Sv: 07'ornas tråd del 13
Nu har jag äntligen hittat en sadel
Jag hade verkligen tur, eftersom jag är så liten har jag alltid problem med att jag ser ut som en liten unge i alla sadlar. Som sagt köper jag begagnat och då får man ju inte önska sig utan får ta vad som finns.
Nu har jag köpt en Amerigo med kåpa 1 och 16" och jag sitter som ett smäck
Blev kär i den direkt jag såg den, och den ligger superbra på hästen och har tom plats för renskinnet om det behövs, men ligger ändå bra utan också. Jag har så korta ben att stöden alltid hamnar fel men i denna sadel är det super, och 16" blev faktiskt inte trångt alls
Jag hade aldrig trott på det om jag vetat tumstorleken innan jag provade, men jag tror å andra sidan alltid att jag är större i baken än jag är. Jag hade en 16.5 på min gamla hoppsadel, 17" på den nya och den hade gärna kunnat vara mindre.
Nackdelen med denna sadel är väl om jag vill sälja den så är 16" en svår storlek, men jag hoppas att det är väldigt många år tills jag måste byta igen...
Jag har inte lyckats hitta nån modell på den, men jämför jag på nätet ser den ut som en Classic. Den är nog runt 8 år trodde förmedlaren. Det fanns ingen underkåpa, hur ska man då kunna se det? I numret på sadeln eller?
*kl
Tack med bra tips om ryggningar. Den nya tränaren jag red för förra veckan har gett mig i hemläxa att rygga min häst. Hon är ju bara lite ryggad som 4-åring men aldrig direkt användt det. Hon har en tendens att falla fram i halterna och ta tjuvsteg så tränaren sa att rygga ska jag börja göra ihalterna så hon inte alltid går iväg eller blir framtung.
Jag har ryggat henne från marken varje gång innan uppsittning genom att stå framför, peta med spö på benen och säga backa. Inga problem. Hon ryggar uppsuttet också på kommandot "backa", lite pet på bogen ibland och givetvis tygelhjälp, men vackert är det inte. Hon går liksom bredbent bak. Ska man stunta i det och bara var nöjd att hon går bakåt?
Däremot sa tränaren inget om att göra det sällan, jag fick snarare uppfattningen att jag skulle göra det varje dag för att lära henne att inte tjuvgå i halterna och få henne lättare fram... så jag kanske tjatat för mkt med det