07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Precis sådär prickig var min häst för tre veckor sedan när myggen tågade in här. Hon verkade inte heller brydd i dem, men såg förjäkligt ut och det var dessutom i samband med febern så jag trodde att hon var döende på riktigt...
Det blir väl så första myggen innan de vänjer sig med giftet. Jag har inget täcke på min, bara flughuva och US-spray. Men vi har det jäkligt blåsigt så vi missar väl det värsta.

Har inte blivit någon sadelprovning i veckan. Sadelprovaren sjuk :(

kl

Nu har lilla räpan hållt sig i skinnet på ridbanan riktigt bra några dagar. Nu får vi höja nivån! Dags att rulla fram traktorn och släpa ut telefonstolpar och montera minihinder ute på fältet :D

Hon har ju varit helt obekymrad av det som jag "utsatt" (nya hindertyper, miljöer etc) henne för hitintills (förutom i söndags då..) så ska bli intressant hur hon reagerar idag! Något sådant här hade jag aldrig velat testa med min gamla FT-häst, hon fick spel om soptunnan hemma inte stod på exakt rätt plats liksom...:meh:

*kl*

Idag har vi varit iväg på tävlingen. Barbie visar återigen vilken underbar liten häst hon är och är helt okomplicerad:). Stod emot lite inne på banan och vi fick lite missar i halten m ryggning, första galoppen blev en felfattning och jag red skritten som en hel kratta. Men den förvända galoppen satt!

Blev 60% vilket jag är supernöjd med! Regionalt/nationellt meeting med massor av etablerade msv-ekipage.

Kul att det går bra :)

kl

Jag hade förberett mig på en utmaning idag med att rida på fältet från de andra hästarna som stod i stallet plus att jag riggat ett par pyttehinder med telefonstolpar. Jag såg till att vara utvilade, vätskad och fylld med energi.
Kan ju säga att HINDER det är inga problem...:meh:

Häst började strula nästan direkt vi kom ut på fältet (ska tillägga att vi red på detta fält i vintras när hon var nyligen inriden utan problem).

Först såg det ut så här:

rearing1_zps252c54f3.jpg

Då ägnade vi en del tid åt det här (snurra):

rearing2_zps16c594b4.jpg

När det blev för jobbigt att snurra så frös hon istället. Reagerade inte på nåt. Slöt ögonen var nästan på väg att lägga sig:

freeze_zpsfeb4e62b.jpg

Jag kunde banka och piska ingen reaktion överhuvudtaget. Så stod vi där ett tag. Sen helt plötsligt skulle hon gå. Sen gick det bra att trava runt och gå över stockar...:banghead:

Jag tror verkligen att det går att få rätt på henne. Kanske tom att jag kan klara det. Men vill jag? Det är ju inte speciellt rolig ridning. Jag har ju eg lagt ner ridningen och tog upp den när jag fick den här hästen. Hon är ju asfin och jag gillar henne massor.
Vet inte om jag tror på att skicka henne på tillridning, det är ju mina brister i ledarskapet som gör att hon flippar. Vad säger ni? Det bästa är om jag löser detta med hjälp av min tränare. Men som sagt, orkar/vill jag ta denna "striden"?

När hon sen "lossnat" och travar runt så berömmer jag henne massor och då kommer "nöjdöronen" fram och hon är så där supercharmig som hon egentligen är och jag kan inte låta bli att tycka om henne :p

Är du helt hundra på att hon fräsch? Min QE var ju nära nog exakt likadan och jag vågade inte ta igenom det själv. Satt upp bättre ryttare och de kunde rida genom problemet och hålla henne på mattan, men så visade det ju sig att hon var allt utom fräsch och troligen betedde sig som hon gjorde pga smärta. För hennes del var det en gammal liten skitfraktur på ett bakben som strulade till allt när den inte ville läka och op skadade alla ligament runt leden så mkt att det bara blev skit av det hela. Fick hon vila länge var hon superfin (om än med visst humör) i en månad eller två att rida, men sen kom skadan ikapp henne och hon satte sig fullständigt på tvären (såklart).

Vad tjatigt att hon bråkar så...

Har absolut inga tips att komma med, då jag alltid tycks ha så snälla och okomlicerade ston. Har väl haft någon ny häst som testat lite grann och provade att resa sig när jag skulle rida från gården, men graman på och spö på rumpan löste det hela på ett par dagar. Dock var hon nog "snällare" än din pålla.

Du tror inte det är hjärnan som behöver en paus, även om hon känns fin rent fysiskt?

Ja tyvärr är jag säker på att hon är fräsch. Jag använder mig av en erkänt skicklig veterinär som jag litar fullständigt på.

Dessutom, hon visar ingen tjurighet på ridbanan (inte hemma eller på någon annan ridbana/ridhus), trots att jag försökt provocera lite och kräva mer samling än tidigare. Hon frustar och jag märker att det är jobbigt men hon kämpar på. Sätter jag fram hinder blir hon supertaggad och helt med på noterna. Men när vi ska skritta ifrån hennes kompisar ut på ett fält då tiltar det..:crazy:

Kanske behöver hjärnan lite semester. Hon har fått många nya intryck nu i vår. Men hon har varit stencool och aldrig stressad utan bara positiv till allt. Jag har också tagit det väldigt lugnt i nya situationer och inte pressat utan låtit henne få tid att ta in och hon har varit avslappnad och nöjd.

Tyvärr gick det snett förra helgen och hon tjurade ihop. När hon väl kom igång sen efter halva banan gick hon hur fint som helst. Precis som idag. Tjurig först när hon ska lämna kompisarna men "kommer ur" tjurigheten och är klockren igen :confused:

Om du har tid och ork kan du bara svara på själv. Jag valde ju att lämna bort min, och jag tror att vi oavsett om jag klarat det själv med slit behövde en paus från varandra. Vi var så ömsesidigt trötta på varandra att det inte ledde vidare, det låste sig i huvudet. Jag var trött och less på henne redan innan jag åkte till stallet.

Nu var hon ju borta och reds av beridaren i 2 månader, sedan red jag henne själv i beridarens stall i 2 mån innan jag kunde ta hem henne igen. Jag tror att det var välbehövligt, nu idag är jag glad att jag har kvar henne. Jag har en helt annan inställning till henne idag, och det roliga är att jag ändå inte ridit för tränare sedan november utan att vi faktiskt hittat knapparna på egen hand. Jag har klarat upp henne själv sedan jag bestämde mig för att ge det en chans och att jag faktiskt inte kände att jag var tvungen att fajtas med henne själv. Jag kunde lämna över henne till beridaren när jag ville och bara vetskapen om det har gjort att mkt av ångesten över att behöva bråka försvunnit, och att det blivit färre bråk dessutom. När jag inte haft någon prestationsångest att vara tvungen att reda ut allt själv så har jag oftast gjort precis det :o
Självklart har det hjälpt mig att hon blivit riden av ett proffs och jag sluppit ta de värsta fajterna i början av vidareutbildningen, men samtidigt har jag inte ridit henne för beridaren utan bara tagit mig i kragen själv och gaskat upp modet när jag tyckt att det varit otrevligt och gjort såsom jag innerst inne har vetat varit rätt. Så som jag gjorde för 10-15 år sedan utan att tänka utan bara på ren reflex. Min ridning idag är mkt mer lik den ridning jag "övergav" när jag gjorde en paus från hästeriet, det känns som att jag hittat tillbaka dit igen genom att bara få lite tid ifrån min häst och över att få reflektera och rida andras hästar :)

Framtiden får utvisa vad det blir härnäst, men hon är inte till salu i dagsläget om det inte är någon extraordinär som visar intresse och till rätt pris.

Tyvärr gick det snett förra helgen och hon tjurade ihop. När hon väl kom igång sen efter halva banan gick hon hur fint som helst. Precis som idag. Tjurig först när hon ska lämna kompisarna men "kommer ur" tjurigheten och är klockren igen :confused:

Låter precis som min. Hon tjurar ihop ibland, speciellt med lite nya saker som inte är helt befäst och som hon tycker är jobbiga. Sedan bråkar och skriker hon högt tills hon insett ett par ggr att hon inte kommer undan med det - då går det klockrent. Sådan är hon, jag tror det har med mognad att göra. Hon är mkt mindre sådan nu jämfört med i höstas, och hon är äldre och förnuftigare överlag. Även om hon ifrågasätter ibland så är det oftast lite mer sansat, men just när det kommer nya moment kan hon falla tillbaka i gapet och skriket igen tills hon vant sig... ston :meh:

Tack för ditt svar, det värmer att läsa det :)

Jag är ju inte alls trött på min lilla ponyhäst, jag gillar henne massor, hon är sådär charmigt social (som mina andra inte är) och älskar när jag kliar och klemar henne (sånt som dom andra inte gillar så mycket dom mer "rör mig helst inte jag är sto"). I mångt och mycket har vi "klickat". Jag har kontakt med förra ägarna och berättar hur det går för oss och de säger också "ni har verkligen klickat, fantastiskt att du inte har några problem med hennes bakben, lasta etc". När hon hade såret så fick ju inte personalen på sjukhuset byta bandage utan lugnande, jag har grävt i hästens mugg så det gjort ont i mig och hon har ALDRIG ens hotat att sparka.
När vi var ute på första CR så hoppade hon mur, plank (som hon aldrig sett) och vattenmatta (sett en gång på träning) utan att blinka.
Jag känner att där finns en tillit men inte hela vägen då har det visat sig nu.

Det jag tveka om är mer att jag inte riktigt har tiden att jobba om detta om det skulle eskalera. Dessutom så måste jag vara i rätt "mode" för att hantera dessa strul-situationer. Om jag har haft en lång stressig dag på jobbet och är astrött när jag kommer hem så är jag ingen bra ryttare med tillräcklig ork och skärpa.

Jag avvaktar några dar, ser hur det utvecklas och tar beslut efter hur det spökar iväg.

Ska tillägga också. Det är inte aktuellt att sälja. Skulle aldrig få för mig att sätta ut hästen på marknaden så länge hon (vi) har "problem".

Fiiiint! :)

Hunter; Är imponerad att du vågar men hörs någonstans i hur du skriver om din häst att du gillar henne så mycket mer i så många fler aspekter än att "tilterna" ska få dig att släppa henne.
Gillar själv hennes typ och attityd men skulle aldrig våga anta en sån utmaning så jag håller tummarna du fixar det!

stjarnfrugt; Så underbart att läsa det du skriver nu. Gör mig glad! Hoppas verkligen att det håller i sig och ni får utvecklas tillsammans till det som du tänkte när du köpte henne. :)

+oxo och Kirre Tack så mycket! Den där lilla ponnyn är bara helt fantastisk. Det jag kände att hon stod emot idag berodde nog mycket på att hon är rätt ordentligt brunstig. Finns nackdelar med att hon går med valack i hagen..

Hunter, en mental vila för spöket ligger nog gott i tiden. Det har ju hänt mycket för henne på kort tid och hästar har en väldigt liten hjärna;).

Vår tävlingstermin kom av sig iom hostan och har inte fått fart igen efter det pga inga tillgängliga, lämpliga tävlingar. :meh:

Hopptränade i onsdags. Känner att jag någonstans tagit ett steg framåt men blir då samtidigt frustrerad när jag inte gör som jag ska. Stackars lilla häst. :o
Kanske konstigt och fel(?) men jag tar numera hellre ett stopp när vi kommer i felläge, även om det kanske skulle gå att ta sig över, och istället börjar om och gör rätt och får rätt känsla och flyt i övningen. Vi gör ju ofta övningar där det är viktigt att komma rätt in för att sen kunna ta sig vidare på ett bra sätt. Jag är trött på att få kråkhoppen där man riskerar att flyga av, jag vet ju att rider jag rätt och vi kommer rätt så hoppar hon så varför inte ge oss båda en bra känsla?

Istället för pnj idag drog vi till galoppbanan. :D Hade maxhastighet på snabbaste km på 20 km/h. I deb ft är det typ 25 som gäller... :o

Planen framöver är extra hoppträning på ons, sen terrängträning nästa sön och sen hoppas jag kunna trassla mig ur jobbpasset den 16 juni så jag kan startfälttävla då. Wish me luck om jobbet... :crazy:

Tack för dina snälla ord :)

Det är väl där en del av problemet finns, jag gillar henne så mycket att jag har svårt att korrigera henne, hon är som ett jättesött barn som blir massa bortskämd för att det är så gulligt...bad parenting...:o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka