07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Lugna puckar;). Vi har ju haft en himla meck i stallet att placera Barbie så att hon har skullat funka i hage. Hon har gått i korta vändor med andras hästar, men hon var så tuff att det inte funkade. Så hon har under hela vintern fått gå själv. Nu när hon började gå med Juno såg man på hela henne hur glad hon blev! Juno är dessutom lite sådär lagom obrydd om hon surar:p. Däremot ville jag inte ha Juno med annan häst när han var hingst, dels för skaderisken och dels för att han skulle tappa i vikt vilket han gjort när han gick med sällskap innan jag köpte honom. Så helt fel hade du inte;).

Kl

Idag är jag glad! Inte bara för att hästen gick bra igår och han var snäll idag när han skoddes. Utan för att det kommer en sommarhäst i juli som ska vara här i fyra veckor så min får gå på bete i år ändå. Hästen som kommer var hos oss förra året också och Plutten och han stormtrivdes ihop då:)

Tänk vad lite som kan göra en glad!

*kl

Blev inget sadelköp idag heller. När jag kom ut till stallet och vi skulle gå igenom ryggen så hittades en svullnad strax bakom manken på ena sidan. Hon är lite kinkig när man trycker men inget akut, dock inte nån vits att prova ut sadlar... Så det sket sig :(

Jag märkte igår att hon var lite tjurig, men jag trodde det var träningsvärk sedan intervallerna i söndags. Men när jag tänker efter kanske det är så att valacken försökt kliva på henne ändå, det är ju inte helt omöjligt. Suck.

Men jag rider henne ändå, det är ju inget allvarligt utan så man knappt ser det. Jag tror det är bättre att man håller igång henne, men man kanske inte bör rida i nya sadlar eller mycket nedsittning. Så det blir att massera med Arnika i ett par dagar och se vad som sker. Siktar på sadelprovning nästa vecka.

Gud vad drygt :(

"Min" Silvano 07:a är verkligen bussig ! Fortsätter gå från klarhet till klarhet och är så extremt okomplicerad . Förutom att han är stor som en stridsvagn ;) men otroligt behaglig trevlig individ verkligen som köper det mesta i alla lägen i stort sett . Pga detta lär det Dock knappast bli ngn elit sport häst av det hela men en hobby ryttare kan skratta sig lycklig om de köper honom för han är en perfekt sån verkligen .

Tänk vad svårt det ska vara att få till det!
Kul att hon har gått så bra nu!

Kirre: Vad roligt att ni har kommit igång med terrängen också!

Jag ligger lite efter, väldigt vad ni skriver. Jag gav upp att hinna läsa det jag missade förra veckan. :p

Vi var nere i Skåne efter skit-tävlingen i Dagstorp. Kämpade med dressyren på egen hand. Efter ett entimmes-pass ena dagen följt av 40 minuters galopprunda (maxhastighet 41,9 km/h, helt på egen hand, det börjar ta sig) och direkt efter det ytterligare 40 minuters fajt på banan kunde vi rida igenom debutant-programmet en gång utan tjaffs. :banghead:
Sen åkte vi till Teds terrängbana och tränade för Magnus Gällerdal igen, vilket gick bra. Hon gjorde lite samma som på Dagstorp några gånger när vi red iväg mot hinder långt bort, stod emot och började vingla. Känns som hon letar efter en lucka att vända helt om och galoppera åt andra hållet. Bra att hon gjorde så även på träning så att jag fick rida igenom det.
Tyvärr ingen kamera med, men fick till några riktigt bra anridningar där jag verkligen rätade upp mig och fick ihop henne.

Sen passade vi på att ut och galoppera lite igen när vi var i mina gamla hemtrakter med underbara ridvägar. Detta finns nästan precis utanför det stallet:

:love:

Väl hemma vilade vi några dagar och sen på dressyrjobbet igen. Till min stora förvåning var hon faktiskt fin, inget huggande och tjaffsande mot bettet och gick att svänga.
Idag var vi på hoppträning och jag fick skäll för att jag hade handen för högt. Tror jag har lagt mig till med det i anridningen när jag tränar terräng. Suck.
Hoppade riktigt fint emellanåt, sen glömde jag bort att rida och tappade bort rytmen.

I morgon åker hon till dressyrtränaren igen, jag ska på semester en vecka till Barcelona och dressyrtränaren är den perfekta hästvakten. Sen får det nog bli bete.

Såhär ser den lilla giraff-häxan ut i sin rymddräkt:
:rofl:

Snyggt. Grönt o lila passar ju verkligen ihop...:p ha ha ha.

Tror du har ett bra upplägg när du skickar iväg henne ibland. Då får du ju chansen att få rätt känsla när hon kommer hem o när den känslan försvinner så vet du vad du ska sträva efter.

Unghästar är ju ofta bussiga o springer på ur startfållan, om de inte totalt går i clinch o vägrar förstås! Men förr eller senare brukar det komma ett litet bakslag, såsom du upplever nu, och du får bara tävlingsträna dig genom det. Var uppmärksam på minsta lilla bakåttänk från hennes sida o var på henne direkt, annars kanske hon snart uttnyttjar det hela o du har en häst som vägrar gå ur startfållan.

Det behövs ju nästan flera trevliga och okomplicerade individer som köper det mesta än det behövs vassa sporthästar, så det låter som ett bra psyke (kanske särskilt om hästen är väldigt stor). Jag utbildade en häst med precis sådant huvud fram till för något år sedan och hon är numera en mycket älskad hobbyhäst hos någon som vill ha en riktig kompis att rida lite av varje med.

(Henne tog jag ut på en startfälttävlan utan att hon någonsin varit på en terrängbana innan och hon genomförde alla disciplinerna felfritt, det krävs det ett arbetsvilligt sinnelag för :D )

absolut!

Låter precis som samma typ av häst som du pratar om, denna är startad hopp och dressyr nu sen några månader tillbaka, och nollade plus gick på 60 + %sitt första program och då hade han aldrig varit på en tävlingsplats eller innanför ett dressyrstaket ö.h.t. Men allt är bara kul och självklart för denna grabben :)

De Silvano hästarna jag varit i kontakt med har alla haft sjukt bra huvud. Dock är de alla tre riktigt bra dressyrhästar också :D

Divan var med på markarbete igår. Gick jättebra även fast hon försökte gå på låga delen av bommarna för att slippa jobba :D

De red upphöjda travbommar på solfjäder, snäva serpentiner, flytta för innerskänkel i trav

Galoppjobbet var 6 bommar 5 m 5 m 7 m 5 m 5 m och sen 2,5 m på solfjäder

Mycket i huvudet för den unga damen. Får se hur hon känns på dressyrträningen ikväll.

Vi har sadelutprovarkurs ikväll också och vi är dressyrekipaget som sadlar ska provas på och ridas i så Divan får gå lite extra idag. Imorgon blir det jogg och på torsdag tävling. På fredag är det dressyrträning igen och då ska jag se om tränaren kan rida.

Tuff vecka för Divan men hon känns så bra i form att det inte ska vara några problem. Tävlingen är dessutom bara en klass och 10 min hemifrån.

Kl

Och vi jobbar på. Fast åt olika håll känns det som…
I söndags red jag först på ridbanan, gick bra, som vanligt, senaste veckans lite hårdare trimning har gett resultat, galoppfattningarna är mycket bättre balans och galoppen mer samlad, mer bärig. Provade hoppa kombination för första gången – piece of cake. Skulle sen skritta ut på fältet (som löper parallellt med ridbanan alltså vi förflyttar oss 5 m i sidled), hästen spände till direkt men skrittade framåt, prövade gå lite längre bort märkte att det blir mer oro men vi kunde trava i en åtta. Tills en häst gnäggade. Slog fullständigt slint. Började backa, försökte jag mana på framåt stod hon rakt upp. Backade in i elstaket, reste sig höll på att slå över staketet mot en stenmur. Då vågade jag faktiskt inte mer. Om jag ens nudda henne med benen gick hon rätt upp. Jag gick hem, red lite på ridbanan och satt av. Hon strula när jag skulle sitta av på stallplan också, skulle backa, resa sig, ville bara in i stallet till de andra hästarna.

Nu när jag tänker efter så har dessa tendenser funnits hela tiden. I början när jag inte kunde leda in henne från hagen (lämna de andra hästarna), när jag tog in henne i stallet ensam första gången och fick låta henne stå i en timme innan jag kunde börja klä på henne för hon var hysterisk. Dessa issues har ju dock löst sig men då inte fullständigt inser jag nu. Sen fölet kom och särskilt sen jag släppte ihop hästarna och fölet förra helgen har hennes flockberoende ökat markant.

Efter söndagens bravader ville jag inte ens försöka rida på fältet. Så igår skulle vi ha markträning på fältet. Jag leder hästen, håller min position strax bakom hästens framben, vi hinner inte många meter innan hon börjar gå på tvären, precis som vid ridning, jag smackar en gång. Exakt samma sak händer som när jag sitter på. PANG! Rätt upp. I två timmar håller vi på. Jag kan inte få henne att stå stilla riktad mot mig (som när du ställer upp en häst för visning) hon går på mig hela, hela tiden. Ormar sig, går åt sidorna, ska inte gå framåt när jag leder, driver jag på går hon rätt upp. När hon står stilla avslappnat på ett ställe flyttar vi oss 5 m. Då börjar allt om. Jag är helt mörbultad idag. Till sist kan vi förflytta oss utan att hon går på mig, går åt sidan, gnäggar, drar eller inte går alls..stannar när jag stannar..uppmärksamhet på mig…Härligt, klappa hästen, in i stallet av med grejerna, duscha och ut i hagen. Trodde jag. Då ska hon inte gå från stallplan…suck…in igen på med grejer och pået igen, går dock snabbt att lösa, några minuter sen går hon snällt jämte mig. Äntligen.

