se en film när ni rider programmet. Tycker det var bra tips du fick från Jfrelin. Blir ju väldigt intressant när vi är flera stycken i tråden som provat rida programmet alt snart ska rida det, kan man ge varandra värdefulla tips.

Någon som har tips då på hur man får med bakdelen i skänkelvikningarna? :p
Jag rider en del skänkelvikning i skritt och då är det lite lättare. Tänkte någon gång att jag skulle ta dressyrspöet och peta till GP lite på rumpen för att få med den men hon blir så stressad då och springer bara på framåt så det går inte.

Gör också en hel del både bakdels och framdelsvändningar, tycker det är ganska bra övningar.

Hon har nu vilat en vecka, tänkte egentligen ridit ikväll men dels öste det ner och dessutom är jag extremt trött, har haft ett mycket hektiskt schema idag.
kl 12 vara i varberg o kika på en husbil
kl 15 lämna sonen på barnkalas
kl 15.30 lämna ponnystoet hos hingst
kl 16.30 hämta ett mindre bord när vi ändå var i båstad med släp
kl 17 hämta sonen på kalaset.

Så det var rätt skönt att det ändå regnade ikväll så man kunde skylla på det :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat