07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Jag håller tummarna för ert återbesök! Skönt att hon verkar vara harmonisk iaf. Mattehjärtat lugnas lite då :)

Kl
Vi tävlade igår, LB:1an hemma på klubbis. Och vad hände? Jo, nationaldagen till ära fick vi med oss en blågul rosett hem! :D 65.9% med kommentaren "fint ridet på fin häst med fina gångarter" Det trodde jag aldrig. Han var spänd för staket, domarbord osv men vi var tydligen bäst för dagen. Kul! Nu blir den en lokal på söndag och mitt mål är att ta oss runt.

Ja det gör ju det! :):love:

Gud så duktiga ni är! Du verkar vara en otroligt skicklig ryttare och din häst är vansinnigt fräck! :love:
Ska bli kul att se honom när han är, säg 10 år, MUMS liksom! ;):D

Shit, vad bra ni är! Grattis :)

kl

Vi fortsätter att växla mellan mark- och uppsuttna övningar. Idag löshoppade vi. Vet inte om hon gjort det innan men hon verkade tycka det var rätt kul för hon drog själv in i "chuten" (vad heter det på svenska?) :)

Standardmåttet 7,3 m fram till oxer blir lite trångt
http://www.youtube.com/watch?v=bteu5oegfIk

Bakbommen på oxen 130 här har hon fått bättre kläm på avstånd

Vad mysigt det ser ut att rida där i skogen :)

Om jag ska kunna rida "på riktigt" i skog måste jag åka iväg :meh: Här är mest bara grusvägar, fält och stränder.

Superbra debut! Får se om jag hinner se er här hemma, men det kommer säkert att gå kalasbra:).

Tack allihopa! :) Ja, det ska bli spännande att se honom när han är mer klar i kroppen. Tror han kommer utvecklas och förändras en hel del. :)

Bjuder på en liten bild
anna_o_risto_51b1d8219606ee4a4ac9c3ec.jpg

Hör och häpna, hon har faktiskt haft blodförgiftning.
Hon har haft små stick sår på ett bakben. Har varit jätte noga med att tvätta och spraya sår spray som bildar hinnor över. Men Leran som har varit tog övertaget. Jag skulle ta in henne en dag i hagen och då ville hon inte gå. Och jag tänkte ju direkt att någon av de andra hade sparkat av benet på henne. Väl ute på stallplanen stapplade hon och var jämn tjock i hela benet. Detta har altså svält under dagen för vid utgång var det inget märkvärt.
Veterinären sa att det krävs inte mycket för att det ska komma in lite skit och i sin tur bli så här. Men hon fick metacam och något mer så hon vart bättre på knappt en vecka. Men har ändå låtit henne va längre.

Hunter

Men så tråkigt :( Vi har ett väldigt bra läge på berget med massvis med skog runt om som tur är :)

Så är det att bo kustnära! Finns vissa fördelar dock :D Gångavstånd till stranden och få insekter på hästarna gör det uthärdligt :p

kl

Ska inte sticka under stol med att det är lite skönt att hästarna går ute dygnet runt nu :angel: Har varit ledig nu torsdag-fredag, haft sovmorgon till klockan åtta :eek: (när hände det sist???)

Visst är det skönt? Men min börjar tyvärr bli lite vääääl rund om magen så snart får jag hitta på nåt...suck.

lomuxx: Grattis vad roligt!!!

Ojdå, det lät väldigt otrevligt :crazy:

*kl

Min har känts väldigt matt i bakdelen igår och idag. Igår red vi en uteritt med en kompis, hon kändes irriterad och jag fick stundvis känslan av att hon försökte veva efter insekter både i trav och galopp (var ohyggligt mkt insekter igår). Liksom lite "hjulbent" eller vad man ska säga. Men ibland var hon helt som vanligt och ibland blev hon hjulbent igen, föll in i korsgalopp ett par ggr men det kan lika gärna ha berott på att hon var spänd och studsig på ny väg. Jag vet inte.

Idag kändes hon stundvis lite seg i framridningen längs fältet, men gick emellanåt som vanligt. När vi sedan red på banan kändes hon emellanåt lite kantig i galoppen men inget konstigt i trav osv. Detta är som sagt en häst som skriker högt när något är fel så det förvånar mig om det är något större fel och hon inte säger ifrån ordentligt...

Inne i stallet klämde jag igenom rygg, länd och kors utan någon reaktion. Inte ens där hon hade en liten svullnad tidigare i veckan reagerar hon nu, svullnaden är även borta sedan i förrgår.

Ikväll när jag tog in henne klämde jag igenom hela ryggen igen, och ev kan hon ha känt lite i länd och kors. Inte så att hon surar utan mer så att hon svankar lite. Jag masserade med Arnika båda sidor och det tyckte hon var superduperskönt.