Jag är förvånad att jag har kunnat rida henne alls…hoppas verkligen att jag kan lösa det här… vill inte vara hänvisad till att bara kunna rida på ridbanor för alla framtid..

Men fy helvete!

Fy!
Var rädd om dig först och främst. Det skulle ju kunna gå hur illa som helst! :(

Jfrelin: kul att du träffat några Silvanos. Låter som det blir bra hästar ;)

Jag tycker att det låter som att hon nått en punkt i sin utbildning att hon blivit säker på det ni gör, starkare i kroppen och fått bättre självförtroende. Kanske har ni nått en liten platå i utbildningen som kan leda till trots och ifrågasättande och nu har hon också fått en anledning till att vara mer bunden till flocken. Flockbundenheten blir då ofta hennes trigger att dra igång tjafset.

Men vad vet jag, jag bara gissar...

Med facit i hand vad gäller min häst tror jag att anledningen till att det utvecklades så stark negativt på alla plan, var just kombinationen av platå/trots i utbildningen samt att hon i samma veva fick en ny medryttare att ta sig an att testa (trigger). Kanske hade det blivit lindrigare om jag bara ridit henne ensam, men det kan man ju inte veta i efterhand. Jag tror dock att det var en bidragande orsak till att det eskalerade så mkt att hon inte hade ett och samma regelverk varje dag,

Ja jag vet. Jag har ju varit med ett tag och har tidigare tagit mig an "värre" projekt än denna. I dagsläget är min situation lite annorlunda. Idag kan jag köpa mig en färdig kvalitetshäst om jag nu skulle få för mig att börja tävla igen. Detta är en jättefin häst med massa kvalité men det finns ingen anledning för mig att göra detta mer än att jag vill ge hästen en chans. Jag tog inte henne för att rida in och sälja utan tanken har hela tiden varit att hon ska stanna hos mig.

Jag tycker att det låter som att hon nått en punkt i sin utbildning att hon blivit säker på det ni gör, starkare i kroppen och fått bättre självförtroende. Kanske har ni nått en liten platå i utbildningen som kan leda till trots och ifrågasättande och nu har hon också fått en anledning till att vara mer bunden till flocken. Flockbundenheten blir då ofta hennes trigger att dra igång tjafset.

Men vad vet jag, jag bara gissar...

Du gissar rätt bra tycker jag ;)

Den ena är godkänd i Frankrike och var reserv till Unghäst VM för Sverige, är 7 år.

Den andra var bästa sto på Flyinge 2010. Också 7 nu.

Den tredje är också i Frankrike men den vet jag inte vad den gjort ännu. Den är 6 år.

Senast ändrad:

Usch vad läskigt.

Sådär höll ju Divan på i vintras. Din verkar dock lite tuffare i huvudet. Jag tog det från marken ute. Hennes trigger var korsningar där man kunde vända hem. Tog henne på töm, både säkrare och jag vågar vara tuffare, och när hon började härja så var det lättare att mana på framåt när man är bakom och inte behöver vara rädd för att slå runt. Jag tänkte att är hon så dum så hon slår runt själv får hon fan skylla sig själv. Nötte det där i ett par veckor och red gjorde jag bara i ridhuset. Nu kan jag rida ut själv men hon försöker ändå vända en gång på ridtur, typ ska testa om det går, men nu löser jag problemet på 10 sek.

Himmel vad jag inte är avis på dig! Är så tacksam över mina ponnier:p. Juno var ju meckig som hingst men kan ändå säga att han nog allt var mildare än din även om han gärna seglade på bakbenen.

Barbie har fått vila tre dagar nu efter tävlingen. Jag jobbar så himla mycket och är bara helt slut i kroppen:/. Vilan passar ändå rätt bra då kommande vecka blir tuff. Tävling hemma på söndag (L:A3), fredag (L:B3) och lördag (L:A3). Är mer nervös för helgens start än föregående:o. Hemmaplan plus att vi nu gjort ett hyfsat resultat innan ger mig prestationsångest. Dessutom ska tränaren jag inte längre rider för vara med i samma klass.

Det var värst :)

Den här ska nog bli en vanlig trevlig hobby häst , men lyckans den som köper honom som sån :)

Ja jag vet. Jag har ju varit med ett tag och har tidigare tagit mig an "värre" projekt än denna. I dagsläget är min situation lite annorlunda. Idag kan jag köpa mig en färdig kvalitetshäst om jag nu skulle få för mig att börja tävla igen. Detta är en jättefin häst med massa kvalité men det finns ingen anledning för mig att göra detta mer än att jag vill ge hästen en chans. Jag tog inte henne för att rida in och sälja utan tanken har hela tiden varit att hon ska stanna hos mig.

Jag förstår . Himla tråkigt att hon är så pass som du redogör för . Personligen finns det bara en olat för mig som jag öht inte längre befattar mig med och det är hästar som reser sig vid konflikter . Det är för mig bara så inte värt det längre att utsätta mig själv för , i yngre dar brydde jag mig inte men numera ser jag ingen anledning att utsätta mig för regelbunden livsfara . Har blivit tant ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat