07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

*kl

Red min häst på banan idag efter två dagar med vila och promenader efter att ET var här. Blåste och regnade så jag hade ingen lust att rida ut på en ev överladdad kuse.

Hon gick lika fint idag som innan :) Visserligen krävde jag inte lika mkt av henne och red lätt/stod i lätt sits efter laserbehandlingen i ryggen, men hon kändes fin i alla gångarter. Framförallt är jag väldigt nöjd med att hon går på bra framåt i skritten, bra i formen och bjuder på bra. Känns som ett kvitto på att bjudningen börjar lossna, iaf för en period :)

På fredag kommer sadelutprovaren och går igenom hoppsadeln och har med sig ett par dressyrsadlar så förhoppningsvis hittar vi något bra :)

+ Mackan

Ja hittills är jag supernöjd. Det är nästan för bra för att vara sant :D

Hopptekniken är kanske inte den bästa, 6-7 på Kavlitéen, men hon lär ju kravla sig över 120-130 som är målet. Framförallt så är det ju så himla bra variation med hoppning och man får ju ganska mycket gratis i galoppen iom hoppningen. Har tidigare väldigt bra erfarenheter av att ha hoppryttare som medryttare på mina hästar.

Är det bara jag som gör nåt med hästen nu? :D

Idag gick Divan så bra att jag ville gråta, av lycka såklart. Allt bara flöt på. Jätteroligt. Imorgon ska tränaren rida och jag tror inte jag behöver skämmas allt för mycket.

Red med pulsklocka och pulsband. 306 kcal brände jag på 50 min. Inte direkt spinningmässigt men jag kan med gott samvete unna mig popcorn ikväll:p

Kul att de går så bra.

Äntligen äntligen börjar de gå lite bra för oss. 2 sista gångerna har de gått att rida lite ordentligt, och kräva lite mera. Innan har de mest handlat om att få henne avslappnad och lugn. Hon har inte stannat eller tjurat alls sista gångerna. Nu när hon är tillfreds funkar de mesta rätt bra också, för hon har ändå ganska lätt för sig. I galoppen kan man bara sitta och mysa nu, traven är lite svårare ännu. Vill inte riktigt gå fram till handen ärligt i trav. Men sån otrolig skillnad mot för någon månad sen när de inte gick att rida en långsida i trav utan bråk/tjafs/spänning. I går fick hon hoppa med beridaren och även de gick kanon.
/ Mkt nöjd Charlotte

*kl

Någon undrade för ett tag sedan om flughuvor. Jag såg idag att min flughuva fortfarande finns på Hööks, Kentucky heter den och kostar nu 99 kr. Den är bra, kan rekommenderas om man nöjer sig med att den inte ska gå ner över mulen. Men de är stora i stl, min normalsizade halvblodsdam har som sagt cob.

Vad kul att det går framåt, och för dig med Jfrelin. Rider tränaren ett helt pass då ? När är nästa tävling för er?

GP har vilat lite, blev bara en vecka för att jag tyckte hon behövde lite avkoppling o bara äta gräs. Men nu är vi på det igen och övar skänkelvikningar, halter och förvänd galopp.

Den förvända galoppen är hon jätteduktig i nu och jag känner att jag kan samla henne lite lite mer, jättehäftig känsla! Det svåra är fortfarande våra halter och så skänkelvikningarna. Men vi kämpar på så hoppas vi ska lösa detta, har fått så många bra tips här på buke så kan ju nästan inte misslyckas tycker jag :D

Divan har också haft svårt att gå fram till handen ärligt i trav. I galoppen har det nästan aldrig varit ett problem. Nu är hon framme i handen 80% av passen i trav så håll ut :)

Skönt att det börja släppa för er också.

Tränaren rider ett helt pass, eller jag rider fram och sen rider han mina 30 min. Så skönt att få hästen genomriden ordentligt. Hans ridning brukar sitta i ganska länge efteråt, eller rättare sagt jag kan rida på hans ridning ganska länge :D

Jättekul att se hur fin hästen kan vara och hur bra det känns när han har ridit henne. Men lite ledsen blir man också då man inser hur långt man har kvar tills man är där själv :p

Ska försöka filma imorgon så får ni se lite.

Nästa tävling är nästa torsdag. LA:3 igen.

Jag har också svårt med halterna, hon blir lite låg fram, och med skänkelvikningarna, de börjar dock sitta nu, så du är inte ensam!

Här vilar hästen i 7 dagar nu, passade bra med tävlingarna och så kunde jag åka till Värmland och hälsa på familjen samtidigt. Plus att jag lyckades ramla när jag skulle kliva ur skötardörren på transporten efter sista klassen i söndags och stukade fotleden. Nästa vecka är det en LA:3 på söndagen och veckan därpå är det en LA:3 på lördagen och en LA:4 på söndagen. Och en unghästtävling i hoppning på onsdagen om det passar, två 120 i så fall.

Han gick i alla fall bäst hittills sen vi började tävla utomhus för året i söndags. Han slängde sig inte eller stack en enda gång, sedan är han för pigg men inte tillräckligt stark och tycker att 120 är på tok för lågt så någon stilstudie är det inte. Men han petade ett hinder i vardera klass och hoppade de tre sista hindrena i andra klassen riktigt riktigt väl. Så det får väl ses som framsteg.

Det var ju välplanerat med vilan ;)

En sommarbild på GP o hennes kompis i hagen

2013-05-30064344_zps790440a1.jpg

Är det bara jag som gör nåt med hästen nu? :D

Nä jag brottas med min kuse :p

kl
Hon är en liten räpa och det vet jag om, det ligger där och pyr hela tiden och yttrar sig på olika sätt. Min man får inte lyfta bakhovarna, personalen på djursjukhuset fick inte ta tempen osv, det är ju inte helt ok tycker jag :mad: det får jag ta på mig att jobba mer med ledarskapet, vi har kommit en bra bit men det finns mer att göra. När jag fick hem henne gick det inte ens att leda henne.

I söndags skulle vi göra PayandCross på den bana där vi tränat flera gånger. Senast tisdagen innan och då vart allt klockrent. På PayandCross blev det tilt i skallen på hästen :meh: Skulle ingenting. Istadig som en åsna. Jo framhoppningen gick bra. Så det blev ingen PayandCross bara Pay...hästen stod på bakbenen...hon går verkligen rakt upp också (lägger inte ut bilder på det) :wtf:

Rebeckarearing_zps24a3831d.jpg

Lyckades till sist lotsa henne runt andra halvan av banan. Klockren på hinder. Apa!

Nu i veckan så har hon strulat precis i början på ridpasset. Nä, ska inte. Första varven på ena långsidan...suck..sen "ok då var inte så himla roligt att trassla runt" jättefin igen.
Gårdagens ridpass - klockren från början, framme till handen inte en tillstymmelse till att vilja strula! Hon har så himla lätt för sig och det vi gjort hittills har inte varit någon ansträngning alls..men nu börjar det bli lite mer allvar och hon får jobba, hoppa och galoppera och ta i lite - då får man ju testa om det går att komma undan...

Oh my god att du satt kvar :eek:

Som du säger så är det kanske inte så konstigt egentligen att hon krånglar lite, hon har kommit en bit i utbildningen och nu har hon nått en gräns där hon provar om hon verkligen måste göra det matte ber om.
För hon har väl ingen träningsvärk eller så?

Det där var ingenting :mad: jag vill inte lägga ut de bilder där hon står riktigt högt för det ser lite läskigt ut :crazy:

Knappast träningsvärk...hon hade tagit det lugnt i 4 dagar...:meh: snarare för mycket energi i kombination med trots...och som sagt framridning och andra hälften av banan inga problem alls, superfin och fräsch!

Min man (som inte kan rida) undrar också "Hur gör du för att sitta kvar när hon gör så, vad håller du dig i?" Med benen :D

Ibland är det inte så dumt med fast knäslut som man fick lära sig på 80 talet, i alla fall jag som gick på ridskola då :D

Nämen vilket litet monster :devil: Är det nu hon har kommit in i femårstrotset?;)

Tur att du satt kvar!

kl
Jag har inte ridit på två dar och medryttaren red igår. Det hade gått bra som tur var och han var snäll när hon red ut. Jag ska ta mig ut och rida eller tömköra sen hade jag tänkt för vi har härligt väder här idag :)

Jesus :nailbiting::nailbiting:

Kan mycket väl vara trots i i samband med att hon känner sig stark och kan ifrågasätta.

Eller så kan det vara så att hon behöver lite längre vila nu? Hon har ju gått framåt i utbildningen så sjukt mycket på kort tid. Kanske är tilt i hjärnan nu?

I dag blev de promenad för hand 1 timme för oss. Trots gasande sol är de sjukt mkt mygg. Jobbigt för hästarna. Min tyckte jag var ett bra objekt att klia sig mot på promenaden.... Nu är de flugtäcke med hals och huva plus Ultra Shield som gäller. Hörde att grannstallet köpt någon myggdödar maskin för 8000sek. Förstår att man blir desperat för de är riktigt plågsamt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka