07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Följer efter mig som en hund i hagen. Ska kramas hela tiden. Varför måste hon vara så charmig :mad: Kan ju inte låta bli att tycka om henne :arghh: Varför måste hon hålla på och dinga sig när jag ska rida :rage:

För att hon är sto. Du kommer att komma över det här o ut på andra sidan kommer du att ha en jättefin häst att rida! Och ÄR det nu riktigt besvärligt så skicka iväg henne på tillridning en sväng? Inget fel i det.

Så är det för oss med ibland. Mer svettig på höger sida. Jag har också funderat på vad det kan bero på... Nån som vet? :)

Säger som Novali, det är ett sto :p Oklart varför de beter sig som de gör ibland.

Vogue: Lycka till imorgon. Vi håller tummarna.

*kl*

Tränade igår igen. 3 gången på en vecka, inte ofta det händer :p
Divan gick jättebra. Inget tjorv i munnen, framme för skänkeln och bra form. Tränade de där j*vla skänkelvikningarna igen. Höger är riktigt bra. Vänster är sån jävla error. Och det är bara mitt fel :banghead:
Iallafall så fick jag rida en hel massa till vänster och till slut så säger tränaren:
- Du måste släppa högertygeln.
Blir lite konfunderad eftersom det är yttertygeln men gör som han säger eftersom han för det mesta har rätt :p och se på fan..... då gick det:D

Frågade varför han inte sagt det tidigare och fick då till svar att han inte sett det då det varit så mycket annat som brustit typ form, framåtbjudning, lösgjordhet och hon har inte varit tillräckligt framme för skänkeln......
Tur att man har en ärlig tränare :o:D

Nu känner jag mig ganska hoppfull att vi kan få bra poäng på söndag.

Skänkelvikningar är verkligen så roligt, hrmf... herrn tappade alltid rumpan så den trillade en meter före innan, men nu har han börjat komma på plats och fick faktiskt kommentaren "bra tvärning" på båda i söndags. Det hade han aldrig fått innan, för då kunde jag inte rida med tvärning eftersom rumpan for iväg före då.

Här måste jag lära hästen bakdelsvändningar och själv måste jag memorera LA:4 innan söndag. Vet inte vad jag tycker om det programmet, det avslutas med trav - halt - ryggning - vänster galopp - halt på medellinjen mot domaren. Men kan ju vara kul att få rida igenom något annat.

Jag har i alla fall lyckats blir sjuk, så jag skippade hopptävlingen den här veckan. Orkar inte kämpa mig igenom två klasser utan hästskötare när det är jobbigt nog att stå på benen.

Precis som du säger så har det nog en hel del att göra med att de blir mmycket kropp som rör sig helt enkelt. Komiskt nog är jag ffaktiskt inte speciellt lång :D Jag är bara 169 cm men jag tror de ser "bättre" ut för att jag har långa ben. Min syster som är lika lång men har kortare ben ser ut som en liten mygga hihi

Tränaren sa att om jag inte kunde rida skänkelvikningar så får jag träna på så jag slipper rida LA klasser ;):p

Just trav-halt-ryggning-galopp är ju faktiskt inte så svårt som det verkar. Inte om man har en häst som ryggar framme för hjälpen iallafall. Tror ni kommer klara det galant.

KL

Känner att det bröjar bli dags att rygga med min 07:a, men hur börjar man för att det ska bli på "rätt" sätt? Jag har lärt andra hästar rygga innan men det har kommit naturligt för dem, den här backar inte ens naturligt.
Jag backar honom en del från marken, säger backa och pekar på hans bog, men det går rätt sakta o halvsegt om jag inte knackar på honom.

Börja med att ha någon på marken som petar på benen istället för bogen när du sitter på. Petar man på benen blir de mer benägna att lyfta på dom ist för att bara dra sig bakåt.

Jag befäster alltid från backen först. Röstkommando och kropps språk, det ska gå att backa den från backen bara genom att du själv står lite snett framför och backar själv, då ska hästen backa.
Blir aldrig problem uppsuttet om man gjort så, och dessutom får man då aldrig motståndet att de spänner till i ryggen i ryggningen på samma sätt.

Såhär har jag lärt alla mina hästar att rygga. Alla har ryggat villigt och rakt:

Rid in i en halt i bra trav. Sitt still. Korta tyglarna och se till att hästen är eftergiven i munnen och nacken. Luta dig lite framåt så du släpper fri ryggen, ge hjälpen för ryggning med hand och skänkel. Backa så pass många steg att det känns att den verkligen lyfter på benen, i början blir det ju ofta lite "sätta potatis" de första stegen. Rid framåt. Gör detta en gång i veckan och bara en gång i veckan.

Hästen måste självklart kunna backa på marken först.

Har utan att skämta ryggat 7 ggr på Divan varav 4 varit på tävling, betyg 6-7,5. Och hon kändes inte som en häst där ryggning kom naturligt, förutom när hon själv vill :p

Fördelen är att man rider in i vänster galopp, vilket är bra eftersom det är hans starka sida. Han är fortfarande lite svag när det kommer till högerfattningar från skritt så där måste man överdriva alla hjälper lite. Och överdriva är aldrig bra på medellinjen, då blir det sällan rakt :angel:

Så som du beskriver brukar jag också lära in.

kl
Nu har jag provat en lektion med centrerad ridning. Det var kul och lärorikt och jag tror att man kan ta delar ur det och använda sig av i sin vanliga ridning.
Plutten fick gå två timmar för min syster fick hoppa in på en plats lite snabbt då ett av ekipagen inte kunde komma.
centreradridning10juli076_zpse773e678.jpg

centreradridning10juli084_zpsa4259bb5.jpg

centreradridning10juli089_zpsd4e79ec7.jpg

Vi är lite tjocka båda två men vi hade kul iaf :)

Beställde för övrigt precis ett par nya chaps. Precis den modellen jag vill ha, i den färgen jag vill ha, i den storleken jag har råkade vara på rea och kostade nu nätta 50 pund istället för vanliga 110-150 pund. Det är bra att ha lite udda mått på vaderna ibland :D ska bara ta mig iväg och köpa ett par ridskor till också, tänkte utnyttja ett rabattkort som ligger och skräpar hemma. Men vill gärna få chapsen först för att se så att "brown" enligt engelsmännen och "brun" enligt svenskarna är samma färg (vilket inte känns som en självklarhet även om det är samma märke :angel: ).

Divan har också svårt för skritt-galopp till höger..... jättebra när man rider LA:3............

För att hon är sto. Du kommer att komma över det här o ut på andra sidan kommer du att ha en jättefin häst att rida! Och ÄR det nu riktigt besvärligt så skicka iväg henne på tillridning en sväng? Inget fel i det.

Jaha det tror du :mad:

Kan jag skicka henne till dig för tillridning???? :p

Nu har jag äntligen hittat en sadel :) Jag hade verkligen tur, eftersom jag är så liten har jag alltid problem med att jag ser ut som en liten unge i alla sadlar. Som sagt köper jag begagnat och då får man ju inte önska sig utan får ta vad som finns.
Nu har jag köpt en Amerigo med kåpa 1 och 16" och jag sitter som ett smäck :D Blev kär i den direkt jag såg den, och den ligger superbra på hästen och har tom plats för renskinnet om det behövs, men ligger ändå bra utan också. Jag har så korta ben att stöden alltid hamnar fel men i denna sadel är det super, och 16" blev faktiskt inte trångt alls :) Jag hade aldrig trott på det om jag vetat tumstorleken innan jag provade, men jag tror å andra sidan alltid att jag är större i baken än jag är. Jag hade en 16.5 på min gamla hoppsadel, 17" på den nya och den hade gärna kunnat vara mindre.

Nackdelen med denna sadel är väl om jag vill sälja den så är 16" en svår storlek, men jag hoppas att det är väldigt många år tills jag måste byta igen...
Jag har inte lyckats hitta nån modell på den, men jämför jag på nätet ser den ut som en Classic. Den är nog runt 8 år trodde förmedlaren. Det fanns ingen underkåpa, hur ska man då kunna se det? I numret på sadeln eller?

*kl

Tack med bra tips om ryggningar. Den nya tränaren jag red för förra veckan har gett mig i hemläxa att rygga min häst. Hon är ju bara lite ryggad som 4-åring men aldrig direkt användt det. Hon har en tendens att falla fram i halterna och ta tjuvsteg så tränaren sa att rygga ska jag börja göra ihalterna så hon inte alltid går iväg eller blir framtung.
Jag har ryggat henne från marken varje gång innan uppsittning genom att stå framför, peta med spö på benen och säga backa. Inga problem. Hon ryggar uppsuttet också på kommandot "backa", lite pet på bogen ibland och givetvis tygelhjälp, men vackert är det inte. Hon går liksom bredbent bak. Ska man stunta i det och bara var nöjd att hon går bakåt?

Däremot sa tränaren inget om att göra det sällan, jag fick snarare uppfattningen att jag skulle göra det varje dag för att lära henne att inte tjuvgå i halterna och få henne lättare fram... så jag kanske tjatat för mkt med det :o

Senast ändrad:

Skönt att du hittade en bra sadel till slut!!

Delvis KL
Vill gärna också höra mer om att bara rygga en gång i veckan, menar ni att bara rygga en gång under det passet med? Nu ryggar jag honom avsuttet varje dag (i stort sett, passar på i hagen, i boxen o innan jag sitter upp tex började som ett morotstrick) och han har faktiskt blivit rätt lättbackad märkte jag idag så det kanske inte blir så komplicerat ändå :).

Jag brukar också genomföra några ryggningar varje ridpass, tycker det flyter på bättre och bättre. Har dessutom fått för mig att det är bra gymnastik för hästen ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka