Sv: 07'ornas tråd del 13
Kl
Suck. Dubbelsuck.
Jobbat två dagar från marken (tömkörning/löshoppning) och igår uppsuttet på ridbanan. Ridpasset innehöll sidvärtsrörelser och galoppfattningar, höll på ca 30 minuter, kändes jättefin, travade och skrittade av. Skrittade mot utgången på ridbanan.
I utkanten på banan stannade hästen tvärt. Slöt försiktigt om med ben, normalt tryck för kommando halt -> skritt. Stegrar sig i stället för att gå framåt. Inte så jättehögt och helt lugn. Jag har haft graman på under ridpasset men den har hängt lös utan inverkan. Jag tar ett rejält tag i gramanen håller ner henne ordentligt och skrittar mot utgången igen. Stegrar igen, rejält mycket högre och betydligt svajigare eftersom hon hålls ner av gramanen men hon lyckas ändå komma upp. Snurrar runt i luften. Reser sig igen snurrar lite till så hon kommer i riktning bort mot utgången. Hon vill nämligen inte gå bort från kompisarna i hagen jämte ridbanan och ner till stallet. Vi snackar kanske i avstånd från utgång av ridbanan till stallplan 20 meter…vi har ridit här massa gånger.
Under stegringarna har vi nu förflyttat oss kanske 30 meter bort från utgången…jag känner att jag vill inte, orkar inte, vågar inte, nu har hon stissat upp sig så jag kommer knappt av för hon stegrar sig och ska till kompisarna…
hoppar av snabbt som ögat…Leder henne mot utgången, samma visa stannar, reser sig, spinner runt drar med mig flera meter, reser sig igen – nu är jag arg, lägger till spöet i skänkelläge, reser sig, på med spö en gång till – går snällt framåt…Leder henne några gånger fram och tillbaka förbi utgången, nemas problemas
Min man reser en del i jobbet just nu och när hästen strular så vill jag inte rida (eller ens markträna) när han inte är hemma.
Ser 3 alternativ (ej rangordnade):
1. låter henne gå här och skrota och använder henne som mottagaresto vid embryo-transfer (funderat kring detta länge och blev nästan övertalad förra våren av PS Flyinge)
2. avliva
3. skicka henne för ”inbrytning” till expert på problemhästar
Allting är så enkelt för henne, även om det är första gången hon gör något, tömkörning, löshoppning, terränghinder, nya miljöer..jag visste så klart från början vad jag gav mig in på, att hon är en lite ”trickig” häst men jag var mer inställd på svårigheter när jag starta henne (inridningen) inte nu när vi kommit så här långt och tom varit ute och träningstävlat..
Vill gärna höra från er vad ni tror. Själv är jag lite skeptisk till att skicka iväg henne, hon kommer säkert att bli ”löst” från problem där, på ett annat stall– det hyser jag inga tvivel om – MEN jag är rädd att problemet kommer tillbaka när hon kommer hem till sina kompisar igen..och börjar flocka igen..
Hjälp mig alla ni kloka människor. Kan flockproblemet lösas bestående externt (hos problemhästexperten) tror ni? Finns det hopp så kostar jag på henne detta utan tveka, får väl skjuta upp bygg av lösdrift ytterligare ett år tills när skatteåterbäringen kommer nästa år..eller ska jag börja bygga lösdrift nu? Jag har ritningen klar…
Får tillägga att jag hanterat hästar med liknande problem tidigare (som flockat och rest sig, backat ner i diken mm). Jag borde väl hålla stenhårt i gramanen och gå på med pisk när hon börjar resa sig/backa men jag vågar faktiskt inte
inte sen hon nästan la sig över stenmuren.