07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Tror du inte det kan vara fölet då? Min blir knollrig av "vårt" föl. Hon vill bara vara nära och titta och det skulle inte gå att rida på ridbanan om fölis är i hagen..

Träningen igår gick bra men hon var lite matt efter måndagens markarbete. Red igenom programmet inför imorgon och det kändes bra.

Tränarens kommentar om skänkelvikningarna: Ja nu är de iallafall godkända :D

Tappade tyvärr mycket form i traven eftersom hon var lite matt och då åker nosen in direkt.... bara att jobba vidare.

Sadelutprovarkursen var väldigt bra. Fick klämma och känna på en WOW sadel. De är ju inte snygga men verkar väldigt sköna. Tyvärr var den alldeles för vid för Divis så jag fick inte provrida :(

Min egna sadel var också för vid, vilket jag har misstänkt, så nu blir det byte av koppjärn samt rida med padd tills hon rundat på ryggen och inte är så toppig. Tyvärr är det antagligen pga sadeln som hon inte hunnit med i ryggen muksulärt som hon gjort på rumpan och hals....
Sadeln låg i princip PÅ manken och baktill. Usch vad dåligt samvete man får :(:o Ännu mer när jag har ett smalare koppjärn i stallet......Är dock glad att hon inte har haft några spänningar eller känningar av det, hade ju ET ute nyligen, men det var nog mer tur än skicklighet. Är dock glad att sadeln kommer fortsätta passa när hon musklat på sig och att jag inte kommer behöva köpa ny. De andra märkena som passar henne skulla vara Röösli och Keiffer.... blä :D

testade en Childeric Iceland och den låg katastrof så childeric kan jag glömma:p Gör iofs ingenting för jag vill har en Passier Optimum när hon är typ klar i kroppen.

Jodå, visst är fölet bidragande. Flockbeteendet har ju eskalerat sen fölet kom och Beckahästen har haft fullt sjå med att hålla koll på fölet…men oavsett föl eller ej ska ju hästen lyda mig! Jag kommer förhoppningsvis ha TVÅ föl nästa år så problemet måste lösas..Sen finns klart risken att problemet sprider sig till andra områden som fungerar idag. Lär ju inte ta alltför lång tid innan häst inser att stegrar man sig och slår runt inne på ridbanan så slipper man rida och får gå hem…

Jag kommer att jobba min från marken, på töm eller lina tills vi löst problemet. Det känns lite säkrare att stå på backen när dom slår runt än att sitta på…

Jag förstår . Himla tråkigt att hon är så pass som du redogör för . Personligen finns det bara en olat för mig som jag öht inte längre befattar mig med och det är hästar som reser sig vid konflikter . Det är för mig bara så inte värt det längre att utsätta mig själv för , i yngre dar brydde jag mig inte men numera ser jag ingen anledning att utsätta mig för regelbunden livsfara . Har blivit tant ;)

Haha, jag har med blivit tant i så fall :p

Klart att det är tråkigt att hon blivit istadig men jag hyser fortfarande gott hopp om att kunna lösa det här :)

Igår red jag ”bara” i paddocken. Som vanligt inga problem alls. Red inte alls länge, runt 20 minutet, för vi jobbar så hårt i måndags. Kände bara att gas och broms funka och uppmärksamhet riktad på mig.

Framsteg vid kvällsinsläpp! Har ändrat i utsläpps/insläpps-rutiner, numer får Beckahästen vänta till sist med att gå in/ut. Igårkväll brötade hon INGENTING vid insläpp. Stod som ett ljus och gick snällt fot, drog inte mot kompisarna i stallet. :)

Vilka Kieffermodeller var det som passade om även Röösli passar? Kieffer är ju rätt raka och Röösli betydligt mer svängd. Childeric måttas så att just den D1an inte passade betyder förstås inte att någon som är gjord för henne inte skulle passa.

Vet inte exakt vilka modeller hon hade med sig. Hon hade ju med sig lite modeller för att visa hur det skulle se ut när det passade och inte passade. Kieffern och Rööslin låg bra på ryggen iallafall. Hon visste bara att jag hade en Innova och att Divan är rak i ryggen.

Childeric kan möjligen passa om man skulle måttbeställa men jag är inte förtjust i dem iallafall så mig gör det inget. Divan har ordentlig manke och denna var alldeles för låg framtill.

När det blir dax att måtta en sadel blir det en Passier Optimum som sagt:D

Ja jag är ju frälst i min Optimum II! Vilken ljuvlig sadel att sitta i o att de har skurit ut för bogbladen gör ju att min lilla Svarta som har jättebogblad rör sig som en dröm...:love:

kl

Hunter: Vi har ju lite samma sorts sto. Min får ju också spader när hästarna hemma gnäggar, därav min lilla avsittning...men jag härrör det till unghäst, dvs ngt som kommer att gå över med tid o erfarenhet. Jag gör inte så stor affär av det utan ser till att undvika såna störande moment. Lämnar inte de andra ute om de gnäggar osv osv, rider inte ut själv utan möter en tjej en bit bort o det går bättre o bättre för varje gång. Nu går vi hem själva hela vägen från berget, min kompis bor där uppe, o det funkar bra. Tror inte på att provocera ett sto utan jag tar det pö om pö. Din häst är ju inte heller någon flockledare och då får man acceptera att det är svårare att få en sån individ att klara saker själva. Såklart att både ditt o mitt ledarskap brister och om man tömkör ute länge o väl så lär de sig på det sättet med att gå först o ensamma. Jag har dock haft såna här hästar förut o är man bara lite försiktig o inte låter beteendet få fäste så löser det sig.

Jag tror med att det kommer att gå över :) Hon är inte ranghög i flocken utan underkastar sig utan något knot alls de andra stona. Så jag tror att hon kommer att acceptera mig som ledare också. Bara fortsätta jobba på. Jag har inte heller provocerat genom att nyttja störande moment utan sett till att undanröja dem. Men nu gick det för långt när hon började bråka ute på terrängbanan i Falkenberg. Antagligen skulle jag satt ner foten tidigare.

kl
Red lite i paddocken igår igen. Har graman på just in case. Vill inte att hon ska utöka sina "trotsområden". Högertrav och vänstergalopp var riktigt bra igår. Särskilt galoppen.
När vi skulle skritta in från paddocken till stallet så passerar vi hagen med kompisar. När vi närmar oss grinden börjar hon stå emot och wobbla. I stället för att då försöka rida hela vägen fram till stallet så går vi ett par steg till sen gör halt och jag sitter av.
Ställer mig på hästens vänstersida, håller en töm i varje hand (höger hand över manken) och smackar på. Då börjar hon backa (som "vanligt" när hon ska tjura) när jag fortsätter driva på (har ett spö i vänster hand som jag kan peta med i skänkelläge) trycker hon åt höger och ska sen börja gå runt mig i stället för framåt. För framåt vill hon INTE gå! Jag håller min position och lugn. Jag blockerar så hon inte kan spinna runt. Hästen börjar väsa och frusta. Sur som en citron. Kommer inte undan. Du ska gå framåt. PANG! Upp på bakbenen! Så håller vi på en stund, går fram och tillbaka. Varje gång vi vänder från kompisar ska hon tjorva. En gång är hon väldigt nära att slå runt men hon välter åt sidan och lyckas hålla sig på benen. Synd att jag inte stod längre bak för då hade jag kunnat dra runt henne. Efter lite pyssel går hon med på att gå dit jag styr henne. Inne i stallet står hon snällt när jag klär av henne. När jag lämnar hennes synfält börjar hon veva men så fort jag dyker upp står hon som ett litet ljus igen :meh:

Idag ska vi tömköra :D Ser redan fram emot detta :p

Hahaha, planen med Beckahästen var att rida fälttävlan, skulle hon inte passa till det skulle jag rida dressyr med henne (att börja tävla hoppning igen lockar inte alls). Jag har aldrig tävlat "bara" dressyr, mitt dressyrtävlande har sträckt sig till något nödvändigt ont inför fälttävlanssäsongen, så det skulle vara något "nytt".

Men jag har nog en KÖRHÄST i stallet :D Vad duktig hon var! Första gången på töm och hon knata på jättebra. Trots gassade sol, insekter och kompisarna som stod och gallskrek i stallet.
Gick direkt ut på stora fältet, klev på rätt ut med FRAMÅTBJUDNING, inget bakåttänk! Längst bort på fältet skulle hon dock tjorva. Men det var inte alls det "aggressiva" tjorvandet med fnys och pys. Reste sig några gånger, försökte gå sidled men kändes som rätt lama försök...
Sen knata vi på igen, fram- och tillbaka, serpentiner, halt, volter - uppmärksamhet riktad på mig och jag kände igen min häst "vad ska jag göra nu matte - jag lär mig jättesnabbt som du vet". Efter en liten stund kom dom där "nöjdfrustningarna" som brukar komma när hon fått jobba en liten stund.

Riktigt roligt var det och jag fick motion på köpet :D

Jag som också har ett liknande sto (har dock bara gått på bakbenen en enda gång, annars är hon mer lätt i bak ;)) är själaglad över farbröderna i stallet som vi kan sällskapa med på lugna uteritter emellanåt.
Jag rider ut själv också, men än är det inget nöje utan man måste ständigt vara på sin vakt.

jag tror också att det där går över med tiden, hon är en cool individ i övrigt men är också ranglåg och lite flockbunden. Framförallt nu när fölet kommit.

Heja!
Tror du kommer lösa det här ganska snabbt.

*kl*
Precis hemkommen från tävlingen. Divan var ofokuserad, tokbrunstig och jobbig på framridningen. Bättre inne på banan men stod emot så det var full fart framåt som gällde. Inga större missar, tog upp huvudet i halten innan ryggningen, kastade sig i ett hörn men annars ok.
5,5 och 6 på skänkelvikningarna så det tar sig :D Galopprogrammet till höger bara 7or och till vänster 6,5or (det var där hon kastade sig)
Domaren låg lågt överlag, vinnaren hade 66%, så 62,7% är jag nöjd men MEN om jag inte hade klantat mig och ridit fel TVÅ ggr så hade vi blivit 5a på 64,4%. Kom 8a av 19

På't igen nästa helg med en förhoppningsvis obrunstig häst :D

Ni blir ju bara bättre och bättre! Domaren här uppe hade dock ingen aning om att man kan använda halvpoäng. Såg inte ett enda protokoll med det.

*kl*

Jag fick sån himla ångest i morse när jag kom till stalet. Barbie hostade:(. Hon hostade även på framridningen på tävlingen, men jag trodde bara hon fått nåt i halsen. Kändes lite som om världen rasade där ett tag med risken att vi skulle gå igenom hostan från helvete en gång till:(. Men nu ikväll red jag ut och hon kändes superfräsch och piggare än på ett tag. Så måtte dessa hostningar inte vara samma skit som sist!

Ja hon går verkligen framåt. Tänk hur bra det blir med sadeln fixad :p
Inte en enda kommentar om att formen skulle varit låg eller för djup så det var jag extra glad för. Kommentar längst ner:

Väl genomförd ritt. Synd på felridningarna. Snygg häst som måste bli mer lösgjord. Du rider något forcerat. Stäm av.

Lösgjordheten håller jag med hundra procent. Svårt när det är spänt. Forcerat vete fan..... jag rider framåt :D

Tråkigt med Barbie men måla inte fan på väggen. Förstår dock att du får lite panik. Känns hon bra att rida så rid på!

Men det var väl ändå en bra ritt med en tokbrunstig häst. Grattis :)

Fiorano: Hoppas att det inte blir något av hostan nu när det börjar gå så bra för er!

På måndag ska jag testa på centrerad ridning. Har lyckats dra ihop alla tanter i stallet och fått en tränare som ska komma till vårt stall. Ska bli spännande och det kändes som att det blir lagom jobbigt för mig som börjar bli lite större :)

Även om du rider framåt så kanske domaren efterlyser mer halvhalter med kommentaren att det var forcerat? Nu vet jag inte hur det ser ut i er del av landet men här rider folk så långsat att man tror att hästarna ska tippa omkull... Då blir domarna väldans förvånade när nån kommer in och faktiskt travar på:p.

*kl*

Vi tog lite sommarbilder idag:). Och ja, jag är fullt medveten om dubbelmoralen i hjälmfundamentalism:o.

946524_10200652606349483_617927711_n.jpg

Måttligt road Barbie:p.
292617_10200652604429435_595865515_n.jpg

945392_10200652603629415_123494905_n.jpg

KL

Avalon har tyvärr varit sjuk och därför vilat en tid, därav jag inte uppdaterat. Igång sättning påbörjad och idag blev det en liten skogs runda :)
Kör med en Klassiker bild ;)
20130606-211453.jpg

Duktiga ni är! :D

Hos oss är det lugnt, vi väntar bara på det magiska datumet 13/6 :nailbiting: och hoppas på det bästa, det är underbart att se henne mysa i gräset nu i alla fall, känns som en bra sista tid om det skulle vara så! :)O_o

Och btw, här har vi en som gick tillbaka till 2:års åldern och blev nakenhov bak idag :p, Hovis tyckte att det skulle vara bra om hovarna fick lufta sig nu när hon ändå inte gör någonting! Och jag litar sjukt mycket på honom så vi körde på det (med viss tveksamhet dock, är så rädd att hon skall bli öm) Men bak skall väl gå bra tror jag! :) Egentligen tyckte han väl att den andra framhoven också kunde vara naken men där gav jag inte med mig, måste vara balans! ;)

Tänka sig att hon inte varit utan skor på 4 år, stora tjejen! :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat