07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Vad härligt det låter med uteritt, här är ganska tråkigt att rida just nu så blir någon liten runda ibland bara men underlaget är torrt och hårt. Varierar ridbanan med en gräshage där det är lite mer svikt och man slipper dammet.

Håller med dig om att man inte vill ramla av just nu.. jag hoppar inte längre så GP får vara nöjd med dressyr.

Idag har jag debuterat med min 07a på tävlingsbanorna i en LB:2 och han har varit så himla duktig hela dagen. Stått lugnt och tyst i transporten och ätit och skötte framridningen helt galant!
Inne på banan blev han väldigt spänd och hal som en liten ål men väldigt fina ord ifrån domaren vilket kändes kanon. Slutade med 62%

Kl

Suck. Dubbelsuck.

Jobbat två dagar från marken (tömkörning/löshoppning) och igår uppsuttet på ridbanan. Ridpasset innehöll sidvärtsrörelser och galoppfattningar, höll på ca 30 minuter, kändes jättefin, travade och skrittade av. Skrittade mot utgången på ridbanan.

I utkanten på banan stannade hästen tvärt. Slöt försiktigt om med ben, normalt tryck för kommando halt -> skritt. Stegrar sig i stället för att gå framåt. Inte så jättehögt och helt lugn. Jag har haft graman på under ridpasset men den har hängt lös utan inverkan. Jag tar ett rejält tag i gramanen håller ner henne ordentligt och skrittar mot utgången igen. Stegrar igen, rejält mycket högre och betydligt svajigare eftersom hon hålls ner av gramanen men hon lyckas ändå komma upp. Snurrar runt i luften. Reser sig igen snurrar lite till så hon kommer i riktning bort mot utgången. Hon vill nämligen inte gå bort från kompisarna i hagen jämte ridbanan och ner till stallet. Vi snackar kanske i avstånd från utgång av ridbanan till stallplan 20 meter…vi har ridit här massa gånger.

Under stegringarna har vi nu förflyttat oss kanske 30 meter bort från utgången…jag känner att jag vill inte, orkar inte, vågar inte, nu har hon stissat upp sig så jag kommer knappt av för hon stegrar sig och ska till kompisarna…:( hoppar av snabbt som ögat…Leder henne mot utgången, samma visa stannar, reser sig, spinner runt drar med mig flera meter, reser sig igen – nu är jag arg, lägger till spöet i skänkelläge, reser sig, på med spö en gång till – går snällt framåt…Leder henne några gånger fram och tillbaka förbi utgången, nemas problemas

Min man reser en del i jobbet just nu och när hästen strular så vill jag inte rida (eller ens markträna) när han inte är hemma.

Ser 3 alternativ (ej rangordnade):

1. låter henne gå här och skrota och använder henne som mottagaresto vid embryo-transfer (funderat kring detta länge och blev nästan övertalad förra våren av PS Flyinge)
2. avliva
3. skicka henne för ”inbrytning” till expert på problemhästar

Allting är så enkelt för henne, även om det är första gången hon gör något, tömkörning, löshoppning, terränghinder, nya miljöer..jag visste så klart från början vad jag gav mig in på, att hon är en lite ”trickig” häst men jag var mer inställd på svårigheter när jag starta henne (inridningen) inte nu när vi kommit så här långt och tom varit ute och träningstävlat..

Vill gärna höra från er vad ni tror. Själv är jag lite skeptisk till att skicka iväg henne, hon kommer säkert att bli ”löst” från problem där, på ett annat stall– det hyser jag inga tvivel om – MEN jag är rädd att problemet kommer tillbaka när hon kommer hem till sina kompisar igen..och börjar flocka igen..:confused:
Hjälp mig alla ni kloka människor. Kan flockproblemet lösas bestående externt (hos problemhästexperten) tror ni? Finns det hopp så kostar jag på henne detta utan tveka, får väl skjuta upp bygg av lösdrift ytterligare ett år tills när skatteåterbäringen kommer nästa år..eller ska jag börja bygga lösdrift nu? Jag har ritningen klar…

Får tillägga att jag hanterat hästar med liknande problem tidigare (som flockat och rest sig, backat ner i diken mm). Jag borde väl hålla stenhårt i gramanen och gå på med pisk när hon börjar resa sig/backa men jag vågar faktiskt inte :o inte sen hon nästan la sig över stenmuren.

Jag hade skickat henne till nån av Hickey-bröderna. Även om problemen kommer tillbaka hemma så kommer du att få verktyg hur du enklare (och säkrare) kan lösa dom när dom uppstår, OM det då inte funkar ha kvar henne som ET-sto. Det verkar onekligen som om hon har goda mammagener;).

*kl*

Idag var det då hemmatävling för oss. Har bävat för det och jag fick inte till nån vettig framridning pga att jag kände mig helt bortblåst i huvet.... Startade först och det var således prisutdelning för föregående klass när jag skulle rida fram. Det innebar att pristagarna tog upp halva framridningen med att stå och hänga. Hade inte långa spår eller ens ett vettig hörn att rida på. Den förvända galoppen i vårt svåra varv sprack gång på gång och det kändes inte särskilt bra.

Inne på banan fick vi tre stoooora missar. Första när hon stannade i hörnet innan första skänkelvikningen för att bajsa(!). Gjorde en volt och red om men fick en 2a för besväret plus en felridning:(. Sen gick det inte den här gången heller att fatta högergalopp ur skritten. Vette sjutton riktigt vad problemet är där. Fick en 1a i protokollet. De andra fattningarna ur trav fick vi bara 7or på. Avslutade kalaset med hopp-byte-skutt i mellangaloppen på långsidan och fick en 4 där. Många poäng som bara försvann helt i onödan mao.

Slutade på 58% och det var vi värda för dagen. Hade en del 7or och en 7.5 för ena travvolten så utan missar ska vi nog kunna få till det betydligt bättre:).

Vad hände där du fick en 1:a i protokollet?

Jobbigt med framridningen, det var väldigt trångt där jag tävlade också, i synnerhet inför första starten i LA, till LB:n hade det lugnat sig och var gott om plats.

Hunter, du skulle ju kunna ge henne en längre paus också? avliva tycker jag inte du ska göra än i alla fall.

Det är inget alternativ att ta in de andra hästarna när du ska rida? så hon inte har någon flock att dras till? jag har alltid mina hästar inne när jag ska rida.

Aha, såg nu vad som hände. Och såg toalettbesöket också :p haha rolig häst du har :D

Sommarminne, det var en bra debut, Grattis till er :) !

Ja, alltså det är ju bara att skratta åt eländet. Trodde i min enfald dock att skänkelvikningen jag red skulle bli bedömd. Men i protokollet står det att omridningen inte bedöms. Tycker det är lite märkligt eftersom jag inte ens hann ur hörnet först. Men men, är som det är med dressyren.

kl

Vad många som varit och tävlat i helgen! Grattis till de som fått fina resultat! (Man får själv avgöra om man vill ta åt sig ;) )

Jag och Bruce har också tävlat idag! Första gången på ett halvår...!

Hade anmält till LB:2 och LA:3 och fick rida LA:3an först... Så han var ju lite spänd och sådär men jag tyckte ändå han skötte sig bra, blev lite tjorv i första förvända + felställd så där fick vi en 4, men den andra förvända fick vi 7 på! :)
7or på skrittbitarna och på gångarterna i slutet också, annars var det bara 6or och någon enstaka 6,5a. Kanske någon 5a också, minns inte riktigt. Kändes som att det i stort sett var avdraget med ett poäng genom hela programet för: spänd och/eller hög nacke, ej helt eftergiven. Blev 61%.

Sedan tog vi revanch till LB:2an! Jättefin i traven men fortfarande lite spänd i galoppen, drog iväg lite i första fattningen och fick ett avbrott följt av bocksprång precis efter volten i andra :p. Så 5 och 4 på de momenten, men 7or genom hela traven, 8or i skritten, 8a på gångarterna och 8 på ryttaren blev 70,17% och vinst! :D

Lite suddiga bilder från film:

1001150_10151472734514290_1566451054_n.jpg

Kalasbra! Känns som om ni snart rider på samma % även i L:An:). Jag ska rida en L:B3 på fredag och ser fram mot att rida en L:B:p.

tusen tack!:D Känns som att det är en bra grund att börja på så nu är det bara att ta tag i att komma iväg så vi kan få snurr på ridningen lite mer!

...och så lite bilder från dagen. Har sån sjuk tur med riktigt duktiga fotografer här:).

988490_10200668833075141_895485365_n.jpg

1000060_10200668833235145_716933540_n.jpg

1006241_10200668833515152_2068884948_n.jpg

942017_10200668834075166_1928187660_n.jpg

971250_10200668834355173_1374744543_n.jpg

Det var ju en utmärkt debut för er! När är nästa tävling? Är så himla roligt att vi är så många i tråden som kommer ut mer och mer på tävling:).

Ja, det är lite trist att grusvägarna börjar bli så hårda nu. Vi har egentligen hyfsade ridvägar men man hade gärna velat ha ännu fler med bättre trav och galoppsträckor. Blir mest skritt nu om man inte vill rida lite längre.

sommarminne: Grattis till en fin debut!

Wow, vad duktiga ni är! Grattis!

Fiorano: Jättefina bilder! Verkligen kul att kunna få så fina bilder :)

tusen tack!
Jag har faktiskt inte boka in några fler men tanken är att vi ska försöka komma ut på något ganska så tätt nu. Har alltid lite problem med att hitta någon som kan följa med och va lite hästskötare åt mig:(
Är ju så svårt när man inte riktigt vet hur dom sköter sig heller för är han som idag så kan vem som helst följa med men skulle han va lite bökig är de ju en fördel om de är någon som har lite hästvana;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18