Hur ska man bete sig med detta? Hon är som sagt en dam som protesterar hejvilt om det är nåt fel, det har hon inte gjort. Bara varit loj och lite kantig framförallt i galoppen. Kan det vara vanlig trötthet kanske? Det är ju dessutom runt 25 grader varmt här nu idag och igår. Min tanke är att det kanske är nån träningsvärk, men så hårt har hon inte gått, däremot är hon ju riden varje dag denna vecka i varierande grad. Imorgon får hon hel vila i hagen, kanske ett lugnare pass söndag för att känna på henne.

Skumt. Jag hade nog avvaktat en-ett par vilodagar o sedan kollat hur hon rör sig i töm, och antagligen tagit ut min fysioterapeft att kolla igenom, hon är väldigt duktig, jobbar mycket rehab och som veterinärassistent o bra på att hitta saker innan det blir veterinärt känns som att hästen kan ha någon låsning eller nåt? Min erfarenhet är att det alltid beror på nåt när de rör sig eller känns annorlunda, men det behöver ju inte vara allvarligt.

Hon är genomgången av ET förra veckan UA. Hon ser inte ojämn ut i musklerna, det enda konstiga är att hon emellanåt kändes kantig i galoppen igår och lite hjulbent stundvis i förrgår. Framåtbjudningen brukar vara si och så vissa dagar, speciellt i värmen, så det lägger jag ingen större vikt vid så länge hon inte surar. För som sagt är detta inte en dam som lider i tysthet, snarare skriker hon lite i förebyggande syfte Om det Kanske finns en Möjlighet till att vara obehagligt. Därför förvånar det mig att hon inte surade igår när jag klämde igenom ryggen, om hon har ont.

Jag vet att ET kommer hit nästa vecka igen till en annan häst så jag kan alltid be henne titta om det kvarstår tills dess. Jag tror jag kör två omgångar massage med Arnika idag och hittar jag inget konstigt tar jag nog en lugnare runda imorgon bara för att känna på henne. Känns hon konstig får jag fundera vidare.

Tömköra kan jag inte, hon är dessutom rätt svår på töm och ingen häst man lär sig tömköra på. Om jag har tur kan jag longera om hon är på rätt humör, men det är ingen garanti.

Senast ändrad:

Grattis! det var bra gjort :)

Jag o GP har tävlat LB:2 och LA:3 idag. I LA:n kändes hon lite småseg och inte riktigt framme för hjälperna, fick liksom inte igång henne kändes det som även om hon snällt gjorde alla rörelser. Hon har ju blivit en riktig fena på förvänd galopp och det är kul :D Fick även någon 7:a på en halt som vi haft lite problem med, 62%.

I LB:n kändes hon mer framme för hjälperna och lite lättare att rida ihop, fick någon miss ändå då det plötsligt dök upp en golfare i buskarna :meh: (golfbana utanför) och travade lite i den ökade skritten som hon annars brukar få bra poäng på. Slutade på 64% i alla fall så lite bättre måste vi ändå ha blivit.

Jag fick dessutom plocka fram min snygga kavaj från 80-talet, den andra kan jag inte knäppa nu längre :p

Hunter och Novali, håller med dig er att det är underbart att ha hästarna ute dygnet runt. Och nu har vi haft lite svalare här så de har tom kunnat gå utan flugtäckena vilket de tycker är skönt och kan klia varandra.

Bor ju också i kustområde som är skönt för det mesta men saknar också en ordentlig skog. Har inte tagit mig tid att åka iväg till någon och rida heller, det har varit så mycket med tävling o träning och svårt att hinna med allt.

Grattis till dig och lomuxx! Duktiga ni är båda två :)

Jag och min skrutt har varit ute på en långtur. Fick hoppa av och gå en bit när det kom en massa kor och ute på asfaltsvägen för där kör dom som idioter och han gillar inte motorcyklar än ;) Och jag vill inte riskera att åka i backen nu. Men det gick bra och han skötte sig över förväntan och stod snällt still när jag skulle kravla mig upp igen :)

0AB1A939-39F3-4F7D-9236-7379ADD9F5C7-1525-00000260258614BB_zpse8930c4c.jpg

*kl

Red ett litet pass på banan idag och lät en stallkompis titta. Hon ser inte ojämn ut och kändes inte heller speciellt konstig. Jag tror att det beror på att hon i några veckor haft mer motor än normalt, och då är det mer eget driv i henne, nu när hon är lite mer som hon brukar vara sommartid så visar det sig mer att hon inte har så mkt styrka och hon tappar lite takt i galoppen. Att hon inte är så stark syns ju mer om motorn försvinner lite, när hon är framme och "på" så blir ju känslan en annan automatiskt. Jag har helt enkelt varit bortskämd med lite extra energi i ett par veckor och är ovan vid det normala tillståndet :o

Så det är nog bara att galoppera mkt ute så att hon får upp styrkan i galoppen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka